Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
För det första för att det fulaste som finns är när eventuella tapeter går ut på foderna.
För det andra därför att det är lika fult när kakeln går mot fodret med synlig fog mellan foder och kakel.
För det tredje för att det ofta kakelsätts innan karmen är på plats.
Lättare att kakelsätta och idag får ju ingenting lov att ta tid för då blir det för dyrt gnälls det om.
Ska det målas på väggarna vilket är betydligt mer vanligt än tapeter idag så vill ju knappast målarna att där sätts foder innan de målar.
Karm ska alltid sättas innan kakel så att tätskikt monteras på rätt sätt.
Ska foder målas så vill alltid våra målare ha upp foder innan dom målar väggarna, är det seriösa målare så fogar och spar målar dom alltid mot foder sockel och taklist
Foder som bara sätts i karm sitter oftast inte så bra.

T twoody skrev:
Karm ska alltid sättas innan kakel så att tätskikt monteras på rätt sätt.
Ska foder målas så vill alltid våra målare ha upp foder innan dom målar väggarna, är det seriösa målare så fogar och spar målar dom alltid mot foder sockel och taklist
Foder som bara sätts i karm sitter oftast inte så bra.
No no no... tätskikt och karm hör inte alltid ihop så det är ingen nödvändighet alls.

Var och en gör som de vill, men ska inte karm och foder målas så tycker jag fan det är snyggare att sätta dit foderna efter målning för sparmålning tycker jag inte e snyggt.

Sen föredrar jag ju att målarna gör sitt innan t.ex nytt golv och sockel sätts på plats...
Men som allt annat upp till var och en.

Jaja... jag har aldrig varit med om att de lossnar iaf.

No no no... tätskikt och karm hör inte alltid ihop så det är ingen nödvändighet alls.

Var och en gör som de vill, men ska inte karm och foder målas så tycker jag fan det är snyggare att sätta dit foderna efter målning för sparmålning tycker jag inte e snyggt.

Sen föredrar jag ju att målarna gör sitt innan t.ex nytt golv och sockel sätts på plats...

Lite lustigt bara att du inte gillar spik men målar allt innan så man ser spiken? :thinking:

• Gilla
1alexander
  • Laddar…
Hemma målar jag klar förutom sista strykningen så monterar jag dom och sedan spacklar och målar på plats.

K Kvarnapajken skrev:
Lite lustigt bara att du inte gillar spik men målar allt innan så man ser spiken? :thinking:
Om man monterar en ny innerdörr och nya foder så är det knappast så att man målar detta också...
Knappast någon kund som vill betala för detta.
Som jag skrev innan så skjuter man bara dit nödvändigt med stift utan att förorda ett tredje världskrig och dessa kan man täcka ganska bra utan att måla ALLT.
Spika i både karm och vägg när det inte ska målas in är bara löjligt överdrivet och som sagt sitter foderna tillräckligt än om de bara skjuts fast i karmen.

Ja våra kakelsättare går i allafall inte in förens karm med tröskel är monterad. Enligt dom så ska tätskikt gå ut mot karm och tröskeln är ju ganska självklar.
Sen om man kan leva med springor mellan foder sockel så få man ju göra som man vill.
Sen har jag ej heller varit med om att foder lossnar med bara spik i karm däremot så sitter det ej något bra, och ska foder målas så är det ett måste att spika mer än i bara karm.

T twoody skrev:
Ja våra kakelsättare går i allafall inte in förens karm med tröskel är monterad. Enligt dom så ska tätskikt gå ut mot karm och tröskeln är ju ganska självklar.
Sen om man kan leva med springor mellan foder sockel så få man ju göra som man vill.
Sen har jag ej heller varit med om att foder lossnar med bara spik i karm däremot så sitter det ej något bra, och ska foder målas så är det ett måste att spika mer än i bara karm.
Det är bara om dörren finns i våtzon 1 och inte ens då är det ett krav egentligen...
Uppviket mot tröskel kan man göra mot en blindtröskel så man ändå kan sätta plattor.

• Utdrag ur en bygghandbok som beskriver hur man tätar spalten mellan vägg och karm i våtzon 1.
Jag har mina referenser i sekelskifteshus. Har bott i en modern lägenhet och jag vet det är gjort såhär som ni beskriver men jag gillar det inte. Hatar färdigmålat foder som är spikat med vid spik och glipor mot vägg och mellan fodren. Gillar mer mjukfog mot foder eller att tapeten går mot fodret.

Två olika skolor baserat på smak, byggår och hur snabbt det ska gå att montera. Var jag snickare på fastpris skulle jag kanske förorda färdihmålade foder utanpå tapet och kakel... :)

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Om man monterar en ny innerdörr och nya foder så är det knappast så att man målar detta också...
Knappast någon kund som vill betala för detta.
Som jag skrev innan så skjuter man bara dit nödvändigt med stift utan att förorda ett tredje världskrig och dessa kan man täcka ganska bra utan att måla ALLT.
Spika i både karm och vägg när det inte ska målas in är bara löjligt överdrivet och som sagt sitter foderna tillräckligt än om de bara skjuts fast i karmen.
Beror väll på kunder. För dom flesta som jag bygger hos vill inte ha fördigmålade förat det är fult med spik.
Men smaken är som baken och vad man är villig att betala för.

J JohanLun skrev:
Jag har mina referenser i sekelskifteshus. Har bott i en modern lägenhet och jag vet det är gjort såhär som ni beskriver men jag gillar det inte. Hatar färdigmålat foder som är spikat med vid spik och glipor mot vägg och mellan fodren. Gillar mer mjukfog mot foder eller att tapeten går mot fodret.

Två olika skolor baserat på smak, byggår och hur snabbt det ska gå att montera. Var jag snickare på fastpris skulle jag kanske förorda färdihmålade foder utanpå tapet och kakel... :)
Jobbar oftast på fast pris och akord men vill ju häldre tjäna någron krona mindre och få ett perfekt resultat än att göra allt snabbt och slarvigt för att tjäna den sista kronan.
Men så tänker ju inte alla och det kan man ju tyvär se ibland :sweat: för om man kollar reglerna vad lister får glipa och väggar luta mm så e det skrämmande hur det kan vara godkänt.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Kör alltid fördigmålat, sen skjuter med dyckertpicka.
Sen avslutar man med att gnugga spikskallarna med vit picagel penna. Tvätta av med babywipes.
Blir hur bra som helst.

• Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
T
V verktygsgurun skrev:
Sen avslutar man med att gnugga spikskallarna med vit picagel penna. Tvätta av med babywipes.
Blir hur bra som helst.
Eller hur, bara "tattare" som monterar dörrfoder i förväg och sedan kaklar emot dessa, ser ju för jävligt ut rent sagt:crysmile:

• Gilla
mackan78 och 2 till
  • Laddar…
V verktygsgurun skrev:
Blir hur bra som helst.
Que? Hur menar du? Den orange pennan med blå slida?

hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Que? Hur menar du? Den orange pennan med blå slida?
Ja precis!
Har kört så här i 5-6 år nu.

• Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
V verktygsgurun skrev:
Ja precis!
Har kört så här i 5-6 år nu.
Är det samma färg alltså? Är duktigt trött på att ränna omkring med ”nagellacksburken”. Blir aldrig riktigt bra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.