hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Är det samma färg alltså? Är duktigt trött på att ränna omkring med ”nagellacksburken”. Blir aldrig riktigt bra
Körde också färgburken i många år men den använder jag inte längre alls. Testa pennan o pruta hos bygghandlarrn annars tar de runt hundringen för den !
Vaxet är en aning vitare än 0502 men tycker verkligen du skall pröva!
Gnugga i vax o torka av med billiga babywipes.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
K Kvarnapajken skrev:
Beror väll på kunder. För dom flesta som jag bygger hos vill inte ha fördigmålade förat det är fult med spik.
Men smaken är som baken och vad man är villig att betala för.
Ja det har verkligen att göra med vad folk vill betala för.

K Kvarnapajken skrev:
Jobbar oftast på fast pris och akord men vill ju häldre tjäna någron krona mindre och få ett perfekt resultat än att göra allt snabbt och slarvigt för att tjäna den sista kronan.
Men så tänker ju inte alla och det kan man ju tyvär se ibland :sweat: för om man kollar reglerna vad lister får glipa och väggar luta mm så e det skrämmande hur det kan vara godkänt.
Att inte måla nya foder och nya dörrkarmar handlar knappast om att man gör ett snabbt och slarvigt jobb.
De som vill betala för detta i en vanlig kåk eller lgh är lätträknade men i typ ett sekelskifteshus är det annorlunda.

Man lämnar knappast ett fast pris och bjuder på målning av foder och karmar för det tar knappast en kvart att göra detta ;)

V verktygsgurun skrev:
Körde också färgburken i många år men den använder jag inte längre alls. Testa pennan o pruta hos bygghandlarrn annars tar de runt hundringen för den !
Vaxet är en aning vitare än 0502 men tycker verkligen du skall pröva!
Gnugga i vax o torka av med billiga babywipes.
Tack för det tipset, den ska jag testa snarast. (y)
Också trött på att springa med lilla bättringsflaskan och fylla i.

• Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Foder ska enligt HUS AMA monteras efter färdigställda ytskikt i våtrum, jobbar på ett företag som monterar karm och list i nyproduktion och alt 2 är klart dominant, vid alt 1 så friskriver vi oss. Gällande spik i kakelfogen så kan den ersättas med en mjukfog som om man gör ett bra jobb med listerna kan hållas väldigt tunn.

Min personliga åsikt är att alt 2 i 9 av 10 fall blir snyggare, skall alt 1 användas så bör man sätt 15mm tjocka foder så man får en liten kant att lägga silikon mot, blir sällan vackert när man fogar mellan 2 ytor som nästan livar....

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hej alla kloka människor :)
Hur gör ni med foder vid dörr/fönster när det gäller halvkaklat?
Förutsättningar:
93-dörrkarm som livar med utsida
120-vägg
Fönster i zon 1

/Anders

Redigerat:
  • Gilla
Yvonne Gustavsson
  • Laddar…
W Wendel skrev:
Hej alla kloka människor :)
Hur gör ni med foder vid dörr/fönster när det gäller halvkaklat?
Förutsättningar:
93-dörrkarm som livar med utsida
120-vägg
Fönster i zon 1

/Anders
Vid halvkaklat skulle jag ändå övervägt att sätta fodret före kakling (dock 15mm tjockt) är det tunnt kakel/mosaik kan det se ok ut att lägga det utanpå eller hyvla ur det lite. Karmen bygger du lämpligast på med en salning för att anpassa till väggens tjocklek. Gällande fönster i zon 1 skulle jag kakla mot det om det är en smyg....

L Liljeros skrev:
Vid halvkaklat skulle jag ändå övervägt att sätta fodret före kakling (dock 15mm tjockt) är det tunnt kakel/mosaik kan det se ok ut att lägga det utanpå eller hyvla ur det lite. Karmen bygger du lämpligast på med en salning för att anpassa till väggens tjocklek. Gällande fönster i zon 1 skulle jag kakla mot det om det är en smyg....
Jag hade nog gjort en salning så jag kommer i liv med kaklet sen foder på det. Sen en baksalning bakom fodret där det inte är kakel.

• Gilla
Kvarnapajken och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Ok, hur gör ni med fodren i ett tvättrum där man dragit upp klinkersen en dm upp på väggen?

Dels på insidan?

Och dels på utsidan?

Jag har 130mm tjocka väggar, och karmarna är 118mm, just nu lutar jag åt att sätta karmen ca 3 mm innanför väggen på insidan och ett klackfoder på utsidan det är 12mm klack, men dörren går då inte att öppna helt mot väggen, så får minska klacken lite grand, så dörren går att öppna fullt. Kan då även behöva fasa bort lite på gipsen närmast dörren, eller göra klackfodret tunnare.

Några förslag?

Karmen ska alltid sitta i linje med väggen på utsidan av dörren, klackfodret sätter du inåt. Det hålrummet som blir mellan golv och kakel bakom foder får du fylla med silikon.

D
L Liljeros skrev:
Karmen ska alltid sitta i linje med väggen på utsidan av dörren, klackfodret sätter du inåt. Det hålrummet som blir mellan golv och kakel bakom foder får du fylla med silikon.
Varför då?

https://www.gvk.se/branschregler/golv/dorroppning

I zon 1 ska karmen sitta i liv på insidan så tätskikt kan dras ut på karmen.

För att du får en bryteffekt i fodret på utsidan, det är väl inte optimalt på något sätt att sätta en träkarm i våtzon 1. Vill man nödvändigtvis montera tätskiktet ut på karmen så får man bygga på den med en salning sen tätskikt sen foder och hoppa över klackfoder. Jag ska villigt erkänna att jag satt ett par tusen badrumskarm dom senaste 10 åren och fortfarande inte stött på någon som drar ut tätskiktet på karmen ...

Snailman
Tack, blev så att jag bygger på karmen med en list 8mm tjock, och med badrumströskeln så fräste jag bort läppen som man drar upp tätskiktet mot, så där blir plant, sedan tar jag en vanlig tröskel ungefär 9,5 mm tjock som jag limmar på, på högkant, och fräser bort 1,5 mm där tätskiktet ska dras upp (så det blir blir en ny läpp) och limmar (vattenfast lim) och skruvar dit denna på badrumströskeln.

Så karmen och tröskeln blir med 8mm påbyggt jäms med väggen inne i tvättrummet, och bara ett fåtal mm innanför väggen utanför tvättrummet, så lite att ett klackfoder inte behövs, utan ett vanligt foder klarar av den skillnaden (de är ju lite skålade på undersidan)

Ska göra så även med badrummet bredvid, som jag också har 118 karm till, andra badrummet har jag en 128 karm med 128 badrumströskeln kvar sen förra bygget, då 128 mm fortfarande fanns att köpa utan att specialbeställa.

Snailman
Snailman Snailman skrev:
Tack, blev så att jag bygger på karmen med en list 8mm tjock, och med badrumströskeln så fräste jag bort läppen som man drar upp tätskiktet mot, så där blir plant, sedan tar jag en vanlig tröskel ungefär 9,5 mm tjock som jag limmar på, på högkant, och fräser bort 1,5 mm där tätskiktet ska dras upp (så det blir blir en ny läpp) och limmar (vattenfast lim) och skruvar dit denna på badrumströskeln.

Så karmen och tröskeln blir med 8mm påbyggt jäms med väggen inne i tvättrummet, och bara ett fåtal mm innanför väggen utanför tvättrummet, så lite att ett klackfoder inte behövs, utan ett vanligt foder klarar av den skillnaden (de är ju lite skålade på undersidan)

Ska göra så även med badrummet bredvid, som jag också har 118 karm till, andra badrummet har jag en 128 karm med 128 badrumströskeln kvar sen förra bygget, då 128 mm fortfarande fanns att köpa utan att specialbeställa.

Lite bilder på ovanstående.

Närbild av en persons hand som håller en list vid dörrkarmens hörn under montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en dörrkarm med synliga skruvar och en liten glipa där lister möts.
Skapa konto
Närbild av vitmålad dörrkarm och listverk med synliga skruvar och sammankoppling av lister.
Skapa konto
Närbild på snickeridetaljer där list möter trappsteg och vägg.
Skapa konto

Ser väl bra ut men dom där skruvarna i fodret?

• Haha
jonko
  • Laddar…
Snailman
nino nino skrev:
Ser väl bra ut men dom där skruvarna i fodret?
Jag ska dra i dem mera, efter att jag lossat fodret och målat väggen, i framtiden nån gång.;)

• Gilla
nino
  • Laddar…
T
Första gången jag har sett någon skruva dit dörrfoder och det ser tyvärr inte bra ut.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.