T Troberg skrev:
Nej, det är tvåtaktsolja, men tvåtaktsolja för mopeder och båtmotorer och sånt.
Har du provat något mer? Om den startar men inte varvar tror jag att det är något enkelt fel. Primärt med förgasaren.

Det brukar normalt vara olika olja till luftkylda och vattenkylda tvåtaktsmotorer. Så oftast är inte samma olja lämplig till både mopeder och båtmotorer. Men det är högst otroligt att ditt problem skulle finnas där.

Blandade du i oljan i en dunk eller i sågens tank? Om du blandat i tanken och det inte blandat sig ordentligt går det möjligen att tänka sig att det kommit in bensin med alldeles för mycket olja i förgasaren.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Körde min röda julasåg på 95 plus kedjeolja, en halv tank,
Och hur hade du tänkt att detta skulle funka? Ett smärre mirakel om din stackars såg överlevde men grattis isf.
 
Jag kan inte alls begripa hur det kan finnas några tveksamheter när det gäller oljeinblandningen med rätt kvalitet på små högvarviga tvåtaktare. Det står ju för f*n i manualen vad du ska använda, följ anvisningarna så blir det bra.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Och hur hade du tänkt att detta skulle funka? Ett smärre mirakel om din stackars såg överlevde men grattis isf.
Maskiner håller om man inte passar på att plåga livet ur dom. 😂
Va me om en tävling när en gammal Fiat skulle köras sönder, utan olja och på fullgas, det gick i 20min utan olja stillastående på fullgas. Sluta med att bettingtävlingen fick avbrytas, då tömdes den på kylvatten och gick 10min till innan den skar. Så visst håller saker, även om man gör mycket fel.
Fast visst hade jag nog tur. 👍
 
Norrtull Norrtull skrev:
Maskiner håller om man inte passar på att plåga livet ur dom. 😂
Va me om en tävling när en gammal Fiat skulle köras sönder, utan olja och på fullgas, det gick i 20min utan olja stillastående på fullgas. Sluta med att bettingtävlingen fick avbrytas, då tömdes den på kylvatten och gick 10min till innan den skar. Så visst håller saker, även om man gör mycket fel.
Fast visst hade jag nog tur. 👍
Mina maskiner, motorsågar, röjsågar etc går på max effekt oftast. De är byggda för att leverera max, och en av de synnerligen enkla förutsättningarna är att man har rätt oljeinblandning 2% av JASO FC/FD-klassad olja. Har du något annat oljekrafs så kommer det inte att funka särskilt länge och särskilt inte under hård maxbelastning. Varför ens tveka om detta, det är ju absolut skitenkelt att bara göra som det står i manualen.

Det förtjänar att nämnas att jag inte kört med annat än alkylatbensin i dessa maskiner de senaste decennierna. Fördelarna är enorma bla detta med att motorerna och stift håller sig rena från koksavlagingar, extremt mycket hälsosammare vad gäller avgaser, plus att alkylaten är stabil över säsonger - man startar maskinen lika enkelt på slatten som fanns kvar i tanken från förra året som om den vore tankad idag,
____
PS. Jag räknar in åtta styck små luftkylda tvåtaktare i arsenalen, frånsett en ca 50 år gammal 2T utombordare som jag inte räknar in här och går givetvis med TCW3-klassad olja. Jag har aldrig behövt byta tändstift på någon av dessa maskiner, de ser perfekta ut och samtliga fungerar som om de vore nya trots i vissa fall decennier av drift. Absolut minimalt underhåll inte ens bränslefiler har behövt bytas. Allt blir väldigt enkelt med rätt bränsle och olja för tillämpningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Har du provat något mer? Om den startar men inte varvar tror jag att det är något enkelt fel. Primärt med förgasaren.

Det brukar normalt vara olika olja till luftkylda och vattenkylda tvåtaktsmotorer. Så oftast är inte samma olja lämplig till både mopeder och båtmotorer. Men det är högst otroligt att ditt problem skulle finnas där.

Blandade du i oljan i en dunk eller i sågens tank? Om du blandat i tanken och det inte blandat sig ordentligt går det möjligen att tänka sig att det kommit in bensin med alldeles för mycket olja i förgasaren.
Har inte hunnit testa mer, köpte en ny för att lösa det akuta problemet, så får jag fixa i lugn och ro sen.

Blandade i bland-flaskan som följde med.

Har i många år kört med första bästa tvåtaktsolja i andra maskiner, utan problem.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Och hur hade du tänkt att detta skulle funka? Ett smärre mirakel om din stackars såg överlevde men grattis isf.
Varför skulle inte det fungera? Lämplig olja är det inte, men det lär fungera.
 
MultiMan
Jag körde i rätt många år på eko-kedjeolja, i princip billigaste sortens rapsolja (slutade eftersom oljan kletade ihop under vintern och hela sågen fick rengöras varje vår). Tvivlar mycket starkt på att en högvarvig 2T hade överlevt någon längre stund på en sådan inblandning. Ricinolja vet jag man använde i små modellmotorer (ihop med nitrometan, körde själv en sådan modellbil, bra fart!), men inte raps som jag inte tror mycket på i detta sammanhang. Blir dock gärna överbevisad.
 
Cheesen
MultiMan MultiMan skrev:
Jag körde i rätt många år på eko-kedjeolja, i princip billigaste sortens rapsolja (slutade eftersom oljan kletade ihop under vintern och hela sågen fick rengöras varje vår). Tvivlar mycket starkt på att en högvarvig 2T hade överlevt någon längre stund på en sådan inblandning. Ricinolja vet jag man använde i små modellmotorer (ihop med nitrometan, körde själv en sådan modellbil, bra fart!), men inte raps som jag inte tror mycket på i detta sammanhang. Blir dock gärna överbevisad.
Nu ska du ju inte hälla kjedjeoljan i tanken. Det blir inge bra då.
 
MultiMan
Man kan komplettera tråden med ett test.

De som tycker sig ha bevis för att man kan:
A. kan hälla i vad för olja som helst i en tvåtaktsmotor typ motorsåg/röjsåg, sågkedjeolja vad skit som helst. Rapportera om hur bra det gick.

B. Övriga som följer manualens anvisningar om 2% JASO FC/FD-klassad 2T-olja, rapportera hur bra det gick.

Jag kan rapportera om att alternativ B funkar klockrent, alltid och över tid. Väljer alltid detta alternativ eftersom jag inte har tid att bråka med motorer, ska bara funka alltid. Varför i h-e skulle jag göra annat än vad som anges i manualen...

Visst, möjligt att jag skulle kunna få en stackars såg att gå hjälpligt med undermålig olja under ytterst låg belastning en liten tid men men fan bryr sig... inte så jag använder mina grejer,
 
  • Älska
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.