H Harald Blåtumme skrev:
Det var inlägget där det framkom att TS blandat i olja för motorgräsklippare i bensinen. Endast TS själv kan ge mer exakta besked men detta vaga räcker för mig för att dra slutsatsen att TS inte haft en aning om vad som krävs för att få moderna 2T-motorer att fungera och missat att läsa i manualen.
TS har ju även varit tydlig med att det var en tvåtakt gräsklippare. Så det var ju inte enligt TS motorolja utan just en tvåtaktsolja för den typen av motorer som används. Något udda gräsklippare, men det existerar ju sådana.
 
D Daniel 109 skrev:
TS har ju även varit tydlig med att det var en tvåtakt gräsklippare. Så det var ju inte enligt TS motorolja utan just en tvåtaktsolja för den typen av motorer som används. Något udda gräsklippare, men det existerar ju sådana.
Sannolikheten för detta är dock väldigt låg. Jag släpper denna tråd nu, om TS orkat kolla tipset om att fixa gnistgallret så får vederbörande gärna återkomma om att åtgärden var framgångsrik.
 
H hablam skrev:
Det tråkiga är att man tappar så mycket kraft med alkylat bensin jämfört med 98 oktanig. Märks mycket väl på mina motorsågar som känns slöa när dom får alkylat. Jag brukar följa användarmanualen men ta en procent extra oljeinblandning.
Jag har kört min småcylindriga MC med alkylat istället för E10 eller E5, 95 resp 98 oktan mao. Högre vridmoment och bättre toppfart, bara dubbelt så dyrt.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Jag har kört min småcylindriga MC med alkylat istället för E10 eller E5, 95 resp 98 oktan mao. Högre vridmoment och bättre toppfart, bara dubbelt så dyrt.
Blanda bensin och olja till 2T bränsle jämfört med att tanka färdig alkylat 2T från pump hamnar väl på 50% dyrare.
 
Nej, det är klart billigare. Dessutom är det inte särskilt tätt mellan pumparna med 2t alkylatsoppa.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är klart billigare. Dessutom är det inte särskilt tätt mellan pumparna med 2t alkylatsoppa.
Tror jag betalade 32kr/l förra året för Aspen 2T vid pump hos den lokala maskinfirman, brukar fylla en 20L dunk.
OKQ8 mackarna har väl pumpar på många stationer, iallafal vad jag sett reklam för.
 
Cheesen
A AndersS skrev:
Tror jag betalade 32kr/l förra året för Aspen 2T vid pump hos den lokala maskinfirman, brukar fylla en 20L dunk.
OKQ8 mackarna har väl pumpar på många stationer, iallafal vad jag sett reklam för.
Jag har hört talas om dessa pumpar.. när jag frågat på macken så fick jag till svar att dom avvecklades på 60-talet:)
Såvitt jag vet så finns det ingen i min närhet (30 mils radie)
 
Cheesen Cheesen skrev:
Jag har hört talas om dessa pumpar.. när jag frågat på macken så fick jag till svar att dom avvecklades på 60-talet:)
Såvitt jag vet så finns det ingen i min närhet (30 mils radie)
Du tänker väl på de gamla 2-takts bensin där man stoppade i enkronor och tankade mopeden.:crysmile:
Pumpar för alkylat finns på många platser här nere.
 
Cheesen
A AndersS skrev:
Du tänker väl på de gamla 2-takts bensin där man stoppade i enkronor och tankade mopeden.:crysmile:
Pumpar för alkylat finns på många platser.
Jag frågade efter pump för tvåtakts alkylat.... det var svaret jag fick :)
Kartbild över norra Skandinavien, visar städer och natur i Sverige, Norge, Finland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mackarna växer på träd i norrland... har nära 50 mil till närmsta pump med alkylat 2T
 
Det fanns inte på 60talet.
De små pumparna för 2t moped bränsle fanns på min lokala mack på 90talet.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Jag frågade efter pump för tvåtakts alkylat.... det var svaret jag fick :)
[bild]
mackarna växer på träd i norrland... har nära 50 mil till närmsta pump med alkylat 2T
Är det lika illa med Aspen uppe i norr?
Jag brukar tanka på två sådana ställen hos maskinfirmor.
 
Cheesen
A AndersS skrev:
Är det lika illa med Aspen uppe i norr?
Jag brukar tanka på två sådana ställen hos maskinfirmor.
Aspen finns inte alls. Tror närmaste är Östersund. Och det är väl 65 mil enkel väg.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Aspen finns inte alls. Tror närmaste är Östersund. Och det är väl 65 mil enkel väg.
Man är bortskämd då att ha det lokalt.
 
D Daniel 109 skrev:
Det fanns inte på 60talet.
De små pumparna för 2t moped bränsle fanns på min lokala mack på 90talet.
Det är riktigt. Det hände att den var slut några gånger. Då fick jag en liter 2-taktsolja i butiken, och blev åtsagd att hälla den i pumpen. Sedan tanka i 30-40 liter bensin i pumpen/tanken. Med andra var den inte mer färdigblandad än den du själv gör i dunken.
 
Den var ju färdigblandad när du köper den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.