A AndersS skrev:
Är det lika illa med Aspen uppe i norr?
Jag brukar tanka på två sådana ställen hos maskinfirmor.
Just så, Aspensoppan finns inte på mackarna utan på maskinfirmor.
 
Är ju en tråd om problem.
Vid ett tillfälle när jag fyllde den svarta 20L dunken kom ägaren ut och ropade "du ska inte använda en gammal dålig jeepdunk i plåt till dina maskiner".
När jag gick in för att betala, kunde jag med ett leende berätta att den var av plast. Enligt honom hade de stött på kunder med skit i bränslefiltret från gammal plåtdunk och som troligtvis alkylat löst upp. Om det kan stämma har jag ingen kunskap om.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Min röjsåg har lite liknande problem den får alldeles för mycket bensin. Är det någon som vet om man kan justera en sådan här förgasare och hur man gör?
Närbild av en motorsågs tändmodul och tändkabel med synlig förorening och mekaniska detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en röd maskin, troligen en motorsåg, som fokuserar på gasreglaget och tändsystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fotografen Fotografen skrev:
Just så, Aspensoppan finns inte på mackarna utan på maskinfirmor.
Har tidigare alltid tankat 10-liters och 20-liters dunkar hos min "egna" trädgårdsbutik/maskinaffär men upptäckte i samband med Covid19 pandemin att faktiskt Biltema var billigare. Priset hos Biltema sedan ett halvår tillbaka är 37:80/litern vid köp av minst 5 liter och det är väl överkomligt. Då vet man i vart fall att det är exakt EN liter i resp flaska. Tycker mina maskiner, både röjsåg (Jonsered) och gräsklippare (Klippo) går bra på bränslet från Biltema.

Skulle med en vild gissning tro att det är "Aspen" i Biltemas flaskor!??

Större bensinmackar säljer väl fortfarande alkylat på tapp men jag tror väl knappast de kan matcha Biltemas priser. Och som tidigare sagts - alkylatbensin ÄR ETANOLFRI!
 
B
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Har tidigare alltid tankat 10-liters och 20-liters dunkar hos min "egna" trädgårdsbutik/maskinaffär men upptäckte i samband med Covid19 pandemin att faktiskt Biltema var billigare. Priset hos Biltema sedan ett halvår tillbaka är 37:80/litern vid köp av minst 5 liter och det är väl överkomligt. Då vet man i vart fall att det är exakt EN liter i resp flaska. Tycker mina maskiner, både röjsåg (Jonsered) och gräsklippare (Klippo) går bra på bränslet från Biltema.

Skulle med en vild gissning tro att det är "Aspen" i Biltemas flaskor!??

Större bensinmackar säljer väl fortfarande alkylat på tapp men jag tror väl knappast de kan matcha Biltemas priser. Och som tidigare sagts - alkylatbensin ÄR ETANOLFRI!
31,30kr/L betalade jag vid pump när jag köpte senast (2022-11).
 
Cheesen
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Har tidigare alltid tankat 10-liters och 20-liters dunkar hos min "egna" trädgårdsbutik/maskinaffär men upptäckte i samband med Covid19 pandemin att faktiskt Biltema var billigare. Priset hos Biltema sedan ett halvår tillbaka är 37:80/litern vid köp av minst 5 liter och det är väl överkomligt. Då vet man i vart fall att det är exakt EN liter i resp flaska. Tycker mina maskiner, både röjsåg (Jonsered) och gräsklippare (Klippo) går bra på bränslet från Biltema.

Skulle med en vild gissning tro att det är "Aspen" i Biltemas flaskor!??

Större bensinmackar säljer väl fortfarande alkylat på tapp men jag tror väl knappast de kan matcha Biltemas priser. Och som tidigare sagts - alkylatbensin ÄR ETANOLFRI!
Biltemas alkylat är den enda jag vart med om som blivit gammal. Bäst föredatum var bara passerat med nån månad på flaskan... Gräsklipparen vägrade starta. (Misstänker att dom har flera olika leverantörer då det finns minst 2 olika design på flaskorna vid olika batcher.)
 
B breakman skrev:
31,30kr/L betalade jag vid pump när jag köpte senast (2022-11).
Det var nog "på den tiden" när Biltema tog 29:80 litern. Alkylaten "chockhöjdes" i våras och en 5 liters dunk hos ex Bauhaus kostar 229 kronor idag dvs 45:80/litern. Aspen hos maskinfirmorna ligger väl ca 250 kronor för en 5 liters dunk.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Biltemas alkylat är den enda jag vart med om som blivit gammal. Bäst föredatum var bara passerat med nån månad på flaskan... Gräsklipparen vägrade starta. (Misstänker att dom har flera olika leverantörer då det finns minst 2 olika design på flaskorna vid olika batcher.)
Jag är förvånad. Köpte en mängd 4T akylat hos Biltema förra våren (2022) och den fungerade perfekt i våras när jag började klippa (Klippo Excellent H + en Klippo "ihopplock". Likaså köpte jag en 2T hos Biltema förra våren och den fungerar utmärkt i min röjsåg (Jonsered FC 2145 S) nu i sommar.

Det där med Biltemas batchnummer har jag aldrig förstått. De flaskor 4T jag köpte i maj i år är märkta SE10095917 och inköpta på Biltema Kalmar.
 
Men på tal om trådens tema: väldigt få 4T-röjsågar på marknaden, de flesta är 2T (vissa 4T-mix-motorer från tex Stihl men som körs på 2T oljeblandad bensin de också). Så vad gäller bränsle för en röjsåg, frågan gäller vad det är för slags oljeinblandning man ska ha i dessa och svaret är fortfarande JASO FC/FD-klassad olja, kring 2%. Detta oavsett om man snålar och kör pumpbensin och offrar hälsa och miljö, eller att man kör alkylatbensin som även är bra för motorns del med mindre koksavlagringar osv.

Skitenkelt egentligen, svårt att missa på detta vad gäller val av olja för luftkylda högvarviga små tvåtaktare (eller 4T-mix-motorer).
 
Fotografen Fotografen skrev:
Just så, Aspensoppan finns inte på mackarna utan på maskinfirmor.
Qstar i Norrköping har Aspen på pump, både 4 takt och färdigblandad 2 taktsbränsle
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag tankade sista skvätten Stihl 2T-alkylat förra veckan. Inga problem med maskinerna trots att den dunken är runt 4 år gammal. Har kört ungefär lika gammal Aspen tidigare utan att märka något och var vad jag köpte senast, så vi får se.

Biltema har jag bara vågat köpa 4T och den blev aldrig särskilt gammal pga 1L flaskor, men funkade ok då.
 
T Troberg skrev:
Ska kolla imorgon, mitt minne är suddigt. Har inte tittat på den sedan i höstas.
Hej, har du kommit på vad du köpte för röjsåg på Jula? En röd eller en gul?
 
Jag har heller inga problem med ~4år gammal Stihl 2-taktsbensin i varken lövblås eller motorsågar. Har ett antal dunkar kvar, så kan bli flera år till innan lagret är slut
 
Körde min röda julasåg på 95 plus kedjeolja, en halv tank, fyllde på med Aspen stegvis när tanken tog slut. Inte den bästa behandlingen av en röjsåg, men lite försiktigt varvande och allt gick fint. Idag går sågen lika bra som innan feltankningen. Men som sagt, dumt är det. Kör annars bara på Aspen 2T. Motorsågen går väldigt bra enligt mig på denna soppa. Iofs har jag Autotune på min nya såg.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Fast det verkar ha krupit fram nu att TS hällt i vanlig motorolja avsedd för fyrtaktsmotorer. Antar en rak SAE-30.
Nej, det är tvåtaktsolja, men tvåtaktsolja för mopeder och båtmotorer och sånt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.