Diskussionen om vilken olja som passar bäst är förvisso intressant. Men i det här fallet är det en motor som startar men svarar dåligt på gasen och dör efter en stund. Det är inte symtom som uppstår efter tre tankar bränsle med fel sorts olja.

Det låter som att den får för lite bränsle. Det kan bero på att det kommit smuts eller vatten i förgasaren. Plocka isär förgasaren och gör rent. Töm tanken och titta om du ser spår av vatten. Fyll sedan på med ny bensin och se om det fungerar bättre. Jag föredrar alkylat till småmotorer. Men jag vidhåller att det här problemet inte uppstått som en följd av fel sorts bensin eller olja.
 
  • Gilla
tensiden och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det beror helt på var i världen den är inköpt. I USA har det funnits 2-takt på gräsklippare upp till nutid. En enkel sökning visar massor, både helt nytt och gammalt, enklare varianter och för professionellt bruk.

I Sverige har vi haft Flymo med 2-takt t ex, den som svävar och tänkt för sluttningar där 4-takt inte får tillräcklig smörjning.

Exempel för de som vill köpa nytt: [länk]
Även Husqvarna hade nog en 2-takt om jag minns rätt från tiden man sommarjobbade som vaktmästare. Användes för speciell klippning när åkklipparen inte klarade slänter.
 
A Avemo skrev:
Diskussionen om vilken olja som passar bäst är förvisso intressant. Men i det här fallet är det en motor som startar men svarar dåligt på gasen och dör efter en stund. Det är inte symtom som uppstår efter tre tankar bränsle med fel sorts olja.

Det låter som att den får för lite bränsle. Det kan bero på att det kommit smuts eller vatten i förgasaren. Plocka isär förgasaren och gör rent. Töm tanken och titta om du ser spår av vatten. Fyll sedan på med ny bensin och se om det fungerar bättre. Jag föredrar alkylat till småmotorer. Men jag vidhåller att det här problemetA inte uppstått som en följd av fel sorts bensin eller olja.
Fast det verkar ha krupit fram nu att TS hällt i vanlig motorolja avsedd för fyrtaktsmotorer. Antar en rak SAE-30.

Detta kan vara orsaken till problemen i sig självt, denna typ av olja är inte avsedd alls för att funka som inblandning i bränsle för tvåtaktsmotorer. Blandar man denna olja i bensinen så leder det förmodligen snabbt till haveri.

Oljan som ska blandas i bensinen ska ha klassning JASO FC/FD vad gäller högvarviga luftkylda maskiner typ motorsågar, röjsågar etc. Är det vattenkylda utombordare det handlar om ska klassningen vara TC-W3.

Skitenkelt, bara följ vad som står i manualen så blir det bra.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Fast det verkar ha krupit fram nu att TS hällt i vanlig motorolja avsedd för fyrtaktsmotorer. Antar en rak SAE-30.

Detta kan vara orsaken till problemen i sig självt, denna typ av olja är inte avsedd alls för att funka som inblandning i bränsle för tvåtaktsmotorer. Blandar man denna olja i bensinen så leder det förmodligen snabbt till haveri.

Oljan som ska blandas i bensinen ska ha klassning JASO FC/FD vad gäller högvarviga luftkylda maskiner typ motorsågar, röjsågar etc. Är det vattenkylda utombordare det handlar om ska klassningen vara TC-W3.

Skitenkelt, bara följ vad som står i manualen så blir det bra.
Jag är helt med på att fel sorts olja ökar slitaget på motorn. Men för ett haveri efter tre tankar räcker det inte med fels sorts olja. Inte ens om det är fyrtaktsolja. Och dessutom låter inte problembeskrivningen för mig som att motorn skurit utan att den får för lite bränsle. Om din hypotes om fyrtaktsolja stämmer kanske det blandats dåligt och sitter som en propp i förgasaren.

Vi får inte hela bilden här. Jag blir också nyfiken på vad för gräsklippare som har gjutjärnschassi även frånsett att fyrtaktsmotorer dominerat på gräsklippare sedan i alla fall 70-talet. Men jag vidhåller att om den i nuläget inte startar med färdigblandad alkylatbensin som TS säger sig ha bytt till så hjälper det inte med uppmaningar om att följa manualen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Cheesen
A Avemo skrev:
Diskussionen om vilken olja som passar bäst är förvisso intressant. Men i det här fallet är det en motor som startar men svarar dåligt på gasen och dör efter en stund. Det är inte symtom som uppstår efter tre tankar bränsle med fel sorts olja.

Det låter som att den får för lite bränsle. Det kan bero på att det kommit smuts eller vatten i förgasaren. Plocka isär förgasaren och gör rent. Töm tanken och titta om du ser spår av vatten. Fyll sedan på med ny bensin och se om det fungerar bättre. Jag föredrar alkylat till småmotorer. Men jag vidhåller att det här problemet inte uppstått som en följd av fel sorts bensin eller olja.
Fel olja sätter igen gnistskyddet och då får du problem som liknar bränslebristproblem.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Fel olja sätter igen gnistskyddet och då får du problem som liknar bränslebristproblem.
Mycket bra teori! Bör vara enkelt att kolla och åtgärda, är det igensatt så kan man bränna rent det med gasbrännare.
 
T
D Daniel 109 skrev:
Hur kan en nål sättas igen? Och finns det en en nål i den förgasaren?
Inte läst alla inlägg jättenoga men jag har oxå haft problem med små maskiner, senaste var vakuum i tanken.
Innan den gånger var det ett gigantiskt åskväder som tog tändspolen - där la jag mycket tid innan lösning.

Skulle vara bra om du kan försöka filma förloppet, om den startar och sedan dör..
För mig är det jättesvårt att beskriva en "döende motor" eller en som "inte svarar" så en film tror jag är toppen för alla experter hör på forumet :)

Fattade jag dig fel så ber jag om ursäkt..
 
Nu är jag inte expert på den här typen av maskiner. Men jag associerar nål till flottörförgasare. Det inte på röjsågar.
 
Finns fler nålar än flottörnålar.
 
Ja, men de jag tänker på sitter i trotteln på flottörförgasare.
 
Vi snackar om en sprillans ny maskin här som endast gått ett par tankar på bevisat värdelös oljeinblandning. Att det skulle vara problem med förgasare eller bränslefilter är inte särskilt sannolikt,

Att gnistskyddsgallret satt igen av detta är en däremot mycket bra hypotes och gan ge exakt de symtom som redovisats.

Bara att kolla och åtgärda om det behövs.

Därefter ska rätt bränsle och rätt inblandning av rätt oljeklassning användas så håller maskinen typ "forever", startar alltid som den ska osv.

Som alla mina småmaskiner gör, oavsett om de är av finmärkena "Stihl", Husqvarna" eller av random kinaprylar (som kan heta tex Stiga, Partner, McCullogh etc numera).. Troligen är i princip allt gjort i Kina oavsett idag så inget att hänga upp sig på. Rätt bränsle, rätt olja i rätt inblandning = success.
 
Redigerat:
När bevisades det att det var värdelös oljeinblandning? Det har jag missat. Kan du peka ut beviset?
 
Det var inlägget där det framkom att TS blandat i olja för motorgräsklippare i bensinen. Endast TS själv kan ge mer exakta besked men detta vaga räcker för mig för att dra slutsatsen att TS inte haft en aning om vad som krävs för att få moderna 2T-motorer att fungera och missat att läsa i manualen.
 
Ts vet ju inte vilket märke och modell som köpts:crysmile:
Hur vet vi då att bränslet blivit felaktigt blandat :D
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ts vet ju inte vilket märke och modell som köpts:crysmile:
Hur vet vi då att bränslet blivit felaktigt blandat :D
Sant. Vi vet faktiskt inte ett skit. Om TS inte återkommer med vettig info så är det sannolikt bortödslad tid att fortsätta komma med förslag på lösningar i denna tråd.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.