Ja det verkar inte bättre än att jag kört på fel olja i så fall. Det känns ju lite korkat, jag skulle aldrig hälla en olja i bilen som inte uppfyller specifikationerna, men med småmaskiner som denna så har jag mer eller mindre nöjt mig med att det anges att bränslet är lämpligt till röjsågar, trimmers etc. Det verkar lite lurigt att hitta ett bra ställe att köpa färdigblandad med rätt olja, antingen är det fel olja eller så är det svårt att hitta vilken olja det är. Det kanske är lika bra att köpa Stihl-oljan och blanda själv.H Harald Blåtumme skrev:Ang din färdigblandade alkylatbensin, kolla så det är rätt klassning dvs JASO FC/FD. Jula har länge sålt TCW3-klassad bensin dvs avsedd för vattenkylda utombordare i dunk med påståendet att de skulle passa även för luftkylda motorer. Jag skulle personligen aldrig använda bensin med 2-taktsolja av fel klassning, tillverkarens anvisningar är mycket tydliga på denna punkt och det är bara att följa så blir det bra.
T Troberg skrev:
Nu blir det säkert fel diskussion men jag har mycket svårt att tro att du har lyckats köpa en Stihl-maskin från Jula. Så frågan är vad du har köpt? Jag skulle gissa på en Stiga, annars är det en Meec Tools som finns som bensinare. Kolla på ditt digitala kvitto på Jula-sajten.T Troberg skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 331 inlägg
Jula säljer inte Stihl, så enkelt är det med den biten. Däremot har de sålt en del prylar med varumärket Stiga, enkla budgetmaskiner men kan funka ok.
Men egentligen oavsett. Alla dessa luftkylda högvarviga småmaskiner har samma spec för vad de kräver för att funka: det ska vara JASO FC/FD-olja i vad det än är man kör som bränsle. En del envisas med att köra pumpbensin 95/98, jag ser det som extremt dumt men alla gör som det tycker med den biten, Det viktiga för maskinen är att det är rätt klassning på den inblandade 2-taktsoljan.
Det viktiga för användaren är att man använder alkylatbensin, vilket även är långsiktigt bra för maskinen - mycket mindre av avlagringar i motorn. En lustig sak är att jag ännu inte bytt ett enda tändstift på alla mina ca 10 småmaskiner, de ser ut som helt nya hela bunten efter extremt många driftstimmar, Alla med Aspen 2T alkylatbränsle.
Men egentligen oavsett. Alla dessa luftkylda högvarviga småmaskiner har samma spec för vad de kräver för att funka: det ska vara JASO FC/FD-olja i vad det än är man kör som bränsle. En del envisas med att köra pumpbensin 95/98, jag ser det som extremt dumt men alla gör som det tycker med den biten, Det viktiga för maskinen är att det är rätt klassning på den inblandade 2-taktsoljan.
Det viktiga för användaren är att man använder alkylatbensin, vilket även är långsiktigt bra för maskinen - mycket mindre av avlagringar i motorn. En lustig sak är att jag ännu inte bytt ett enda tändstift på alla mina ca 10 småmaskiner, de ser ut som helt nya hela bunten efter extremt många driftstimmar, Alla med Aspen 2T alkylatbränsle.
Ska kolla imorgon, mitt minne är suddigt. Har inte tittat på den sedan i höstas.ClasseClas skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 331 inlägg
Fast egentligen spelar det ingen roll vad maskinen har för stamtavla mot producentleden. I stort sett allt görs i kina även från de "fina" märkena. Vissa med topp-spec, andra med lltet lägre spec men i grunden exakt samma grejer. Vad alla dessa maskiner har gemensamt är vad de kräver för grundförutsättningar för att funka och detta har beskrivits ovan.
Jag har tex en pissbillig lövblås av kina-ursprung, 45 cc och den funkar exakt lika bra och tillförlitligt som mina "fina" Husqvarna och Stihlmaskiner - med rätt bränsle och olja enligt högsta spec - JASO FC/FD.
__
Eller varför konstra till det: Aspen 2T-bränsle, färdigblandat på dunk eller som jag oftast köper det från pump, litet billigare, Aspen 2T har just den högklassiga JASO FD-oljan inblandad så det är en "no brainer".
Jag har tex en pissbillig lövblås av kina-ursprung, 45 cc och den funkar exakt lika bra och tillförlitligt som mina "fina" Husqvarna och Stihlmaskiner - med rätt bränsle och olja enligt högsta spec - JASO FC/FD.
__
Eller varför konstra till det: Aspen 2T-bränsle, färdigblandat på dunk eller som jag oftast köper det från pump, litet billigare, Aspen 2T har just den högklassiga JASO FD-oljan inblandad så det är en "no brainer".
Redigerat:
Vad var det egentligen för olja, du blandade i bensinen? Du sa att det var någon olja för gräsklippare. Gräsklippare är till 99% 4-takt och använder en annan olja. Du visserligen att den var för trimmer också. Men frågan är om det var en vanlig motorolja, eller en 2-taktsolja. Gick den bra på de första 3 tankarna, eller rök den mycket?T Troberg skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 331 inlägg
Handlar det om Jula i detta fall så bara ett redovisa vilken Jula-bensin som använts. Växla in maskinen "rinse and repeat".
De fixar detta i oändlig repeat.
Vad Jula inte begriper är att deras TC-W3 olja inte funkar för deras motorsågar, trimmers etc. Tragisk systematisk dumhet men det är bara så det är med detta företag.
De lär få in massiva returer av havererade maskiner och saknar kompetens att se orsaken - deras egen rekommenderade bensin som har fel klassning, De kränger alkylatbensin med TCW3-klassing och påstår att detta är ok för högvarviga luftkylda motorer. Helt åt helvete fel.
Jag har försökt få Jula att fatta detta men de hänvisade till att deras leverantör intygade att det var ok. Det är det inte och kan aldrig vara.
Det du gör som privatperson är att ta åt dig av information som finns allmänt tillgänglig. Du använder enbart JASO FC/FD-klassad oljeinblandning i dylika små 2-taktare.. Aldrig något annat.
De fixar detta i oändlig repeat.
Vad Jula inte begriper är att deras TC-W3 olja inte funkar för deras motorsågar, trimmers etc. Tragisk systematisk dumhet men det är bara så det är med detta företag.
De lär få in massiva returer av havererade maskiner och saknar kompetens att se orsaken - deras egen rekommenderade bensin som har fel klassning, De kränger alkylatbensin med TCW3-klassing och påstår att detta är ok för högvarviga luftkylda motorer. Helt åt helvete fel.
Jag har försökt få Jula att fatta detta men de hänvisade till att deras leverantör intygade att det var ok. Det är det inte och kan aldrig vara.
Det du gör som privatperson är att ta åt dig av information som finns allmänt tillgänglig. Du använder enbart JASO FC/FD-klassad oljeinblandning i dylika små 2-taktare.. Aldrig något annat.
2-taktsolja. Det är en gammal gräsklippare. Den gick bra, ingen blårök.A AG A skrev:Vad var det egentligen för olja, du blandade i bensinen? Du sa att det var någon olja för gräsklippare. Gräsklippare är till 99% 4-takt och använder en annan olja. Du visserligen att den var för trimmer också. Men frågan är om det var en vanlig motorolja, eller en 2-taktsolja. Gick den bra på de första 3 tankarna, eller rök den mycket?
Gräsklippare är mycket sällan 2takt.
Har du en bild på skapelsen?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 599 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 599 inlägg
Det beror helt på var i världen den är inköpt. I USA har det funnits 2-takt på gräsklippare upp till nutid. En enkel sökning visar massor, både helt nytt och gammalt, enklare varianter och för professionellt bruk.D Daniel 109 skrev:
I Sverige har vi haft Flymo med 2-takt t ex, den som svävar och tänkt för sluttningar där 4-takt inte får tillräcklig smörjning.
Exempel för de som vill köpa nytt: https://www.as-motor.com/product/as-510-proclip-2in1-2t-a/