Det tråkiga är att man tappar så mycket kraft med alkylat bensin jämfört med 98 oktanig. Märks mycket väl på mina motorsågar som känns slöa när dom får alkylat. Jag brukar följa användarmanualen men ta en procent extra oljeinblandning.H Harald Blåtumme skrev:Det som är viktigt med små tvåtaktare är inte om de körs på alkylatbensin eller ej, utan att det är rätt oljeinblandning av exakt rätt sorts tvåtaktsolja för ändamålet. Köper man tex Aspen 2T så får man detta på köpet, det är inga skumma utombordsklassade oljor där utan just en JASO FD-klassad olja som man har för små högvarviga luftkylda motorer.
Man kan blanda på egen hand tex av vanlig 95 oktan pumpbensin men då får du själv stå för att välja rätt olja och med rätt inblandning.
Själv kör jag aldrig småmaskiner på annat än alkylatbensin av rätt kvalitet, finns absolut ingen som helst anledning att utsätta sig själv för onödig bensen och annat otyg plus att dessa småmotorer håller sig mycket fräschare längre med minimalt underhåll, och att bensinen håller fint mellan säsonger också utan att bli dålig.
Medlem
· Sverige
· 5 332 inlägg
Fast detta stämmer inte. Ja, man behöver finjustera förgasarinställningarna för att ge max med alkylatbensin, ser inte detta som ett problem eftersom jag alltid finjusterar förgasarinställningarna på mina 2-taktare efter några timmars drift.H hablam skrev:
Jag har aktivt undvikit nyare system som kan heta tex Autotune, helt enkelt för att jag inte litar på att dessa system når den nivå jag kräver. Vad det innebär i praktiken är att du inte som användare längre kan göra justeringar. Kanske bra för många men inte för mig.
Jag kör aldrig med mer än 2% oljeinblandning i någon maskin, och alltid med bästa 2-taktsoljan för högvarviga luftkylda motorer som finns.
___
PS. Värt att notera; utan undantag presterar alla mina ca 10 2T småmaskiner perfekt under alla år, inte en enda har havererat. En motorsåg var nära att nypa under ett extremt hårt arbetspass: men jag kände att det var nära så jag kunde rädda den med litet varsam tomgångskörning - blev nästan bättre än ny faktiskt, superb kompression. Alla maskiner körs med alkylatbensin och JASO FD-klassad 2-taktsolja.
Redigerat:
Det är mer energi i alkylatbensin än i 98. 98 har sprit i sig numera. Oktantalet har inte så stor betydelse på tvåtaktare, dom flesta är dessutom tänkta att gå på billig 91oktanig bensin.H hablam skrev:
Riktigt så enkel förklaring räcker väl inte?Cheesen skrev:
bensin-95-bensin-98.pdf (preem.se)
alkylatbensin_2takt.pdf (preem.se)
Enligt dessa datablad har 98 oktan 43,7 MJ/kg medan alkylat har 44,5 MJ/kg. Men de väger inte lika mycket. 98 oktan har en densitet på 750 kg/m³ medan alkylat har en densitet på 690 kg/m³. Så tittar man per volym blir det 32,8 MJ/L för 98 oktan medan det blir 30,7 MJ/L för alkylat. Jag tror inte att man bara kan titta på energiinnehållet.
Jag har någon gång fått justera om en förgasare vid växling till alkylat. Men jag har aldrig märkt att det skulle vara någon konsekvent skillnad på hur motorn går. Däremot är det stor skillnad på lukten.
Medlem
· Sverige
· 5 332 inlägg
Samtliga av mina maskiner levererar topp-prestanda med alkylatbensin. I några fall bla motorsågen fick jag finjustera munstyckena en smula för att få perfekt acceleration och kraft på max effekt, oftast inte nödvändigt på typiska röjsågar etc.
Vad är det för Stihlsåg du köpt?T Troberg skrev:
Har du nu tankat alkylat i den?
Har sådana och inga problem, kör alltid alkylat i dem och även motorsågarna.
Slår du av choken direkt efter första gången den hostar till men inte startar?
Och det är säkert bränsletillförsel som bråkar, utifrån vid start pumpar man in bränsle manuellt.
Rengöring av bränslesystemet och sedan köra den på alkylat.
Vad gjorde handlaren när denne tog emot sågen? Jag misstänker ju att man kollat med endoskåp och noterat repor i cylindern vilket tyder på att man haft fel bränsle/olja i maskinen. Isåfall så är det inget som täcks av garanti.T Troberg skrev:
Symtomen som du beskriver kan mycket väl bero på detta.
Symtomen kan även bero på;
Smuts/kristall i förgasare - Serviceåtgärd
igensatt ljudämpare (Vanligt när man kör på mackens bensin/fel olja) - Serviceåtgärd
igensatt filter. (bränsle eller luft) - Serviceåtgärd
Ta loss ljuddämparen och kolla hur kolv och cylinder ser ut. Då kan du samtidigt kolla hur gnistskyddet ser ut. Om gnistskyddet eller ljuddämparen är tät så är det ju ett enkelt fel att åtgärda.
Redigerat:
Själv blir jag lite misstänksam när du säger att du tog rätt mängd olja och sen lite till, har själv gjort som du och fått svår startade motorer. Sen tycker jag det vid hemma blandning funkar dåligt att hälla oljan på toppen i en full dunk då det kan bli dålig blandning, numer fyller jag i halva dunken i med olja, skaka, fyll upp med bensin.
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Jag hade åkt in igen och krävt en annan handläggare och se om man får ett annat svar. Lämna in den till dom och be dom fixa den på garanti . Oxå gratis om den är så ny.
Sista utvägen är väl hänga ut dom på nätet och sen går till Arn?
Sista utvägen är väl hänga ut dom på nätet och sen går till Arn?
Man tappar inte den kraften om man justerar förgasaren för mer soppa och mindre luft. På högvarv så blir det i princip samma effekt och på mellan/lågvarv så skall det ge lite bättre effekt. Tänk även på att den extra % olja (som bara är bra) även gör att blandningen i förgasaren blir lite magrare och man kan mes fördel feta på den lite.H hablam skrev:
Inte om du justerar för att blandningen är för mager. Energi per liter är ett dåligt mått på hur mycket effekt man får ur motorn.F fsn skrev:Man tappar inte den kraften om man justerar förgasaren för mer soppa och mindre luft. På högvarv så blir det i princip samma effekt och på mellan/lågvarv så skall det ge lite bättre effekt. Tänk även på att den extra % olja (som bara är bra) även gör att blandningen i förgasaren blir lite magrare och man kan mes fördel feta på den lite.