165 487 läst · 1 391 svar
165k läst
1,4k svar
Djur i trädgården, höns, kaniner, ödlor, grodor, igelkottar m.fl
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 324 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 324 inlägg
Har i perioder haft korsspindlar som huserar i nät de spunnit under nocken i mitt växthus, uppfattar precis som du att de inte gör så mycket men rackarns om det råkar komma in en humla eller fjäril i växthuset, då blir det fart på spindeln. Vid ett tillfälle hade en trollslända fastnat i spindelns nät men den räddade jag.4774 skrev:Det är en korsspindel, det ser man tydligt på ryggen 😀. Bilden är tagen så att det är "magen" man ser. Hon är lite kinkig med att vilja visa korset men jag ska försöka få till en bild när hon kommer fram ikväll/natt. Första korsspindel som jag har sett sedan jag var tonåring. Det lite märkliga med båda dessa spindlar är att de liksom inte gör något, firar sig lite upp och ner när jag pratar med dem men jag ser dem aldrig jaga.
Redigerat:
Det är just det som är det märkliga, flugor och getingar har vi mängder av iom att dörren alltid står öppen så gott om föda finns det. Där hon huserar är vid just det fönster där flest flygfän sätter sig. Brukar dock öppna fönstret och släppa ut dem regelbundetMaria T skrev:Har i perioder haft korsspindlar som huserar i nät de spunnit under nocken i mitt växthus, uppfattar precis som du att de inte gör så mycket men rackarns om det råkar komma in en humla eller fjäril i växthuset, då rackarns blir det fart på spindeln. Vid ett tillfälle hade en trollslända fastnat i spindelns nät men den räddade jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här var det inga inga 10 mm utan närmare 80 mm mellan tåspetsarna! Lugnt den största spindeln jag sett i Sverige. Vi har massor källare-, jakt- och korsspindlar men ingen har kunnat mäta sig med denna. Ska kolla vad det är för sort.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 324 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 324 inlägg
Större Husspindel, vi får också ofta in dem nu på sensommar och under hösten.FreQa skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Mer korsspindel. För några år sedan hade vi dem inne i huset.Maria T skrev:Har i perioder haft korsspindlar som huserar i nät de spunnit under nocken i mitt växthus, uppfattar precis som du att de inte gör så mycket men rackarns om det råkar komma in en humla eller fjäril i växthuset, då blir det fart på spindeln. Vid ett tillfälle hade en trollslända fastnat i spindelns nät men den räddade jag.
Denna spände sitt nät tvärs över rummet, spindeln sitter i ansiktshöjd, så när vi upptäckte den var det lite kul. Inget för den som är rädd för spindlar 😉
Logga in
Skapa konto
En annan satt med sitt nät en hel vinter i ett litet gavelfönster högt upp vid nocken. Vi har en liten lampa tänd på nätterna så det fastnade mycket i det nätet.
Logga in
Skapa konto
Som sagt... Så här såg det ut efter någon månad. Notera alla mörka prickar på denna och bilden med spindeln, de skitar bokstavligt talat ner.
Men flugorna försvann...
Logga in
Skapa konto
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 324 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 324 inlägg
Verkligen en long-stay ni hade! Önskar vi kunde ha nån på verandan men den är ouppvärmd och brukar bli ner till nollan när som kallast, inget för spindlar.Jonas Persson skrev:Mer korsspindel. För några år sedan hade vi dem inne i huset.
Denna spände sitt nät tvärs över rummet, spindeln sitter i ansiktshöjd, så när vi upptäckte den var det lite kul. Inget för den som är rädd för spindlar 😉
[bild]
En annan satt med sitt nät en hel vinter i ett litet gavelfönster högt upp vid nocken. Vi har en liten lampa tänd på nätterna så det fastnade mycket i det nätet.
[bild]
Som sagt... Så här såg det ut efter någon månad. Notera alla mörka prickar på denna och bilden med spindeln, de skitar bokstavligt talat ner.
Men flugorna försvann...
[bild]
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Önskar att de dyker upp igen. Man ser dem men inte med nät inne i huset.Maria T skrev:
Vet inte vems exoskelettet är som syns till höger på sista bilden. Ömsar spindlar skal?
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 324 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 324 inlägg
Medlem
· Sverige
· 5 249 inlägg
Här har vi en liten härlig filur som tydligen bor under terassen! Hittade ett perfekt litet hörn vid den gamla betongtrappan.
Sticker upp och spanar en del innan den bestämmer sig för att gå sin kvällspromenad. Blev litet dålig skärpa på bilden för den krävde ett visst avstånd plus dåligt ljus från terassbelysningen... aja. Tror det är en hona för det låg en hel drös med ägg i en närbelägen vattensamling.
Kanske vi provar att försöka odla upp dessa ägg så det blir ett gäng nya paddor vi får se.
Sticker upp och spanar en del innan den bestämmer sig för att gå sin kvällspromenad. Blev litet dålig skärpa på bilden för den krävde ett visst avstånd plus dåligt ljus från terassbelysningen... aja. Tror det är en hona för det låg en hel drös med ägg i en närbelägen vattensamling.
Kanske vi provar att försöka odla upp dessa ägg så det blir ett gäng nya paddor vi får se.
Logga in
Skapa konto
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Kass bild, men skulle ta en bild på den trasiga gatlyktan, då kommunen hävdar att felanmälan av gatubelysningen åtgärdas fortare då…
Då kommer en grävling ut några meter framför mig, blev lite förskräckt och Elsa blev nyfiken så hon fick mig att skaka till 😯
Såg två stycken förra veckan också, men på längre håll…
Då kommer en grävling ut några meter framför mig, blev lite förskräckt och Elsa blev nyfiken så hon fick mig att skaka till 😯
Logga in
Skapa konto
Såg två stycken förra veckan också, men på längre håll…
Har många här, ser dem varje kväll runt huset.. har försökt fått tag på holkar i lagom prisklass - vet inte var de bor idag, men troligen inte där de bör (dvs att det är risk vi renoverar ut dem så småningom)Jonas Persson skrev:Jag förstår inte hur någon inte kan vilja ha dem i sin närhet. De är nyttodjur.
Naturvårdsverket skriver:
Fladdermössen skadar inte hus, inventarier eller livsmedel. Däremot gör de stor nytta genom att äta skadeinsekter i våra trädgårdar.
[länk]
På moderna hus sätter man nät så att fladdermössen inte kan krypa in under nockpannan. Enligt Naturvårdsverket bor 16 av 19 arter i hus. (Se tabell)
[länk]
Fladdermöss är myckett effektiva insektsätare och ett naturligt alternativ till de gasoldrivna myggfångarna.
Jag har denna art hos mig. De är inte stora, och jag har inte artbestämt dem. Denna kröp på marken för något år sedan. Jag har även sett dem på nära håll när jag lyft på nockpannor. [bild]
Jag älskar dem.. har dammar o tunnor/fat med vatten.. men INGA MYGG.. fladdermössen är fantastiska myggätare!
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Precis, de går hårt åt myggen. En enda fladdermus kan äta upp till 1000 myggor eller motsvarande i timmen. Önskar jag hade fler av dem då vi denna vecka får en mygginvasion. Allt regnande har nu resulterat att myggen kunnat föröka sig okontrollerat. Denna sommar är minst sagt konstig, först torka och sedan 29 juni, över 260 mm regn.Snigla skrev:Har många här, ser dem varje kväll runt huset.. har försökt fått tag på holkar i lagom prisklass - vet inte var de bor idag, men troligen inte där de bör (dvs att det är risk vi renoverar ut dem så småningom)
Jag älskar dem.. har dammar o tunnor/fat med vatten.. men INGA MYGG.. fladdermössen är fantastiska myggätare!