Maria T
4774 4774 skrev:
Det är en korsspindel, det ser man tydligt på ryggen 😀. Bilden är tagen så att det är "magen" man ser. Hon är lite kinkig med att vilja visa korset men jag ska försöka få till en bild när hon kommer fram ikväll/natt. Första korsspindel som jag har sett sedan jag var tonåring. Det lite märkliga med båda dessa spindlar är att de liksom inte gör något, firar sig lite upp och ner när jag pratar med dem men jag ser dem aldrig jaga.
Har i perioder haft korsspindlar som huserar i nät de spunnit under nocken i mitt växthus, uppfattar precis som du att de inte gör så mycket men rackarns om det råkar komma in en humla eller fjäril i växthuset, då blir det fart på spindeln. Vid ett tillfälle hade en trollslända fastnat i spindelns nät men den räddade jag.

Redigerat:
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Maria T Maria T skrev:
Har i perioder haft korsspindlar som huserar i nät de spunnit under nocken i mitt växthus, uppfattar precis som du att de inte gör så mycket men rackarns om det råkar komma in en humla eller fjäril i växthuset, då rackarns blir det fart på spindeln. Vid ett tillfälle hade en trollslända fastnat i spindelns nät men den räddade jag.
Det är just det som är det märkliga, flugor och getingar har vi mängder av iom att dörren alltid står öppen så gott om föda finns det. Där hon huserar är vid just det fönster där flest flygfän sätter sig. Brukar dock öppna fönstret och släppa ut dem regelbundet

Edderkopp inne i en gjennomsiktig plastbeholder, med diffust underlag og uskarpt bakgrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här var det inga inga 10 mm utan närmare 80 mm mellan tåspetsarna! Lugnt den största spindeln jag sett i Sverige. Vi har massor källare-, jakt- och korsspindlar men ingen har kunnat mäta sig med denna. Ska kolla vad det är för sort.

• Gilla
  • Wow
saiter och 3 till
  • Laddar…
Maria T
FreQa FreQa skrev:
[bild]
Här var det inga inga 10 mm utan närmare 80 mm mellan tåspetsarna! Lugnt den största spindeln jag sett i Sverige. Vi har massor källare-, jakt- och korsspindlar men ingen har kunnat mäta sig med denna. Ska kolla vad det är för sort.
Större Husspindel, vi får också ofta in dem nu på sensommar och under hösten.

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Och så lite grupptryck - väntar spänt på bilden där locket är på plats. 😉
Så!
Regntunnor med lock, staket, avrinningssystem, nätduk över en tunna, rostigt grillgaller, växt mot röd vägg.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Jonas Persson
FreQa FreQa skrev:
Så!
[bild]
Dagens ros går till dig.

• Älska
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Maria T Maria T skrev:
Har i perioder haft korsspindlar som huserar i nät de spunnit under nocken i mitt växthus, uppfattar precis som du att de inte gör så mycket men rackarns om det råkar komma in en humla eller fjäril i växthuset, då blir det fart på spindeln. Vid ett tillfälle hade en trollslända fastnat i spindelns nät men den räddade jag.
Mer korsspindel. För några år sedan hade vi dem inne i huset.

Denna spände sitt nät tvärs över rummet, spindeln sitter i ansiktshöjd, så när vi upptäckte den var det lite kul. Inget för den som är rädd för spindlar 😉
Spindel i nätet framför en byggnadsstruktur med mörk bakgrund och geometriska former.
Skapa konto

En annan satt med sitt nät en hel vinter i ett litet gavelfönster högt upp vid nocken. Vi har en liten lampa tänd på nätterna så det fastnade mycket i det nätet.
Spindel med mönstrad bakkropp sitter i hörn med spindelnät, på trä- och kakelytor.
Skapa konto

Som sagt... Så här såg det ut efter någon månad. Notera alla mörka prickar på denna och bilden med spindeln, de skitar bokstavligt talat ner.

Men flugorna försvann...

Fönsterkarm med döda insekter och spillning på trägolv. Smutsig, behov av rengöring.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Mer korsspindel. För några år sedan hade vi dem inne i huset.

Denna spände sitt nät tvärs över rummet, spindeln sitter i ansiktshöjd, så när vi upptäckte den var det lite kul. Inget för den som är rädd för spindlar 😉
[bild]

En annan satt med sitt nät en hel vinter i ett litet gavelfönster högt upp vid nocken. Vi har en liten lampa tänd på nätterna så det fastnade mycket i det nätet.
[bild]

Som sagt... Så här såg det ut efter någon månad. Notera alla mörka prickar på denna och bilden med spindeln, de skitar bokstavligt talat ner.

Men flugorna försvann...

[bild]
Verkligen en long-stay ni hade! Önskar vi kunde ha nån på verandan men den är ouppvärmd och brukar bli ner till nollan när som kallast, inget för spindlar.

• Gilla
4774
  • Laddar…
Jonas Persson
Maria T Maria T skrev:
Verkligen en long-stay ni hade! Önskar vi kunde ha nån på verandan men den är ouppvärmd och brukar bli ner till nollan när som kallast, inget för spindlar.
Önskar att de dyker upp igen. Man ser dem men inte med nät inne i huset.
Vet inte vems exoskelettet är som syns till höger på sista bilden. Ömsar spindlar skal?

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Har nästan alltid en hare på besök, men idag var de 2 som jagade/lekte lite med varandra.
Har fått för mig att harar lever ensamma, men det kan väl inte vara parningstid nu, så det var därför de var 2?

• Gilla
4774
  • Laddar…
Maria T
Önskar att de dyker upp igen. Man ser dem men inte med nät inne i huset.
Vet inte vems exoskelettet är som syns till höger på sista bilden. Ömsar spindlar skal?
Jo, när spindlar växer lämnar de sitt gamla skal - kan inte uttala mig för alla men Korsspindeln gör så.

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Här har vi en liten härlig filur som tydligen bor under terassen! Hittade ett perfekt litet hörn vid den gamla betongtrappan.

Sticker upp och spanar en del innan den bestämmer sig för att gå sin kvällspromenad. Blev litet dålig skärpa på bilden för den krävde ett visst avstånd plus dåligt ljus från terassbelysningen... aja. Tror det är en hona för det låg en hel drös med ägg i en närbelägen vattensamling.

Kanske vi provar att försöka odla upp dessa ägg så det blir ett gäng nya paddor vi får se.

Groda på sten, bredvid trä. Närbild, dagtid. Väderbeständig textur. Djurliv.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
BengtH och 9 till
  • Laddar…
richardtenggren
Kass bild, men skulle ta en bild på den trasiga gatlyktan, då kommunen hävdar att felanmälan av gatubelysningen åtgärdas fortare då…
Då kommer en grävling ut några meter framför mig, blev lite förskräckt och Elsa blev nyfiken så hon fick mig att skaka till 😯
Mörk, regnig väg vid natt med reflekterande yta och ett rävdjur som korsar.
Skapa konto

Såg två stycken förra veckan också, men på längre håll…

• Gilla
4774
  • Laddar…
Jag förstår inte hur någon inte kan vilja ha dem i sin närhet. De är nyttodjur.

Naturvårdsverket skriver:

Fladdermössen skadar inte hus, inventarier eller livsmedel. Däremot gör de stor nytta genom att äta skadeinsekter i våra trädgårdar.
[länk]

På moderna hus sätter man nät så att fladdermössen inte kan krypa in under nockpannan. Enligt Naturvårdsverket bor 16 av 19 arter i hus. (Se tabell)
[länk]

Fladdermöss är myckett effektiva insektsätare och ett naturligt alternativ till de gasoldrivna myggfångarna.

Jag har denna art hos mig. De är inte stora, och jag har inte artbestämt dem. Denna kröp på marken för något år sedan. Jag har även sett dem på nära håll när jag lyft på nockpannor. [bild]
Har många här, ser dem varje kväll runt huset.. har försökt fått tag på holkar i lagom prisklass - vet inte var de bor idag, men troligen inte där de bör (dvs att det är risk vi renoverar ut dem så småningom)

Jag älskar dem.. har dammar o tunnor/fat med vatten.. men INGA MYGG.. fladdermössen är fantastiska myggätare!

• Gilla
Åsa Lund och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Snigla Snigla skrev:
Har många här, ser dem varje kväll runt huset.. har försökt fått tag på holkar i lagom prisklass - vet inte var de bor idag, men troligen inte där de bör (dvs att det är risk vi renoverar ut dem så småningom)

Jag älskar dem.. har dammar o tunnor/fat med vatten.. men INGA MYGG.. fladdermössen är fantastiska myggätare!
Precis, de går hårt åt myggen. En enda fladdermus kan äta upp till 1000 myggor eller motsvarande i timmen. Önskar jag hade fler av dem då vi denna vecka får en mygginvasion. Allt regnande har nu resulterat att myggen kunnat föröka sig okontrollerat. Denna sommar är minst sagt konstig, först torka och sedan 29 juni, över 260 mm regn.

• Gilla
4774
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.