169 782 läst · 1 412 svar
170k läst
1,4k svar
Djur i trädgården, höns, kaniner, ödlor, grodor, igelkottar m.fl
Tulpanerna tänkte vi aldrig på att skydda, men nyplanterade bärbuskar/ fruktträd ( krusbär/ hallon och plommon) nätade vi in. Sedan visade det sig att grannarnas kring strövande katter såg till att skydda rabatterna på deras tomt och oss grannar på sidorna genom att ge rådjuren tjuvnyp när de närmade sig rabatterna!!??!!Lill72 skrev:
Får låta katterna fixa det då 😁S Sona2012 skrev:Tulpanerna tänkte vi aldrig på att skydda, men nyplanterade bärbuskar/ fruktträd ( krusbär/ hallon och plommon) nätade vi in. Sedan visade det sig att grannarnas kring strövande katter såg till att skydda rabatterna på deras tomt och oss grannar på sidorna genom att ge rådjuren tjuvnyp när de närmade sig rabatterna!!??!!
Dom här rackarna tycker tydligen om vinbärsbuskar och annat i trädgården...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Svårt att avgöra när hon ligger ned, men för mig ser den vuxen ut då hon dels har en rätt "robust" kropp, dels pälsens färg. Kidsen ser verkligen ut som Bambi på hal is och kan på håll misstas för harar när de hoppar runt i högt gräs och leker. Så de är pyttesmå. Min högst personliga åsikt dock så det finns säkert andra här som kan det här bättre 😀Lill72 skrev:
Är det samma i hela sverige? våren skiljer ju ganska mycket tid.. när den kommer till olika delar av sverige menar jag..A Abies koreana skrev:
Jag var säker på att jag såg en familj råddjur vandra längs dammen/åkerkanten i två veckor ungefär .. men det var en bit bort och det var svårt även med kikaren .. att uppskatta storleken.. men de var 3-4 st (beroende på dagen) och en var ganska ordentligt mycket mindre än de andra..
Nu har jag inte sett dem sedan jägarna började ströva här (tror inte de jagar rådjur dock.. men inget djur vill ju vara i närheten när de skjuter.. )
Rådjurskid är ju randiga när de är nyfödda och en tid framöver, skulle det ha varit ett nyfött kid skulle det ha fötts under vinterns kalla tid vilket är omöjligt. Det var sannolikt ett fjolårskid du såg.
Det som bestämmer när kiden föds är rådjurens brunstperiod som infaller i augusti. Geten har något som kallas fördröjd fosterutveckling, ägget börjar utvecklas först vid årsskiftet och födslarna inträffar i slutet av maj och i början av juni. Detta sker samstämmigt över hela landet.
Evolutionen har under århundraden mejslat fram det som är mest fördelaktigt för djuret i fråga och varken Skånes varma vårar eller klimatförändringarna har påverkat beteendet hittills men det kommer förstås att ske någon gång i framtiden....eller inte.
Det som bestämmer när kiden föds är rådjurens brunstperiod som infaller i augusti. Geten har något som kallas fördröjd fosterutveckling, ägget börjar utvecklas först vid årsskiftet och födslarna inträffar i slutet av maj och i början av juni. Detta sker samstämmigt över hela landet.
Evolutionen har under århundraden mejslat fram det som är mest fördelaktigt för djuret i fråga och varken Skånes varma vårar eller klimatförändringarna har påverkat beteendet hittills men det kommer förstås att ske någon gång i framtiden....eller inte.
Redigerat:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Nu börjar vårens djur komma.
Sädesärlan sitter på taket och bevakar varje steg vi tar.
Såg en trött humla (har inte många blommor att snutta på)
Så har koltrastparet åter lagt beslag på ena hörnet av vedförrådet!
Sädesärlan sitter på taket och bevakar varje steg vi tar.
Såg en trött humla (har inte många blommor att snutta på)
Så har koltrastparet åter lagt beslag på ena hörnet av vedförrådet!
Logga in
Skapa konto