814 läst · 27 svar
814 läst
27 svar
Diskmaskin Electrolux avloppspumpen går konstant trots torrt under
du kan spola slangarna från pressostaterna in mot brunnen och se om det kommer ut nått kleggJ jawen skrev:Tack
Ska jag testa spola båda pressostaterna med hett vatten, där slangarna egentligen ska gå in?
Har halvstor plastspruta.
Startkondensatorn kan den jiddra?
Överledning till jord någonstans? (värmeelementet ell annat)
Sista slangjäveln gick ju sönder mitt i ett 65 graders program, så vart nog fuktigt på sina ställen.
startkondensator -NÄ
jordfel men då borde det visa sig på fler sätt
nä det blir ju aldrig klegg i pressostarena eller det vita huset men däremot i brunnen dät slangarna går inJ jawen skrev:
Spola men dom var helt rena, & felet med 2 blink kvarstod.returen skrev:
Eftersom pressostarena verkar vara samma modell, så testade jag oxå att skifta över kabelanslutningarna/stiften.
Men ingen skillnad på testkörningen 2 + 2 minuter går avloppspumpen & sedan 2 blink!
olika till och frånslagstryck på dessaJ jawen skrev:
Okeyreturen skrev:
Jag tänkte att eftersom dom inte ens hade slangarna på sig, så det var mer för att utesluta, att den som ger "signal" till avloppspumpen "kanske då slutade skicka signal"
Upplever att microbrytaren/frigolit fungerar som den ska dvs bryter kontakten igenom sig, när den aktiveras.
Och att båda pressostaterna klickar fint vid lätt trycksättning med munnen, & att högra direkt aktiverar signal om tömning när den aktiveras.
Hur fungerar pressostaterna kabelmässigt?
Bryter dom elslingan vid aktivering eller har dom bruten elslinga i viloläge & leder igenom sig vid aktivering?
Magkänslan säger att problemet inte ligger i microbrytaren/frigolit ell pressostaterna
Bästa svaret
överfyllnads pressostaten triggar pumpen direkt och den andra vattenintagetJ jawen skrev:Okey
Jag tänkte att eftersom dom inte ens hade slangarna på sig, så det var mer för att utesluta, att den som ger "signal" till avloppspumpen "kanske då slutade skicka signal"
Upplever att microbrytaren/frigolit fungerar som den ska dvs bryter kontakten igenom sig, när den aktiveras.
Och att båda pressostaterna klickar fint vid lätt trycksättning med munnen, & att högra direkt aktiverar signal om tömning när den aktiveras.
Hur fungerar pressostaterna kabelmässigt?
Bryter dom elslingan vid aktivering eller har dom bruten elslinga i viloläge & leder igenom sig vid aktivering?
Magkänslan säger att problemet inte ligger i microbrytaren/frigolit ell pressostaterna
jag undrar om inte den ena bruna skall klicka två ggr, torrkokningsskydd och nivå det står väl 45/65 på den
Go morronreturen skrev:
Okey, det är den som dom kallar säkerhetspressostat 1528189127, som aktiverar avloppspumpen direkt.
Ja någonting skiljer oxå i utseende då denna har svart plast-ring vid sammanfogningen ( & den andra brun enfärgad)returen skrev:
Ser att det står 65-45 på ett ställe 👍
Bägge är 2.4E+2 Volt (AC) (vad det nu menas exakt)
Verkar vara från 2010
Ville återkomma så andra med liknande problem inte ger upp.
Inte gjort så mycket mera sedan sist, mätt motstånd på pumparna, mikrobrytare mm.
Och jag har inte funnit fel på varken dom 2 pressostaterna eller mikrobrytaren i flottören, pressostaterna "klickar" när man suger & mikrobrytaren bryter strömmen vid tillslag.
MEN plötsligt kunde jag köra ett 65 graders program korrekt, där diskmaskinen efter programmet oxå korrekt ställer sig i "stand by" läge UTAN 2 blinkningar felkod, som betyder att diskmaskinen tror att vatten finns kvar trots tömning? ( dålig kontakt någonstans?, som jag utan att veta om "fixat" genom att rucka på stift/kontakter ?)
Vågar inte skruva ihop allt & sätta tillbaka alla lådor/luckor/maskin ännu, utan kommer pröva köra 2-3 program till ståendes på en stol med fast tejpade slangar & "kaos" i köket.
Håller tummarna!
Inte gjort så mycket mera sedan sist, mätt motstånd på pumparna, mikrobrytare mm.
Och jag har inte funnit fel på varken dom 2 pressostaterna eller mikrobrytaren i flottören, pressostaterna "klickar" när man suger & mikrobrytaren bryter strömmen vid tillslag.
MEN plötsligt kunde jag köra ett 65 graders program korrekt, där diskmaskinen efter programmet oxå korrekt ställer sig i "stand by" läge UTAN 2 blinkningar felkod, som betyder att diskmaskinen tror att vatten finns kvar trots tömning? ( dålig kontakt någonstans?, som jag utan att veta om "fixat" genom att rucka på stift/kontakter ?)
Vågar inte skruva ihop allt & sätta tillbaka alla lådor/luckor/maskin ännu, utan kommer pröva köra 2-3 program till ståendes på en stol med fast tejpade slangar & "kaos" i köket.
Håller tummarna!
Jag har varit avstängd av optimaze för att jag skrev att " vi måste lära oss av misstagen".J jawen skrev:Ville återkomma så andra med liknande problem inte ger upp.
Håller tummarna!
resp. köra in bilen och backa ut ur garaget.
Mekaniska fel är inte alltid repetitiva, så en halvkass pressostat eller skit i nivåkammaren i brunnen är det jag skulle titta på noggrannare
Jag förstod det!returen skrev:
Tack!
Jag har kört 2 ggr då allt fungerar som det ska.
Vet fortfarande inte exakt vad som felade, då jag har loss pressostaterna & inte funnit fel.
Spolat rent i systemet mm.
Sist hade jag loss många elanslutningar (om det var ärg) & även kondingen.
Möjligt att någon fukt någonstans (när slangen läckte 65 gradigt vatten & ånga) har fått maskinen att "krångla", men att den nu torkat upp?
Man kan ju hoppas att det är fixat, men diskmaskiner brukar inte hålla med om detta...J jawen skrev:Jag förstod det!
Tack!
Jag har kört 2 ggr då allt fungerar som det ska.
Vet fortfarande inte exakt vad som felade, då jag har loss pressostaterna & inte funnit fel.
Spolat rent i systemet mm.
Sist hade jag loss många elanslutningar (om det var ärg) & även kondingen.
Möjligt att någon fukt någonstans (när slangen läckte 65 gradigt vatten & ånga) har fått maskinen att "krångla", men att den nu torkat upp?
i denna modellen är ett i20 fel vanligast beroende på skit i nivåkammaren.
fixen är att spola varmvatten från 45/65 pressostaten mot brunnen, då brukar det flyga ut gojs där.
Det har dock hänt att det blir mekaniska fel inne i dessa pressostater då hjälper bara byte
Klicka här för att svara