8 982 läst · 187 svar
9k läst
187 svar
Dieselpriser får åkerier att lägga ner verksamheten
ser fram emot när cykelskatt införs och även en påverkans skatt för detta.T tompaah7503 skrev:Härligt med höga energipriser. Kanske får vi äntligen bukt med att folk bara använder mer och mer energi för att det varit så billigt under så lång tid.
Gradvis har folk flyttat längre och längre ut från städerna. Att pendla tio mil i enkel riktning med bil är det inget som ses onormalt idag. Det är medvetet risktagande från medborgarna att försätta sig i sådan situation. Det har varit känt att våra drivmedel orsakar klimatproblem och geopolitiska konflikter med miljoner döda genom åren. Att de måste fasas ut har varit känt i 50 år och mer. Höjningarna som kommer nu är bara försmak av vad som komma skall.
Den som har ignorerat fakta i decennier har bara sig själv och sina skygglappar att skylla. Istället har man bara kört längre, tyngre och törstigare. Shopping gör man inte lokalt utan hos lådhandlare långt utanför staden dit man måste åka med... egen bil.
Ser fram emot ett dieselpris på 50 kr litern, bara höj, så blir vi av med det mesta av denna idioti och kan få lokala samhällen igen där man inte förutsätts använda sig av tusentals energislavar varje dag för att bara leva.
Själv dekorerade jag lådcykeln med denna fina gamla dieseldunk. Cykeln lastar 200 kg med kärra och jag brukar använda den på distanser under 9 mil. För den som indignerat viftar med fingret i luften nu så kan jag redan här upplysa om oavsett vilket flytande drivmedel du köper så bidrar du till Putins krigsmaskin. Det är den totala efterfrågan som skapar inkomsterna, inte om du köper rysk olja direkt eller någon annans.
[bild]
tillverkningsskatt.
miljöskatt.
mm..
registreringsavgift mm
Så kan vi diskutera sen..
Tja, ska vi införa skatt för alla fordon som baserar sig på vilken påverkan de har vid tillverkning, användning, skrotning samt andra faktorer så kommer ändå lätta fordon (cyklar) alltid vara vinnare jämfört med tunga fordon (bilar). Eller tror du att det finns någon politisk drivkraft i att försöka ekonomiskt straffa ut cyklande?Maskintok skrev:
Nä de andra fordonen har redan skatt men cykel mm samt även en skatt på att vara miljöpartist borde införas för att kompensera landet för allt som det partiet har orsakat.T tompaah7503 skrev:Tja, ska vi införa skatt för alla fordon som baserar sig på vilken påverkan de har vid tillverkning, användning, skrotning samt andra faktorer så kommer ändå lätta fordon (cyklar) alltid vara vinnare jämfört med tunga fordon (bilar). Eller tror du att det finns någon politisk drivkraft i att försöka ekonomiskt straffa ut cyklande?
Då kan vi diskutera sen om det är lika roligt att vara kaxig om och över bränslen..
Jag har dessutom äldre släktingar här bla mor, sen har jag 2 mindre hyreshus samt ett hus som är fritidsgård åt byggdens ungdomar.T tompaah7503 skrev:
Bor i hus.
Men det är väl bara att strunta i och avveckla/sälja så får frun åka dom milen istället eftersom hon har jobbet på orten
Nej, det gäller fortfarande.
Nä det är bättre vi tar hit öststatsförare än att sänka bränslekostnader för åkerierP Pin skrev:Kostnaden för åkeriet är i runda slängar fördelat lika mellan diesel, lön och bil. Alltså en tredjedel vardera. Om nu priset snabbt ökade från 20 till 25 kr (jo det var ännu lägre förra året och det stannade inte på 25, men det var siffrorna i artikeln som länkades i trådstarten) så är det en ökning med 25%. Av tredjedelen som är bränslet, dvs 8% av totalen. De som klagar glömmer alltid att bränslet är en del av många i totalkostnaden.
Vet inte vilka marginaler och buffrar ett åkeri normalt har. Kanske 8% är för mycket att klara av under längre tid.
Samma matematik för mig. Dubbla dieselpriset innebär inte dubbla milkostnaden. Tur att bilen och skatten och försäkringen är så dyr att det bara blir en marginell ökning, i procent då alltså…
Hur har du tänkt dig att affären ska få matvaror om åkerierna lägger ner?T tompaah7503 skrev:Härligt med höga energipriser. Kanske får vi äntligen bukt med att folk bara använder mer och mer energi för att det varit så billigt under så lång tid.
Gradvis har folk flyttat längre och längre ut från städerna. Att pendla tio mil i enkel riktning med bil är det inget som ses onormalt idag. Det är medvetet risktagande från medborgarna att försätta sig i sådan situation. Det har varit känt att våra drivmedel orsakar klimatproblem och geopolitiska konflikter med miljoner döda genom åren. Att de måste fasas ut har varit känt i 50 år och mer. Höjningarna som kommer nu är bara försmak av vad som komma skall.
Den som har ignorerat fakta i decennier har bara sig själv och sina skygglappar att skylla. Istället har man bara kört längre, tyngre och törstigare. Shopping gör man inte lokalt utan hos lådhandlare långt utanför staden dit man måste åka med... egen bil.
Ser fram emot ett dieselpris på 50 kr litern, bara höj, så blir vi av med det mesta av denna idioti och kan få lokala samhällen igen där man inte förutsätts använda sig av tusentals energislavar varje dag för att bara leva.
Själv dekorerade jag lådcykeln med denna fina gamla dieseldunk. Cykeln lastar 200 kg med kärra och jag brukar använda den på distanser under 9 mil. För den som indignerat viftar med fingret i luften nu så kan jag redan här upplysa om oavsett vilket flytande drivmedel du köper så bidrar du till Putins krigsmaskin. Det är den totala efterfrågan som skapar inkomsterna, inte om du köper rysk olja direkt eller någon annans.
[bild]
Eller ska du dra ett lastbilssläp efter cykeln?