8 773 läst · 187 svar
9k läst
187 svar
Dieselpriser får åkerier att lägga ner verksamheten
Nu betalar ju inte biltrafiken sina kostnader så skatterna behöver öka rejält här.Maskintok skrev:
Med klimatförstöringen, den personliga ohälsan som kommer från stillasittandet, avgaserna, partiklarna och bullret orsakar den merkostnader för samhället årligen i miljardklassen. Inte att glömma att de allra flesta parkeringarna är kraftigt subventionerade.
Skulle bara en miljöpartist anse.T tompaah7503 skrev:Nu betalar ju inte biltrafiken sina kostnader så skatterna behöver öka rejält här.
Med klimatförstöringen, den personliga ohälsan som kommer från stillasittandet, avgaserna, partiklarna och bullret orsakar den merkostnader för samhället årligen i miljardklassen. Inte att glömma att de allra flesta parkeringarna är kraftigt subventionerade.
Nej det är isåfall skattat och klart i hemlandet.P Pin skrev:
Detta är inget som vi i Sverige kan påverka.
Det sker redan med bränslen till sågar och bilar inom skogsbruket.
utländska aktörer tar med sig eget bränsle in i landet.
Du skrev att 1/3 var lönekostnader...P Pin skrev:Hur är dieselpriset bättre för dem? Tvärtom är det faktiskt värre då de har en mindre andel som är lön och troligen billigare bil också så bränslet slår procentuellt värre för dem.
Tar vi till två exempel för det ena är en ny Volvo XC90 diesel och det andra är en gammal Mercedes 220 diesel så slår dubbelt dieselpris olika om vi räknar procent (marginal för åkeriet). I kronor naturligtvis samma.
Att den privatperson som redan kör billigaste och snålaste bilen och lever på marginalen får det tufft förstår jag, men vi som kör nya dyra törstiga bilar gnäller mest. Inte jag då, men många andra.
Om alla åkeriet går i kk blir det omstart med avtalen. Rimligare vore att omförhandla istf kk vilket borde gynna både åkeri och beställaren. Kan ju inte bli billigt att upphandla nu. Ungefär som att binda elavtalet i nuläget.
En öststatförare har inte samma lön
Vem fan köper oxfilé från Brasilien?T tompaah7503 skrev:
De enda utländska matvaror jag köper är eventuella grönsaker
Ja det är tydligen här i Tornedalen man ska bo. Jag har ett par km till Finland där vi kan tanka billig diesel, i söndags låg den under på 2 euro litern. Inte nog med det, elen är billig och då vi förbrukat över 2000 kWh dec-feb kan man se fram emot fin återbäring.
Ja det blir ju så nästa gång bilen ska tankas, fylla upp bilen med dunkar och åka till Norge, runt 5-7:-/l billigare
Semester i Sverige lär det inte bli, får nog bli den där Norgeturen vi funderat på.
Kommer bli katastrof för turistnäringen som nog varit rätt hårt pressad ändå...
Semester i Sverige lär det inte bli, får nog bli den där Norgeturen vi funderat på.
Kommer bli katastrof för turistnäringen som nog varit rätt hårt pressad ändå...
Eller också blir det fler som turistar här om det blir dyrt att flyga till Thailand.
I förrgår kostade dieseln 22,57 sek i Sverige och motsvarande 21,14 sek i Norge. Bensinen kostade 20 i Sverige och 22,22 i Norge.nino skrev:
I höstas var det runt 3-4:- litern billigare i Norge, men några 5-7:- har jag inte hört talas om i modern tid.
Det är nog grön dieseln, anläggnings diesel drygt 20 norska /luseless skrev:
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
VA gör man inte... Men vi behöver inte avslöja att man måste bo någonstans.....nino skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Hmmm... Okej, men även cyklar måste tillverkas, det kostar på miljön. De tar upp plats i trafiken.T tompaah7503 skrev:Nu betalar ju inte biltrafiken sina kostnader så skatterna behöver öka rejält här.
Med klimatförstöringen, den personliga ohälsan som kommer från stillasittandet, avgaserna, partiklarna och bullret orsakar den merkostnader för samhället årligen i miljardklassen. Inte att glömma att de allra flesta parkeringarna är kraftigt subventionerade.
För att inte tala om alla subventionerade cykelbanor överallt. Sen alla cykelparkeringar som är gratis. För allt det här betalar inte cyklisten någonting. Det är helt klart dags att ta ut skatt även på cyklisten.
Undrar var subventionen ligger för bilisten när man betalar 400kr /h för att parkera.
En bekant tankade grön diesel i Norge för 16.20 den 27 februari. De har en app i mobilennino skrev:
som heter drivstoffappen för att kolla priserna i Norge. Men det var inte så längesen man
hörde personer som jobbar i Norge tanka "vanlig diesel" för mellan 14-15 kr /l. Får se om man
kan få några mer aktuella siffror.
När jag läser sådant här så tänker jag på de miljontals som nu flyr från Ukraina. Under hot om att bli av med livet självt flyr de, förmodligen en plats där de är födda, uppvuxna och jobbat större delen av sitt liv på.nino skrev:
Samtidigt finns en massa snubbar i Sverige som ba "jag kan tyvärr inte..". Nånstans här tappar jag liksom respekten för dessa "kan inte, vill inte"-argument. Människor som har alla val i livet men väljer att bo på sådant sätt att man måste köpa dunkvis med diesel veckovis för att ens kunna andas. Jo visst kan man göra det valet men då får man bekosta det själv också.