Maskintok skrev:
Nä de andra fordonen har redan skatt
Nu betalar ju inte biltrafiken sina kostnader så skatterna behöver öka rejält här.
Med klimatförstöringen, den personliga ohälsan som kommer från stillasittandet, avgaserna, partiklarna och bullret orsakar den merkostnader för samhället årligen i miljardklassen. Inte att glömma att de allra flesta parkeringarna är kraftigt subventionerade.
 
A
T tompaah7503 skrev:
Nu betalar ju inte biltrafiken sina kostnader så skatterna behöver öka rejält här.
Med klimatförstöringen, den personliga ohälsan som kommer från stillasittandet, avgaserna, partiklarna och bullret orsakar den merkostnader för samhället årligen i miljardklassen. Inte att glömma att de allra flesta parkeringarna är kraftigt subventionerade.
Skulle bara en miljöpartist anse.
 
A
P Pin skrev:
Är maskinstation en egen ”mack”? Det kan väl alla åkerier ha i så fall. Men skatt på bränslet tillkommer väl, så varför skulle det bli billigare. Om inte, så är det ett fusk som borde vara lätt att upptäcka. Allt bränsle är väl utländskt, men jag tror du menar någon sorts svart eller grå import?
Nej det är isåfall skattat och klart i hemlandet.
Detta är inget som vi i Sverige kan påverka.
Det sker redan med bränslen till sågar och bilar inom skogsbruket.
utländska aktörer tar med sig eget bränsle in i landet.
 
P Pin skrev:
Hur är dieselpriset bättre för dem? Tvärtom är det faktiskt värre då de har en mindre andel som är lön och troligen billigare bil också så bränslet slår procentuellt värre för dem.

Tar vi till två exempel för det ena är en ny Volvo XC90 diesel och det andra är en gammal Mercedes 220 diesel så slår dubbelt dieselpris olika om vi räknar procent (marginal för åkeriet). I kronor naturligtvis samma.

Att den privatperson som redan kör billigaste och snålaste bilen och lever på marginalen får det tufft förstår jag, men vi som kör nya dyra törstiga bilar gnäller mest. Inte jag då, men många andra.

Om alla åkeriet går i kk blir det omstart med avtalen. Rimligare vore att omförhandla istf kk vilket borde gynna både åkeri och beställaren. Kan ju inte bli billigt att upphandla nu. Ungefär som att binda elavtalet i nuläget.
Du skrev att 1/3 var lönekostnader...
En öststatförare har inte samma lön
 
T tompaah7503 skrev:
Hur fungerade distribution av livsmedel innan din oxfilé kom från Brasilien?
Vilken effekt hade det haft på bränslepriser om nedanstående personer inte hade drivit upp efterfrågan?
Diskutera i grupp.

[bild]

[bild]
Vem fan köper oxfilé från Brasilien?

De enda utländska matvaror jag köper är eventuella grönsaker
 
Ja det är tydligen här i Tornedalen man ska bo. Jag har ett par km till Finland där vi kan tanka billig diesel, i söndags låg den under på 2 euro litern. Inte nog med det, elen är billig och då vi förbrukat över 2000 kWh dec-feb kan man se fram emot fin återbäring.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Ja det blir ju så nästa gång bilen ska tankas, fylla upp bilen med dunkar och åka till Norge, runt 5-7:-/l billigare
Semester i Sverige lär det inte bli, får nog bli den där Norgeturen vi funderat på.
Kommer bli katastrof för turistnäringen som nog varit rätt hårt pressad ändå...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Eller också blir det fler som turistar här om det blir dyrt att flyga till Thailand.
 
nino nino skrev:
Ja det blir ju så nästa gång bilen ska tankas, fylla upp bilen med dunkar och åka till Norge, runt 5-7:-/l billigare
I förrgår kostade dieseln 22,57 sek i Sverige och motsvarande 21,14 sek i Norge. Bensinen kostade 20 i Sverige och 22,22 i Norge.
I höstas var det runt 3-4:- litern billigare i Norge, men några 5-7:- har jag inte hört talas om i modern tid.
 
useless useless skrev:
I förrgår kostade dieseln 22,57 sek i Sverige och motsvarande 21,14 sek i Norge. Bensinen kostade 20 i Sverige och 22,22 i Norge.
I höstas var det runt 3-4:- litern billigare i Norge, men några 5-7:- har jag inte hört talas om i modern tid.
Det är nog grön dieseln, anläggnings diesel drygt 20 norska /l
 
Redigerat:
Vad är skillnaden?

"20 Norsk krona är lika med 22,20 Svensk krona" enligt dagens valutakurs.
 
nino nino skrev:
Jag har dessutom äldre släktingar här bla mor, sen har jag 2 mindre hyreshus samt ett hus som är fritidsgård åt byggdens ungdomar.
Bor i hus.

Men det är väl bara att strunta i och avveckla/sälja så får frun åka dom milen istället eftersom hon har jobbet på orten
VA gör man inte... Men vi behöver inte avslöja att man måste bo någonstans.....
 
T tompaah7503 skrev:
Nu betalar ju inte biltrafiken sina kostnader så skatterna behöver öka rejält här.
Med klimatförstöringen, den personliga ohälsan som kommer från stillasittandet, avgaserna, partiklarna och bullret orsakar den merkostnader för samhället årligen i miljardklassen. Inte att glömma att de allra flesta parkeringarna är kraftigt subventionerade.
Hmmm... Okej, men även cyklar måste tillverkas, det kostar på miljön. De tar upp plats i trafiken.
För att inte tala om alla subventionerade cykelbanor överallt. Sen alla cykelparkeringar som är gratis. För allt det här betalar inte cyklisten någonting. Det är helt klart dags att ta ut skatt även på cyklisten.
Undrar var subventionen ligger för bilisten när man betalar 400kr /h för att parkera.
 
galento
nino nino skrev:
Det är nog grön dieseln, anläggnings diesel drygt 20 norska /l
En bekant tankade grön diesel i Norge för 16.20 den 27 februari. De har en app i mobilen
som heter drivstoffappen för att kolla priserna i Norge. Men det var inte så längesen man
hörde personer som jobbar i Norge tanka "vanlig diesel" för mellan 14-15 kr /l. Får se om man
kan få några mer aktuella siffror.
 
nino nino skrev:
Opraktiskt?
Ja jag är född och uppvuxen där, haft jobb där i större delen av mitt liv men sadlade om och bytte jobb. Alla kan tyvärr inte bo i städer eller precis vid jobbet
När jag läser sådant här så tänker jag på de miljontals som nu flyr från Ukraina. Under hot om att bli av med livet självt flyr de, förmodligen en plats där de är födda, uppvuxna och jobbat större delen av sitt liv på.

Samtidigt finns en massa snubbar i Sverige som ba "jag kan tyvärr inte..". Nånstans här tappar jag liksom respekten för dessa "kan inte, vill inte"-argument. Människor som har alla val i livet men väljer att bo på sådant sätt att man måste köpa dunkvis med diesel veckovis för att ens kunna andas. Jo visst kan man göra det valet men då får man bekosta det själv också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.