8 982 läst · 187 svar
9k läst
187 svar
Dieselpriser får åkerier att lägga ner verksamheten
Då skulle man satsat på att reducera skatten på etanol så det fanns sådan att tillgå.D Daniel 109 skrev:
ren etanol är straffad i onödan.
Den går mycket bra att köra i diesel motorer med en inblandning av raps.
Vilken skatt på etanol?
Det var just det...OM de blir kontrollerade.H Hallerudsbo skrev:
Om vi tar Armenien som exempel...deras diesel kostar 8 kr/liter och svensk diesel 19 kr enligt sidan nedan,då tar man nog risken.
OBS! Den är inte uppdaterad till dagsaktuella priser .
http://www.frakttransport24.se/branslepriser.php
Den helt vansinniga reduktionsplikten som MP mutade Preem med för att de inte skulle bygga ut raffinaderiet i Lysekil. https://uvell.se/2022/02/09/nar-preem-blev-miljovannernas-van/ https://uvell.se/2022/02/04/regeringen-kopte-preems-lojalitet/Maskintok skrev:
jag har själv kört traktorn och bilarna på etanol som jag blandat med olja..
Vissa motorer ville ha en liten skvätt bensin men det var inte mycket.
ner till 10% inslag har fungerat.
visst ökat förbrukningen men det är iallafall inget som stör och det är förnybart..
Detta vore en bättre väg framåt än att hugga varandra i ryggen genom politiska övertygelser...
Vissa motorer ville ha en liten skvätt bensin men det var inte mycket.
ner till 10% inslag har fungerat.
visst ökat förbrukningen men det är iallafall inget som stör och det är förnybart..
Detta vore en bättre väg framåt än att hugga varandra i ryggen genom politiska övertygelser...
Härligt med höga energipriser. Kanske får vi äntligen bukt med att folk bara använder mer och mer energi för att det varit så billigt under så lång tid.
Gradvis har folk flyttat längre och längre ut från städerna. Att pendla tio mil i enkel riktning med bil är det inget som ses onormalt idag. Det är medvetet risktagande från medborgarna att försätta sig i sådan situation. Det har varit känt att våra drivmedel orsakar klimatproblem och geopolitiska konflikter med miljoner döda genom åren. Att de måste fasas ut har varit känt i 50 år och mer. Höjningarna som kommer nu är bara försmak av vad som komma skall.
Den som har ignorerat fakta i decennier har bara sig själv och sina skygglappar att skylla. Istället har man bara kört längre, tyngre och törstigare. Shopping gör man inte lokalt utan hos lådhandlare långt utanför staden dit man måste åka med... egen bil.
Ser fram emot ett dieselpris på 50 kr litern, bara höj, så blir vi av med det mesta av denna idioti och kan få lokala samhällen igen där man inte förutsätts använda sig av tusentals energislavar varje dag för att bara leva.
Själv dekorerade jag lådcykeln med denna fina gamla dieseldunk. Cykeln lastar 200 kg med kärra och jag brukar använda den på distanser under 9 mil. För den som indignerat viftar med fingret i luften nu så kan jag redan här upplysa om oavsett vilket flytande drivmedel du köper så bidrar du till Putins krigsmaskin. Det är den totala efterfrågan som skapar inkomsterna, inte om du köper rysk olja direkt eller någon annans.
Gradvis har folk flyttat längre och längre ut från städerna. Att pendla tio mil i enkel riktning med bil är det inget som ses onormalt idag. Det är medvetet risktagande från medborgarna att försätta sig i sådan situation. Det har varit känt att våra drivmedel orsakar klimatproblem och geopolitiska konflikter med miljoner döda genom åren. Att de måste fasas ut har varit känt i 50 år och mer. Höjningarna som kommer nu är bara försmak av vad som komma skall.
Den som har ignorerat fakta i decennier har bara sig själv och sina skygglappar att skylla. Istället har man bara kört längre, tyngre och törstigare. Shopping gör man inte lokalt utan hos lådhandlare långt utanför staden dit man måste åka med... egen bil.
Ser fram emot ett dieselpris på 50 kr litern, bara höj, så blir vi av med det mesta av denna idioti och kan få lokala samhällen igen där man inte förutsätts använda sig av tusentals energislavar varje dag för att bara leva.
Själv dekorerade jag lådcykeln med denna fina gamla dieseldunk. Cykeln lastar 200 kg med kärra och jag brukar använda den på distanser under 9 mil. För den som indignerat viftar med fingret i luften nu så kan jag redan här upplysa om oavsett vilket flytande drivmedel du köper så bidrar du till Putins krigsmaskin. Det är den totala efterfrågan som skapar inkomsterna, inte om du köper rysk olja direkt eller någon annans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej den skulle reduceras för att gynna tillverkning av bränsle.D Daniel 109 skrev:
För att dricka ser jag ingen anledning att ändra..
Sedan kan man hävda att EU har sitt inspel i detta också..
Då även etanol skall beläggas med skatt..
I biobränslen..
EU-regler för beskattning av alkohol
http://publications.europa.eu/resource/cellar/e9f95679-c956-441d-9244-e076c02d57c2.0015.03/DOC_1
http://publications.europa.eu/resource/cellar/e9f95679-c956-441d-9244-e076c02d57c2.0015.03/DOC_1
Kostnaden för åkeriet är i runda slängar fördelat lika mellan diesel, lön och bil. Alltså en tredjedel vardera. Om nu priset snabbt ökade från 20 till 25 kr (jo det var ännu lägre förra året och det stannade inte på 25, men det var siffrorna i artikeln som länkades i trådstarten) så är det en ökning med 25%. Av tredjedelen som är bränslet, dvs 8% av totalen. De som klagar glömmer alltid att bränslet är en del av många i totalkostnaden.
Vet inte vilka marginaler och buffrar ett åkeri normalt har. Kanske 8% är för mycket att klara av under längre tid.
Samma matematik för mig. Dubbla dieselpriset innebär inte dubbla milkostnaden. Tur att bilen och skatten och försäkringen är så dyr att det bara blir en marginell ökning, i procent då alltså…
Vet inte vilka marginaler och buffrar ett åkeri normalt har. Kanske 8% är för mycket att klara av under längre tid.
Samma matematik för mig. Dubbla dieselpriset innebär inte dubbla milkostnaden. Tur att bilen och skatten och försäkringen är så dyr att det bara blir en marginell ökning, i procent då alltså…
Men det är ju inte skatt på sprit till bränsle. Spriten i T-röd, E85 mm är utan energiskatt. Så det argumentet är helt fel.Maskintok skrev:
Du är välkommen att sätta dig på cykeln kl 0445 i -20 för att cykla de 4mil jag har till jobbet.T tompaah7503 skrev:Härligt med höga energipriser. Kanske får vi äntligen bukt med att folk bara använder mer och mer energi för att det varit så billigt under så lång tid.
Gradvis har folk flyttat längre och längre ut från städerna. Att pendla tio mil i enkel riktning med bil är det inget som ses onormalt idag. Det är medvetet risktagande från medborgarna att försätta sig i sådan situation. Det har varit känt att våra drivmedel orsakar klimatproblem och geopolitiska konflikter med miljoner döda genom åren. Att de måste fasas ut har varit känt i 50 år och mer. Höjningarna som kommer nu är bara försmak av vad som komma skall.
Den som har ignorerat fakta i decennier har bara sig själv och sina skygglappar att skylla. Istället har man bara kört längre, tyngre och törstigare. Shopping gör man inte lokalt utan hos lådhandlare långt utanför staden dit man måste åka med... egen bil.
Ser fram emot ett dieselpris på 50 kr litern, bara höj, så blir vi av med det mesta av denna idioti och kan få lokala samhällen igen där man inte förutsätts använda sig av tusentals energislavar varje dag för att bara leva.
Själv dekorerade jag lådcykeln med denna fina gamla dieseldunk. Cykeln lastar 200 kg med kärra och jag brukar använda den på distanser under 9 mil. För den som indignerat viftar med fingret i luften nu så kan jag redan här upplysa om oavsett vilket flytande drivmedel du köper så bidrar du till Putins krigsmaskin. Det är den totala efterfrågan som skapar inkomsterna, inte om du köper rysk olja direkt eller någon annans.
[bild]