218 592 läst · 1 863 svar
219k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 046 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 046 inlägg
Den regeln om att det inte var tillåtet att dra ett släp med högre totalvikt än vad bilen kan dra i bruttovikt gällde för de som inte hade BE så det har inte gällt dig men idag är denna borttagen för alla.
Det som gäller är att summan av totalvikterna får inte överskrida vad behörigheten har som max.
Men bruttovikten på släpet får inte överskrida bilens dragvikt och kanske även tågvikten kan begränsa last
Sen detta med obegränsad totalvikt på släp vid BE gäller om du tagit BE innan 19/1-2013 och att körkortet inte har varit indraget.
Det som gäller är att summan av totalvikterna får inte överskrida vad behörigheten har som max.
Men bruttovikten på släpet får inte överskrida bilens dragvikt och kanske även tågvikten kan begränsa last
Sen detta med obegränsad totalvikt på släp vid BE gäller om du tagit BE innan 19/1-2013 och att körkortet inte har varit indraget.
Det var inte alls det frågan gällde. Du har hittat på en egen frågeställning som inte är relevant då det tydligt framgår i hans fråga att ingen totalviktsbegränsning är relevant och att vilket BE-kort som helst fungerar utmärkt, med eller utan övergångsregler.MathiasS skrev:
/M
Då får du nog vända dig till biltillverkaren och be om ett godkännande. Eventuellt efter att ha modifierat saker på bilen om det krävs för den ökade vikten. Sen får du göra en ny registreringsbesiktning av bilen.Workingclasshero skrev:
Har tillverkaren sagt att bilen/kopplingsanordningen bara tål en viss belastning så är det svårt att ändra det 'pappersvägen'...
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 046 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 046 inlägg
Det är inte bara kopplingsanordningen som kan vara begränsande.
Motor, växellåda och även kylare är tre andra saker som kan vara begränsande. Det kan bli dyra delar att byta.
Bättre att hitta en annan dragbil då eller acceptera maxvikten men köp släpet för det kan vara bra i framtiden.
Motor, växellåda och även kylare är tre andra saker som kan vara begränsande. Det kan bli dyra delar att byta.
Bättre att hitta en annan dragbil då eller acceptera maxvikten men köp släpet för det kan vara bra i framtiden.
Nu får du försöka hänga med lite. TS fick svar på sin fråga redan och jag ställde en ny fråga och min fråga gällde just det. Om min fråga inte är relevant för dig går det bra att låta bli att svara, för mig är den relevant (och utredd).M Marcus-AA skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 129 inlägg
En del SUV:er får dra rätt höga vikter. I praktiken är *E-kort närmast nödvändigt för att hänga något på kulan dock, eftersom rena B-kort ofta slår i taket på summerad totalvikt < 3500kg.
I synnerhet LandRover/RangeRover har haft 3500 i alla år.
Det är inte ovanligt med vändbar 3-läges dragkoppling; 50-kula/60-kula/ögla-sprint.
I synnerhet LandRover/RangeRover har haft 3500 i alla år.
Det är inte ovanligt med vändbar 3-läges dragkoppling; 50-kula/60-kula/ögla-sprint.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 046 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 046 inlägg
Du vet väl att du kan alltid hänga på ett släp med totalvikt på max 750kg fast detta kommer göra att summan blir större än 3500kg och du bara har B. Det räknas som lättsläp i detta fall.S Soltorp40 skrev:
Tror det faktiskt också gäller rent C
Förstår nog inte fullt ut det du skriver men fullgasväxla har man ju gjort några gånger med en B18/B19/B20 och M40 låda. Vi brukade ibland åka till Pite Dragway på kvällarna och tävla lite, Det fanns ju ingen grind och ingen person där men 2 km raksträcka att leka dragracing på. Tror polaren såg växellådor som slitdelar på 140:n men då kostade dom nån hundring. och tog nån timme att byta. Det enda jag kört i bitar på detta sätt är en bakaxel på en 340 med B19 motorn men samma där , en ersättare kostade 500kr och tog 2h att byta.David-O skrev:
Menar att jag (p.g.a. ett systematiskt tankefel) lyckades köra iväg med elkontakt och katastrofwire anslutna, men utan handsken säkrad på kulan.V Ville_Vessla skrev:Förstår nog inte fullt ut det du skriver men fullgasväxla har man ju gjort några gånger med en B18/B19/B20 och M40 låda. Vi brukade ibland åka till Pite Dragway på kvällarna och tävla lite, Det fanns ju ingen grind och ingen person där men 2 km raksträcka att leka dragracing på. Tror polaren såg växellådor som slitdelar på 140:n men då kostade dom nån hundring. och tog nån timme att byta. Det enda jag kört i bitar på detta sätt är en bakaxel på en 340 med B19 motorn men samma där , en ersättare kostade 500kr och tog 2h att byta.
Diskussionen var att släp kan "rulla" iväg och rycka i sladden, men jag har alltså "kört" iväg, vilket jag kallade "fullgasväxla"
Medlem
· Halland
· 4 120 inlägg
B19 är ju OHC, fanns väl aldrig med M40?V Ville_Vessla skrev:Förstår nog inte fullt ut det du skriver men fullgasväxla har man ju gjort några gånger med en B18/B19/B20 och M40 låda. Vi brukade ibland åka till Pite Dragway på kvällarna och tävla lite, Det fanns ju ingen grind och ingen person där men 2 km raksträcka att leka dragracing på. Tror polaren såg växellådor som slitdelar på 140:n men då kostade dom nån hundring. och tog nån timme att byta. Det enda jag kört i bitar på detta sätt är en bakaxel på en 340 med B19 motorn men samma där , en ersättare kostade 500kr och tog 2h att byta.