218 596 läst · 1 863 svar
219k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Billig och behändigt!P PappasHammare skrev:En helt annan sak.
Jag har letat efter en bra förvaringslåda, till mitt öppna grindsläp, för att ha det fastsatt på sidolämmarna.
Vill inte ha något som sitter på dragstängerna eller så
Att ha det på sidan gör ju att lådan inte får vara för bred då den då går utanför hjulhusen.
Någon som har ett bra tips. Billiga och bra tips har företräde...
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B07L8WJ7JP/ref=ox_sc_act_image_1?smid=A23OIEQEGL4PCX&psc=1
Här e en tysk YT video om "Tesla vagnen"P PappasHammare skrev:Är det denna du tänker på?
[länk]
Det finns ju tankar på att husvagnar skulle kunna ha ett batteri och motorer på hjulen för att kunna öka kördistansen när man kör med husvagn.
Men det borde gå med alla typer av släp även om inte släpet har egna motorer utan har ett batteri som kan mata till bilen.. tex genom en ny och smart koppling.
Kravet är att det är symetriskt, dvs lyser lika dant på båda sidor.skoge skrev:
Så dubbel uppsättning lampor dubblerar risken för fel, inte halverar som man skulle kunna tro.
Medlem
· Halland
· 4 120 inlägg
Det som skulle behövas är nätverkskoppling och en kraftkontakt.
Nu när elbilar kommer på bred front borde man kunna sätta solceller på husvagnstaket som laddar när bilen står parkerad. Man borde även kunna dra ström från elbilens batteri för att driva husvagnen, t ex värme och mikro.
Så vi behöver difinitivt en ny standard för släpvagnskontakter.
Nu när elbilar kommer på bred front borde man kunna sätta solceller på husvagnstaket som laddar när bilen står parkerad. Man borde även kunna dra ström från elbilens batteri för att driva husvagnen, t ex värme och mikro.
Så vi behöver difinitivt en ny standard för släpvagnskontakter.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 831 inlägg
Men det halverar (eller minskar förmodligen risken betydligt mer) att det bara lyser på ena sidan. Vilket ju faktiskt fyller en funktion även om det inte räcker för att uppfylla lagkraven.B Bjober skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 398 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 398 inlägg
I så fall behövs det endast en 2-polig kontakt MEN då blir släpet inte kompatibelt med äldre fordon och vice versaA Anders_Nilsson skrev:Det som skulle behövas är nätverkskoppling och en kraftkontakt.
Nu när elbilar kommer på bred front borde man kunna sätta solceller på husvagnstaket som laddar när bilen står parkerad. Man borde även kunna dra ström från elbilens batteri för att driva husvagnen, t ex värme och mikro.
Så vi behöver difinitivt en ny standard för släpvagnskontakter.
Medlem
· Halland
· 4 120 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 039 inlägg
Hej
Jag har en 16" Syncro -88.
1850 tjänstevikt
2500 totalvikt
2000 Högsta vikt bromsat släp
Jag har CE
Det finns många trevliga släp och jag har hittat ett WT-släpet, som har en modell med 2700 som totalvikt.
Som jag förstår får jag inte dra denna släpvagn efter min Syncro?
Vad finns det för möjligheter att klassa upp dragbilen och kanske ner släpvagnen på något sätt?
/W
Jag har en 16" Syncro -88.
1850 tjänstevikt
2500 totalvikt
2000 Högsta vikt bromsat släp
Jag har CE
Det finns många trevliga släp och jag har hittat ett WT-släpet, som har en modell med 2700 som totalvikt.
Som jag förstår får jag inte dra denna släpvagn efter min Syncro?
Vad finns det för möjligheter att klassa upp dragbilen och kanske ner släpvagnen på något sätt?
/W
@Workingclasshero vad får du för svar när du använder släpvagnskalkylatorn?
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Jag är lite osäker på hur CE istället för BE påverkas av övergångsreglerna för BE, men oavsett det så får du med E alltid dra släp med totalvikt upp till 3500kg bakom bil så i detta fall är ditt körkort/behörighet ok.Workingclasshero skrev:Hej
Jag har en 16" Syncro -88.
1850 tjänstevikt
2500 totalvikt
2000 Högsta vikt bromsat släp
Jag har CE
Det finns många trevliga släp och jag har hittat ett WT-släpet, som har en modell med 2700 som totalvikt.
Som jag förstår får jag inte dra denna släpvagn efter min Syncro?
Vad finns det för möjligheter att klassa upp dragbilen och kanske ner släpvagnen på något sätt?
/W
Därefter tittar du på vad din bil får dra och då är max släpvagnsvikt 2000kg, dvs tjänstevikt+last får inte väga mer än 2000kg. Det betyder att du länmar lite kvar på bordet för detta släp bakom denna bil, men ett släp kan ju som bekant inte bli för stort.....
Vill du optimera lastvikten bakom denna bil går det kanske att hitta ett par hundra kg i lägre tjänstevikt på ett släp som har 2000kg totalvikt, och detta kan du ju då utnyttja som nyttig last istället...
Har du CE så har du även BE.