David-O David-O skrev:
Sen rekommenderar jag att rikta uttaget frammåt, så dras kontakten ur utan skador om släpet rullar iväg från bilen av någon anledning
Bilen kan ju rulla iväg från släpet också har jag hört från säkra källor...

• Haha
  • Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker att kontakten är lite av en ickefråga. Har aldrig haft problem med en kontakt på någon av bilarna eller släpen.

Dock skulle det ju förstås vara trevligt med en trådlös ihopkoppling. Får jag tänka fritt vill jag ha någon sorts kontaktlös generator i ett hjul tillsamman med ett underhållsfritt litet batteri eller kondensator och sedan en trådlös anslutning mot bilen.

Gjorde inte volvo någon designstudie där man visionerade lite kring detta? 2 år sedan kanske?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bilen kan ju rulla iväg från släpet också har jag hört från säkra källor...
Jag vet! Tre gånger i rad kan det hända (sägs det)...
Och snällt av dig att kalla det "rulla" :love:, jag minns det som "fullgasväxla" :crysmile:
(Biltema: 41-310, 47:- )
Edit: och alltså ett bromsat släp :geek:

MathiasS MathiasS skrev:
Dock skulle det ju förstås vara trevligt med en trådlös ihopkoppling. Får jag tänka fritt vill jag ha någon sorts kontaktlös generator i ett hjul tillsamman med ett underhållsfritt litet batteri eller kondensator och sedan en trådlös anslutning mot bilen.
Med en generator i varje hjul och ett batteri kan man ju reversera processen och köra släpvagnen/husvagnen med en liten joystick vid behov. Kanske en knapp för att automatisk köra fram vagnen till bilen och koppla fast handsken?

den typen av rangeringssystem finns, men jag tror det sker med ett extra litet hjul som trycks mot vagnens hjul.

Var det inte så att den del av Volvos vision var att bilen körde till släpet, inte tvärtom? Det är kanske rimligare, allt som behövs för att köra själv finns redan i bilen.

Jo, men om man nu ska ha generator och batteri i släpvagnen så öppnar det ju för nya möjligheter. Kanske en liten stol på dragstången så man kan köra dom där 2 kilometrarna till återvinningscentralen utan att behöva bilen?

• Gilla
BerraBo
  • Laddar…
Det finns ju lösa laddbara magnetlampor att sätta på ( mer kanske för traktor bruk ) där e det ingen sladd bara lampa med batteri och i 7 på stöpseln så sättes en sändare typ bara kontakt med en "wifi" antenn
Det vire ju bra att utvekla med ladd rån vagnets hjul och sändare standard på bilen

Annars så föredrar jag 13 pol stöpseln alla dar lätt att sätta i och ta ur 7 poliga blir lätt att vikla i och ur med kontaktproblem som följd

P
A
useless useless skrev:
Jo, men om man nu ska ha generator och batteri i släpvagnen så öppnar det ju för nya möjligheter. Kanske en liten stol på dragstången så man kan köra dom där 2 kilometrarna till återvinningscentralen utan att behöva bilen?
Jaa,med styrning på stödhjulet!

P PappasHammare skrev:
Är det denna du tänker på?
[länk]

Det finns ju tankar på att husvagnar skulle kunna ha ett batteri och motorer på hjulen för att kunna öka kördistansen när man kör med husvagn.
Men det borde gå med alla typer av släp även om inte släpet har egna motorer utan har ett batteri som kan mata till bilen.. tex genom en ny och smart koppling.
Ja den var det. Semcon, inte Volvo.

P
En helt annan sak.
Jag har letat efter en bra förvaringslåda, till mitt öppna grindsläp, för att ha det fastsatt på sidolämmarna.
Vill inte ha något som sitter på dragstängerna eller så
Att ha det på sidan gör ju att lådan inte får vara för bred då den då går utanför hjulhusen.
Någon som har ett bra tips. Billiga och bra tips har företräde... ;)

nån som vet om det är begränsning på antalet baklyktor på ett personbilssläp?

ska dra nytt på mitt och tänkte montera dubbel uppsättning ,alltså 4 kombinationslyktor bak

P
Handyman 1 skrev:
Går ju att ha den under också,beroende på släp förstås!
[länk]
jag har ett lågbyggt och då blir det lite väl lågt

Titta på Djurle Industri AB (DIAB) / VBGs kontakt som fungerar mycket bra.
Deras 12poliga är avsedd för personbilssläp men jag skulle vilja ha den ännu mindre och billigare.
Den klassiska 7poliga får man för några 10or men kostar bra kontakter 3-400 spänn är man inte så sugen att byta på det 10talet enheter man har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.