Ska köra en bred last på min flakvagn och har en fråga kring just utskjutande last. Max 260 cm totalt och max 20 cm på varje sida är självklart. Vad räknas som sida på släpet dock? Har det att göra med belysningens position eller är släpet bredd samma som utsida hjul?

A anojak skrev:
Ska köra en bred last på min flakvagn och har en fråga kring just utskjutande last. Max 260 cm totalt och max 20 cm på varje sida är självklart. Vad räknas som sida på släpet dock? Har det att göra med belysningens position eller är släpet bredd samma som utsida hjul?
Antar att det beräknas utifrån fordonets bredd och släpets bredd beräknas från utsida skärmkant..

Så utsticket bör vara ok att vara typ 40cm per sida lem (på ett lågbyggt släp)

Edit: Missförstod frågan lite.
Släpets bredd borde vara den bredd som är registrerad (om det är registrerad vagn).
Det bör vara släpets maximala bredd.
Två lastbilar, en med och en utan last, bredvid varandra visande maxbredd 260 cm.

Max totalbredd är 260, så om släpet är 260 bred så får (normalt) ingen last skjuta utanför.
Sedan finns det ett undantag för last som inte är delbart som tex en båt, då får totalbredden vara upp till 310 MEN då måste Transportstyrelsens föreskrifter 2010:141 följas.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/

https://www.transportstyrelsen.se/s...ing/2010/?RuleNumber=2010:141&RulePrefix=TSFS

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2010_141.pdf

Redigerat:
Hej

Vi är fyra studenter på Luleå Tekniska Universitet som försöker göra livet lättare för alla som använder någon form av släp genom att förbättra släpvagnskontakter. Eftersom forumet handlar om att bygga tror vi att många har använder släp när skrotet ska köras bort eller verktyg och material ska fraktas. Därför tror vi att ni har värdefull input om hur bra/dåligt släpvagnskontakten fungerar.

Därför undrar vi om ni har 5 minuter att besvara en enkät där frågorna syftar till att undersöka vanliga problem med släpvagnskontakter. Vi vill gärna höra era åsikter om ämnet! Tack på förhand! :)

https://forms.office.com/r/8hWEtYDSyy

• Gilla
Flipbed och 2 till
  • Laddar…
B bjrmin skrev:
Hej

Vi är fyra studenter på Luleå Tekniska Universitet som försöker göra livet lättare för alla som använder någon form av släp genom att förbättra släpvagnskontakter. Eftersom forumet handlar om att bygga tror vi att många har använder släp när skrotet ska köras bort eller verktyg och material ska fraktas. Därför tror vi att ni har värdefull input om hur bra/dåligt släpvagnskontakten fungerar.

Därför undrar vi om ni har 5 minuter att besvara en enkät där frågorna syftar till att undersöka vanliga problem med släpvagnskontakter. Vi vill gärna höra era åsikter om ämnet! Tack på förhand! :)

[länk]
Starta en ny egen tråd. Det finns en stor risk att frågan försvinner i sorlet.

• Gilla
Flipbed och 1 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
Starta en ny egen tråd. Det finns en stor risk att frågan försvinner i sorlet.
Okej jag gör det!

Tack för tipset.

B bjrmin skrev:
Okej jag gör det!
Länka gärna här, då hittar i dit. ;)

B bjrmin skrev:
Hej

[länk]
Jag fyllde i formuläret. Får man vara nyfiken och fråga vad syftet är?
Jag reagerade lite på att frågorna handlar om "släpvagnskontakter", för mig är det milsvid skillnad på de 13-poliga och de 7-poliga.
Det skulle kunna bero på att jag har tampats med 15-20 år gamla 7-poliga och mest haft med bara några år gamla 13-poliga.
Men jag ogillar verkligen den 7-poliga och älskar den 13-poliga.
Det blir lite svårt att svara på frågor om vad jag tycker om släpvagnskontakter.
Hoppas det lyser igenom i er enkät.
Lycka till!

• Gilla
Flipbed och 3 till
  • Laddar…
K kristofo skrev:
Jag fyllde i formuläret. Får man vara nyfiken och fråga vad syftet är?
Jag reagerade lite på att frågorna handlar om "släpvagnskontakter", för mig är det milsvid skillnad på de 13-poliga och de 7-poliga.
Det skulle kunna bero på att jag har tampats med 15-20 år gamla 7-poliga och mest haft med bara några år gamla 13-poliga.
Men jag ogillar verkligen den 7-poliga och älskar den 13-poliga.
Det blir lite svårt att svara på frågor om vad jag tycker om släpvagnskontakter.
Hoppas det lyser igenom i er enkät.
Lycka till!
Intressant :D
Själv hatar jag den 13-poliga och älskar den 7-poliga.
Klart en vanesak, men 13-poliga har jag svårt att hitta rätt med när den skall in, och bajonetten fryser fast på vintern.
Och så vill jag hylla den 7-poliga när man har en dålig dag och kör iväg med kabel inkopplad men inte kulhandsken :rofl:

• Gilla
kristofo
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Klart en vanesak, men 13-poliga har jag svårt att hitta rätt med när den skall in, och bajonetten fryser fast på vintern.
Och så vill jag hylla den 7-poliga när man har en dålig dag och kör iväg med kabel inkopplad men inte kulhandsken :rofl:
Jag moddade mitt släp genom att sätta en kontakt på släpet och sen en sån där lös telefonkabel som man sätter på vid behov. Då slipper jag adaptern på nya bilen :) Moddad släpvagn med ny kontaktdon och löstagbar spiralformad kabel monterad på dragstången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hsd
Det gjorde jag med, en klar fördel är att om det glappar lite (oxider på dtiften) så vänder jag bara på kabeln
Det vore bara dumheter med ytterligare en kontakttyp

Redigerat:
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
P
Jag gillar också den 13 poliga men varför är det så svårt att hitta en bra kabel till den?

Att slippa adapter löste jag med att jag bytte till en 13polig kontakt på båda släpen.
Sen blir det en fördel då jag ha kunnat sätta dit en ordentlig backlampa på släpen så man ser var man backar på vintern.

• Gilla
roli
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Intressant! Kul att höra de reflektionerna.
Jag fick känslan av att den kunde frysa fast i formuläret, men här på västkusten så är det nog ett mindre problem. Inget som jag upplevt eller tänkt på förut. Kanske skulle varit med i undersökningen vart man bor (-:
Hitta rätt har jag svårt att relatera till, vad är svårt med det?
Min erfarenhet är att man bara vrider lite fram och tillbaka så blir det rätt, man vet ju ungefär hur den ska in tack vare bajonetten.
Jag har haft mer problem med 7-poliga som kan vara så slitna att det går att trycka in dem upp och ner.
Men återigen så kan jag vara biaserad av att jag mest råkat ut för gamla slitna 7-poliga.
Jag har faktiskt tänkt byta till 13-polig på traktorn, skulle vara underbart att kunna montera arbetsbelysning bakåt på kärran.

nivv nivv skrev:
Jag moddade mitt släp genom att sätta en kontakt på släpet och sen en sån där lös telefonkabel som man sätter på vid behov. Då slipper jag adaptern på nya bilen :)[bild]
Har "uttag" på mitt släp och en lös spiralkabel.
Tänk på att sätta in kabeln i släpet först, börjar man med bilen har man potentiellt spänningssatta pinnar åtkomliga för kortslutning.
Sen rekommenderar jag att rikta uttaget frammåt, så dras kontakten ur utan skador om släpet rullar iväg från bilen av någon anledning :rolleyes::rofl:
(sen har biltema har billiga vajrar, har jag hört)

David-O David-O skrev:
Sen rekommenderar jag att rikta uttaget frammåt, så dras kontakten ur utan skador om släpet rullar iväg från bilen av någon anledning :rolleyes::rofl:
Fungerar inte så bra om man kör med den 13-poliga kabeln eftersom den låses fast med en vridning på höljet när man monterar kabeln i kontakten. Men har man ett bromsat släp så är detta inget problem :D.

• Gilla
David-O
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.