218 608 läst · 1 863 svar
219k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Se till att dessa är i gott skick då, på ena bilen får jag ständigt bakluckan i huvudet när det är kallt och den kan stå uppe en stund för att sen falla ner rätt ordentligt vilket inte är ett problem på en baklucka men på ett 3m släp direkt livsfarligt. Det säljs ju faktiskt låsstag som fälls ut automatiskt ut och omöjligör detta men det blir ju lite bökigare att dra ner kåpan. En bräda av nåt slag funkar ju också.
jag hade bytt dessa cylindrar innan jag fått luckan i huvudet första gången, men det är jag detV Ville_Vessla skrev:Se till att dessa är i gott skick då, på ena bilen får jag ständigt bakluckan i huvudet när det är kallt och den kan stå uppe en stund för att sen falla ner rätt ordentligt vilket inte är ett problem på en baklucka men på ett 3m släp direkt livsfarligt. Det säljs ju faktiskt låsstag som fälls ut automatiskt ut och omöjligör detta men det blir ju lite bökigare att dra ner kåpan. En bräda av nåt slag funkar ju också.
Japp, men så kör vi inte här, svärmor kör med en planka i bilen för att hålla uppe luckan på gammforden. Cylindrarna på min bil kostar nog mer än bilen är värd och det funkar bra till -5. Problemet med släpet är att första gången räcker, och eftersom det säljs eftermarknadsprylar för att låsa är det ju knappast ett obetydligt problem. Men hur skulle du veta när du skulle få luckan i huvudet om du byter innan, det är ju knappast en servicegrej att byta vart 5 år eller nåt.
Jag har varit med om punka på dessa då dom omedelbart gått sönder så inte ens att byta är nån garanti.
Jag har varit med om punka på dessa då dom omedelbart gått sönder så inte ens att byta är nån garanti.
vid punka skiter det sig ju. Men annars känner man fort vid öppning om cylindrarna hjälper till att lyfta luckan eller bara låter och hur luckan beter sig när du släpper den när den är påväg upp eller om cylindrarna är så trötta att du måste fösa upp luckan helt. Många varningssignaler här, ingen raketforskningV Ville_Vessla skrev:Japp, men så kör vi inte här, svärmor kör med en planka i bilen för att hålla uppe luckan på gammforden. Cylindrarna på min bil kostar nog mer än bilen är värd och det funkar bra till -5. Problemet med släpet är att första gången räcker, och eftersom det säljs eftermarknadsprylar för att låsa är det ju knappast ett obetydligt problem. Men hur skulle du veta när du skulle få luckan i huvudet om du byter innan, det är ju knappast en servicegrej att byta vart 5 år eller nåt.
Jag har varit med om punka på dessa då dom omedelbart gått sönder så inte ens att byta är nån garanti.
Edit: och släpers cylinder jag har nu under flaket är väl 8-10år gammal. Den släppte släpfirman ut tryck i till den spec som Thule satt på originalcylindern. Så vill man ha lite extra drag köper man sådan och väljer kraften därefter. Kanske tom lyfter upp både dig och luckan www.slapvagnshuset.se
Redigerat:
Verktygstokig
· gotland
· 454 inlägg
Vill bara flika in att brädor inte är en vettig lösning heller, tänk om det är ett barn som står med handen på lämen när man kör ombord något och brädan skakar loss
Finns valet att ha lucka man fäller upp istället för att resa hela kåpan. Det verkar smidigt men så kostar det nästan 10k extra tyvärr.
Går att bygga om så man får en lucka och kan fälla upp hela kåpan. Det hade varit smidigt som attan.
Ska iaf åka o känna och klämma på ett alusläp imorgon så får man känna in det lite.
Går att bygga om så man får en lucka och kan fälla upp hela kåpan. Det hade varit smidigt som attan.
Ska iaf åka o känna och klämma på ett alusläp imorgon så får man känna in det lite.
Stor skillnad på galv och "galv". Helsvetsade och doppade släp är väldigt bra rostskydd på och kommer överleva dragfordonet. Förzinkad plåt som klippts, bockats och nitats är en helt annan sak.L Lutte skrev:
Jag är lite skeptisk mot alu för slitgöra. Skulle nog bara köpt alu om det rör sig om ett väldigt stort släp som inte får väga för mycket, eller om det på annat sätt måste prioriteras låg egenvikt. Ett vanligt, "normalstort" tungt lastande släp ser jag inte riktigt anledningen att köpa aluminium. Det ÄR skillnad på vad det tål i längden, ur ren materialhållfasthet.
/M
Jag tycker lucka är skit, svårt att få tätt och sällan det är full ståhöjd utan man slår huvet i överkanten hela tiden. Mörkt inne i släpet. Skivmateriel lyfter man över sidan om man lastar själv tex.L Lutte skrev:
Däremot skulle jag vilja ha en kåpa som öppnar så högt att den får sin tyngdpunkt framåt, mest för att underlätta lastning med skopa eller truck från sidan. Helst 90 grader öppning men då blir den tung att få tillbaka. Kan dock lösas med hydraulik...
Den här borde passa dig;L Lutte skrev:
https://www.blocket.se/annons/vasterbotten/nordic_car_trailer_moms/94206921
NCT gör väldigt bra vagnar, har en själv.
http://www.nordiccartrailer.se/index.php
På vårt kåpsläp finns en metallregel man fäller ut för att säkra att kåpan inte kan falla ner av sin egentyngd. Kåpa är guld värd men det finns ett par saker att tänka på. Se till att det inte ligger en massa snö på kåpan som fryser ihop. Blir många kilo och till slut orkar man inte öppna kåpan. Den fryser också fast ibland och går inte öppna med handkraft. Då får man ta en domkraft och en brädstump och pressa upp kåpan så den släpper.
Ja. Galvade släp far kosmetisk illa av det förbannade vägsaltet. Men det är som sagt kosmetisk. Ang. alusläp som spricker kan jag inte uttala mig.L Lutte skrev:Ja alltså alla släp i den övre prisklassen förväntar jag ju mig att dom är bra.
Man har dock hört om nya galvade släp som ser ut som skit efter att ha gått några mil på blöta saltade vägar. O aluvagnar som har spruckit och gått av efter bara något år.
Känns ju väldigt otryggt, handlar om endå 65-80k för ett släp med kåpa
Det är just det som känns trist, man köper släp för en rejäl bunt pengar och så ser det ut som kriget efter ett tag.M Myckling skrev:
Dock har jag läst mig till att det är bara första tiden som släpet far illa av saltet.
O det stämmer nog då vårat nuvarande inte alls verkar reagera på salt. Utan ser likadan nu som när jag köpte det för 8a år sedan.
M Marcus-AA skrev:Den här borde passa dig;
[länk]
NCT gör väldigt bra vagnar, har en själv.
[länk]
Stor skillnad på galv och "galv". Helsvetsade och doppade släp är väldigt bra rostskydd på och kommer överleva dragfordonet. Förzinkad plåt som klippts, bockats och nitats är en helt annan sak.
Jag är lite skeptisk mot alu för slitgöra. Skulle nog bara köpt alu om det rör sig om ett väldigt stort släp som inte får väga för mycket, eller om det på annat sätt måste prioriteras låg egenvikt. Ett vanligt, "normalstort" tungt lastande släp ser jag inte riktigt anledningen att köpa aluminium. Det ÄR skillnad på vad det tål i längden, ur ren materialhållfasthet.
Jag tycker lucka är skit, svårt att få tätt och sällan det är full ståhöjd utan man slår huvet i överkanten hela tiden. Mörkt inne i släpet. Skivmateriel lyfter man över sidan om man lastar själv tex.
Däremot skulle jag vilja ha en kåpa som öppnar så högt att den får sin tyngdpunkt framåt, mest för att underlätta lastning med skopa eller truck från sidan. Helst 90 grader öppning men då blir den tung att få tillbaka. Kan dock lösas med hydraulik...
Såg ut att vara ett trevligt släp, speciellt med plastkåpa som bör vara mer robust än ett dito i alu.
Dom galvade vagnar jag har kikat på är svetsade och galvade på riktigt inget elförzinkat rackel.
Utnyttjar släpet så mycket att jag hade nog dräpt en sån där popnitat släp rätt fort.
Ja det är just det, håller ett alu över tiden? För köper jag ett nytt släp nu blir det mitt sista som ska hålla tills jag helt enkelt slutar ha behov av ett släp eller när förutsättningarna blir andra i framtiden.
Tycker man ser rätt många firmor som kör med just 3s aluvagnar som firmasläp och dom brukar ju få en del stryk när det är firmaägda vagnar.
Lucka eller inte lucka kan man tvista om, tror det hade varit smidigt med båda alternativen, dvs man har både lucka och tiltbar kåpa.
Ska man köra in hjulingen så räcker det med luckan och ska man på tippen öppnar man hela kåpan.
Ja tiden får utvisa vad det blir eller om lägger lite pengar på nuvarande släp och köper en kåpa till den.
Dock lär den bli otroligt tungdragen när släpet är 220cm brett. Blir som att dra en ladgårdsvägg bakom bilen.