V Ville_Vessla skrev:
Jo jag har ju en Legacy och 2 döttrar som kring årsskiftet klarade tävlingslicens för ponnytrav. Dom har ju hållt på i rätt många år även om dom bara är 10 och 12 år men nu börjar man känna att vad som helst i sport hade varit bättre(dyrt). Har aldrig kört en häst på släp(däremot i sulky på banan vilket var skitroligt) men det lär ju bara vara en tidsfråga innan man behöver börja med hästtranporter.
Dacia duster, kia ceed(beroende på utrustning, motor mm) och proace city (även här varierar det lite) är dom 3 jag vet som får dra 1500kg på B-kort. Om du nu ville ha tips

Fairlane
P Prodigys skrev:
Dacia duster, kia ceed(beroende på utrustning, motor mm) och proace city (även här varierar det lite) är dom 3 jag vet som får dra 1500kg på B-kort. Om du nu ville ha tips
Här hittar du ett gäng (som dessutom får dra 1700 med B-körkort, så 1500 borde vara ännu fler)
https://www.dragbilarna.se/b/1700kg/

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Tack, har funderat en smula på Dacian faktiskt. Helst hade jag vilja ha en Skoda Superb men den fallerar på 20-30kg.

nikasp
V Ville_Vessla skrev:
Jo jag har ju en Legacy och 2 döttrar som kring årsskiftet klarade tävlingslicens för ponnytrav. Dom har ju hållt på i rätt många år även om dom bara är 10 och 12 år men nu börjar man känna att vad som helst i sport hade varit bättre(dyrt). Har aldrig kört en häst på släp(däremot i sulky på banan vilket var skitroligt) men det lär ju bara vara en tidsfråga innan man behöver börja med hästtranporter.
Haha, båda mina jaktkompisar varnade mig för hästtjejer pga DYRT och besvärligt samt tidskrävande att åka på tävlingar hela helgerna osv. Hon med stort H som jag hängt ihop med i sju år är nog inne på ridning för dottern då hon ridit själv. Vi bor bra nog i villa än så länge så ingen risk för någon häst i garaget eller så :)

hsd
Jaja, måånga hästägare bor i vill och hyr stallplats till hästarna - brukar snabbt bli fler än bara en

nikasp
hsd hsd skrev:
Jaja, måånga hästägare bor i vill och hyr stallplats till hästarna - brukar snabbt bli fler än bara en
TYST!

Hade en kvinnlig kollega som hyrde plats på dyrstall (Swartlings) mitt i Stockholm, nära Stadion tror jag. Hon var dock så smart att hon hade några damer som betalade bra för att rykta och rida lite så tror hon finansierade både häst och plats med det där.
Har hört många "roliga" historier då mina kompisar båda hyrt ut boxar till utomstående. Fri tillgång till strö = går helt vansinniga mängder. Eller varför inte dra upp radiator i sadelkammaren hela tiden så det är 35 plusgrader inne samtidigt som det är -30 ute (Östersund, han fick spärra vredet) osv osv osv :D

Får dra 1500kg med golfen, men bara 1180 bakom passaten... Borde ta BE, men känner ingen stress då mitt släp har 1000kg totalvikt.
Amazonen var dock ett monster, 1900kg med B kort enligt transportstyrelsen! :geek:

• Gilla
nino
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det skiljer lite i vad som krävs för B96 och BE.
Här hittar man detaljer, men som jag uppfattar det är det ingen teori på B96 och uppkörningen skiljer också.
Uppkörning B96: Säkerhetskontroll, körning i och utanför tätbebyggt område
Uppköring BE: Säkerhetskontroll, särskilda manövrer, körning i trafik
Jag fixade BE i december och kan dra hur det går till i praktiken.
I praktiken är körproven snarlika, körskolan jag använda tyckte att det var samma prov för båda behörigheterna, dvs ingen ide att ta B96 gå på BE direkt.
Körning mellan koner är bortplockat sedan några år och nu ingår det backning runt ett gathörn, dvs någon man bör klara om man kör med släp.
Läsa in teorin fixades med en app.

• Gilla
David-O och 2 till
  • Laddar…
A
B basseman skrev:
Läsa in teorin fixades med en app.
Nu blir man ju intresserad att ta tag i detta:)
vilken app använde du isf?

Vad säger den samlade kompetensen om alu släpvagnar?

Har långt gångna planer på att byta mitt ut mitt fogelsta s2240 mot en ny vagn med kåpa.
Har kikat på lite allt möjligt, bland annat ett nytt fogelsta s1945 samt lorries 435.
Lorries och fogelsta ligger ungefär i samma kurs, typ 65 skiljer lite på standardutrustning bara.

Men har alltid sneglat lite på 3s vagnar och nu dök det upp en 2020 vagn som möjligen har lite prutmån.

Så ska man satsa på en aluvagn eller är det bara skit?

Gör det enkelt för dig. Kolla på några blocket annonser där du kan se REG nummer för släp klassat för vikten du vill testa. Slå sen in den i transportsyrelsens kalkylator så får du svar.
Du får gärna testa med mitt JPX467 det är klassat 1300 KG. Fick själv en överraskning när jag bytte från V70 där dettas släp var ok med B kort, till en V90 som väger typ 100KG för mycket.

Släpvagnskalkylator (transportstyrelsen.se)

Skärmbild från Transportstyrelsens släpvagnskalkylator med resultat som kräver BE-körkort för kombinationen bil och släp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L Lutte skrev:
Vad säger den samlade kompetensen om alu släpvagnar?

Har långt gångna planer på att byta mitt ut mitt fogelsta s2240 mot en ny vagn med kåpa.
Har kikat på lite allt möjligt, bland annat ett nytt fogelsta s1945 samt lorries 435.
Lorries och fogelsta ligger ungefär i samma kurs, typ 65 skiljer lite på standardutrustning bara.

Men har alltid sneglat lite på 3s vagnar och nu dök det upp en 2020 vagn som möjligen har lite prutmån.

Så ska man satsa på en aluvagn eller är det bara skit?
Har en kollega som haft sitt 3S släp nu i snart 10 år. Han är väldigt nöjd med det. Har själv ett 4P Twin XL, galvat släp med alukåpa. Också mycket nöjd med det.

• Gilla
Marcus-AA och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Har en kollega som haft sitt 3S släp nu i snart 10 år. Han är väldigt nöjd med det. Har själv ett 4P Twin XL, galvat släp med alukåpa. Också mycket nöjd med det.
Ja alltså alla släp i den övre prisklassen förväntar jag ju mig att dom är bra.

Man har dock hört om nya galvade släp som ser ut som skit efter att ha gått några mil på blöta saltade vägar. O aluvagnar som har spruckit och gått av efter bara något år.

Känns ju väldigt otryggt, handlar om endå 65-80k för ett släp med kåpa

Vill varna lite för kåpsläp, se alltid till ,utan undantag,att den är låst ordentlig och inte ska bara... Min grannes svåger som jag var halvbekant med fick kåpan i ryggen och dog av det för några år sen.

• Wow
vcx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.