Demmpa Demmpa skrev:
Man märker när gasdämpare börjar bli dåliga, tex genom att luckan/kåpan inte åker ända upp själv, blir lättare att stänga, etc.
Lånar du ett vet du ju inte hur det varit tidigare, lånade faktiskt på MIO i lördags och den hade ju en smidig låsning så det låter ju bara dumt att inte använda den och förlita sig på helt okända dämpare.

V Ville_Vessla skrev:
Lånar du ett vet du ju inte hur det varit tidigare, lånade faktiskt på MIO i lördags och den hade ju en smidig låsning så det låter ju bara dumt att inte använda den och förlita sig på helt okända dämpare.
Nu gällde min kommentar först å främst om att veta när dämparna börjar bli slitna så att man byter dom innan de är trasiga.

Men även på hyr-/lånesläp så märker man om dämparna är så dåliga att kåpan riskerar att falla ner när släpet ”skakar”.

Givetvis så använder man lås/spärr när det finns.

M Mickebandsåg skrev:
Vill bara flika in att brädor inte är en vettig lösning heller, tänk om det är ett barn som står med handen på lämen när man kör ombord något och brädan skakar loss
Det där förstår jag inte alls, först och främst skulle jag se till att inga barn står där, men det kan ju hända att det misslyckas, men ramlar brädan bort blir det ju bara samma resultat som om jag hade förlitat mig på gasdämparna helt. Brädan är ju bara en extrasäkring till gasdämparna.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Någon som har något tips på var man skall köpa gasdämpare till sin kåpa. Min ena dämpare har sprungit läck och slutat fungera. Ena dagen helt perfekt funktion för att nästa gång inte hjälpa till med lucköppningen... Det är en lång dämpare med en kraft på 1000N.

R roli skrev:
Någon som har något tips på var man skall köpa gasdämpare till sin kåpa. Min ena dämpare har sprungit läck och slutat fungera. Ena dagen helt perfekt funktion för att nästa gång inte hjälpa till med lucköppningen... Det är en lång dämpare med en kraft på 1000N.
Jag har köpt här, dansk webshop men snabba och trevliga.

https://slapet.se/shop/39-gasfjader/

V Ville_Vessla skrev:
Det där förstår jag inte alls, först och främst skulle jag se till att inga barn står där, men det kan ju hända att det misslyckas, men ramlar brädan bort blir det ju bara samma resultat som om jag hade förlitat mig på gasdämparna helt. Brädan är ju bara en extrasäkring till gasdämparna.
Så länge man har ordning på dämparna är det inget problem (y).
Det var användningen av bräda som jag inte gillar, har sett för många brädor på släp/pickis/skuffar som glidit iväg när man lastar något

Ja , givetvis är brädan en B-lösning, men alltför många har inte koll, på samma sätt som även jag brukar ibland, slänga ett hjul under bilen när den står på domkraften om ska man bara.. men ibland händer det att man inte har tillgång till pallbockar.
Jag känner/kände folk som skadat sig allvarligt eller dött då bil eller kåpa rasat på dom så 3 punkter håller jag på.
1. Var aldrig under en bil på endast domkraft
2. Stå inte lutad över lämmarna på ett släp med kåpa om du inte är helt säker på att den inte ska rasa
3. Udda , men jag har kört hydraul Citroen i många år, den går att hissa högt så man kommer under, men aldrig någonsin tänk tanken att göra nåt under utan pallbockar.

• Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
D
Vad blir det för påföljd för att köra med ett släp som har körförbud (pga ej besiktigad)?

...är det någon skillnad om det är lastat eller ej lastat?

D
Mmm, borde kolla upp den där förordningen. Tänker att det kan bli något värre om man som i artikeln inte åker 5 på morgonen eller som i den andra bara en liten bit.

D Derbyboy skrev:
Mmm, borde kolla upp den där förordningen. Tänker att det kan bli något värre om man som i artikeln inte åker 5 på morgonen eller som i den andra bara en liten bit.
Lagen struntar i om det är lastat, olastat, eller hur långt man kör. 1500 oavsett. Är det överlast blir det förmodligen mer böter dock, risken att åka dit är nog snudd på obefintlig. Polisen har oftast bättre saker för sig en söndag förmiddag än att kolla släp på väg till tippen.

Demmpa Demmpa skrev:
Polisen har ANPR i många av sina fordon idag, så dom behöver inte manuellt slå på fordon idag utan det sker automatiskt.

[länk]
Då måste polisen hamna bakom dig OCH inte ha något bättre för sig.

hsd
För släpkoll, ja mmen andra fordon kollas automatiskt i båda körriktningarna ,det kollas öven ägarstatus
Här omkring har de nypt flera utan körkort, oskattat, obesiktat

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.