Sen kan väl draget begränsa ytterligare?

D Daniel 109 skrev:
Har du CE så har du även BE.
Givetvis.

Osäkerheten jag luftade var om en person med CE i personbil drabbas av samma övergångsregler som ett BE eller om ett CE alltid är totalviktsobegränsad i en PB (precis som ett gammalt BE).

nino nino skrev:
Sen kan väl draget begränsa ytterligare?
Det ska ju framgå av regbeviset.

MathiasS MathiasS skrev:
Givetvis.

Osäkerheten jag luftade var om en person med CE i personbil drabbas av samma övergångsregler som ett BE eller om ett CE alltid är totalviktsobegränsad i en PB (precis som ett gammalt BE).
Det är samma regler som gäller när du framför en personbil oavsett om du har ett C på körkortet eller inte.

MathiasS MathiasS skrev:
Givetvis.

Jag antar att de nya reglerna för BE gäller även om man har CE. (19/1-2013)

Har man tagit CE innan 2013 så gäller givetvis de gamla reglerna även för BE.
Min tolkning.

MathiasS MathiasS skrev:
Givetvis.

Frågan är irrelevant efttersom han HAR BE, med de regler som gäller för det datum han fick BE-behörigheten. Att han dessutom har CE hör inte hit.

/M

M Marcus-AA skrev:
Frågan är irrelevant efttersom han HAR BE, med de regler som gäller för det datum han fick BE-behörigheten. Att han dessutom har CE hör inte hit.

/M
Om han bara tagit CE så har han aldrig tagit BE, utan fått det på köpet.
Beroende på när han tog CE så gäller det från det datumet.

Ok, man kan sammanfatta det med att övergångsreglerna gäller, oavsett hur man skaffat sin E-behörighet. Genom ett CE eller genom ett BE. Tog man ett CE 2014 så är det 3500kg på kroken som gäller om man kör personbil. Tog man det innan gäller gamla totalviktsreglerna.

M Marcus-AA skrev:

/M
Fast nu var det ju just DET frågan gällde, så frågan är inte irrelevant. Slutsats som sagt, att övergångsreglerna gäller oavsett hur man skaffat sig sitt BE.

D Daniel 109 skrev:
Det är samma regler som gäller när du framför en personbil oavsett om du har ett C på körkortet eller inte.
Ja, fast DET var inte frågan.

MathiasS MathiasS skrev:
Ok, man kan sammanfatta det med att övergångsreglerna gäller, oavsett hur man skaffat sin E-behörighet. Genom ett CE eller genom ett BE. Tog man ett CE 2014 så är det 3500kg på kroken som gäller om man kör personbil. Tog man det innan gäller gamla totalviktsreglerna.
Precis.
Det är så jag tolkar reglerna.
O även Transportstyrelsen.

https://www.transportstyrelsen.se/s...ra/overgangsregler-och-havdvunna-rattigheter/

Fast det är väl i realiteten en ickefråga då väldigt få personbilar får dra mer än 3500kg....?

Demmpa Demmpa skrev:
@Workingclasshero vad får du för svar när du använder släpvagnskalkylatorn?
[länk]
Hej, jag tror inte jag får dra mer än 2000kg bara för att jag kollar på en kalkylator.
Eller missar jag något här?
Jag tog mitt CE 1990.
Jag ska kolla kalkylatorn :)

Kollade kalkylatorn efter ha jagat regnummer på släp :)
Jag får lasta 1390kg på ett sådant släp, och tydligen dra släpet även fast det har högre totalvikt (2700), är det den regeln som är tillåten nu och var förbjuden förut?

Då nästa fråga, hur kan man klassa upp dragbilen så jag får lasta mer?

/W

Redigerat:
P
En lastbil kan väl också ha begränsningar i hur mycket den kan tar i bruttovikt men totalvikten på släpet kan vara högre eller?
Så reglerna för CE borde vara samma för "gamla" BE.. Nu finns den dumma regeln med 3500kg på släpet

Och jo det finns en del B bilar som kan dra mer.
Om du tar och sätter en vändskiva på en enkel lättlastbil så kan du dra mycket.
Titta på BETrailers sida
En sån hade jag gärna haft men jag kommer behöva minst C1E kort för det idag

K knipo skrev:
Om han bara tagit CE så har han aldrig tagit BE, utan fått det på köpet.
Beroende på när han tog CE så gäller det från det datumet.
Juridiskt sett har han tagit BE samma datum som CE. Exakt samma regler gäller som för vem som helst som tagit BE det datumet.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.