218 592 läst · 1 863 svar
219k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Det är samma regler som gäller när du framför en personbil oavsett om du har ett C på körkortet eller inte.MathiasS skrev:
Jag antar att de nya reglerna för BE gäller även om man har CE. (19/1-2013)MathiasS skrev:
Har man tagit CE innan 2013 så gäller givetvis de gamla reglerna även för BE.
Min tolkning.
Frågan är irrelevant efttersom han HAR BE, med de regler som gäller för det datum han fick BE-behörigheten. Att han dessutom har CE hör inte hit.MathiasS skrev:
/M
Ok, man kan sammanfatta det med att övergångsreglerna gäller, oavsett hur man skaffat sin E-behörighet. Genom ett CE eller genom ett BE. Tog man ett CE 2014 så är det 3500kg på kroken som gäller om man kör personbil. Tog man det innan gäller gamla totalviktsreglerna.
Fast nu var det ju just DET frågan gällde, så frågan är inte irrelevant. Slutsats som sagt, att övergångsreglerna gäller oavsett hur man skaffat sig sitt BE.M Marcus-AA skrev:
Precis.MathiasS skrev:
Det är så jag tolkar reglerna.
O även Transportstyrelsen.
https://www.transportstyrelsen.se/s...ra/overgangsregler-och-havdvunna-rattigheter/
Besserwisser
· östergötland
· 2 129 inlägg
Fast det är väl i realiteten en ickefråga då väldigt få personbilar får dra mer än 3500kg....?
Medlem
· Stockholm
· 4 039 inlägg
Hej, jag tror inte jag får dra mer än 2000kg bara för att jag kollar på en kalkylator.Demmpa skrev:
Eller missar jag något här?
Jag tog mitt CE 1990.
Jag ska kolla kalkylatorn
Kollade kalkylatorn efter ha jagat regnummer på släp
Jag får lasta 1390kg på ett sådant släp, och tydligen dra släpet även fast det har högre totalvikt (2700), är det den regeln som är tillåten nu och var förbjuden förut?
Då nästa fråga, hur kan man klassa upp dragbilen så jag får lasta mer?
/W
Redigerat:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 046 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 046 inlägg
En lastbil kan väl också ha begränsningar i hur mycket den kan tar i bruttovikt men totalvikten på släpet kan vara högre eller?
Så reglerna för CE borde vara samma för "gamla" BE.. Nu finns den dumma regeln med 3500kg på släpet
Och jo det finns en del B bilar som kan dra mer.
Om du tar och sätter en vändskiva på en enkel lättlastbil så kan du dra mycket.
Titta på BETrailers sida
En sån hade jag gärna haft men jag kommer behöva minst C1E kort för det idag
Så reglerna för CE borde vara samma för "gamla" BE.. Nu finns den dumma regeln med 3500kg på släpet
Och jo det finns en del B bilar som kan dra mer.
Om du tar och sätter en vändskiva på en enkel lättlastbil så kan du dra mycket.
Titta på BETrailers sida
En sån hade jag gärna haft men jag kommer behöva minst C1E kort för det idag