218 586 läst · 1 863 svar
219k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Nu har ju ingen skrivit på ett tag så jag fortsätter där, nä B19 var ju en mindre version av B21 och hade aldrig M40, förenklade lite i min urspungliga post. Växellådan satt ju bak fastbultad i slutväxeln "DeDion" med rörliga drivaxlar men det gav bra viktfördelning. Annars ska jag besikta husvagnen i veckan som betraktas som släp enligt tranportstyrelsen för första gången sen jag köpte den. Kollar dom nåt annat än rost, bromsar och belysning, tänkte på gasol och dylikt. Den är i bra skick så jag är inte orolig men har aldrig besiktat en husvagn tidigare.
Gasol test köper du till om du vill, hjullager kollasV Ville_Vessla skrev:Nu har ju ingen skrivit på ett tag så jag fortsätter där, nä B19 var ju en mindre version av B21 och hade aldrig M40, förenklade lite i min urspungliga post. Växellådan satt ju bak fastbultad i slutväxeln "DeDion" med rörliga drivaxlar men det gav bra viktfördelning. Annars ska jag besikta husvagnen i veckan som betraktas som släp enligt tranportstyrelsen för första gången sen jag köpte den. Kollar dom nåt annat än rost, bromsar och belysning, tänkte på gasol och dylikt. Den är i bra skick så jag är inte orolig men har aldrig besiktat en husvagn tidigare.
844:- kostade det åt mig med gasolkoll
DiDion och växellåda på bakaxeln var väl bara den "udda" 340/360 som hade? 140/240 Har väl bara haft den stela bakaxeln?V Ville_Vessla skrev:Nu har ju ingen skrivit på ett tag så jag fortsätter där, nä B19 var ju en mindre version av B21 och hade aldrig M40, förenklade lite i min urspungliga post. Växellådan satt ju bak fastbultad i slutväxeln "DeDion" med rörliga drivaxlar men det gav bra viktfördelning. Annars ska jag besikta husvagnen i veckan som betraktas som släp enligt tranportstyrelsen för första gången sen jag köpte den. Kollar dom nåt annat än rost, bromsar och belysning, tänkte på gasol och dylikt. Den är i bra skick så jag är inte orolig men har aldrig besiktat en husvagn tidigare.
Kan rapportera att jag efter mycket om och men bytte släp! Hade tänkt med kåpa men det blev utan och så ska det kompletteras med ett mudguard i framtiden.
Så gick från ett fogelsta s2240 till ett 3s s530. Så nu får vi se hur aluvagnen håller ihop med åren.
Så gick från ett fogelsta s2240 till ett 3s s530. Så nu får vi se hur aluvagnen håller ihop med åren.
Jag lovar sista posten om detta, men 340/360 var nog den sportigaste volvon på 80-talet, har en granne som bygger rallybilar , vanligen 240 men får han tag på en fräsch 340 har han julaftonuseless skrev:
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Om jag förstått det rätt så finns det beskrivet i BE-boken hur manöverbanan för BE-provet ska se ut med mått och allt, stämmer det?
Om det gör det så får gärna någon med ett relativt nytt ex av boken ta en bild på upplägget och ge mig måtten på banan för ett ekipage med längd på 9,3 meter varav bilen är 4,3 och släpet 5 meter.
Jobbet ska pröjsa BE till mig så tänkte börja öva lite extra här hemma på backningen och vad som mer ingår i provet.
Om det gör det så får gärna någon med ett relativt nytt ex av boken ta en bild på upplägget och ge mig måtten på banan för ett ekipage med längd på 9,3 meter varav bilen är 4,3 och släpet 5 meter.
Jobbet ska pröjsa BE till mig så tänkte börja öva lite extra här hemma på backningen och vad som mer ingår i provet.
Var det inte nytt nu så man slipper garagebackningen bla?P Prodigys skrev:Om jag förstått det rätt så finns det beskrivet i BE-boken hur manöverbanan för BE-provet ska se ut med mått och allt, stämmer det?
Om det gör det så får gärna någon med ett relativt nytt ex av boken ta en bild på upplägget och ge mig måtten på banan för ett ekipage med längd på 9,3 meter varav bilen är 4,3 och släpet 5 meter.
Jobbet ska pröjsa BE till mig så tänkte börja öva lite extra här hemma på backningen och vad som mer ingår i provet.