P
A Anders_Nilsson skrev:
B19 är ju OHC, fanns väl aldrig med M40?
Hallå nu spårar ni ut..
Släp är det som gäller!
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Nu har ju ingen skrivit på ett tag så jag fortsätter där, nä B19 var ju en mindre version av B21 och hade aldrig M40, förenklade lite i min urspungliga post. Växellådan satt ju bak fastbultad i slutväxeln "DeDion" med rörliga drivaxlar men det gav bra viktfördelning. Annars ska jag besikta husvagnen i veckan som betraktas som släp enligt tranportstyrelsen för första gången sen jag köpte den. Kollar dom nåt annat än rost, bromsar och belysning, tänkte på gasol och dylikt. Den är i bra skick så jag är inte orolig men har aldrig besiktat en husvagn tidigare.
 
V Ville_Vessla skrev:
Nu har ju ingen skrivit på ett tag så jag fortsätter där, nä B19 var ju en mindre version av B21 och hade aldrig M40, förenklade lite i min urspungliga post. Växellådan satt ju bak fastbultad i slutväxeln "DeDion" med rörliga drivaxlar men det gav bra viktfördelning. Annars ska jag besikta husvagnen i veckan som betraktas som släp enligt tranportstyrelsen för första gången sen jag köpte den. Kollar dom nåt annat än rost, bromsar och belysning, tänkte på gasol och dylikt. Den är i bra skick så jag är inte orolig men har aldrig besiktat en husvagn tidigare.
Gasol test köper du till om du vill, hjullager kollas
844:- kostade det åt mig med gasolkoll
 
V Ville_Vessla skrev:
Nu har ju ingen skrivit på ett tag så jag fortsätter där, nä B19 var ju en mindre version av B21 och hade aldrig M40, förenklade lite i min urspungliga post. Växellådan satt ju bak fastbultad i slutväxeln "DeDion" med rörliga drivaxlar men det gav bra viktfördelning. Annars ska jag besikta husvagnen i veckan som betraktas som släp enligt tranportstyrelsen för första gången sen jag köpte den. Kollar dom nåt annat än rost, bromsar och belysning, tänkte på gasol och dylikt. Den är i bra skick så jag är inte orolig men har aldrig besiktat en husvagn tidigare.
DiDion och växellåda på bakaxeln var väl bara den "udda" 340/360 som hade? 140/240 Har väl bara haft den stela bakaxeln?
 
Ja, det var 340/360/DAF-66 som från början hade variatortransmission vid bakaxeln som även fick den manuella lådan där bak. Knappast nåt för att göra bilen mer sportig...
 
  • Gilla
1337
  • Laddar…
Hmm, håll er till ämnet! Som är "Den stora tråden om SLÄP".
 
  • Gilla
nikasp och 4 till
  • Laddar…
Kan rapportera att jag efter mycket om och men bytte släp! Hade tänkt med kåpa men det blev utan och så ska det kompletteras med ett mudguard i framtiden.

Så gick från ett fogelsta s2240 till ett 3s s530. Så nu får vi se hur aluvagnen håller ihop med åren.
 
useless useless skrev:
Ja, det var 340/360/DAF-66 som från början hade variatortransmission vid bakaxeln som även fick den manuella lådan där bak. Knappast nåt för att göra bilen mer sportig...
Jag lovar sista posten om detta, men 340/360 var nog den sportigaste volvon på 80-talet, har en granne som bygger rallybilar , vanligen 240 men får han tag på en fräsch 340 har han julafton
 
Nån som vet hur man får bort nocken till backspärren på en bpw axel? Finns inget hål på baksidan så man kan slå ur tappen. Närbild av en rostig BPW-axel med backspärr utan synligt hål för att ta bort nocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svetsa på nått som du kan fästa glidhammaren i?
 
Eller en svetstång i glidhammaren
 
Har du ingen glidhammare så köp en gängstång typ m10. Svetsa fast den o trä på din största hylsa eller annat skrot o sen drar du på en mutter. O vips har du en budget glidhammare.
 
Om jag förstått det rätt så finns det beskrivet i BE-boken hur manöverbanan för BE-provet ska se ut med mått och allt, stämmer det?

Om det gör det så får gärna någon med ett relativt nytt ex av boken ta en bild på upplägget och ge mig måtten på banan för ett ekipage med längd på 9,3 meter varav bilen är 4,3 och släpet 5 meter.

Jobbet ska pröjsa BE till mig så tänkte börja öva lite extra här hemma på backningen och vad som mer ingår i provet.
 
P Prodigys skrev:
Om jag förstått det rätt så finns det beskrivet i BE-boken hur manöverbanan för BE-provet ska se ut med mått och allt, stämmer det?

Om det gör det så får gärna någon med ett relativt nytt ex av boken ta en bild på upplägget och ge mig måtten på banan för ett ekipage med längd på 9,3 meter varav bilen är 4,3 och släpet 5 meter.

Jobbet ska pröjsa BE till mig så tänkte börja öva lite extra här hemma på backningen och vad som mer ingår i provet.
Var det inte nytt nu så man slipper garagebackningen bla?
 
Japp, backningen är numera en del av körningen i trafik
 
  • Gilla
quattro1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.