218 592 läst · 1 863 svar
219k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Tog BE för ett år sedan. Min backning var på ett industriområde, sidledsförflyttning och upp mot en port som om vi skulle lasta.
Det enda som gjordes på körgården var tillkoppling, säkerhetskontroll, bromsprov.
/Andreas
Det enda som gjordes på körgården var tillkoppling, säkerhetskontroll, bromsprov.
/Andreas
Vad innebär sidledsförflyttning, är det typ att byta p-ruta till den brevid?E eal skrev:
Tog en lektion innan uppkörning för att kolla så man inte hade lagt sig till med för många olater under 30 år med B.
Bästa tipset från körläraren var: Försök inte göra det perfekt. Du kan ändå inte impa på inspektören, han eller hon har sett allt sen tidigare. Det behöver bara vara good enough.
Gjorde några småmissar, men inspektören ryckte på axlarna och sa: Det är sånt som händer och du redde ju ut dem utan att det blev något problem.
/Andreas
Bästa tipset från körläraren var: Försök inte göra det perfekt. Du kan ändå inte impa på inspektören, han eller hon har sett allt sen tidigare. Det behöver bara vara good enough.
Gjorde några småmissar, men inspektören ryckte på axlarna och sa: Det är sånt som händer och du redde ju ut dem utan att det blev något problem.
/Andreas
Okej, då är jag med. Det låter ju inte så svårt, backa i ett S har man ju gjort ett par gånger, om än omedvetet.E eal skrev:
Tror alltför många hänger upp sig på backningen. Det inspektören tittar på är helheten, att du lungt och trafiksäkert genomför testmomenten.
För mig var backningen det triviala, fast då har jag ju kört regelbundet med släp med krångliga backningar i 30år. Alla reaktioner på trafiksituationer och beteenden där man kanske inte gör som inspektörerna tycker är det svåra.
/Andreas
För mig var backningen det triviala, fast då har jag ju kört regelbundet med släp med krångliga backningar i 30år. Alla reaktioner på trafiksituationer och beteenden där man kanske inte gör som inspektörerna tycker är det svåra.
/Andreas
Är Du van bilförare så har Du koll "långt ut" från bilen, framför allt långt längs vägen i framriktningen, men även bakåt. Det ligger i rutinen, och är svårt att lära/spela.
Jag körde upp för BE för en del år sedan - en del av körningen var på en smal och krokig väg med mötesplatser, och det undrades lite varför jag stannade. Jag förklarade att ekipaget vi snart skall möta, där uppe (2 hårnålar bort över en ganska brant lutande äng) redan passerat nästa mötesplats - de har inte sett oss ännu, men vänta bara...
Efter deras nästa kurva blev jag upptäckt - huj vad det ryckte till i den mötande bil+släp (troligen också uppkörning!), innan någon insåg att jag redan stod lugnt vid sidan.
Inspektören verkade väldigt nöjd med att jag hade sett längre än hon själv, och agerat på vad jag såg...
På den tiden veckopendlade jag, körde minst 4000 mil om året sedan 15 år, men jag märker fortfarande att jag har rätt lång horisont. Kommer det blåljus är jag ofta ur vägen före många bilar som var närmare!
Uppkörningen gick förresten bra ;-)
Jag körde upp för BE för en del år sedan - en del av körningen var på en smal och krokig väg med mötesplatser, och det undrades lite varför jag stannade. Jag förklarade att ekipaget vi snart skall möta, där uppe (2 hårnålar bort över en ganska brant lutande äng) redan passerat nästa mötesplats - de har inte sett oss ännu, men vänta bara...
Efter deras nästa kurva blev jag upptäckt - huj vad det ryckte till i den mötande bil+släp (troligen också uppkörning!), innan någon insåg att jag redan stod lugnt vid sidan.
Inspektören verkade väldigt nöjd med att jag hade sett längre än hon själv, och agerat på vad jag såg...
På den tiden veckopendlade jag, körde minst 4000 mil om året sedan 15 år, men jag märker fortfarande att jag har rätt lång horisont. Kommer det blåljus är jag ofta ur vägen före många bilar som var närmare!
Uppkörningen gick förresten bra ;-)
Fick äntligen fingrarna ur och tog be för 2 veckor sedan. Som skrivits tidigare är manöverbanan borttagen utan det ingår i körmomentet ute i trafik. Jag tog teorin helt privat, men körde en lektion innan uppkörning på trafikskola. Hyrde även deras bil och släp till uppkörningen. Väldigt behändigt att komma till uppkörningen med allt färdigt. Nöt in säkerhetskontrollen med bromsprov och lastregler så kommer det att gå bra.
Är på gång för BE men det där med blåljus känner jag igen, inte vet jag vad dom bakom mig håller på med men jag brukar se blåljus på långt håll och söker lämpligt ställe att släppa förbi, då ska ofta nån försöka köra om för att sen få panik när dom ser blåljuset 30m bortS Soltorp40 skrev:
2+1 väg ut från malmö till staffanstorp där jag fick köra genom byn och in på cirkle k där jag skulle backa in i en p-ficka på valfritt sätt. Sen tillbaka till malmö via småvägar.nino skrev:
Parkeringen på macken var tom och där var gott om plats. Ingen hörnbackning.
Det är svårare att backa in på min tomt.