Tokslut Tokslut skrev:
Trä på ett rör på dragskaftet då? Så det blir en meter och höfta vikten du sätter på en meter = moment ;)
28kg då om det är 280Nm?
 
nino nino skrev:
28kg då om det är 280Nm?
Det säger min hjärna också
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Det säger min hjärna också
Eftersom som min också sa det så är det säkert rätt 🙂
 
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
nino nino skrev:
Eftersom som min också sa det så är det säkert rätt 🙂
J*vla tur vi inte använder Pound-feet 😅 (SEA / Imperial eller vad de nu kan kallas)
 
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nej! Gravitationskonstanten är ungefär 9.81 m/s2 på våra breddgrader, så det blir 28 * 9,81 = 274.68 Nm.

Mycket viktigt!
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag köpte en stor momentnyckel på biltema för samma operation....
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag köpte en stor momentnyckel på biltema för samma operation....
Billigaste på Biltema verkar gå lös på 1000:- onödiga pengar på en grej man kanske använder några gånger i livet 🙂
Den mindre för 500 har man ju större bruk för
 
nino nino skrev:
Billigaste på Biltema verkar gå lös på 1000:- onödiga pengar på en grej man kanske använder några gånger i livet 🙂
Den mindre för 500 har man ju större bruk för
Är du urmakare?
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Är du urmakare?
Nä 😄
Menade den 40-210Nm
 
Jag handlade en 1/4" momentskaft för att jag "alltid" drar åt förmycket, det är inte väl använd 😚
 
Bytt på andra sidan, tagit en liten tur med mycket bromsningar så det får "slita in sig" lite 🙂
Prova justera imorgon för nu gick den i bott vid tvärnit.
Även med handbromsen åtdragen så rullade däcken, även om det gick tungt åt bilen
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Trodde jag skulle fått till det där idag men vajern hoppade ur i trumman, fixade och då var justerskruven på fel ställe på bromsbacken så isär igen och skruvar åt fel håll så den hoppar ur igen... 😬🙄
Isär igen, justerar och får det bra tror jag.
Börjar smörja lite på handbromsen då lås haken tjärvar, då hoppar vajern ut igen 😡 då gav jag upp för dagen.

Rostig trumma med synlig bromsbacke och vajer som har hoppat ur sin plats. Däckets mönster syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den som hoppar ur...
Kanske kan dra lite tejp eller ståltråd så den inte kan gå ner i spåret och hoppa
 
Eller är det väl så att vajern är för slak? Så den behöver spännas
 
Tror inte den ska kunna hoppa lös.
 
Kuslake Kuslake skrev:
Tror inte den ska kunna hoppa lös.
Nej det känns ju som att det är väldigt dumt om den gör det, får prova spänna vajern lite och se så det sitter som det ska under
 
  • Gilla
Hosmicke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.