Var nog så enkelt (förhoppningsvis) att den där grejen som ska över vajern var sliten så den kunde hoppa ur utan att vara i rätt läge.

Lite loppor med svetsen så blev det tajt och bra runt vajern.
Allt ihop nu så ska ta en liten tur och se...

Drog ihop lite mer än 1/4 då kan jag snurra däcket om jag tar i ganska så rejält, 1/2 lär det ju vara helt låst.
Handbromsen tar också bättre nu, förut gick den hela vägen bak, nu stannar den lite över hälften och däcket kan jag inte rubba med handkraft

Har en lätt förhoppning men det kan ju gå över fort....
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
finns många fina filmer i byta bromsar på youtube.
i slutändan kan det bli billigare och mindre gråa hårstrån
att lämna bort jobbet till en auktoriserad bromsfirma.
Speciellt ombesiktningar drar många pengar i slutändan.
 
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
finns många fina filmer i byta bromsar på youtube.
i slutändan kan det bli billigare och mindre gråa hårstrån
att lämna bort jobbet till en auktoriserad bromsfirma.
Speciellt ombesiktningar drar många pengar i slutändan.
Så går det säkert att göra men det är inte riktigt min grej 😄
Jag vill göra saker själv, även om det kanske blir dyrare.
Men nästa gång då vet jag hur det funkar, hur grejerna sammarbetar och kan troligen lösa det ganska så snabbt, eller så blir det samma visa den gången med men då får det vara så
 
  • Gilla
lob och 2 till
  • Laddar…
Det enda sättet att få ekonomi i en kärvande renovering är att låta bli att besiktiga innan det är klart... För "några år sedan" så hade en av fjädrarna i ena bromsen brustit och det tog ett par veckor att hitta någon som sålde reservdelen och sedan närmare två månader för leverans... Men eftersom jag inte behövde släpet då så kunde jag laga det för 80 kr istället för att lägga en tusenlapp på onödigt utbyte av delar.
Men nu är det dags igen att använda släpet. Senast det användes fick man lov att ha vinterdäck på. 😂 Så sänkte med stödhjulet i bonn, hämtade pallbockarna och satte dem längst bak under, höjde upp framdelen med stödhjulet lite, lossade på muttrarna innan jag höjde upp det sista och smidigt bytte till sommarsulorna. Sedan kom man på att det var ett tag sedan man var och besiktigade släpet och kollade upp det. Det gick ut i månadsskiftet... Det betyder att jag fick tänka positivt och inte behöver stressa till besiktningen utan att jag hinner gå igenom det innan dess.
Samt bieffekten är att husfrun inte har så mycket för att få ut mig och klippa häcken. Vilket känns oväntat trevligt!
 
Du kom väl ihåg att komprimera påskjutsbromsen först, därefter ställa in bromsarna och sist spänna upp vajrarna?
 
Billigaste är väl att ge fn i att besikta över huvud taget 😄
Har kört obesiktad släp i 20år, men då har jag hållit mig runt 10mil från hemma..
Husvagnen har alltid varit besiktad.
 
VidarH VidarH skrev:
Du kom väl ihåg att komprimera påskjutsbromsen först, därefter ställa in bromsarna och sist spänna upp vajrarna?
Japp, nu är det nya backar så det går väldigt tungt på 1/4 precis så man orkar drar runt

Vajrarna har jag inte rört, så jäkla rostiga muttrar, men det verkar ok möjligen att det skulle dragits åt nåt varv.
Får mäta och beställa hem nya så får jag byta nästa gång, om jag får igenom det den här gången 😬
 
tips på var jag kan köpa galler till mitt Tiki C-265 släp mottages… västra Götaland med omnejd. 😀
 
G Ganescha skrev:
tips på var jag kan köpa galler till mitt Tiki C-265 släp mottages… västra Götaland med omnejd. 😀
Trade it har nog hemma om du har vägarna förbi Linköping
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Trade it har nog hemma om du har vägarna förbi Linköping
toppen, skickar ett Mail till dem. Tackar.
 
B
D Donald-Duck skrev:
Tempo 100 kommer ifrån Tyskland från början och anledningen var att bil med släp skapade trafikfarliga situationer på Autobahn då de fick hålla lägre fart än lastbilarna. Därför infördes möjligheten att få köra 100 med släp på prov i 10 år och det provet permanentades för något år sedan då utfallet varit väldigt bra.

För att uppfylla Tempo100 finns det en del saker som skall vara uppfyllda:
Däcken skall ha rätt bärighet och minst hastighetsklass L samt inte vara över 6 år gamla. Husvagnen skall vara konstruerad för 100 km/h.
Bilen skall ha ABS bromsar och inte väga över 3500 kg.
Till detta kommer en del regler om vikt, bromsar, fjädring osv men kokar vi ner det till husvagnar så behöver du ett säkerhetsdrag för din egen säkerhet (även om man med dynamiska stabilisteringsystem på bil eller husvagn får ta de högre vikterna nedan i bruk).

OBS om vikter:
Om du har stabilisteringsystem när husvagnen fått Tempo100 får man köra 100 km/h på Autobahn men BARA OM husvagnens totalvikt inte överstiger bilens tjänstevikt!


Var gör jag Tempo100 typningen för Tyskland?
1. I Sverige kan Dekra göra Tempo 100 typning.

2. I Danmark...
Applus tar 579 DKK och finns på flera platser, bla i Maribo innan Rödby osv. Tar ca 30 minuter att göra. Deras huvudkontor för detta ligger i Rödovre strax söder om Köpenhamn (ifall det uppstår förseningar). Beställ minst 2 veckor innan (gärna 4...)

3. I Tyskland...
Först åker man till en besiktningsstation, Tüv eller Dekra där man blir besiktigad och får papper utfärdade. Dessa papper måste man sedan ta med sig till ett Zulassungsbehörde/Verkehrsamt för att ansöka om märke.
Priset blir lägre än i Danmark men eftersom det är ett litet äventyr att försöka hinna med alla instanser så bör ni bara göra det i Tyskland om ni har gott om tid och vet vad ni ger er in på...

Notera sedan... Tyska Tempo 100 gäller INTE i Danmark. Danmark har en egen Tempo 100 typning som bara kan göras i Danmark.

Vad gäller i resten av Europa?
Eftersom dekalen med 100 sitter på husvagnen så tolkas den i tex Frankrike som en begränsning av ekipagets hastighet. I Frankrike gäller 130 km/h på motorväg med lätt släp (max 3500kg totalvikt på ekipaget) men du begränsas då till 100 om det är synligt. Liknande gäller för andra länder också (om de skulle tillåta husvagnar i hög fart)

--- Tempo 100 i Danmark ---

1/7-2016 börjar Danmark med Tempo 100 och grunderna är liknande som de i Tyskland men med den stora skillnaden att i Danmark gäller Tempo 100 godkännandet endast 2 år i taget...

[länk]
Varför är det inte gemensam EU-standard att en bil med en tillkopplad bromsad släpvagn får köras i högst 100 km/tim, förutsatt att släpvagnen har ett så kallat Tempo100-bevis som intygar att släpvagnen är besiktad och konstaterad som säker för att köras 100?
Om en bil med en tillkopplad släpvagn är tillräckligt säker att köras i 100 km/tim så skall den inte vara hastighetsbegränsad till enbart 80, att förbjuda en bil med släpvagn att köras fortare än 70-80 km/tim bidrar ju bara till onödiga vägsniglar på motorvägar och motortrafikleder, som lätt skapar trafikfarliga situationer som att andra bilister som närmar sig i 100-130 km/tim tvingas bromsa in kraftigt och göra ett riskfyllt körfältsbyte för att kunna undvika kollision med en bil med släpvagn som kör så mycket långsammare - och risken för sådana trafikfarliga situationer på motorvägar visar sig vara mycket mindre nu när Tyskland har smyghöjt 80-gränsen för bilar med en släpvagn till 100 km/tim.
Om ett Tempo100-bevis är giltigt i Tyskland så borde det vara giltigt inom HELA Europa eller EU. Varför det (hittills åtminstone) aldrig blivit godkänt i Sverige är ju därför att de som arbetar på Trafikverket eller Transportstyrelsen är riktiga inkompetenta djävla klantdjävlar, som har stor o-kunskap om släpvagnar.

Om Trafikverket/Transportstyrelsen ändå vill behålla 80-gräns för en bil med en tillkopplad släpvagn så emotser jag en viss lagändring som anpassar hastighetsbegränsningen efter lastbilarnas hastighetsgräns. Hastighetsbegränsningen för en personbil med en tillkopplad släpvagn borde helst vara högst 90 km/tim på motorväg och motortrafikled och på annan väg högst 80 km/tim - precis som för en tung lastbil.
 
B Björn He Bergman skrev:
Varför är det inte gemensam EU-standard att en bil med en tillkopplad bromsad släpvagn får köras i högst 100 km/tim, förutsatt att släpvagnen har ett så kallat Tempo100-bevis som intygar att släpvagnen är besiktad och konstaterad som säker för att köras 100?
Om en bil med en tillkopplad släpvagn är tillräckligt säker att köras i 100 km/tim så skall den inte vara hastighetsbegränsad till enbart 80, att förbjuda en bil med släpvagn att köras fortare än 70-80 km/tim bidrar ju bara till onödiga vägsniglar på motorvägar och motortrafikleder, som lätt skapar trafikfarliga situationer som att andra bilister som närmar sig i 100-130 km/tim tvingas bromsa in kraftigt och göra ett riskfyllt körfältsbyte för att kunna undvika kollision med en bil med släpvagn som kör så mycket långsammare - och risken för sådana trafikfarliga situationer på motorvägar visar sig vara mycket mindre nu när Tyskland har smyghöjt 80-gränsen för bilar med en släpvagn till 100 km/tim.
Om ett Tempo100-bevis är giltigt i Tyskland så borde det vara giltigt inom HELA Europa eller EU. Varför det (hittills åtminstone) aldrig blivit godkänt i Sverige är ju därför att de som arbetar på Trafikverket eller Transportstyrelsen är riktiga inkompetenta djävla klantdjävlar, som har stor o-kunskap om släpvagnar.

Om Trafikverket/Transportstyrelsen ändå vill behålla 80-gräns för en bil med en tillkopplad släpvagn så emotser jag en viss lagändring som anpassar hastighetsbegränsningen efter lastbilarnas hastighetsgräns. Hastighetsbegränsningen för en personbil med en tillkopplad släpvagn borde helst vara högst 90 km/tim på motorväg och motortrafikled och på annan väg högst 80 km/tim - precis som för en tung lastbil.
För att merparten knappt kan hantera ett släp i 80?
 
  • Gilla
  • Haha
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
B
plåtrickard plåtrickard skrev:
För att merparten knappt kan hantera ett släp i 80?
Det beror väl på HUR man hanterar ett släp!? Man får naturligtvis inte "överlasta" en släpvagn. Visst kan väl vanliga last-släpvagnar fortsatt vara hastighetsbegränsade till högst 80 km/tim, om de nu är farliga att köra i högre fart än 80, framförallt om de är "överlastade", men en husvagn som normalt inte används som lastvagn borde vara lämplig att köra i högst 100 km/tim.
Enligt kraven för att få så kallat Tempo100-bevis så måste en släpvagn, utöver effektiva färdbromsar manövrerbara från dragbilens bromspedal, också vara utrustad med hydraulisk stötdämpare och en stabilisatorkoppling, som jag antar att nästan alla modernare husvagnar har. Dragbilen som har släpvagnen tillkopplad måste dessutom vara utrustad med ABS-bromsar, för att få köra i högst 100 km/tim, samt får inte ha en högre totalvikt än 3,5 ton.
 
B Björn He Bergman skrev:
Om ett Tempo100-bevis är giltigt i Tyskland så borde det vara giltigt inom HELA Europa eller EU.
Det är det säkert, men vi har åttio för personbil+släpvagn i Sverige. Hade vi haft 100 för vissa sådana ekipage hade således de tyska varit bland dem.

Jag får inte köra 160 med min bil för att däcken är typade för det heller. Det är inte det som är den begränsande faktorn.
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
RoTe
I både Norge och Finland får man köra 100 med släp. Sverige är efter som vanligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.