Jag har ingen åsikt i sakfrågan; min poäng var bara att man inte med automatik får köra en viss hastighet för att fordonstypen medger det.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är det säkert, men vi har åttio för personbil+släpvagn i Sverige. Hade vi haft 100 för vissa sådana ekipage hade således de tyska varit bland dem.

Jag får inte köra 160 med min bil för att däcken är typade för det heller. Det är inte det som är den begränsande faktorn.
Om en tysk bilist skulle stoppas av polisen och få böter för att ha kört i 100 km/tim med en tillkopplad släpvagn, trots att släpvagnen har giltigt Tempo100-bevis, så tycker jag att bilisten skall överklaga samt bli friad, med hänsyn till det att ett Tempo100-bevis är ett intyg på att släpvagnen är besiktad och konstaterad trafiksäker att köras fortare än 80 km/tim och därför godkänd att köras i högst 100 km/tim (förutsatt att hastighetsbegränsningen inte är lägre än 100 förstås). Skulle det komma en sån dom så skulle den domen vara avgörande för framtiden, eftersom en sån dom skulle kunna styrka att 80-gränsen inte alltid gäller en bil med en tillkopplad släpvagn, för om släpvagnen är besiktad och godkänd för att få köras i högst 100 km/tim så borde det vara 100-gräns som gäller - och det borde inte vara ett krav att Tempo100-bevis har godkänts i Sverige av Trafikverket eller Transportstyrelsen; varför Trafikverket/Transportstyrelsen (hittills åtminstone) aldrig godkänt Tempo100 i Sverige är därför att de är riktiga djävla klantdjävlar som har stor brist på kunskap om att släpvagnar kan vara trafiksäkra att köra i högst 100, under vissa förutsättningar.

Enligt Transportstyrelsens föreskrifter så får ju ett motordrivet fordon med en tillkopplad släpvagn inte köras fortare än 80 km/tim (ens med Tempo100-bevis) i Sverige, men relativt många bilister i Sverige kör ju ändå i upp till 100 eller 110 km/tim ibland med en tillkopplad släpvagn. Dessutom kör lastbilschaufförer ofta i 90-100 km/tim när de försöker köra om någon annan lastbil, trots att en tung lastbil med en tillkopplad släpvagn eller påhängsvagn inte tillåts köra fortare än 80.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
B Björn He Bergman skrev:
Dessutom kör lastbilschaufförer ofta i 90-100 km/tim när de försöker köra om någon annan lastbil, trots att en tung lastbil med en tillkopplad släpvagn eller påhängsvagn inte tillåts köra fortare än 80.
Lastbilar är spärrade på max 90km/h, men visst kan man rulla fortare i nedförsbackar, dock registreras hastigheten på färdskrivarkortet och kan ge böter i efterhand... Så det är inte så många som kör för fort med lastbil.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
I både Norge och Finland får man köra 100 med släp. Sverige är efter som vanligt...
De som jobbar på Trafikverket eller Transportstyrelsen är som jag sagt tydligen riktiga djävla klantdjävlar, som har stor okunskap om släpvagnar. De har inte alls lärt sig av tyskarna, som var först med att införa Tempo100 inför sommaren 2005 (nästan tjugo år sen!) då Tyskland smyghöjde hastighetsgränsen för bil med en tillkopplad släpvagn från 80 km/tim till 100 km/tim, i syfte att tillåta körning i 100 km/tim för bilar med en släpvagn på prov.
Efter provet visade det sig vara säkrare att tillåta personbilar att köra högst 100 km/tim med en släpvagn än enbart 80 km/tim - eftersom höjningen till 100 betydligt minskade risken för trafikfarliga situationer på motorvägen som lätt uppstod när en bil som körde i så hög fart som 125 km/tim tvingades bromsa in kraftigt och göra riskfyllt körfältsbyte för att kunna undvika kollision då bilen närmade sig en annan bil med släpvagn som körde så mycket långsammare.

Det är alltså visat, genom Tysklands försök med Tempo100 åren 2005-2010, att en släpvagn ÄR trafiksäker att köras i högst 100 km/tim under förutsättning att släpvagnen är bromsad och utrustad med hydraulisk stötdämpare och stabiliserande koppling som jag antar att de flesta modernare husvagnar är utrustade med. Det här är ju förutsättningarna för att kunna få Tempo100-intyg, som styrker att släpvagnen är konstaterad som säker att köras fortare än 80.
 
RoTe
Det är väl så att det behövs riksdagsbeslut i frågan och sånt är snudd på omöjligt. Det finns många idiotlagar/regler i vår samhälle som aldrig kommer få någon lösning pga svårigheten att få förändring.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Om en tysk bilist skulle stoppas av polisen och få böter för att ha kört i 100 km/tim med en tillkopplad släpvagn, trots att släpvagnen har giltigt Tempo100-bevis, så tycker jag att bilisten skall överklaga samt bli friad
Det står dig fritt att tycka, men det är inte så. Det följer av 4 kap. 20 § andra stycket 1 trafikförordningen.
 
  • Gilla
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
Tvingas man tvärbromsa och göra farliga manövrar så har man inte varit uppmärksam på trafiken...
Kan förstå på autobahn där många ligger 140-150 och många åker fortare ändå att det kan bli en situation, men 120 är max i Sverige och då ska man se att det är ett släp längre fram och kunna anpassa sig efter det långt innan man kommer ikapp.

Men jag har husvagn utan säkerhetskoppling och vanlig släpvagns fjädring och brukar ligga på 90 ungefär
 
  • Gilla
Wirre740 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det står dig fritt att tycka, men det är inte så. Det följer av 4 kap. 20 § andra stycket 1 trafikförordningen.
Enligt hastighetsbestämmelserna får ett motordrivet fordon med två bromsade släpvagnar inte köras fortare än 40 km/tim, men såvitt jag vet så är det tillåtet enligt Transportstyrelsens föreskrifter att köra 34 meter långa lastbilar, som består av två släpvagnar tillkopplade till en tung lastbil eller dragbil, i högst 70 eller 80 km/tim, eftersom såna super-lastbilar verkar ha dispens från 40-gränsen.
Av det skälet borde en personbil med en tillkopplad släpvagn ha dispens från 80-gränsen, förutsatt att släpvagnen har Tempo100-bevis som intygar att den är besiktad och konstaterad som säker att köras i högst 100. Om det inte finns bestämmelse som tillåter det så är det ju bara att införa en sån bestämmelse, om nödvändigt att ha sån bestämmelse, det är ju inte så jävla svårt, men de som arbetar på Transportstyrelsen eller Trafikverket är ju fullständigt jävla inkompetenta, med stor okunskap om släpvagnar.
Hade jag suttit på Transportstyrelsen så hade jag beslutat att Sverige skall införa 100-gräns på prov för bilar med en släpvagn då Tyskland smyghöjde hastighetsgränsen till 100 km/tim på prov.
 
Redigerat:
B Björn He Bergman skrev:
det är ju inte så jävla svårt, men de som arbetar på Transportstyrelsen eller Trafikverket är ju fullständigt jävla inkompetenta
Jag vet inte varför du svär eller öser ovett över myndigheter som inte styr över det här. Men det gör inte dina argument vare sig bättre eller mer trovärdiga.

Trafikförordningen är som sagt inte vare sig Transportstyrelsens eller Trafikverkets utan regeringens.
 
  • Gilla
VidarH och 4 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Tvingas man tvärbromsa och göra farliga manövrar så har man inte varit uppmärksam på trafiken...
Kan förstå på autobahn där många ligger 140-150 och många åker fortare ändå att det kan bli en situation, men 120 är max i Sverige och då ska man se att det är ett släp längre fram och kunna anpassa sig efter det långt innan man kommer ikapp.

Men jag har husvagn utan säkerhetskoppling och vanlig släpvagns fjädring och brukar ligga på 90 ungefär
Kör man i 120 på en motorväg och ligger i högra körfältet så kan det vara lite svårt att hinna se en framförvarande släpvagn som sölar i 70-80 km/tim när man kör vid en kurva, där släpvagnen kan dyka upp helt plötsligt efter kurvan... Situationer där man tvingas väja för en bil med släpvagn som är så mycket långsammare är LÄTTARE att undvika om bilen med släpvagn tillåts att köra 100 km/tim och inte enbart 80.

Jag tycker förresten att motorvägar med 110-gräns hellre borde ha haft 100-gräns istället, alternativt 120-gräns om det anses trafiksäkert att köra personbil i 120 km/tim. Hade 110-vägar (som inte är lämpliga för hastigheten 120 km/tim) hellre varit 100-vägar så hade hastighetsbegränsningen varit bättre lämpad för alla vägfordon, inklusive så kallade 100-bussar och personbilar med en tillkopplad "100-släpvagn".

Den 1 mars 2014 infördes faktiskt en ny hastighetsbestämmelse, att en buss med totalvikt över 3,5 ton får köras i högst 100 km/tim under förutsättningar som att samtliga sittande passagerare i bussen har tillgång till säkerhetsbälte. Då skulle man ha tänkt på att anpassa sig mer efter Tyskland, genom att införa en bestämmelse att en bil med en tillkopplad släpvagn har dispens från 80-gränsen, under förutsättning att den är besiktad och konstaterad trafiksäker att köra i högst 100 km/tim; i så fall skulle Tempo100 ha funnits i Sverige redan för tio år sen!
Dessutom tycker jag det är konstigt att Tempo100 hittills aldrig införts för tunga lastbilar.
Alltså, en dubbeldäckarbuss med Tempo100-bevis kan ju ha en totalvikt av cirka 12 ton, men en lastbil med en totalvikt av 10-12 ton får däremot inte köras i 100 km/tim. Här borde man göra en lagändring och höja hastighetsbegränsningen för en lastbil med högre totalvikt än 3,5 till 100 km/tim, på motorväg och motortrafikled åtminstone, på villkoret att lastbilens totalvikt ej överstiger 10 eller 12 ton; hastighetsbegränsningen för en lastbil med högre totalvikt än 12 ton alternativt med en tillkopplad släp- eller påhängsvagn borde däremot fortsatt vara 80 km/tim.
 
B Björn He Bergman skrev:
Enligt hastighetsbestämmelserna får ett motordrivet med två bromsade släpvagnar inte köras fortare än 40 km/tim,
Var hittar du den regeln, den har jag inte hört talas om. Nu har jag visserligen inte CE behörighet, så det är inte riktigt relevant för mig.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte varför du svär eller öser ovett över myndigheter som inte styr över det här. Men det gör inte dina argument vare sig bättre eller mer trovärdiga.

Trafikförordningen är som sagt inte vare sig Transportstyrelsens eller Trafikverkets utan regeringens.
Någon gång förra året var det en medarbetare på Transportstyrelsen som "nobbade" Tempo100, men det tycker jag att han borde ångra.
Så sent som i somras togs det upp en ny debatt över höjd hastighetsbegränsning för bilar med en tillkopplad släpvagn eller husvagn. De som föreslog Tempo100 i Sverige ansåg att Tempo100 är viktigt med tanke på att det skulle minska "vägsniglar" på motorvägen som sölar i enbart 70-80 km/tim på en 100-120-väg, plus att det är redan sedan flera år tillåtet i främst Tyskland att köra personbil med en tillkopplad släpvagn i högst 100 km/tim, under förutsättning att släpvagnen har Tempo100-bevis.
Tempo100-bevis kan redan idag utfärdas av bilbesiktningar i Sverige, men det är trots det inte tillåtet att köra fortare än 80 km/tim med en släpvagn i Sverige, på grund av det att 100-gräns för bilar med en släpvagn (hittills åtminstone) aldrig godkänts av Transportstyrelsen eller Trafikverket.
 
Ja jag vet inte... Åker man 70 med släp så antingen så är man osäker på sin förmåga att framföra släp, man har lastat dåligt så man av den anledning sänker farten eller så är man en "gubbe" som inte åker fortare än så och då kvittar det nog om man får åka 100 man kommer ändå inte att åka fortare...?

Jag som är perfekt 🙂 åker sällan saktare än 80 med släp så åt mig vore det bra med 100 gräns

I Tyskland sänker dom farten till 80kmh vid vägbyggen, här är det oftast 50 och en blå skylt med 30.
På landsbyggden där det är 50-70 i Sverige är det 90-100 i Tyskland, många gånger i somras när vi var i Tyskland en hel del så blev man förvånad över vilka hastigheter dom har på vissa vägar.
Tror det var 90kmh in till en camping, 2 bilar kunde inte mötas, minst en vart åka av asfalten och ut i grus/gräs för att man skulle kunna mötas.
Så att tyskarna vill ha högre hastigheter på släp är fullt förståeligt
 
Fairlane
Det är olika lagar och regler i olika länder, vilket de flesta accepterar. Man kan tycka en lag är bättre i ett land än i ett annat, men de flesta köper ändå att man ska respektera respektive lands lagar.

Om en tysk kan överklaga böter efter att ha kört 100 km/h med sin husvagn i Sverige och få rätt, för att det är ok i Tyskland så öppnar man upp för en väldigt massa andra överklaganden.
  • I Sverige går man köra med dubbdäck, vilket inte är tillåtet i alla andra länder, kör med dubbdäck och överklaga böter
  • I Sverige kör man på höger sida av vägen. Ta bilen till Malta eller Irland och kör på höger sida
  • Olika länder har olika promillegränser i trafiken. Tyskar får såklart köra med 0,5 promille även i Sverige, medan gränsen för personer som bor i Sverige är 0,2 och en person från Tjeckien får gränsen 0,0 även i Sverige
Enklare är nog att respektera landets lagar.
 
Redigerat:
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Enligt hastighetsbestämmelserna får ett motordrivet fordon med två bromsade släpvagnar inte köras fortare än 40 km/tim, men såvitt jag vet så är det tillåtet enligt Transportstyrelsens föreskrifter att köra 34 meter långa lastbilar, som består av två släpvagnar tillkopplade till en tung lastbil eller dragbil, i högst 70 eller 80 km/tim, eftersom såna super-lastbilar verkar ha dispens från 40-gränsen.
Av det skälet borde en personbil med en tillkopplad släpvagn ha dispens från 80-gränsen, förutsatt att släpvagnen har Tempo100-bevis som intygar att den är besiktad och konstaterad som säker att köras i högst 100. Om det inte finns bestämmelse som tillåter det så är det ju bara att införa en sån bestämmelse, om nödvändigt att ha sån bestämmelse, det är ju inte så jävla svårt, men de som arbetar på Transportstyrelsen eller Trafikverket är ju fullständigt jävla inkompetenta, med stor okunskap om släpvagnar.
Hade jag suttit på Transportstyrelsen så hade jag beslutat att Sverige skall införa 100-gräns på prov för bilar med en släpvagn då Tyskland smyghöjde hastighetsgränsen till 100 km/tim på prov.
Hur lång är din övergripande erfarenhet av bilar, släp, bilkörning och släpvagnskörning?
5, 15, 25 eller 50 år?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.