Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Man kan inte ha en rattfyllerigräns på noll.
Det finns dock länder som har det.
 
Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
Om Tyskland har 0,5 promille som gräns för rattfylleri så borde väl antingen Sverige höja sin rattfyllerigräns till 0,5 promille alternativt Tyskland sänka sin gräns till 0,2.
Varför nöja sig med att ha exakt samma lagstiftning inom trafiken? Kan inte alla EUs länder ha exakt samma lagstiftning inom precis alla områden?

Eller varför inte acceptera att olika länder har olika lagar?
 
  • Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Hur definierar de då noll? Gränsen för när instrumentet indikerar något? Alkohol bildas i små mängder lite här och där. Noll är inte en rimlig gräns för i princip något.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man kan inte ha en rattfyllerigräns på noll.
Varför inte?
 
D Daniel 109 skrev:
Noll är inte en rimlig gräns för i princip något.
Å jo. "Han var tokallergisk mot pälsdjur och accepterade därför noll hundar i hemmet."
 
Fairlane Fairlane skrev:
Varför nöja sig med att ha exakt samma lagstiftning inom trafiken? Kan inte alla EUs länder ha exakt samma lagstiftning inom precis alla områden?

Eller varför inte acceptera att olika länder har olika lagar?
Men tänk om hela Europa skulle bli en enda gemensam supernation, liksom Amerikas förenta stater, då måste ju hela EU eller "Europas förenta stater" ha ett enda gemensamt regelverk.
Man vet dock inte om Sverige kan komma att bli en delstat av ett (framtida) "Europas USA", men åtminstone Västeuropa borde kunna bli ett gemensamt Europas förenta stater uppdelat i mindre delstater som Irland, Skottland, England, Occitanien, Portugal, Katalonien, Kastilien, Italien, m.m.. Nuvarande Tyskland, Österrike, Tjeckien/Böhmen och tyskspråkiga delen av Schweiz borde ju kunna bli en enda supernation, "Tyska förenta staterna".
Så gott som alla europeiska nationer utom Ryssland och Belarus då är ju redan medlemmar av Europarådet (CoE; the Council of Europe). Det förutsätter tycker jag att Europa är en gemensam nation, "Europas förenta stater".
 
D Daniel 109 skrev:
110 är fortfarande bashastighet på motorväg. Jag ser 80km/h som en vettig maxhastighet med släp.
Jag håller inte med. De flesta modernare släpvagnar, eller åtminstone husvagnar, är säkert utrustade med hydrauliska stötdämpare och stabilisatorkoppling som är A och O för att kunna få 100 km/tim-certifikat, och är en släpvagn besiktad och konstaterad trafiksäker att köras i 100 km/tim så skall den inte vara hastighetsbegränsad enbart till 80 km/tim. Att onödigtvis hastighetsbegränsa ett motorfordon med en tillkopplad släpvagn till enbart 70-80 km/tim bidrar bara till vägsniglar på motorvägen + att trots att man för närvarande inte får köra fortare än 80 km/tim med en släpvagn så kör relativt många bilister sin bil med tillkopplad släpvagn ändå i upp till 100-110 km/tim ibland, det kan sannolikt orsaka trafikfarliga situationer som att släpvagnen börjar att vingla i sidled och i värsta fall "vikas ihop" med dragbilen som en fällkniv, men risken för såna scenarion i en hastighet runt 100,0 km/tim är minimal om släpvagnen är utrustad med stabilisatorkoppling, som modernare släpvagnar eller husvagnar borde vara utrustade med.

Om en släpvagn mot förmodan konstateras vara icke tillräckligt säker att köras i 100 km/tim så behöver släpvagnen bara nekas Tempo100-bevis. För övrigt kan det vara trafikfarligt att köra en släpvagn bara i 60-80 km/tim, om släpvagnen är överlastad eller på annat sätt olovligt lastad, men sålänge man följer gällande föreskrifterna om maximal last på släpvagnen så skall det inte vara någon trafikfara att köra släpvagnen i upp till 100 km/tim.
Genom att tillåta en bil med en tillkopplad släpvagn att köras i högst 100 km/tim, förutsatt att den är konstaterad säker att köras fortare än 80, så kan en bilist som kör med tillkopplat släp hålla ungefär samma tempo som övriga bilister som kan hålla en hastighet upp till 120 km/tim på en motorväg.
(Man kan gärna kontakta husvagnstillverkare som Kabe om deras husvagnar är utrustade med hydrauliska stötdämpare och stabilisatorkoppling. Är de flesta husvagnar utrustade med såna så skall det inte vara någon trafikfara att köra husvagnen i 100.)

Jag tycker dessutom att man borde överväga att införa ny hastighetsbegränsning av 100 km/tim för tunga lastbilar.
Sedan 1 mars 2014 får ju en tung buss, som kan ha en totalvikt omkring 12 ton, köras i högst 100 km/tim förutsatt att bussen är utrustad med säkerhetsbälte på samtliga sittplatser (men en buss utan säkerhetsbälte på samtliga sittplatser får däremot inte köras fortare än 90 km/tim och om en buss är "dubbelledad" så får den inte köras fortare än 60), men en tung lastbil med totalvikt mellan 3,5 och 12 ton får däremot inte köras fortare än 90 km/tim; här borde man göra en lagändring som tillåter en lastbil med totalvikt över 3,5 t att köras i högst 100 km/tim (åtminstone på motorväg och motortrafikled och mötesfri landsväg), men en lastbil med högre totalvikt än 12 ton alternativt med en tillkopplad släpvagn eller påhängsvagn bör fortsatt vara hastighetsbegränsad till högst 80 km/tim.
 
Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
Men tänk om hela Europa skulle bli en enda gemensam supernation, liksom Amerikas förenta stater, då måste ju hela EU eller "Europas förenta stater" ha ett enda gemensamt regelverk.
Man vet dock inte om Sverige kan komma att bli en delstat av ett (framtida) "Europas USA", men åtminstone Västeuropa borde kunna bli ett gemensamt Europas förenta stater uppdelat i mindre delstater som Irland, Skottland, England, Occitanien, Portugal, Katalonien, Kastilien, Italien, m.m.. Nuvarande Tyskland, Österrike, Tjeckien/Böhmen och tyskspråkiga delen av Schweiz borde ju kunna bli en enda supernation, "Tyska förenta staterna".
Så gott som alla europeiska nationer utom Ryssland och Belarus då är ju redan medlemmar av Europarådet (CoE; the Council of Europe). Det förutsätter tycker jag att Europa är en gemensam nation, "Europas förenta stater".
Det kan du förstås tycka, men varför skriver du om det i en tråd om släp?
De flesta i Europa är nog inte intresserade och bara så du vet så är det olika lagar i olika delstater i USA också, men som sagt du är i fel tråd.
 
  • Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför inte?
Därför att alkohol är en molekyl som spontant bildas i mat och i kroppen. Inte i mängder som du märker. Men du kan aldrig ligga på noll alkoholhalt. Man måste ha en nedre gräns.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
I både Norge och Finland får man köra 100 med släp. Sverige är efter som vanligt...
Men trots att Tempo100 finns i Norge sedan några år så är det relativt få norskregistrerade släpvagnar som uppfyller samtliga kriterier för att kunna få Tempo100-certifikat. Plus att ett norskt Tempo100-certifikat är godkänt enbart i Norge men inte övriga länder.

Men om inte Tempo100 är godkänt i Sverige, varför finns det då bilbesiktningar i Sverige som kan utfärda Tempo100-certifikat för släpvagnar?
Om Tempo100-certifikat kan utfärdas i Sverige så ska de vara giltiga i Sverige, när de ändå är giltiga i Tyskland och Österrike!
Trafikverket eller Transportstyrelsen behöver ju bara göra en lagändring och införa en ny bestämmelse om att en personbil med en tillkopplad släpvagn kan tilldelas dispens från hastighetsbegränsningen av högst 80 km/tim, under förutsättning att släpvagnen är besiktad och konstaterad säker att köras i högst 100 km/tim, en sån lagändring skulle ha gjorts redan för tio år sen, när man ändå införde ny 100-gräns för bussar.
Sverige är tydligen ett U-land på väldigt många sätt i jämförelse med andra europeiska länder eller USA, med tanke på att de länderna på många sätt kommit mycket längre fram i sin utveckling.
Nu vet jag inte exakt när Tempo100-certifikat började att utfärdas i Sverige, men när det infördes i Sverige så skulle det också ha införts en ny hastighetsbestämmelse, att en personbil med en tillkopplad släpvagn tilldelas dispens från hastighetsbegränsningen av 80 km/tim förutsatt att släpvagnen är besiktad och certifierad för att få köras i högst 100 km/tim.
I Tyskland, där Tempo100 infördes på prov sommaren 2005 till 2010, har provkörning av bilar med en släpvagn i 100 km/tim gett såpass positiva resultat att Tyskland beslutat att behålla 100-gräns för en personbil med en släpvagn förutsatt att släpvagnen konstateras säker att köras fortare än 80 km/tim.

För övrigt tycker jag delvis det är en falsk myt att tyska motorvägar har fri fart. Inom de motorvägssträckor där ingen hastighetsbegränsning gäller gäller faktiskt den generella regeln att en fordonsförare skall hålla säker fart anpassat efter rådande trafikhållanden som väglag, siktförhållanden, väderlek och fordonets skick, plus att det finns en rekommenderad hastighet av högst 130 km/tim på "frifartsträckorna". Det bästa vore dock om tyska motorvägar hade haft en bestämd generell trafikregel att ett fordon får vid färd på motorväg framföras i högst 120 eller 130 km/tim, om det inte är angivet på vägmärke att någon viss hastighetsbegränsning gäller. I exempelvis Japan gäller generellt max 100 km/tim på motorväg, utom inom de vägsträckor där det är angivet att 120 km/tim är högsta tillåtna. I Japan är det dessutom tillåtet för tunga lastbilar med en totalvikt högst 8 ton att köras i upp till 100 km/tim, till skillnad från i Tyskland där en tung lastbil är hastighetsbegränsad till 80.
 
Alltså... Jag tror inte att det hjälper att sälja in tempo 100 här som du försöker....
Vi skriver inga lagar här... Det är ett konsumentforum om att bygga..
Dekra är väl bolaget som jag vet får göra Tempo100-bevis... även på svenska fordon.. som då får åka så i dom länderna som har det.
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
Trafikverket eller Transportstyrelsen behöver ju bara göra en lagändring
Du har ingen aning om hur lagstiftning går till i Sverige?
 
  • Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du har ingen aning om hur lagstiftning går till i Sverige?
För bara något år sen infördes ju en ny bestämmelse som tillåter så kallade vägtåg (eller road trains) som utgörs av en tung lastbil alternativt trailerdragare med tillkopplad lastdolly och semitrailer med en total längd av 34,5 meter och som får köras i högst 80 km/tim. Men man införde märkligt nog ingen ny bestämmelse om att en personbil med en tillkopplad släpvagn kan få dispens från hastighetsbegränsningen av 80 km/tim om den har certifikat för att få köras i högst 100 km/tim.
 
Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
För bara något år sen infördes ju en ny bestämmelse som tillåter så kallade vägtåg (eller road trains) som utgörs av en tung lastbil alternativt trailerdragare med tillkopplad lastdolly och semitrailer med en total längd av 34,5 meter och som får köras i högst 80 km/tim.
Ja, efter en ändring i trafikförordningen.
Om du tror att det är Transportstyrelsen som stiftar lagar så får du nog läsa på lite mer.
B Björn He Bergman skrev:
Men man införde märkligt nog ingen ny bestämmelse om att en personbil med en tillkopplad släpvagn kan få dispens från hastighetsbegränsningen av 80 km/tim om den har certifikat för att få köras i högst 100 km/tim.
Det är inget märkligt alls i det eftersom Transportstyrelsen följer svensk lag, inte tysk.
 
  • Gilla
Stuff och 4 till
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Nåja, det är väl relativt få motorvägssträckor som har begränsad hastighet av högst 120 km/tim, som är högsta tillåtna motorvägshastigheten i Sverige. De flesta stadsmotorvägar har en tillåten hastighet av antingen 70, 80 eller 90 km/tim (men vanligast 80 numera) men motorvägar som inte löper genom stadsbebyggelse har oftast 110 km/tim har jag noterat, det var ju 110 km/tim som var bashastighet för motorväg innan införandet av 120-skyltarna, men motorvägar som har 110 borde hellre ha 100 istället kan man tycka.

Jag vet inte hur många motorvägsavsnitt i Sverige som fått 120-gräns sedan 120-skyltarna infördes i Sverige, men på de befintliga 110-sträckor där det anses olämpligt av trafiksäkerhetsskäl att höja till 120 km/tim borde man hellre sänka till 100 km/tim tycker jag. I så fall skulle motorvägar vara mer lämpade för de flesta motordrivna fordon (både bil, lastbil och buss).
Jag tycker en viktig förutsättning här är att man inför en ny bestämmelse om att en personbil med en tillkopplad släpvagn kan beviljas dispens från hastighetsbegränsningen av högst 80 km/tim på villkoret att släpvagnen besiktats och konstaterats som trafiksäker att köras i högst 100 km/tim, sådana släpvagnsbesiktningar kan faktiskt ändå göras i Sverige numera. Det har t.o.m. visat sig under åren 2005-2010, då Tyskland smyghöjde 80-gränsen för bilar med en släpvagn till 100 på prov, att en bromsad släpvagn är trafiksäker att köras i högst 100 km/tim under förutsättning att den är utrustad med hydraulisk stötdämpare såväl som stabilisatorkoppling. När Tyskland smyghöjde hastighetsbegränsningen till 100 km/tim på prov så skulle det ha gällt i Sverige också, kan man tycka nu efteråt, för att låta bilister köra 100 med släpvagn på prov även i Sverige, då hade Sverige också kunnat provköra personbil med släp i högst 100.
Hur tänker du nu vad avser släpvagnar egentligen?

Släpvagnar lastas med väldigt olika sorters gods eller föremål, och släpvagnens "beteende" varierar med godsets form och exakt tyngspunkt.

Om släpvagnen får lastas med, låt säga 1000 kg, så är 1000 kg bestående av en minigrävare som är relativt hög och ger en viss typ av vindfång och koncentration av vikten, annorlunda att köra med, än samma (exakt samma) släpvagn lastad med 1000 kg grus som lags ut jämnt över hela ytan.

Det räcker med en förhållandevis liten variation av hur lasten är fördelad på släpvagnen för att risken att släpvagnen ska börja vobbla ökar.

Och jag ser få problem med släpvagnar på motorvägar, om dessa håller 80 km/t. Det är nog enbart nära Sveriges storstäder där det är trångt på vägen av all trafik, som det kan upplevas som jobbigt att gång på behöva köra om släpvagnar som man upplever "åker långsamt".

För kortare transporter, tjänar man som förare av släpvagnsekipage heller inte tid på att få köra fortare, och de allra flesta släpvagnstransporter är kortare resor.

Dessutom så får man i Sverige, med ett vanligt körkort för bil, koppla på, och köra med en släpvagn, utan någon som helst särskild utbildning i körning med släpvagn, lastsäkring, eller förmåga att backa med eller på annat sätt manövrera sagda släpvagn.
Alldeles för ofta så ser man illa lastade släpvagnar, framförda på ett ogenomtänkt - rent av olämpligt sätt.

I en hypotetisk värld (Sverige) där fartgränsen eventuellt skulle höjas för vissa släpvagnar, så handlar det inte enbart om släpvagnens lämplighet, utan också om förarens kunskaper och lämplighet. I den hypotetiska världen så bör därför möjligheten att framföra fordonskombinationer med släpvagn i högre hastighet än 80 km/t kombineras med en "släpvagnsbehörighet" för detta.

För att få framföra lastbilar med släpvagn, så krävs det särskilt körkort.
 
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.