Det står ju att begränsningen gäller om det inte finns bromsar manövrerade från dragbilen. Lastbilar med två släp förekommer ju. Både dolly med påhängsvagn och två påhängsvagnar efter varandra. Det som kommer nu är väl påhängsvsgn, dolly och påhängsvagn.
 
B
D Daniel 109 skrev:
Det står ju att begränsningen gäller om det inte finns bromsar manövrerade från dragbilen. Lastbilar med två släp förekommer ju. Både dolly med påhängsvagn och två påhängsvagnar efter varandra. Det som kommer nu är väl påhängsvsgn, dolly och påhängsvagn.
Om man skall vara petnoga, hastighetsbegränsningen av högst 40 km/tim gäller för följande fordon:

-Motordrivet fordon med en tillkopplad obromsad släpvagn med en totalvikt, eller när den är utan last en tjänstevikt, som överstiger hälften av dragfordonets tjänstevikt; värt att notera är att alla släpfordon med en högre totalvikt än trekvarts ton måste vara utrustade med effektiva färdbromsar manövrerbara via dragbilens bromspedal och en icke-bromsad släpvagn får alltså INTE ha högre totalvikt än trekvarts ton.

-Motordrivet fordon med två tillkopplade bromsade släpvagnar; Transportstyrelsen/Trafikverket kan dock utfärda dispens för ett sådant fordonståg att få köras i högst 80 km/tim. Jag vet inte om sådan dispens kan ges en semilastbil med en påkopplad påhängsvagn med tillkopplad dolly med en andra påhängsvagn, det får man fråga Transportstyrelsen om.
Värt att notera här är att båda släpvagnarna måste vara bromsade, om inte båda är bromsade eller annars om ett motordrivet fordon har fler än två tillkopplade släpvagnar så är det motordrivna fordonet hastighetsbegränsat till 30 km/tim.

Men en lastbil med en tillkopplad släpvagn, alternativt med en tillkopplad dolly med påkopplad påhängsvagn, är hastighetsbegränsad till högst 80 km/tim, likaså en bil med en tillkopplad icke-bromsad släpvagn med en totalvikt, eller om släpvagnen är olastad en tjänstevikt, av högst hälften av dragbilens tjänstevikt.
 
Det är väl inte konstigt att det händer olyckor om vissa förare anser sig tvingade till omkörning eller panikbromsning för att det plötsligt dyker upp fordon som färdas i endast 80km/h.
Då är det verkligen dags att uppsöka optiker.
Anser man dessutom att trafiksäkerhet uppnås endast om alla färdas lika fort så missar man många andra parametrar.
En av de viktigare parametrarna är att krockvåldet ökar drastiskt med ökad hastighet.
Jag har för mig att en ökning från 80 till 100 km/h ökar krockenergin med 1.56 gånger.
Tålamod är förmodligen den absolut viktigaste parametern. Man måste inte köra om. Ställer man till med en olycka för att bilen framför kört sakta så har man själv till 100% försatt sig och kanske andra i en farlig situation. Att skylla på bilisten framför är sjukt.
 
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
B
Man borde ta i beaktande att en tungt lastad lastbil kan ha lätt för att "fastna" och sakta farten kraftigt vid färd i brantare uppförslutning, och om en bilist med en tillkopplad släpvagn eller husvagn då vill kunna köra om lastbilen och får köra enbart 80 km/tim medan andra bilister utan släp får köra 100-120 km/tim så bidrar det till att bilister tvingas bromsa in kraftigt bakom släpvagnen, och ett sånt scenario (med kraftig inbromsning i vänstra filen på en motorväg) kan undvikas betydligt lättare om hastigheten för bil med en tillkopplad släpvagn höjs till 100 km/tim som i Tyskland. Såna scenarion uppstår väldigt lätt i en trafiksituation då en lastbilschaufför försöker köra om något annat fordon, oftast en annan lastbil, och då tar jättelång tid på sig att hinna passera det andra fordonet, och en lastbil som inte kan köras fortare än 80-90 km/tim tvingar orimligt lätt personbilar som närmar sig bakifrån i 100-130 km/tim till kraftiga inbromsningar för att undvika kollision med lastbilen. Det är väl det främsta skälet till att vissa motorvägsavsnitt har förbud mot omkörning med tung lastbil. Jag tycker personligen inte att en lastbilschaufför behöver försöka köra om en annan lastbil om ändå båda lastbilarna är hastighetsbegränsade till högst 80 km/tim, utan den bakomvarande lastbilsföraren får i en sån situation rätta sig in i ledet och hålla sig (inom tillräckligt avstånd) bakom den andra lastbilen i körfältet närmast vägkanten.
Jag tycker det är onödigt att hastighetsbegränsa en släpvagn till enbart 70-80 km/tim om den är besiktad och konstaterad trafiksäker att köra i högst 100.
 
B Björn He Bergman skrev:
Jag tycker det är onödigt att hastighetsbegränsa en släpvagn till enbart 70-80 km/tim om den är besiktad och konstaterad trafiksäker att köra i högst 100.
Och jag tycker du snackar skit, så varför ska någon bry sig om din åsikt som inte påverkar något av värde, egentligen?

Varför begränsa till 100, jag har kört 130 med överlastat 750-släp, och så vadå??
 
B
D Dilato skrev:
Och jag tycker du snackar skit, så varför ska någon bry sig om din åsikt som inte påverkar något av värde, egentligen?

Varför begränsa till 100, jag har kört 130 med överlastat 750-släp, och så vadå??
Om du har kört 130 km/tim(!) med tillkopplad släpvagn så kan du gärna provköra så fort i Tyskland och övertala Tyskland att höja hastighetsbegränsningen ytterligare för en bil med släpvagn.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hastighetsgränsen för personbil med släp är 130 i bla Frankrike...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Korrekt! Men jag har läst i någon särbestämmelse att Trafiksäkerhetsverket, eller numera Transportstyrelsen, kan ge ett motordrivet fordon med två tillkopplade släpvagnar dispens från hastighetsbegränsningen av 40 km/tim. Jag har själv sett att en del tunga så kallade semi-lastbilar har kört på motorvägen med en tillkopplad semitrailer med ytterligare en tillkopplad lastbilssläpvagn, och ett sådant fordonståg verkar ha dispens för att få köras fortare än 40 km/tim, troligen för att ett sånt fordonståg skall kunna köras på motorväg och motortrafikled, där det är ett krav för ett motordrivet fordon att kunna köras lagligt i minst 60-70 km/tim tror jag.
34,5-meterslastbilarna som blev tillåtna nån gång förra året utgörs ju av en lastbil eller en tung dragbil med en tillkopplad lastdolly med semitrailer påkopplad, och ett sånt lastbilståg tillåts ju att köras i högst 80 km/tim.
I punkt 2 framgår följande:

2. Bil med två släpvagnar Släpvagnarna är utrustade med

låsningsfria bromsar och utgörs av

en dolly med tillkopplad påhängsvagn

där dollyns vändskiva är vridbart

lagrad kring en vertikal axel genom

kopplingspunkten 80

Undantaget för 34,5 meter återfinns efter punkt 9 i samma paragraf:

Trots andra stycket får en bil som ingår i ett sådant fordonståg som avses i 17 f § föras med högst 80 kilometer i timmen, på väg enligt föreskrifter som meddelats med stöd av den paragrafen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Men ekipage med två påhängsvagnar har jag sett under lång tid. De är inte vanliga, men inte heller otillåtna vad det verkar.
 
B Björn He Bergman skrev:
Enligt hastighetsbestämmelserna får ett motordrivet fordon med två bromsade släpvagnar inte köras fortare än 40 km/tim, men såvitt jag vet så är det tillåtet enligt Transportstyrelsens föreskrifter att köra 34 meter långa lastbilar, som består av två släpvagnar tillkopplade till en tung lastbil eller dragbil, i högst 70 eller 80 km/tim, eftersom såna super-lastbilar verkar ha dispens från 40-gränsen.
Av det skälet borde en personbil med en tillkopplad släpvagn ha dispens från 80-gränsen, förutsatt att släpvagnen har Tempo100-bevis som intygar att den är besiktad och konstaterad som säker att köras i högst 100. Om det inte finns bestämmelse som tillåter det så är det ju bara att införa en sån bestämmelse, om nödvändigt att ha sån bestämmelse, det är ju inte så jävla svårt, men de som arbetar på Transportstyrelsen eller Trafikverket är ju fullständigt jävla inkompetenta, med stor okunskap om släpvagnar.
Hade jag suttit på Transportstyrelsen så hade jag beslutat att Sverige skall införa 100-gräns på prov för bilar med en släpvagn då Tyskland smyghöjde hastighetsgränsen till 100 km/tim på prov.
Det var ett jävla tjat på dig om inkompetens och okunskap.

Till och börja med kan du läsa på om trafikförordningen. Det är regeringen som utfärdat trafikförordningen och beslutar om ändringar. Det finns inga personer på varken Trafikverket eller Transportstyrelsen som själv kan sitta och besluta om förändringar.

Visst kommer de myndigheterna att få göra förarbetet och yttra sig inför ett eventuellt beslut, men sådana utredningar måste de först måste få ett officiellt uppdrag från regeringen att genomföra.
Ingen på Transportstyrelsen eller Trafikverket sitter och föreslår random förändringar i trafikförordningen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Man borde ta i beaktande att en tungt lastad lastbil kan ha lätt för att "fastna" och sakta farten kraftigt vid färd i brantare uppförslutning, och om en bilist med en tillkopplad släpvagn eller husvagn då vill kunna köra om lastbilen och får köra enbart 80 km/tim medan andra bilister utan släp får köra 100-120 km/tim så bidrar det till att bilister tvingas bromsa in kraftigt bakom släpvagnen, och ett sånt scenario (med kraftig inbromsning i vänstra filen på en motorväg) kan undvikas betydligt lättare om hastigheten för bil med en tillkopplad släpvagn höjs till 100 km/tim som i Tyskland. Såna scenarion uppstår väldigt lätt i en trafiksituation då en lastbilschaufför försöker köra om något annat fordon, oftast en annan lastbil, och då tar jättelång tid på sig att hinna passera det andra fordonet, och en lastbil som inte kan köras fortare än 80-90 km/tim tvingar orimligt lätt personbilar som närmar sig bakifrån i 100-130 km/tim till kraftiga inbromsningar för att undvika kollision med lastbilen. Det är väl det främsta skälet till att vissa motorvägsavsnitt har förbud mot omkörning med tung lastbil. Jag tycker personligen inte att en lastbilschaufför behöver försöka köra om en annan lastbil om ändå båda lastbilarna är hastighetsbegränsade till högst 80 km/tim, utan den bakomvarande lastbilsföraren får i en sån situation rätta sig in i ledet och hålla sig (inom tillräckligt avstånd) bakom den andra lastbilen i körfältet närmast vägkanten.
Jag tycker det är onödigt att hastighetsbegränsa en släpvagn till enbart 70-80 km/tim om den är besiktad och konstaterad trafiksäker att köra i högst 100.
Här talar du emot dig själv.
Ja, det är ju uppenbart så att lastbilar är väldigt olika tungt lastade och har olika bra prestanda och har därför olika svårt att hålla tempo i kuperade partier. Så då tycker du att det är rimligt att alla ska behöva lägga sig bakom det långsammaste fordonet? Det kommer bli lååånga tåg av tradare
 
B
S Stuff skrev:
Här talar du emot dig själv.
Ja, det är ju uppenbart så att lastbilar är väldigt olika tungt lastade och har olika bra prestanda och har därför olika svårt att hålla tempo i kuperade partier. Så då tycker du att det är rimligt att alla ska behöva lägga sig bakom det långsammaste fordonet? Det kommer bli lååånga tåg av tradare
Det är väl sedan en tid tillbaka förbud mot omkörning med lastbil på E6 längs västkusten? De flesta relativt hårt trafikerade motorvägsavsnitt har ju förbud mot omkörning med tung lastbil, oftast av orsaken att en tung lastbil ofta har svårt att hålla tempo p.g.a. tung last som lätt saktar ned lastbilen, framförallt i uppstötningar, och en lastbil som inte kan köras fortare än 80-90 km/tim orsakar lätt hinder för bilister som närmar sig i en hastighet av 100-130 km/tim som tvingas till kraftig inbromsning då en lastbil som kör om hindrar dem och samtidigt tar enormt lång tid på sig att hinna passera det fordon lastbilschauffören försöker köra om, framförallt om lastbilschauffören försöker köra om en annan lastbil.
Vid motorvägsbyggen borde man tänka på att åtminstone ha förbud mot omkörning med lastbil inom de vägavsnitt där det är brantare uppåtlutning och en tung lastbil tenderar att fastna och sakta ned kraftigt. I Tyskland har motorvägssträckor ofta förbud mot omkörning med lastbil med en viss angiven bruttovikt som exempelvis högre än 7,5 ton.

Sen undrar jag om inte trafiken med tunga lastbilar skulle ha varit betydligt mycket mindre om man kört mer godståg istället för lastbilar? Sverige verkar dock inte ha kommit så långt i utvecklingen av godståg och godsjärnvägar. Japan har däremot ett väl utbyggt nät av godstågbanor.
 
Tvingas man till kraftiga inbromsningar när man kommer ifatt fordon som håller 80km/h så bör man nog lämna in körkortet.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Det är väl sedan en tid tillbaka förbud mot omkörning med lastbil på E6 längs västkusten? De flesta relativt hårt trafikerade motorvägsavsnitt har ju förbud mot omkörning med tung lastbil, oftast av orsaken att en tung lastbil ofta har svårt att hålla tempo p.g.a. tung last som lätt saktar ned lastbilen, framförallt i uppstötningar, och en lastbil som inte kan köras fortare än 80-90 km/tim orsakar lätt hinder för bilister som närmar sig i en hastighet av 100-130 km/tim som tvingas till kraftig inbromsning då en lastbil som kör om hindrar dem och samtidigt tar enormt lång tid på sig att hinna passera det fordon lastbilschauffören försöker köra om, framförallt om lastbilschauffören försöker köra om en annan lastbil.
Vid motorvägsbyggen borde man tänka på att åtminstone ha förbud mot omkörning med lastbil inom de vägavsnitt där det är brantare uppåtlutning och en tung lastbil tenderar att fastna och sakta ned kraftigt. I Tyskland har motorvägssträckor ofta förbud mot omkörning med lastbil med en viss angiven bruttovikt som exempelvis högre än 7,5 ton.

Sen undrar jag om inte trafiken med tunga lastbilar skulle ha varit betydligt mycket mindre om man kört mer godståg istället för lastbilar? Sverige verkar dock inte ha kommit så långt i utvecklingen av godståg och godsjärnvägar. Japan har däremot ett väl utbyggt nät av godstågbanor.
Jaha? Så vad var problemet?
Har man redan hittat bra lösningar på utsatta platser så var ditt svammel på hundratals ord helt i onödan
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
D Daniel 109 skrev:
Tvingas man till kraftiga inbromsningar när man kommer ifatt fordon som håller 80km/h så bör man nog lämna in körkortet.
Men en lastbil som sölar i 80-90 km/tim I vänstra filen på en motorväg orsakar lätt köbildning när bilister bakifrån som normalt kör 100-130 km/tim tvingas till kraftig inbromsning då de hindras av ett fordon som kör så mycket långsammare!
Om det ibland är nödvändigt för en lastbilschaufför att få köra om en annan lastbil som eventuellt är tyngre lastad och därför lätt tappar farten så är det också nödvändigt för personbilar med tillkopplad släpvagn att kunna köra om en tungt lastad lastbil, och ett problem här är ju att bilen med släpvagn lätt kan tvinga andra bilister till kraftig inbromsning om den inte tillåts köra fortare än 80 km/tim, medan andra bilister kan köra så fort som upp till cirka 125 km/tim, och med en hastighet av enbart 80 km/tim är det väldigt tidskrävande för en personbil med en släpvagn att hinna köra om en tung långtradare, precis som när en lastbilschaufför försöker köra om en annan tung lastbil. Det är ett av argumenten för att höja hastighetsbegränsningen för en bil med släpvagn till 100 km/tim, som främst Tyskland har gjort, under förutsättning att den är trafiksäker att köra i 100, det är onödigt att hastighetsbegränsa en personbil med en släpvagn till enbart 70-80 km/tim om släpvagnen är besiktad med 100-certifikat. Syftet med 100-certifikat för en släpvagn som anses trafiksäker att köras i 100 km/tim är ju att tillåta en bil med släpvagn att hålla (nästan) samma tempo som fordon utan släp vid färd på en motorväg med en hastighet av 100+.
Om en bil med släpvagn får dispens från 80-gränsen på villkoret att den är besiktad med 100-certifikat så behöver ju inte 100-bussar placera sig i omkörningsfilen för att undvika kollision med en personbil med släpvagn som sölar i cirka 80 km/tim, tunga lastbilar och bussar i omkörningsfilen utgör ett problem på motorvägar med en hastighet upp till 120-130 km/tim. Att tunga lastbilar väldigt lätt tvingar bilister som kör 100-130 km/tim till kraftig inbromsning är det främsta skälet till att man inte vill ha tunga lastbilar i vänstra filen på en motorväg. 100-certifikat är en viktig förutsättning för att lättare slippa trafik med tunga 100-bussar i vänstra filen, eftersom bussförare lättare kan slippa tvingas köra om en personbil med släpvagn, som kör så mycket saktare, om släpvagnen ges dispens för att få köras i upp till 100 km/tim.
Släpvagnar godkända för att få köras i högst 100 km/tim har ändå i regel en 100-skylt klistrad baktill, och 100-skylten borde betyda åtminstone inom hela EU att släpvagnen är godkänd för att få köras i 100 km/tim och har således dispens från 80-gränsen.

Tyvärr har svenska regeringen väldigt stor okunskap om att släpvagnar är trafiksäkra att köras i 100 km/tim, trots att det visat sig i Tyskland under tiden man där körde bil med släp i 100 på prov.
Om man inte hade haft sån stor okunskap så hade svenska regeringen inte nobbat Tempo100. För något år sen var det någon handläggare på Transportstyrelsen som sa att Tempo100 för närvarande inte planeras införas i Sverige och den handläggaren borde ångra att han tog beslutet att inte införa Tempo100.
Sålänge Tempo100 inte godkänts i Sverige så riskerar tyska bilister med husvagn böter om de kör 100 km/tim i Sverige, trots att deras husvagn är godkänd för att få köras i högst 100 och jag tycker det är onödigt, lika onödigt som att hastighetsbegränsa en personbil med släpvagn till enbart 80 km/tim om den är trafiksäker att köra i 100 km/tim. Att onödigtvis hastighetsbegränsa släpvagnsförare till högst 70-80 km/tim bidrar bara till onödiga vägsniglar på motorväg och motortrafikled.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.