B Björn He Bergman skrev:
De som kör brädor på släp borde förstå lite bättre och använda sig av en tillräckligt lång släpvagn som räcker för de långa brädorna, och se till att följa regler som maximal last och lasta säkert, det är väl inte så svårt!? Förresten tycker jag det är onödigt att köra med släpvagn när man köper brädor som ofta är för långa för att få plats i släpvagnen, det är rimligare att hellre låna eller hyra en skåpbil/lätt lastbil för att transportera de långa brädorna.
Sen borde du ta i beaktande att inte alla släpvagnar uppfyller kriterierna för att få 100-certifikat? De flesta modernare husvagnar är säkert utrustade med hydraulisk stötdämpare och stabilisatorkoppling, som är de främsta kriterierna för 100-certifikatet, men det behöver väl inte betyda att vanliga lastsläpvagnar också är det, och skulle en släpvagn anses trafikfarlig att köras fortare än 80km/tim på grund av lasten så behöver bilbesiktningen bara neka släpvagnen 100-certifikat.
Tror du att person med B-kort, kan hyra en C-kortslastbil, som rymmer 6 meter långa brädor i skåpet?

Kör du ofta med tunga släp? Vilken sort då? Var då? Med vilken last?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Det vore rimligare att hellre försöka genomföra högertrafikomläggning på Brittiska öarna, som i Sverige 1967, så att vi får ett helt Europa med högertrafik. Det är ändå enbart Brittiska öarna som har vänstertrafik i Europa.
Sen undrar jag hur folk som är emot Tempo100 i Sverige verkligen tänker. Tänk om en bilist som kör med släpvagn vill kunna köra om en tung långtradare, då kommer bilisten att ta enormt lång tid på sig att hinna passera långtradare, liksom om en lastbil försöker köra om en annan, om bilisten inte tillåts köra fortare än 80 km/tim, ens om släpvagnen är konstruerad för att kunna köras i högst 100. Som jag sagt så är det ett problem att ha fordon i vänstra filen som kör så mycket långsammare än en personbil som kör upp till 130 km/tim, en viktig förutsättning för det är att tillåta 100 km/tim för personbilar med en släpvagn, för att låta bil med släpvagn hålla jämställt tempo som andra bilister.
Jag har själv upplevt situationer på en 110-120-väg då en lastbil försöker köra om en annan lastbil och tar jättelång tid på sig att hinna passera den andra lastbilen och under tiden tvingas bilister som kör upp till 125 km/tim bromsa in kraftigt bakom den hindrande lastbilen som kör i vänstra filen så mycket långsammare, en lastbil med släp är ju hastighetsbegränsad till högst 80 km/tim, och sånt orsakar försämrat trafikflöde på en motorväg med en hastighet upp till 130 km/tim och risk för köbildning då bilister som kör fortare än 100 tvingas bromsa in kraftigt. En sån trafiksituation kan lika lätt uppstå om en bilist med släpvagn vill försöka köra om en tung långtradare och inte tillåts köra fortare än 80 km/tim ens om släpvagnen är konstruerad för att kunna köras max 100.

Varför det hittills aldrig blivit tillåtet i Sverige att köra max 100 med en släpvagn är för att de som arbetar med vägtrafik är inkompetenta jävla klantdjävlar som har stor okunskap om släpvagnar. Sverige är på många sätt ett U-land i jämförelse med Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Japan.
Tyskar vet att släpvagnar utrustade med stabilisatorkoppling och hydraulisk stötdämpare är trafiksäkra att köra i 100 km/tim, bl.a. nu efter att ha tillåtit bilister att köra i 100 med släp på prov, men svenskar är såpass jävla inkompetenta att de inte alls har lärt sig av det.

Om det inte anses lämpligt att köra bil med släpvagn i 100 km/tim, ens med ett besiktningsintyg som intygar att den är konstruerad säker att köras i max 100, varför är då högsta tillåtna hastigheten på motorvägar utanför stadsbebyggelse oftast 100-120 km/tim? Borde man inte hellre ha 80-90 km/tim som generell hastighetsgräns istället?
Nej, är det 100+ på en motorväg så skall man se till att ha hastighetsbegränsningen lämpad för alla eller i vart fall de flesta motorfordon, och en hastighetsgräns av 100+ kan vara lämpad även för bilar med en släpvagn om man har en bestämmelse som ger en bil med släpvagn dispens från 80-gränsen, på villkoret att släpvagnen är besiktad med 100-certifikat som intygar att släpvagnen är säker att köra fortare än 80, sådana certifikat kan utfärdas även i Sverige numera även om de hittills aldrig blivit giltiga i Sverige.

Det är ju sedan 10 år tillåtet att köra en tung buss, som kan ha en totalvikt omkring 12 ton, i högst 100 km/tim, på villkoret att samtliga sittande passagerare har tillgång till säkerhetsbälte, men det är märkligt nog inte tillåtet att köra en lastbil med en totalvikt av 3,5 till 12 ton i högre fart än 90 km/tim, trots att den har en jämställd totalvikt som en tung buss.
I Japan är hastighetsbegränsningen såvitt jag läst 100 km/tim för alla bussar plus för tunga lastbilar med en totalvikt av högst 8 ton. Jag tycker personligen det är onödigt att hastighetsbegränsa en buss utan säkerhetsbälte på samtliga sittplatser till lägre hastighet än 100 km/tim, med hänsyn till att det är minimal skillnad mellan en buss med och en buss utan säkerhetsbälten, det är ändå relativt få busspassagerare som sitter fastspänd med bältet och då är det ingen skillnad mellan att köra 100 på motorväg med eller utan säkerhetsbälte för alla sittande passagerare.
I Tyskland får en buss utan säkerhetsbälte på samtliga sittplatser inte ens köras fortare än 80 km/tim.
Är du medveten om att den största delen av vägnätet i Sverige, består av andra sorters vägar än motorvägar?

Dessutom så om hastighetsbegränsningen är 110 km/t, vilket det är på större delen av motorvägarna, även om 120-sträckor förekommer, så är det inte meningen att någon ska behöva panikbromsa från en högre hastighet än fartgränsen, den ska man hålla sig inom.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
Om en släpvagn är felaktigt lastad, exempelvis med för tung last, så får släpvagnen inte köras alls. Det är naturligtvis en förutsättning för att få köra en släpvagn att den är korrekt och säkert lastad. Tyvärr har jag sett i dokumentären "Vägens hjältar" att vissa bilister med släpvagn antingen kört med för tung last eller av slarv missat att säkra lasten och av sådana orsaker tappat last på motorvägar eller andra större vägar.
Precis folk gör fel och det måste man räkna med.
B Björn He Bergman skrev:
Det vore rimligare att hellre försöka genomföra högertrafikomläggning på Brittiska öarna, som i Sverige 1967, så att vi får ett helt Europa med högertrafik. Det är ändå enbart Brittiska öarna som har vänstertrafik i Europa.
Och här fick vi ett fint exempel till på fel från din sida. Malta och Cypern är det verkligen Brittiska öar? Gibraltar? Du kanske ska försöka övertyga dem att byta?
B Björn He Bergman skrev:
Den stund då en tysk bilist får böter för att ha kört i 100 med husvagn i Sverige, trots att husvagnen är godkänd för att få köras i 100 km/tim, så emotser jag en friande dom med motiveringen att om en släpvagn är godkänd för att få köras i högst 100 km/tim så är den inte hastighetsbegränsad till enbart 80 km/tim.
Med samma logik bör en tysk bilförare (och för all del även en svensk) frias från böter om de framför en bil i 200 km/h, det är den faktiskt godkänd för.

Om tre bilister stoppas av svensk polis och får blåsa, en svensk, en tysk och en portugis, så ska svensken och portugisen straffas om de har över 0,2 promille medan tysken ska frias om hen har under 0,5? Portugisen ska för övrigt straffas om hen har 0,1 promille, medan svensken ska frias med samma promille? Är det så du tycker det ska fungera?

Du återkommer till hur enkelt det är att lasta ett släp rätt, men kan du själv det eller hur du en skåpbil/lastbil när du ska få med 5,40 meter långa brädor? Hur får du in dem i skåpbilen/lastbilen utan att antingen kapa eller låta bli att stänga?
 
  • Gilla
Stuff och 1 till
  • Laddar…
B
S skogaliten skrev:
Är du medveten om att den största delen av vägnätet i Sverige, består av andra sorters vägar än motorvägar?

Dessutom så om hastighetsbegränsningen är 110 km/t, vilket det är på större delen av motorvägarna, även om 120-sträckor förekommer, så är det inte meningen att någon ska behöva panikbromsa från en högre hastighet än fartgränsen, den ska man hålla sig inom.
Motorvägar är väl relativt ovanliga i Sverige jämfört med andra länder som Tyskland, Frankrike och Storbritannien, men varför Sverige har relativt litet utbyggt nät av motorväg är för att man helt enkelt satsat dåligt på motorväg I Sverige. Däremot har man satsat mycket på så kallade mötesfria landsvägar främst på svenska riksvägarna, men jag tycker det är onödigt av Trafikverket/f.d. Vägverket att ha planerat och lagt ned resurser på att bygga landsvägar mötesfria med växelvis 1 och 2 påbjudna körfält. Att spendera resurser på att bygga mötesfri landsväg gör mindre nytta än onytta med tanke på att mötesfria landsvägar inte alls är säkrare än en vanlig landsväg, förutom mittbarriär då, för det är exempelvis inte förbjudet att köra långsamtgående fordon som traktor på en landsväg och de mötesfria landsvägar som byggs byggs normalt inte med nya planskilda korsningar utan man behåller nästan alla befintliga vägkorsningar (i samma plan) trots att vanliga vägkorsningar är hårt olycksdrabbade.
När man planerar att bygga nya mötesfria landsvägar så bör man tänka på att bygga landsvägarna plankorsningsfria.
 
B Björn He Bergman skrev:
Det är ju sedan cirka 10 år möjligt att ansöka om tyskt 100-certifikat hos en fordonsbesiktning i Sverige, men nackdelen är att 100-certifikatet inte ger en bilist rätt att köra fortare än 80 med släpvagnen tillkopplad i Sverige, trots att det är ett intyg på att släpvagnen är trafiksäker att köras i max 100 km/tim.
Det enda som behövs är faktiskt en ny särbestämmelse i Trafikförordningen eller Transportstyrelsens föreskrifter som stadgar att en personbil med en tillkopplad släpvagn kan ges dispens från den generella hastighetsbegränsningen av 80 km/tim förutsatt att den är besiktad med godkänt certifikat för att köras max 100 km/tim. Det har ändå nyligen börjat debatteras om att införa ny 100-gräns för bilar med en husvagn.

Den stund då en tysk bilist får böter för att ha kört i 100 med husvagn i Sverige, trots att husvagnen är godkänd för att få köras i 100 km/tim, så emotser jag en friande dom med motiveringen att om en släpvagn är godkänd för att få köras i högst 100 km/tim så är den inte hastighetsbegränsad till enbart 80 km/tim. En sån dom skulle kunna ge vägledning till framtida rättsfall genom att informera att släpvagnar kan konstateras säkra att köras i 100 km/tim vid besiktning, och under förutsättning att en släpvagn har utfärdat 100-certifikat så är det inte förbjudet att framföra släpvagnen i högre fart än 80 km/tim, förutsatt att hastighetsbegränsningen på vägen är minst 100 km/tim förstås. Skulle det komma en sån dom i framtiden så skulle den vara vägledande för folk som inte känner till att 100-certifikat kan utfärdas för en släpvagn som uppfyller samtliga kriterier för att anses säker att framföras i högst 100 km/tim.
Ja. Att kunna ansöka om certifikat för 100tempo är just en jättebra service för dem som avser att åka och semestra i tyskland. Det är inte alls självskrivet att man däremot måste få köra 100 i sverige.

Sen slänger du dig med att det "bara" är att ändra i föreskriften. Det är inte så bara. Byråkratin kostar säkert oss skattebetalare ett gäng miljoner bara i pappersexercis. Sen ska det också finnas nån faktiskt efterfrågan på den förändringen (Från många fler än bara dig)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Jag har själv upplevt situationer på en 110-120-väg då en lastbil försöker köra om en annan lastbil och tar jättelång tid på sig att hinna passera den andra lastbilen och under tiden tvingas bilister som kör upp till 125 km/tim bromsa in kraftigt
Om du måste bromsa kraftigt bara för att du kommer ifatt någon som kör 80 km/h, hur behöver du då agera om du kommer ifatt en LGFare på en enfilig 2+1-väg där det är 100 km/h?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
Motorvägar är väl relativt ovanliga i Sverige jämfört med andra länder som Tyskland, Frankrike och Storbritannien, men varför Sverige har relativt litet utbyggt nät av motorväg är för att man helt enkelt satsat dåligt på motorväg I Sverige.
En annan anledning kan vara befolkningens storlek och hur tätbefolkade områden är.
Att bygga motorvägar är dessutom väldigt mycket dyrare.
B Björn He Bergman skrev:
Att spendera resurser på att bygga mötesfri landsväg gör mindre nytta än onytta med tanke på att mötesfria landsvägar inte alls är säkrare än en vanlig landsväg, förutom mittbarriär då, för det är exempelvis inte förbjudet att köra långsamtgående fordon som traktor på en landsväg och de mötesfria landsvägar som byggs byggs normalt inte med nya planskilda korsningar utan man behåller nästan alla befintliga vägkorsningar (i samma plan) trots att vanliga vägkorsningar är hårt olycksdrabbade.
Mötesfria vägar har betydligt färre frontal kollisioner än vägar med möte.

För oss som titta lite längre fram än bilens nos är det normalt inget säkerhetsproblem med långsammare fordon.

Det är imponerande (eller snarare skrämmande) hur du påstår att det är lätt att lasta ett släp korrekt (troligen helt utan egen erfarenhet) samtidigt som du verkar tycka att det är väldigt svårt att titta en bra bit framför bilen. När man är helt ny förare, flesta gångerna så fastnar blicken gärna för nära bilen, men det är inte så farligt när man kör 20 km/h på en öde parkeringsplats. När man sen ger sig ut i trafik övar alla körskortsaspiranter på att lyfta blicken. Jag har övningskört.med ett antal personer och ingen, absolut ingen, har fått bromsa kraftigt för någon som framför ett släp i 80 km/h. Ingen har kommit runt en kurva i 120 km/h och blivit överraskad av ett långsammare fordon. Kanske för att de klarar att titta framåt?
B Björn He Bergman skrev:
När man planerar att bygga nya mötesfria landsvägar så bör man tänka på att bygga landsvägarna plankorsningsfria.
Ja, det är vettigt i den mån det går och är ekonomiskt försvarbart.
 
B
Fairlane Fairlane skrev:
Precis folk gör fel och det måste man räkna med.

Och här fick vi ett fint exempel till på fel från din sida. Malta och Cypern är det verkligen Brittiska öar? Gibraltar? Du kanske ska försöka övertyga dem att byta?

Med samma logik bör en tysk bilförare (och för all del även en svensk) frias från böter om de framför en bil i 200 km/h, det är den faktiskt godkänd för.
Det är sant att trafikanter gör fel relativt ofta. Enligt Transportstyrelsens bestämmelser får en bilist inte köra fortare än 80 km/tim med en tillkopplad släpvagn men relativt många bilister med släpvagn kör ändå upp till 100-110 km/tim ibland, och vissa bilister som kört 110 på en 110-väg har t.o.m. körts om av en annan bilist med en tillkopplad släpvagn som då måste ha kört cirka 120 km/tim, som är alldeles för fort för en släpvagn.

Malta är kanske ingen brittisk ö men det är en före detta brittisk koloni liksom Cypern. Apropå Cypern så tillhör Cypern geografiskt Asien och inte Europa, även om ön kulturhistoriskt kanske räknas till Europa och är EU-medlem. Gibraltar som är ett brittiskt territorium har för övrigt haft högertrafik sedan år 1929, för att anpassas efter övriga Fastlandseuropa.
Det har framförts planer på att eventuellt lägga om till högertrafik på Cypern, främst för att anpassa Cypern efter högertrafik som tillämpas i närliggande Turkiet (som gör anspråk på nordligaste delen av ön).

Nej, en tysk bilist borde INTE frias om den ertappas av polis för att ha kört 150-200 km/tim i Sverige. (Men nåja, det är skillnad i jämförelse med att köra i 100 med en husvagn godkänd av bilbesiktningen för att köras i 100 km/tim på en väg där hastighetsbegränsningen är 100+.)
På svenska motorvägar är det alltid skyltat en viss högsta tillåten hastighet som är högst 110 eller undantagsvis 120 km/tim. En motorväg har ofta (men kanske inte alltid) en skyltad hastighetsgräns i Tyskland också, då är det inte tillåtet att köra upp till 200 km/tim. Sen är det inte fri fart på de motorvägssträckor i Tyskland som saknar hastighetsbegränsning, utan det finns en generell regel om att hålla säker fart anpassat efter rådande trafikförhållanden som väglag, väderlek, sikt och fordonets befintliga skick, och dessutom är det en rekommenderad hastighet högst 130 km/tim när det saknas given hastighetsgräns.
 
B Björn He Bergman skrev:
Det är väl sedan en tid tillbaka förbud mot omkörning med lastbil på E6 längs västkusten?
Nja, bara några timmar under rusningstrafik morgon och eftermiddag kring Göteborgstrakten gäller omkörningsförbudet och inte längs västkusten. Har du ens varit här?. Varför uppvaktar du inte regeringen istället för att upprepa dina synpunkter här om och om och om igen. Vi vet vad du tycker men kan inte göra något åt detta. Och att fordon som kör i 80 km/h skulle skapa panikbromsningar beror nog till största del på en ouppmärksam förare av det upphinnande fordonet för där hastighetsdifferansen är stor (läs motorväg) är sikten god och vägen består i de flesta fall av 2+2 filer eller fler.
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
De som kör brädor på släp borde förstå lite bättre och använda sig av en tillräckligt lång släpvagn som räcker för de långa brädorna, och se till att följa regler som maximal last och lasta säkert, det är väl inte så svårt!? Förresten tycker jag det är onödigt att köra med släpvagn när man köper brädor som ofta är för långa för att få plats i släpvagnen, det är rimligare att hellre låna eller hyra en skåpbil/lätt lastbil för att transportera de långa brädorna.
Sen borde du ta i beaktande att inte alla släpvagnar uppfyller kriterierna för att få 100-certifikat? De flesta modernare husvagnar är säkert utrustade med hydraulisk stötdämpare och stabilisatorkoppling, som är de främsta kriterierna för 100-certifikatet, men det behöver väl inte betyda att vanliga lastsläpvagnar också är det, och skulle en släpvagn anses trafikfarlig att köras fortare än 80km/tim på grund av lasten så behöver bilbesiktningen bara neka släpvagnen 100-certifikat.
Googla "släpvagn" och "lätt lastbil".
Tryck på bilder.
Titta på det som kommer upp på skärmen och försök hitta en lätt lastbil som tar längre brädor än vad släpvagnarna gör.
Återkom gärna om du hittar någon.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
Nej, en tysk bilist borde INTE frias om den ertappas av polis för att ha kört 150-200 km/tim i Sverige. (Men nåja, det är skillnad i jämförelse med att köra i 100 med en husvagn godkänd av bilbesiktningen för att köras i 100 km/tim på en väg där hastighetsbegränsningen är 100+.)
På svenska motorvägar är det alltid skyltat en viss högsta tillåten hastighet som är högst 110 eller undantagsvis 120 km/tim. En motorväg har ofta (men kanske inte alltid) en skyltad hastighetsgräns i Tyskland också, då är det inte tillåtet att köra upp till 200 km/tim.
Bilen är ju godkänd för mer än svenska hastighetsbegränsningar, så då borde det vara tillåtet?
Eller kan fler saker än vad som står på skylten påverka?

Prova att köra ner till Tyskland med dubbdäck och vägra godta några böter. Hänvisa till att dubbdäcken är godkända i Sverige ... Lycka till.

Eftersom du så konsekvent undviker frågan om din erfarenhet av släp så kanske vi ska dra slutsatsen att du saknar erfarenhet, är det korrekt?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jaha så nu är det relativt många som kör både 100 och 110 med släp... Nyss körde alla 70-80 med släp

Svara på frågorna istället för att rapa upp samma text om Tyskland och deras regler.

Kör du släp själv?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B
Fairlane Fairlane skrev:
Bilen är ju godkänd för mer än svenska hastighetsbegränsningar, så då borde det vara tillåtet?
Eller kan fler saker än vad som står på skylten påverka?

Prova att köra ner till Tyskland med dubbdäck och vägra godta några böter. Hänvisa till att dubbdäcken är godkända i Sverige ... Lycka till.

Eftersom du så konsekvent undviker frågan om din erfarenhet av släp så kanske vi ska dra slutsatsen att du saknar erfarenhet, är det korrekt?
På gränsen mellan Tyskland och angränsande länder (Danmark, Österrike, m.fl.) borde det väl helst av allt finnas en uppsatt förbudsskylt som anger att körning med dubbdäck är förbjuden i Tyskland, då hade det varit tydligt anvisat att inga motordrivna fordon får framföras med dubbdäck i Tyskland.
Det är ändå inte alltid tillåtet att framföra motordrivet fordon med dubbdäck i Sverige, eftersom det är föreskrivet att vissa vägar i främst Stockholm har dubbdäcksförbud, dessa vägar har ju en uppsatt förbudsskylt som anger förbud mot trafik med motordrivet fordon med dubbdäck. Det borde bli ett gemensamt europeiskt förbudsmärke som kan sättas upp bl.a. vid riksgränsen på de vägar som går in till Tyskland.

Och nej, det borde inte vara och är heller inte tillåtet att köra en personbil i högre fart än cirka 125 km/tim bara för att den är konstruerad för att kunna köras upp till cirka 200 km/tim. Som jag sagt så har svenska motorvägar alltid en angiven hastighetsbegränsning som är högst 110 eller undantagsvis 120 km/tim och kör man i högre hastighet än den angivna högsta tillåtna så följer man ju inte trafikregler.

Ärligt talat, jag har faktiskt aldrig kört med släpvagn men jag skulle vilja göra det om jag skulle tänka mig att pröva på att bo i husvagn. Då emotser jag att husvagnar kan tilldelas certifikat för att få köras i högst 100 km/tim och att 100-certifikat blir giltiga i Sverige liksom i Tyskland.
Man kan ju behålla 80 km/tim som generell hastighetsbegränsning för en bil med en släpvagn men kombinera 80-regeln med en särbestämmelse som ger en släpvagn dispens för att få köras i upp till 100 km/tim om släpvagnen är besiktad med intyg på att den är trafiksäker att köras upp till 100. Bara för att kanske de flesta vanliga last-släpvagnar är trafikfarliga att köra fortare än 80 km/tim med hänsyn till lasten så behöver inte husvagnar vara trafikfarliga.
 
B Björn He Bergman skrev:
Ärligt talat, jag har faktiskt aldrig kört med släpvagn men jag skulle vilja göra det om jag skulle tänka mig att pröva på att bo i husvagn.
Då tror jag det är dags att avsluta denna diskussion i släptråden. Om du ändå vill fortsätta att argumentera för något du inte har en aning om, skapa en ny tråd i samma forum, som bara handlar om Tempo100, så kan du och alla andra som tycker det är skitviktigt fortsätta där.
 
  • Gilla
Stiftet och 13 till
  • Laddar…
Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
Ärligt talat, jag har faktiskt aldrig kört med släpvagn
Ja då kanske det är lite tveksamt att uttala sig om hur lätt eller svårt det är att lasta korrekt och spänna korrekt.

Alla som lastar och surrar tokigt tänker nog som du, att det är lätt. Det är inte särskilt svårt, men det är väldigt lätt att göra fel.

Att köra bil är inte heller särskilt svårt, men många gör det inte särskilt bra, de tvingas bromsa hårt för släpvagnar. Sen är det nog ytterst få som tycker att bilkörning är lätt första gången, eller innan de ens provat.
 
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.