219 927 läst · 1 863 svar
220k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Du borde resa till Tyskland en tid och studera deras försök med att tillåta personbilar köras i 100 km/tim med tillkopplad husvagn så kanske du får erfarenhet av att husvagnar är trafiksäkra att köra i max 100 km/tim, och att hastighetsbegränsa en bil med släpvagn till enbart 70-80 km/tim, trots att släpvagnen är konstruerad för att kunna köras säkert i upp till 100 km/tim, bidrar bara till vägsniglar på motorvägen.MathiasS skrev:
Jag har inga invändningar mot att släpvagnar eller husvagnar konstruktionsmässigt kan klara att köra i 100. Min invändning är att, tex sådana som du som är ovana att köra släp eller bara inkompetenta och ointresserade, inte är lämpade att köra släpfordon så snabbt.B Björn He Bergman skrev:Du borde resa till Tyskland en tid och studera deras försök med att tillåta personbilar köras i 100 km/tim med tillkopplad husvagn så kanske du får erfarenhet av att husvagnar är trafiksäkra att köra i max 100 km/tim, och att hastighetsbegränsa en bil med släpvagn till enbart 70-80 km/tim, trots att släpvagnen är konstruerad för att kunna köras säkert i upp till 100 km/tim, bidrar bara till vägsniglar på motorvägen.
Möjligen i kombination med en BE-behörighet så skulle det vara rimligt att överväga.
Det är en betydande skillnad i bränsleförbrukning mellan 80km/h och 100km/h, det gäller särskilt om man har en låda bakom bilen. Så det är också ett skäl att hålla nere farten. Personligen lägger jag mig ofta i lastbilsfart för att hålla nere förbrukningen. Inte under så att man börjar tvinga lastbilar till omkörningar, men att haka på i lastbilstempot (eller husvagn) sparar en hel del (procentuellt) på min bil.
Man behöver väl inte åkta till Tyskland för att köra snabbare med släp? 160km/h är mitt rekord, men det är bara för att bilens fartspärr gick i därB Björn He Bergman skrev:Du borde resa till Tyskland en tid och studera deras försök med att tillåta personbilar köras i 100 km/tim med tillkopplad husvagn så kanske du får erfarenhet av att husvagnar är trafiksäkra att köra i max 100 km/tim, och att hastighetsbegränsa en bil med släpvagn till enbart 70-80 km/tim, trots att släpvagnen är konstruerad för att kunna köras säkert i upp till 100 km/tim, bidrar bara till vägsniglar på motorvägen.
Finns väl en anledning varför vi inte får åka snabbare än 80km/h här, vi ska ju alltid ha så små bilar och motorer
Det är faktiskt väldigt stor skillnad på hur olika släpvagnar beter sig efter bilen i olika farter. En liten låg flakvagn kan oftast köras hur fort som helst utan att bil och chaufför känner av den.
En husvagn eller kåp och skåpsläp kan gå riktigt stadigt om de är rätt lastade.
Ju större skåpet blir desto mer påverkar fartvinden, sidovinden och den luftkudde som omkörande och mötande bilar trycker undan när de passerar.
Som exempel har jag en husvagn med 8,6meter total längd. När en bil påbörjar en omkörning så trycker den bilens luftkudde bakänden på min vagn först åt höger, sen åt vänster när den passerar.
Är det ett stort fordon som passerar nära blir det ganska rejäla rattutslag som man måste parera med för att hålla ekipaget stadigt i körfilen. Så ett ekipage som går hur stadigt som helst i 80km/h och normal trafik kan bokstavligen få chauffören panikslagen vid en tokig omkörning med stort fordon vid fel tillfälle. Och 20km/h extra gör det ännu mer spännande. Det är självupplevt, med många års körvana med olika vagnar, både korrekt lastade och ärligt talat tokigt lastat i tokiga farter också.
Så förenkla inte frågan om släp i 100km/h för det är inte så enkelt.
Visst vi är många som redan nu regelbundet håller 100km/h med släp men inte hur som helst och var som helst.
Man får inte heller glömma att får vi lagligt 100km/h så ska det läggas moms därpå och då har vi husvagnar med kanske ovana chaufförer som regelbundet tangerar 130gränsen istället.
En husvagn eller kåp och skåpsläp kan gå riktigt stadigt om de är rätt lastade.
Ju större skåpet blir desto mer påverkar fartvinden, sidovinden och den luftkudde som omkörande och mötande bilar trycker undan när de passerar.
Som exempel har jag en husvagn med 8,6meter total längd. När en bil påbörjar en omkörning så trycker den bilens luftkudde bakänden på min vagn först åt höger, sen åt vänster när den passerar.
Är det ett stort fordon som passerar nära blir det ganska rejäla rattutslag som man måste parera med för att hålla ekipaget stadigt i körfilen. Så ett ekipage som går hur stadigt som helst i 80km/h och normal trafik kan bokstavligen få chauffören panikslagen vid en tokig omkörning med stort fordon vid fel tillfälle. Och 20km/h extra gör det ännu mer spännande. Det är självupplevt, med många års körvana med olika vagnar, både korrekt lastade och ärligt talat tokigt lastat i tokiga farter också.
Så förenkla inte frågan om släp i 100km/h för det är inte så enkelt.
Visst vi är många som redan nu regelbundet håller 100km/h med släp men inte hur som helst och var som helst.
Man får inte heller glömma att får vi lagligt 100km/h så ska det läggas moms därpå och då har vi husvagnar med kanske ovana chaufförer som regelbundet tangerar 130gränsen istället.
Du behöver inte utgå från att alla har samma kompetensnivå som du, dessutom börjar ditt ovårdade språk bli lite tröttsamt att läsa, mycket pga ditt torftiga ordförråd med de upprepade svordomarna.B Björn He Bergman skrev:
Utgår från att du skärper till dig och försöker följa forumreglernas 5.5 framöver.
Dags för en liten paus i tråden. Vänligen diskutera inte vidare kring någon av posterna de tre senaste dagarna. Pratar gärna vidare om släp i allmänhet, men då med nya infallsvinklar eller frågeställningar.
//Mod
//Mod
Imorgon ska jag besikta släpet för 4de gången 😄
Går det inte igenom nu vette fan vad jag ska göra...
Möjligen att dom kan klaga på att hjulen går tungt men det är nya backar i och körförbud så svårt att slita in dom då...
Är väl möjligen att riva isär och fasa av beläggen lite på kanterna (som jag vet att man ska göra men glömde) och ev sätta upp trummorna i svarv om det är några kanter men gjorde ju rent dom och inget som jag direkt märkte av.
Hör ni inte av mig mer i tråden så vet ni att det blev en 2a igen 😄😄
Går det inte igenom nu vette fan vad jag ska göra...
Möjligen att dom kan klaga på att hjulen går tungt men det är nya backar i och körförbud så svårt att slita in dom då...
Är väl möjligen att riva isär och fasa av beläggen lite på kanterna (som jag vet att man ska göra men glömde) och ev sätta upp trummorna i svarv om det är några kanter men gjorde ju rent dom och inget som jag direkt märkte av.
Hör ni inte av mig mer i tråden så vet ni att det blev en 2a igen 😄😄
Du kan ju alltid komprimera påskjutet en aning med ett spännband så bromsarna ligger i svagt och sedan försiktigt köra lämplig distans. Eller skippa detta hack och dra på med lite last och ta några inbromsningar. Att testa bromsfunktion på ett släp inför en besiktning är rimligtvis något som man får göra även med körförbud
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 403 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 403 inlägg
Det är måååånga år sedan det ändrades så att man inte ens får provköra i samband med reparation när det är körförbud.M myrstack skrev:
Man får bara köra till verkstad och till besiktning.
Sen hur man gör är ju upp till en själv
Det här påminner om en kompis farsa som bokade besiktning i Gävle när bilen hade fått körförbud och familjen skulle dit och hälsa på någon.Alfredo skrev:
Väl där så bokade han om till en senare tid i Stockholm så de kunde köra hem igen...