Har för mig att det finns nåt certifikat/bevis i några eu länder som gör att man får köra fortare än 80kmh med släp, men jag har glömt namnet på det
 
  • Haha
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
B
nino nino skrev:
Har för mig att det finns nåt certifikat/bevis i några eu länder som gör att man får köra fortare än 80kmh med släp, men jag har glömt namnet på det
Det kallas Tempo100. Det var Tyskland som var först med att introducera Tempo100 i början av sommaren 2005, då det infördes en ny bestämmelse om att en personbil med en tillkopplad släpvagn kan få dispens från hastighetsbegränsningen av högst 80 km/tim på villkoret att släpvagnen är besiktad med Tempo100-bevis som intygar att den är konstaterad säker att köras i högst 100 km/tim. Kraven för att få Tempo100-bevis är främst att släpvagnen är utrustad med stabilisatorkoppling och hydraulisk stötdämpare, som säkert de flesta modernare husvagnar är utrustade med, och har däck som är högst 6 år eller nyare, och dragbilen måste dessutom vara utrustad med ABS-bromsar och får inte ha högre totalvikt än 3,5 ton.
Jag vet inte exakt i vilka länder Tempo100-bevis är godkända men utöver Tyskland har även Österrike Tempo100, sedan 1 juli 2016 även Danmark och sedan något år tillbaka även Norge och Finland, men ännu inte Sverige.
 
B Björn He Bergman skrev:
Men en lastbil som sölar i 80-90 km/tim I vänstra filen på en motorväg orsakar lätt köbildning när bilister bakifrån som normalt kör 100-130 km/tim tvingas till kraftig inbromsning då de hindras av ett fordon som kör så mycket långsammare!
Om det ibland är nödvändigt för en lastbilschaufför att få köra om en annan lastbil som eventuellt är tyngre lastad och därför lätt tappar farten så är det också nödvändigt för personbilar med tillkopplad släpvagn att kunna köra om en tungt lastad lastbil, och ett problem här är ju att bilen med släpvagn lätt kan tvinga andra bilister till kraftig inbromsning om den inte tillåts köra fortare än 80 km/tim, medan andra bilister kan köra så fort som upp till cirka 125 km/tim, och med en hastighet av enbart 80 km/tim är det väldigt tidskrävande för en personbil med en släpvagn att hinna köra om en tung långtradare, precis som när en lastbilschaufför försöker köra om en annan tung lastbil. Det är ett av argumenten för att höja hastighetsbegränsningen för en bil med släpvagn till 100 km/tim, som främst Tyskland har gjort, under förutsättning att den är trafiksäker att köra i 100, det är onödigt att hastighetsbegränsa en personbil med en släpvagn till enbart 70-80 km/tim om släpvagnen är besiktad med 100-certifikat. Syftet med 100-certifikat för en släpvagn som anses trafiksäker att köras i 100 km/tim är ju att tillåta en bil med släpvagn att hålla (nästan) samma tempo som fordon utan släp vid färd på en motorväg med en hastighet av 100+.
Om en bil med släpvagn får dispens från 80-gränsen på villkoret att den är besiktad med 100-certifikat så behöver ju inte 100-bussar placera sig i omkörningsfilen för att undvika kollision med en personbil med släpvagn som sölar i cirka 80 km/tim, tunga lastbilar och bussar i omkörningsfilen utgör ett problem på motorvägar med en hastighet upp till 120-130 km/tim. Att tunga lastbilar väldigt lätt tvingar bilister som kör 100-130 km/tim till kraftig inbromsning är det främsta skälet till att man inte vill ha tunga lastbilar i vänstra filen på en motorväg. 100-certifikat är en viktig förutsättning för att lättare slippa trafik med tunga 100-bussar i vänstra filen, eftersom bussförare lättare kan slippa tvingas köra om en personbil med släpvagn, som kör så mycket saktare, om släpvagnen ges dispens för att få köras i upp till 100 km/tim.
Släpvagnar godkända för att få köras i högst 100 km/tim har ändå i regel en 100-skylt klistrad baktill, och 100-skylten borde betyda åtminstone inom hela EU att släpvagnen är godkänd för att få köras i 100 km/tim och har således dispens från 80-gränsen.

Tyvärr har svenska regeringen väldigt stor okunskap om att släpvagnar är trafiksäkra att köras i 100 km/tim, trots att det visat sig i Tyskland under tiden man där körde bil med släp i 100 på prov.
Om man inte hade haft sån stor okunskap så hade svenska regeringen inte nobbat Tempo100. För något år sen var det någon handläggare på Transportstyrelsen som sa att Tempo100 för närvarande inte planeras införas i Sverige och den handläggaren borde ångra att han tog beslutet att inte införa Tempo100.
Sålänge Tempo100 inte godkänts i Sverige så riskerar tyska bilister med husvagn böter om de kör 100 km/tim i Sverige, trots att deras husvagn är godkänd för att få köras i högst 100 och jag tycker det är onödigt, lika onödigt som att hastighetsbegränsa en personbil med släpvagn till enbart 80 km/tim om den är trafiksäker att köra i 100 km/tim. Att onödigtvis hastighetsbegränsa släpvagnsförare till högst 70-80 km/tim bidrar bara till onödiga vägsniglar på motorväg och motortrafikled.
Att tyskar riskerar få böter är inte ett reellt problem.

Som turist är man alltid skyldig att ta reda på vilka trafikregler som gäller i det land man tänkt färdas.

Varför hakar du upp dig på just tyskar? Ska vi byta till vänstertrafik också för att inte riskera att engelsmän av misstag kör på fel sida?
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Folk i allmänhet har oerhört svårt att ens lasta brädorna från bygghandeln på ett sådant sätt att det inte trillar av på vägen hem från Byggmax. Ska samma jönsar få köra 100kph på motorvägen också?

Nej tack.Det är redan illa nog som det är.

Allt snack om upphinnandeolyckor med släp inblandat här är bara påhittat trams. När har det skett i verkligheten? Vanliga bilar utan släp som plötsligt svänger ut i vänsterfilen i hastigheter långt under lagstadgad - det är ett riktigt problem.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
B
MathiasS MathiasS skrev:
Folk i allmänhet har oerhört svårt att ens lasta brädorna från bygghandeln på ett sådant sätt att det inte trillar av på vägen hem från Byggmax. Ska samma jönsar få köra 100kph på motorvägen också?

Nej tack.Det är redan illa nog som det är.

Allt snack om upphinnandeolyckor med släp inblandat här är bara påhittat trams. När har det skett i verkligheten? Vanliga bilar utan släp som plötsligt svänger ut i vänsterfilen i hastigheter långt under lagstadgad - det är ett riktigt problem.
De som kör brädor på släp borde förstå lite bättre och använda sig av en tillräckligt lång släpvagn som räcker för de långa brädorna, och se till att följa regler som maximal last och lasta säkert, det är väl inte så svårt!? Förresten tycker jag det är onödigt att köra med släpvagn när man köper brädor som ofta är för långa för att få plats i släpvagnen, det är rimligare att hellre låna eller hyra en skåpbil/lätt lastbil för att transportera de långa brädorna.
Sen borde du ta i beaktande att inte alla släpvagnar uppfyller kriterierna för att få 100-certifikat? De flesta modernare husvagnar är säkert utrustade med hydraulisk stötdämpare och stabilisatorkoppling, som är de främsta kriterierna för 100-certifikatet, men det behöver väl inte betyda att vanliga lastsläpvagnar också är det, och skulle en släpvagn anses trafikfarlig att köras fortare än 80km/tim på grund av lasten så behöver bilbesiktningen bara neka släpvagnen 100-certifikat.
 
B Björn He Bergman skrev:
De som kör brädor på släp borde förstå lite bättre och använda sig av en tillräckligt lång släpvagn som räcker för de långa brädorna, och se till att följa regler som maximal last och lasta säkert, det är väl inte så svårt!?
Borde? Uppenbarligen är det oerhört svårt att göra rätt och att du och jag tycker det är enkelt spelar ju ingen roll i sammanhanget.

B Björn He Bergman skrev:
Sen borde du ta i beaktande att inte alla släpvagnar uppfyller kriterierna för att få 100-certifikat?
Nej det behöver inte beaktas. Kompetensen är för låg för att köra fortare.

B Björn He Bergman skrev:
och skulle en släpvagn anses trafikfarlig att köras fortare än 80km/tim på grund av lasten så behöver bilbesiktningen bara neka släpvagnen 100-certifikat.
Det är inte släpvagnen som är problemet, det är den som använder den.
 
  • Gilla
fribygg och 6 till
  • Laddar…
Björn: Ja, det blir lätt köbildning när lastbilar kör om varandra i tät trafik. Men tvingas du till en kraftig inbromsning så ligger problemet hos dig.
 
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har för mig att det finns nåt certifikat/bevis i några eu länder som gör att man får köra fortare än 80kmh med släp, men jag har glömt namnet på det
Misstänker att en viss säljare för certifikatet snart påminner ....
Han verkar dessutom inte förstå ironi..
 
Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
De som kör brädor på släp borde förstå lite bättre och använda sig av en tillräckligt lång släpvagn som räcker för de långa brädorna, och se till att följa regler som maximal last och lasta säkert, det är väl inte så svårt!?
Det kan vara väldigt svårt för väldigt många.

Andra saker som inte kan vara så svårt är:
  • Lära sig vem som stiftar lagar i Sverige
  • Lära sig att titta längre fram så man inte blir överraskad och tvingad bromsa kraftigt för ett långsammare fordon
  • Acceptera att lagar är olika i olika länder
Inget av ovanstående är svårt, ändå misslyckas du gång på gång. Varför tror du då att alla andra alltid gör rätt? Har du förresten någon egen erfarenhet av att köra med släp och isåfall hur mycket (frågan har ställts flera ggr för, men aldrig besvarats).
B Björn He Bergman skrev:
Förresten tycker jag det är onödigt att köra med släpvagn när man köper brädor som ofta är för långa för att få plats i släpvagnen, det är rimligare att hellre låna eller hyra en skåpbil/lätt lastbil för att transportera de långa brädorna.
Det kan du förstås anse, men släp går ofta bra om man gör rätt. Skåpbilar och lätta lastbilar är inte heller en garant för att du får in brädorna.
Största skåpbilen du kan hyra på OKQ8 har ett lastutrymme som är 4,30 meter långt, skåpbilen med lyft 4,10 meter. Då får man köra med öppna bakdörrar/nedstängt lyft och det är betydligt svårare att spänna fast lasten, vilket många är dåliga på redan på släpvagnar.
B Björn He Bergman skrev:
Sen borde du ta i beaktande att inte alla släpvagnar uppfyller kriterierna för att få 100-certifikat? De flesta modernare husvagnar är säkert utrustade med hydraulisk stötdämpare och stabilisatorkoppling, som är de främsta kriterierna för 100-certifikatet, men det behöver väl inte betyda att vanliga lastsläpvagnar också är det, och skulle en släpvagn anses trafikfarlig att köras fortare än 80km/tim på grund av lasten så behöver bilbesiktningen bara neka släpvagnen 100-certifikat.
Vagnen kanske klarar 100 km/h om den är korrekt lastad, men marginalen minskas. Trafiksäkerhet utgår inte från att alla gör rätt i alla situationer. Om jag inte minns fel så kolliderade du med en mopedist (cyklist?) för att du utgick från att alla alltid gör rätt och du kom från höger och behövde således inte titta...
 
B
S Stuff skrev:
Att tyskar riskerar få böter är inte ett reellt problem.

Som turist är man alltid skyldig att ta reda på vilka trafikregler som gäller i det land man tänkt färdas.

Varför hakar du upp dig på just tyskar? Ska vi byta till vänstertrafik också för att inte riskera att engelsmän av misstag kör på fel sida?
Det vore rimligare att hellre försöka genomföra högertrafikomläggning på Brittiska öarna, som i Sverige 1967, så att vi får ett helt Europa med högertrafik. Det är ändå enbart Brittiska öarna som har vänstertrafik i Europa.
Sen undrar jag hur folk som är emot Tempo100 i Sverige verkligen tänker. Tänk om en bilist som kör med släpvagn vill kunna köra om en tung långtradare, då kommer bilisten att ta enormt lång tid på sig att hinna passera långtradare, liksom om en lastbil försöker köra om en annan, om bilisten inte tillåts köra fortare än 80 km/tim, ens om släpvagnen är konstruerad för att kunna köras i högst 100. Som jag sagt så är det ett problem att ha fordon i vänstra filen som kör så mycket långsammare än en personbil som kör upp till 130 km/tim, en viktig förutsättning för det är att tillåta 100 km/tim för personbilar med en släpvagn, för att låta bil med släpvagn hålla jämställt tempo som andra bilister.
Jag har själv upplevt situationer på en 110-120-väg då en lastbil försöker köra om en annan lastbil och tar jättelång tid på sig att hinna passera den andra lastbilen och under tiden tvingas bilister som kör upp till 125 km/tim bromsa in kraftigt bakom den hindrande lastbilen som kör i vänstra filen så mycket långsammare, en lastbil med släp är ju hastighetsbegränsad till högst 80 km/tim, och sånt orsakar försämrat trafikflöde på en motorväg med en hastighet upp till 130 km/tim och risk för köbildning då bilister som kör fortare än 100 tvingas bromsa in kraftigt. En sån trafiksituation kan lika lätt uppstå om en bilist med släpvagn vill försöka köra om en tung långtradare och inte tillåts köra fortare än 80 km/tim ens om släpvagnen är konstruerad för att kunna köras max 100.

Varför det hittills aldrig blivit tillåtet i Sverige att köra max 100 med en släpvagn är för att de som arbetar med vägtrafik är inkompetenta jävla klantdjävlar som har stor okunskap om släpvagnar. Sverige är på många sätt ett U-land i jämförelse med Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Japan.
Tyskar vet att släpvagnar utrustade med stabilisatorkoppling och hydraulisk stötdämpare är trafiksäkra att köra i 100 km/tim, bl.a. nu efter att ha tillåtit bilister att köra i 100 med släp på prov, men svenskar är såpass jävla inkompetenta att de inte alls har lärt sig av det.

Om det inte anses lämpligt att köra bil med släpvagn i 100 km/tim, ens med ett besiktningsintyg som intygar att den är konstruerad säker att köras i max 100, varför är då högsta tillåtna hastigheten på motorvägar utanför stadsbebyggelse oftast 100-120 km/tim? Borde man inte hellre ha 80-90 km/tim som generell hastighetsgräns istället?
Nej, är det 100+ på en motorväg så skall man se till att ha hastighetsbegränsningen lämpad för alla eller i vart fall de flesta motorfordon, och en hastighetsgräns av 100+ kan vara lämpad även för bilar med en släpvagn om man har en bestämmelse som ger en bil med släpvagn dispens från 80-gränsen, på villkoret att släpvagnen är besiktad med 100-certifikat som intygar att släpvagnen är säker att köra fortare än 80, sådana certifikat kan utfärdas även i Sverige numera även om de hittills aldrig blivit giltiga i Sverige.

Det är ju sedan 10 år tillåtet att köra en tung buss, som kan ha en totalvikt omkring 12 ton, i högst 100 km/tim, på villkoret att samtliga sittande passagerare har tillgång till säkerhetsbälte, men det är märkligt nog inte tillåtet att köra en lastbil med en totalvikt av 3,5 till 12 ton i högre fart än 90 km/tim, trots att den har en jämställd totalvikt som en tung buss.
I Japan är hastighetsbegränsningen såvitt jag läst 100 km/tim för alla bussar plus för tunga lastbilar med en totalvikt av högst 8 ton. Jag tycker personligen det är onödigt att hastighetsbegränsa en buss utan säkerhetsbälte på samtliga sittplatser till lägre hastighet än 100 km/tim, med hänsyn till att det är minimal skillnad mellan en buss med och en buss utan säkerhetsbälten, det är ändå relativt få busspassagerare som sitter fastspänd med bältet och då är det ingen skillnad mellan att köra 100 på motorväg med eller utan säkerhetsbälte för alla sittande passagerare.
I Tyskland får en buss utan säkerhetsbälte på samtliga sittplatser inte ens köras fortare än 80 km/tim.
 
B
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan vara väldigt svårt för väldigt många.

Andra saker som inte kan vara så svårt är:
  • Lära sig vem som stiftar lagar i Sverige
  • Lära sig att titta längre fram så man inte blir överraskad och tvingad bromsa kraftigt för ett långsammare fordon
  • Acceptera att lagar är olika i olika länder
Inget av ovanstående är svårt, ändå misslyckas du gång på gång. Varför tror du då att alla andra alltid gör rätt? Har du förresten någon egen erfarenhet av att köra med släp och isåfall hur mycket (frågan har ställts flera ggr för, men aldrig besvarats).

Det kan du förstås anse, men släp går ofta bra om man gör rätt. Skåpbilar och lätta lastbilar är inte heller en garant för att du får in brädorna.
Största skåpbilen du kan hyra på OKQ8 har ett lastutrymme som är 4,30 meter långt, skåpbilen med lyft 4,10 meter. Då får man köra med öppna bakdörrar/nedstängt lyft och det är betydligt svårare att spänna fast lasten, vilket många är dåliga på redan på släpvagnar.

Vagnen kanske klarar 100 km/h om den är korrekt lastad, men marginalen minskas. Trafiksäkerhet utgår inte från att alla gör rätt i alla situationer. Om jag inte minns fel så kolliderade du med en mopedist (cyklist?) för att du utgick från att alla alltid gör rätt och du kom från höger och behövde således inte titta...
Om en släpvagn är felaktigt lastad, exempelvis med för tung last, så får släpvagnen inte köras alls. Det är naturligtvis en förutsättning för att få köra en släpvagn att den är korrekt och säkert lastad. Tyvärr har jag sett i dokumentären "Vägens hjältar" att vissa bilister med släpvagn antingen kört med för tung last eller av slarv missat att säkra lasten och av sådana orsaker tappat last på motorvägar eller andra större vägar.
 
B Björn He Bergman skrev:
Sen undrar jag hur folk som är emot Tempo100 i Sverige verkligen tänker.
Jag tror att ingen bryr sig för det är inte ett riktig problem att det bara går i 80 med släp.

B Björn He Bergman skrev:
Tänk om en bilist som kör med släpvagn vill kunna köra om en tung långtradare, då kommer bilisten att ta enormt lång tid på sig att hinna passera långtradare, liksom om en lastbil försöker köra om en annan, om bilisten inte tillåts köra fortare än 80 km/tim, ens om släpvagnen är konstruerad för att kunna köras i högst 100
Nej, det är ett påhittat problem eftersom bilisten inte får köra fortare än 80. Jag vill kunna köra om alla bilar på motorvägen men det får jag inte heller trots att min bil är gjort för en marchfart på 180kph. Du hittar på problem som inte finns i sverige.
B Björn He Bergman skrev:
Jag har själv upplevt situationer på en 110-120-väg då en lastbil försöker köra om en annan lastbil och tar jättelång tid på sig att hinna passera den andra lastbilen och under tiden tvingas bilister som kör upp till 125 km/tim bromsa in kraftigt bakom den hindrande lastbilen som kör i vänstra filen så mycket långsammare, en lastbil med släp är ju hastighetsbegränsad till högst 80 km/tim, och sånt orsakar försämrat trafikflöde på en motorväg med en hastighet upp till 130 km/tim och risk för köbildning då bilister som kör fortare än 100 tvingas bromsa in kraftigt. En sån trafiksituation kan lika lätt uppstå om en bilist med släpvagn vill försöka köra om en tung långtradare och inte tillåts köra fortare än 80 km/tim ens om släpvagnen är konstruerad för att kunna köras max 100.
lösningen på det är att lastbilen inte får köra om. Väldigt enkelt och mycket trafiksäkrare.

B Björn He Bergman skrev:
Varför det hittills aldrig blivit tillåtet i Sverige att köra max 100 med en släpvagn är för att de som arbetar med vägtrafik är inkompetenta jävla klantdjävlar som har stor okunskap om släpvagnar. Sverige är på många sätt ett U-land i jämförelse med Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Japan.
Jag tror det snarare beror på att de som argumenterar för tempo100 är klantdjävlar som hittar på problem som inte finns och därmed får lagändringen aldrig fotfäste heller.


B Björn He Bergman skrev:
Om det inte anses lämpligt att köra bil med släpvagn i 100 km/tim, ens med ett besiktningsintyg som intygar att den är konstruerad säker att köras i max 100, varför är då högsta tillåtna hastigheten på motorvägar utanför stadsbebyggelse oftast 100-120 km/tim? Borde man inte hellre ha 80-90 km/tim som generell hastighetsgräns istället?
Givetvis för att det är TVÅ HELT OLIKA saker att köra en vanlig bil i 120 och att köra bil och släp i 100. Är inte det rätt självklart?
 
B Björn He Bergman skrev:
Om en släpvagn är felaktigt lastad, exempelvis med för tung last, så får släpvagnen inte köras alls. Det är naturligtvis en förutsättning för att få köra en släpvagn att den är korrekt och säkert lastad. Tyvärr har jag sett i dokumentären "Vägens hjältar" att vissa bilister med släpvagn antingen kört med för tung last eller av slarv missat att säkra lasten och av sådana orsaker tappat last på motorvägar eller andra större vägar.
Hur ofta kör du själv med släp?
Varför har du hakat upp dig på det här?
Hur många mil om året kör du bil, med eller utan släp?
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Det vore rimligare att hellre försöka genomföra högertrafikomläggning på Brittiska öarna, som i Sverige 1967, så att vi får ett helt Europa med högertrafik. Det är ändå enbart Brittiska öarna som har vänstertrafik i Europa.
Sen undrar jag hur folk som är emot Tempo100 i Sverige verkligen tänker. Tänk om en bilist som kör med släpvagn vill kunna köra om en tung långtradare, då kommer bilisten att ta enormt lång tid på sig att hinna passera långtradare, liksom om en lastbil försöker köra om en annan, om bilisten inte tillåts köra fortare än 80 km/tim, ens om släpvagnen är konstruerad för att kunna köras i högst 100. Som jag sagt så är det ett problem att ha fordon i vänstra filen som kör så mycket långsammare än en personbil som kör upp till 130 km/tim, en viktig förutsättning för det är att tillåta 100 km/tim för personbilar med en släpvagn, för att låta bil med släpvagn hålla jämställt tempo som andra bilister.
Jag har själv upplevt situationer på en 110-120-väg då en lastbil försöker köra om en annan lastbil och tar jättelång tid på sig att hinna passera den andra lastbilen och under tiden tvingas bilister som kör upp till 125 km/tim bromsa in kraftigt bakom den hindrande lastbilen som kör i vänstra filen så mycket långsammare, en lastbil med släp är ju hastighetsbegränsad till högst 80 km/tim, och sånt orsakar försämrat trafikflöde på en motorväg med en hastighet upp till 130 km/tim och risk för köbildning då bilister som kör fortare än 100 tvingas bromsa in kraftigt. En sån trafiksituation kan lika lätt uppstå om en bilist med släpvagn vill försöka köra om en tung långtradare och inte tillåts köra fortare än 80 km/tim ens om släpvagnen är konstruerad för att kunna köras max 100.

Varför det hittills aldrig blivit tillåtet i Sverige att köra max 100 med en släpvagn är för att de som arbetar med vägtrafik är inkompetenta jävla klantdjävlar som har stor okunskap om släpvagnar. Sverige är på många sätt ett U-land i jämförelse med Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Japan.
Tyskar vet att släpvagnar utrustade med stabilisatorkoppling och hydraulisk stötdämpare är trafiksäkra att köra i 100 km/tim, bl.a. nu efter att ha tillåtit bilister att köra i 100 med släp på prov, men svenskar är såpass jävla inkompetenta att de inte alls har lärt sig av det.

Om det inte anses lämpligt att köra bil med släpvagn i 100 km/tim, ens med ett besiktningsintyg som intygar att den är konstruerad säker att köras i max 100, varför är då högsta tillåtna hastigheten på motorvägar utanför stadsbebyggelse oftast 100-120 km/tim? Borde man inte hellre ha 80-90 km/tim som generell hastighetsgräns istället?
Nej, är det 100+ på en motorväg så skall man se till att ha hastighetsbegränsningen lämpad för alla eller i vart fall de flesta motorfordon, och en hastighetsgräns av 100+ kan vara lämpad även för bilar med en släpvagn om man har en bestämmelse som ger en bil med släpvagn dispens från 80-gränsen, på villkoret att släpvagnen är besiktad med 100-certifikat som intygar att släpvagnen är säker att köra fortare än 80, sådana certifikat kan utfärdas även i Sverige numera även om de hittills aldrig blivit giltiga i Sverige.

Det är ju sedan 10 år tillåtet att köra en tung buss, som kan ha en totalvikt omkring 12 ton, i högst 100 km/tim, på villkoret att samtliga sittande passagerare har tillgång till säkerhetsbälte, men det är märkligt nog inte tillåtet att köra en lastbil med en totalvikt av 3,5 till 12 ton i högre fart än 90 km/tim, trots att den har en jämställd totalvikt som en tung buss.
I Japan är hastighetsbegränsningen såvitt jag läst 100 km/tim för alla bussar plus för tunga lastbilar med en totalvikt av högst 8 ton. Jag tycker personligen det är onödigt att hastighetsbegränsa en buss utan säkerhetsbälte på samtliga sittplatser till lägre hastighet än 100 km/tim, med hänsyn till att det är minimal skillnad mellan en buss med och en buss utan säkerhetsbälten, det är ändå relativt få busspassagerare som sitter fastspänd med bältet och då är det ingen skillnad mellan att köra 100 på motorväg med eller utan säkerhetsbälte för alla sittande passagerare.
I Tyskland får en buss utan säkerhetsbälte på samtliga sittplatser inte ens köras fortare än 80 km/tim.
ZZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzz

sorry jag försökte hänga med men det är rätt långa och tunglästa inlägg du gör.

Vet inte varifrån du har fått att det finns motståndare till tempo100. Bara för att Tyskland råkar ha något som vi inte har så betyder det inte att det sitter någon här hemma och aktivt motarbetar det.
Det är snarare bara en indikation på att behovet/efterfråga inte är tillräckligt stor för att det ska läggas resurser på det.
 
B
S Stuff skrev:
ZZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzz

sorry jag försökte hänga med men det är rätt långa och tunglästa inlägg du gör.

Vet inte varifrån du har fått att det finns motståndare till tempo100. Bara för att Tyskland råkar ha något som vi inte har så betyder det inte att det sitter någon här hemma och aktivt motarbetar det.
Det är snarare bara en indikation på att behovet/efterfråga inte är tillräckligt stor för att det ska läggas resurser på det.
Det är ju sedan cirka 10 år möjligt att ansöka om tyskt 100-certifikat hos en fordonsbesiktning i Sverige, men nackdelen är att 100-certifikatet inte ger en bilist rätt att köra fortare än 80 med släpvagnen tillkopplad i Sverige, trots att det är ett intyg på att släpvagnen är trafiksäker att köras i max 100 km/tim.
Det enda som behövs är faktiskt en ny särbestämmelse i Trafikförordningen eller Transportstyrelsens föreskrifter som stadgar att en personbil med en tillkopplad släpvagn kan ges dispens från den generella hastighetsbegränsningen av 80 km/tim förutsatt att den är besiktad med godkänt certifikat för att köras max 100 km/tim. Det har ändå nyligen börjat debatteras om att införa ny 100-gräns för bilar med en husvagn.

Den stund då en tysk bilist får böter för att ha kört i 100 med husvagn i Sverige, trots att husvagnen är godkänd för att få köras i 100 km/tim, så emotser jag en friande dom med motiveringen att om en släpvagn är godkänd för att få köras i högst 100 km/tim så är den inte hastighetsbegränsad till enbart 80 km/tim. En sån dom skulle kunna ge vägledning till framtida rättsfall genom att informera att släpvagnar kan konstateras säkra att köras i 100 km/tim vid besiktning, och under förutsättning att en släpvagn har utfärdat 100-certifikat så är det inte förbjudet att framföra släpvagnen i högre fart än 80 km/tim, förutsatt att hastighetsbegränsningen på vägen är minst 100 km/tim förstås. Skulle det komma en sån dom i framtiden så skulle den vara vägledande för folk som inte känner till att 100-certifikat kan utfärdas för en släpvagn som uppfyller samtliga kriterier för att anses säker att framföras i högst 100 km/tim.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.