73 367 läst · 202 svar
73k läst
202 svar
Den halvstora jiggbyggestråden
Verktygstokig
· Halland
· 7 579 inlägg
För att aktivera tråden med relevant innehåll...
Denna mall är såpass anpassningsbar att den nästan kvalificerar sig som jigg.
Grundmallen är en vinkel med tillräcklig längd för att kunna spännas fast på arbetsstycket utan att tvingarna är i vägen för handöverfräsen. Hålet i mallen är centrerat och ligger jäms med kanten.
Därmed kan jag enkelt göra insatsmallar. Här för en låsstolpe.
Utan att flytta någonting kan jag byta insatsmallen mot en för låskistan.
Som extrafunktion gjorde jag mall för beslagshål. Det innerdörrsavstånd på dessa. De sitter där de sitter men behövs det för att det är ett obskyrt låshus så går det ändå att använda genom att flytta mallen.
Ett exempel på multifunktionalliteten är att jag använt samma grundmall med andra insatser för slutblecket. Med samma längd på mall blir det enklare att mäta in.
Den stora fördelen med detta sätt att göra mallar är förstås att inte behöva leta efter stora spillbitar för att göra den. En kloss som passar i urtaget i grundmallen är allt som behövs.
Det är också lättare att göra tilläggsmall för fräsning i flera nivåer.
Mallarna tar mindre plats att lagra.
Bonustips
Om det bara skall vara hål för trycke. Då kan man sätta ena tvingen ivägen för hålet som inte skall fräsas ur. Bra gardering mot plötslig spädbarnssenilitet . Fråga inte varför den sortens markeringar kan behövas...
Mvh Findus
Denna mall är såpass anpassningsbar att den nästan kvalificerar sig som jigg.
Grundmallen är en vinkel med tillräcklig längd för att kunna spännas fast på arbetsstycket utan att tvingarna är i vägen för handöverfräsen. Hålet i mallen är centrerat och ligger jäms med kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Därmed kan jag enkelt göra insatsmallar. Här för en låsstolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan att flytta någonting kan jag byta insatsmallen mot en för låskistan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som extrafunktion gjorde jag mall för beslagshål. Det innerdörrsavstånd på dessa. De sitter där de sitter men behövs det för att det är ett obskyrt låshus så går det ändå att använda genom att flytta mallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett exempel på multifunktionalliteten är att jag använt samma grundmall med andra insatser för slutblecket. Med samma längd på mall blir det enklare att mäta in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den stora fördelen med detta sätt att göra mallar är förstås att inte behöva leta efter stora spillbitar för att göra den. En kloss som passar i urtaget i grundmallen är allt som behövs.
Det är också lättare att göra tilläggsmall för fräsning i flera nivåer.
Mallarna tar mindre plats att lagra.
Bonustips
Om det bara skall vara hål för trycke. Då kan man sätta ena tvingen ivägen för hålet som inte skall fräsas ur. Bra gardering mot plötslig spädbarnssenilitet . Fråga inte varför den sortens markeringar kan behövas...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus
Det är en Cobolt 16mm låskistfräs på vilken jag satt 4 kullager för att den skall få bra stöd i mallarna.B badtastex skrev:
Har en 2,7 meter hög låda för att slippa ställa dörrar och annat på golvet. På utsidan hängde jag mallar. När det blev fullt byggde jag ut med luckor på gångjärn på sidorna.Lime113 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som synes finns det plats över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den platsen kommer räcka längre med insatsmallar.
Mvh Findus
PS. En mall på en tavla går att hitta. En mall under en bänk eller i en låda är borta i rymden. (Alldeles nytt snickaraxiom...)DS
PPS. Kullager är standardvaror. Jag köper lager här.
https://www.mecmove.se/
Låskistfräsen går att sätta lite längre ut i hållaren. Fullt intryckt i en DW621 når den ca 65mm ner. Utdragen 12mm klarar den ett normalt låshus. Stålet måste dock vara bra balanserat. Är det det minsta ojämnt så kan det vibrera loss. DS
Redigerat:
Hoppas man kan smita in med en fråga från en nybörjare (blivande hobbysnickrare) här.
Hade tänkt jag skulle klara mina första snitt med det parallellanslag som kom med min bordssåg men det var faktiskt sämre än jag räknat med till och med med mina lågt ställda krav.
Så behöver göra en släde långt tidigare än jag planerat.
För mig som gör detta som en ren hobby och allt är en ren kostnad som jag inte kan hämta hem i tidsvinst eller annat så är det material, björkplywood, som de flesta verkar använda (åtminstone om man får tro jänkarna och deras videos på tuben) lite väl dyrt för att göra mina första saker i. Dessutom inte helt lätt att få tag på.
Finns det billigare, och enklare att hitta, alternativ som "duger" om man vill göra en släde till sin bordssåg?
Hade tänkt jag skulle klara mina första snitt med det parallellanslag som kom med min bordssåg men det var faktiskt sämre än jag räknat med till och med med mina lågt ställda krav.
Så behöver göra en släde långt tidigare än jag planerat.
För mig som gör detta som en ren hobby och allt är en ren kostnad som jag inte kan hämta hem i tidsvinst eller annat så är det material, björkplywood, som de flesta verkar använda (åtminstone om man får tro jänkarna och deras videos på tuben) lite väl dyrt för att göra mina första saker i. Dessutom inte helt lätt att få tag på.
Finns det billigare, och enklare att hitta, alternativ som "duger" om man vill göra en släde till sin bordssåg?
För mig som inte ännu satt mig in i olika material. När du skriver Furuplywood, vad menar du då?Sthlm1891 skrev:
För mig finns det två kända sorters plywood. konstruktionsplywood från byggmarknaden och björkplywood som jag aldrig sett personligen utan egentligen bara känner till som "baltic birch plywood".
Menar du konstruktionsplywood eller någon av de sorter jag inte känner till?
Furuplywood är snickeriplywood, alltså inte till konstruktioner. Den är lite finare än konstruktionsplywood.
Finns på bland annat Bauhaus: https://www.bauhaus.se/furuplywood-...wbU_lS3IdFjaR5LIoT9BkUkV3KneWHREaAtmTEALw_wcB
Finns på bland annat Bauhaus: https://www.bauhaus.se/furuplywood-...wbU_lS3IdFjaR5LIoT9BkUkV3KneWHREaAtmTEALw_wcB
Tackar!Sthlm1891 skrev:
MDF tycker jag blir lite för tungt för en släde så föredrar något som inte väger så mycket.
Bauhaus har bara upp till 12mm furuplywood. Känns som gränsfall att det är tjockt nog men kanske räcker.
Tack Ola för att du tar dig tiden att filma och redigera för att sprida bra metoder. Har inte sett hela då det är meningen att jag skall göra nytta just nu🙄.
Det jag sett är väldigt tydligt och lätt att följa. Det är en mycket enkel metod.
Några reflektioner från min proffessionella synvinkel. Vilka, för all del, kan vara onödigt petiga för hobbyanvändare.
Brukar fortfarande göra mina mallar av tät plyfa typ björk. Ogärna MDF. Anledningen är att jag tycker MDF är för mjukt och att slitaget påverkar resultatet tidigare än jag önskar. Jag tenderar å andra sidan använda mallar i evighet. Samt... använder sällan mallring, som minskar slitaget till nära noll. Använder stål med kullager på axeln så att jag slipper räkna om när jag gör mallen utan helt enkelt kan ta ut exakt efter det jag tänker ha mallen till.
Som Ola säger i filmen. Vilket material som helst duger när evigheten bara är några tillfällen eller tills mallen är borta... Leder till en sidodiskurs om förvaring av mallar vilken kanske är OT i Olas giggtråd.
Angående tjocklek på mallämnen.
Med kullager på axeln bör mallen vara tillräckligt hög för att lagret skall få bra stöd utan att man måste avverka för mycket. De stål jag använder mest har ca 16mm höga skär. Lagret hamnar ytterligare någon mm över det. Gör därför ogärna mallar av tunnare material än 18mm.
Angående fastspänning av mallar.
Små mallar vill man fästa utan att tvingarna är i vägen. Hål i kanten som Ola visar fungerar bra. Har personligen slutat göra så. Jag kör ju med DeWalt 621 som man i princip alltid håller med två händer. Då är det nästan aldrig ett problem med att ha den skårade sidan av mallen uppåt. Inte heller ett problem med 10mm breda 9mm djupa spår som medger användning av Festool-tvingar väldigt nära urtaget.
All spårning kommer då på samma sida. Inbillar mig att det gör mallarna starkare.
En annan anledning att vilja ha den ospårade sidan av mallen mot arbetsstycket är att det då inte finns någonstans där skräp kan påverka när mallen flyttas. Flisor sätter sig gärna i sågspåren.
Det är bara småsaker. Kanske de redan berörs senare i filmen 😳 och jag har gnetat i onödan.
Mvh Findus
Det jag sett är väldigt tydligt och lätt att följa. Det är en mycket enkel metod.
Några reflektioner från min proffessionella synvinkel. Vilka, för all del, kan vara onödigt petiga för hobbyanvändare.
Brukar fortfarande göra mina mallar av tät plyfa typ björk. Ogärna MDF. Anledningen är att jag tycker MDF är för mjukt och att slitaget påverkar resultatet tidigare än jag önskar. Jag tenderar å andra sidan använda mallar i evighet. Samt... använder sällan mallring, som minskar slitaget till nära noll. Använder stål med kullager på axeln så att jag slipper räkna om när jag gör mallen utan helt enkelt kan ta ut exakt efter det jag tänker ha mallen till.
Som Ola säger i filmen. Vilket material som helst duger när evigheten bara är några tillfällen eller tills mallen är borta... Leder till en sidodiskurs om förvaring av mallar vilken kanske är OT i Olas giggtråd.
Angående tjocklek på mallämnen.
Med kullager på axeln bör mallen vara tillräckligt hög för att lagret skall få bra stöd utan att man måste avverka för mycket. De stål jag använder mest har ca 16mm höga skär. Lagret hamnar ytterligare någon mm över det. Gör därför ogärna mallar av tunnare material än 18mm.
Angående fastspänning av mallar.
Små mallar vill man fästa utan att tvingarna är i vägen. Hål i kanten som Ola visar fungerar bra. Har personligen slutat göra så. Jag kör ju med DeWalt 621 som man i princip alltid håller med två händer. Då är det nästan aldrig ett problem med att ha den skårade sidan av mallen uppåt. Inte heller ett problem med 10mm breda 9mm djupa spår som medger användning av Festool-tvingar väldigt nära urtaget.
All spårning kommer då på samma sida. Inbillar mig att det gör mallarna starkare.
En annan anledning att vilja ha den ospårade sidan av mallen mot arbetsstycket är att det då inte finns någonstans där skräp kan påverka när mallen flyttas. Flisor sätter sig gärna i sågspåren.
Det är bara småsaker. Kanske de redan berörs senare i filmen 😳 och jag har gnetat i onödan.
Mvh Findus
Tack, bra synpunkter. Filmen är medvetet tweakad aningen mot hobbysegmentet ska erkännas, jag gör ju aldrig pilar (eller fjärilsformer) i vanliga fall men tyckte det va ett enkelt exempel för att visa metoden. Tänkte att de som yrkessnickrar fattar metoden första minuten av filmen o är erfarna nog att göra egna anpassningar så prylarna överlever konstant användande.findus42 skrev:Tack Ola för att du tar dig tiden att filma och redigera för att sprida bra metoder. Har inte sett hela då det är meningen att jag skall göra nytta just nu🙄.
Det jag sett är väldigt tydligt och lätt att följa. Det är en mycket enkel metod.
Några reflektioner från min proffessionella synvinkel. Vilka, för all del, kan vara onödigt petiga för hobbyanvändare.
Brukar fortfarande göra mina mallar av tät plyfa typ björk. Ogärna MDF. Anledningen är att jag tycker MDF är för mjukt och att slitaget påverkar resultatet tidigare än jag önskar. Jag tenderar å andra sidan använda mallar i evighet. Samt... använder sällan mallring, som minskar slitaget till nära noll. Använder stål med kullager på axeln så att jag slipper räkna om när jag gör mallen utan helt enkelt kan ta ut exakt efter det jag tänker ha mallen till.
Som Ola säger i filmen. Vilket material som helst duger när evigheten bara är några tillfällen eller tills mallen är borta... Leder till en sidodiskurs om förvaring av mallar vilken kanske är OT i Olas giggtråd.
Angående tjocklek på mallämnen.
Med kullager på axeln bör mallen vara tillräckligt hög för att lagret skall få bra stöd utan att man måste avverka för mycket. De stål jag använder mest har ca 16mm höga skär. Lagret hamnar ytterligare någon mm över det. Gör därför ogärna mallar av tunnare material än 18mm.
Angående fastspänning av mallar.
Små mallar vill man fästa utan att tvingarna är i vägen. Hål i kanten som Ola visar fungerar bra. Har personligen slutat göra så. Jag kör ju med DeWalt 621 som man i princip alltid håller med två händer. Då är det nästan aldrig ett problem med att ha den skårade sidan av mallen uppåt. Inte heller ett problem med 10mm breda 9mm djupa spår som medger användning av Festool-tvingar väldigt nära urtaget.
All spårning kommer då på samma sida. Inbillar mig att det gör mallarna starkare.
En annan anledning att vilja ha den ospårade sidan av mallen mot arbetsstycket är att det då inte finns någonstans där skräp kan påverka när mallen flyttas. Flisor sätter sig gärna i sågspåren.
Det är bara småsaker. Kanske de redan berörs senare i filmen 😳 och jag har gnetat i onödan.
Mvh Findus
Jag har kört med nerfrästa spår för tvingar vid några tillfällen men hål från sidan är lite mindre jobb att få till.
Väldigt bra tips och video. Stort tack till er båda. Extra plus för den befriande äkta och väldigt svenska produktionen. Hellyhansentröja i garaget, snusdosa i fickan och lite kaffe kvar i koppen som fick illustrera frässtål med kullager. Mycket lättare att känna ”det där kan jag nog göra själv” när jag ser Ola i skrubben, än när man ser en tipsvideo filmad i en hangar med gigantiska maskiner och stylade assistenter i bakgrunden.
Verktygstokig
· Halland
· 7 579 inlägg
Inte ens i ett garage : s (mer typ en källare..)Hep skrev:Väldigt bra tips och video. Stort tack till er båda. Extra plus för den befriande äkta och väldigt svenska produktionen. Hellyhansentröja i garaget, snusdosa i fickan och lite kaffe kvar i koppen som fick illustrera frässtål med kullager. Mycket lättare att känna ”det där kan jag nog göra själv” när jag ser Ola i skrubben, än när man ser en tipsvideo filmad i en hangar med gigantiska maskiner och stylade assistenter i bakgrunden.