En gigg under utveckling.
Börjat med ett renkapat ämne limmat av 3x9mm plyfa. Fräst ett spår.
Verktyg med fräs monterat på trästycke i en verkstad, med synliga frästa spår och precisionstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjort ett spår i kanten av spåret med en skivnotsfräs.
Viktigt att det inte är ända ner i botten.
Verktyg för precisionstillverkning, med uppspänt arbetsstycke och fräsaggregat, på en arbetsbänk.
Skapa konto

En kloss falsad för att löpa. Viktig detalj. Värt att lägga ner tid på att få denna bra. Bör löpa lätt utan glapp. Falsad endast på ovansidan. Det blir någon mm luft under klossen. Hoppas att det skall räcka för att funktionen inte skall påverkas av spån.
Trägigg under konstruktion med fräst spår och precisionsborrat hål, limmat av flera lager plywood.
Skapa konto

Precisionsborrning. Längsgående hålet är 6mm för M6 gängstång. Medger inga halvmissar.
Trädel av en gigg med limmat lager av plywood, spår och långmutter.
Skapa konto

Gängstången är låst med en mutter i klossen. Löper genom en stabil vinkel där tillräckligt stabil låsning ken erhållas.
Verktygsjigg under konstruktion med M6 gängstång, trä och metalldelar, på ett arbetsbord.
Skapa konto

Ersatte de vanliga muttrarna med en långmutter och en hög skivmutter (Hornbach).
Stigningen på M6 är en millimeter. Kompletterade skivmuttern med en bit maskeringstape och har linjerat upp 16delar. Varför 16 kanske ni undrar? Ja... kunde ha försökt rita tiondelar, men det är inte så enkelt att få det bra. Mycket enklare att dela och dela. Syftet är ju att kunna ha gängan som referens när sargsprinten i klossen flyttas. När allt kommer omkring så är 16-dels mm bättre än 10-dels.
Komponent av en gigg med markerade intervaller och gängstång fixerad med mutter.
Skapa konto

Gjorde ett fösök att markera upp. 3 och 3/16dels mm intervall. Det är ca 3,187mm. Fyra värdesiffror måste rimligen duga för träarbeten. En cirkel med den radien har en omkrets på 20,03mm. Genom att räkna varv och 16dels varv borde jag kunna få fullt tillräcklig noggranhet så långt som gängan räcker.
Trägigg med gängstång, långmutter och märkningar för precisionsarbeten.
Skapa konto

Test. Fixerade jiggen på sågbordet. Vred fram centrum till index gånger 24. Med hjälp av en vinkelmätare från skrivbordet borrade jag hål med 15 graders lucka. Förhoppningen är förstås att hålen skall ligga cc 20.03 mm från varandra runt radien.
Verktygsjigg med borrade hål och vinkelmått på arbetsbänk för precisionstillverkning.
Skapa konto

Med ett annat enkelt hjälpmedel ritade jag parallella linjer mellan hålen.
Hemmagjord träjigg med mätkloss och gängstång, uppmärkta borrade hål och linjer för träbearbetning.
Skapa konto

Sågade ut efter streck med uppocknedvänd sticksåg. Detta är det första försöket. Mest för att se om det går att få tillräcklig noggranhet för att kunna göra fungerande kugghjul.
Trägigg under konstruktion med utskurna tänder och märkningar för precision, på ett sågbord.
Skapa konto

Erfarenheter så här långt.
Indexsystemet fungerar ypperligt. Det är cc 20 runtom även om ett och annat hål har drivit iväg några tiondelar. Att genomsnittet stämmer är viktigare än att varje tagg är exakt rätt. Kommer jag så nära kan jag öka noggrannheten genom att göra större kugghjul. Ett fel på en halv mm på en enskild kugg betyder mindre om det är 21 st istället för 7.

Återstår flera steg. Är cc20 rätt avstånd för 10mm borr. Hur skall tänderna se ut för att en standard skall kunna gripa. Ingen av dessa faktorer ändrar själva giggen.

Mvh Findus

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Rickard Gbg och 6 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
En gigg under utveckling.
Börjat med ett renkapat ämne limmat av 3x9mm plyfa. Fräst ett spår.
[bild]
Gjort ett spår i kanten av spåret med en skivnotsfräs.
Viktigt att det inte är ända ner i botten.
[bild]
En kloss falsad för att löpa. Viktig detalj. Värt att lägga ner tid på att få denna bra. Bör löpa lätt utan glapp. Falsad endast på ovansidan. Det blir någon mm luft under klossen. Hoppas att det skall räcka för att funktionen inte skall påverkas av spån.
[bild]
Precisionsborrning. Längsgående hålet är 6mm för M6 gängstång. Medger inga halvmissar.
[bild]
Gängstången är låst med en mutter i klossen. Löper genom en stabil vinkel där tillräckligt stabil låsning ken erhållas.
[bild]
Ersatte de vanliga muttrarna med en långmutter och en hög skivmutter (Hornbach).
Stigningen på M6 är en millimeter. Kompletterade skivmuttern med en bit maskeringstape och har linjerat upp 16delar. Varför 16 kanske ni undrar? Ja... kunde ha försökt rita tiondelar, men det är inte så enkelt att få det bra. Mycket enklare att dela och dela. Syftet är ju att kunna ha gängan som referens när sargsprinten i klossen flyttas. När allt kommer omkring så är 16-dels mm bättre än 10-dels.
[bild]
Gjorde ett fösök att markera upp. 3 och 3/16dels mm intervall. Det är ca 3,187mm. Fyra värdesiffror måste rimligen duga för träarbeten. En cirkel med den radien har en omkrets på 20,03mm. Genom att räkna varv och 16dels varv borde jag kunna få fullt tillräcklig noggranhet så långt som gängan räcker.
[bild]
Test. Fixerade jiggen på sågbordet. Vred fram centrum till index gånger 24. Med hjälp av en vinkelmätare från skrivbordet borrade jag hål med 15 graders lucka. Förhoppningen är förstås att hålen skall ligga cc 20.03 mm från varandra runt radien.
[bild]
Med ett annat enkelt hjälpmedel ritade jag parallella linjer mellan hålen.
[bild]
Sågade ut efter streck med uppocknedvänd sticksåg. Detta är det första försöket. Mest för att se om det går att få tillräcklig noggranhet för att kunna göra fungerande kugghjul.
[bild]
Erfarenheter så här långt.
Indexsystemet fungerar ypperligt. Det är cc 20 runtom även om ett och annat hål har drivit iväg några tiondelar. Att genomsnittet stämmer är viktigare än att varje tagg är exakt rätt. Kommer jag så nära kan jag öka noggrannheten genom att göra större kugghjul. Ett fel på en halv mm på en enskild kugg betyder mindre om det är 21 st istället för 7.

Återstår flera steg. Är cc20 rätt avstånd för 10mm borr. Hur skall tänderna se ut för att en standard skall kunna gripa. Ingen av dessa faktorer ändrar själva giggen.

Mvh Findus
Teaser..

• Gilla
findus42
  • Laddar…
@Frustrator
Självklart men inte uppenbart. Frågan är förstås vad jag behöver kuggar till...
Mvh Findus

Allas vår Mathias Wandel har ett antal videor om just kugghjulsframställning

findus42 findus42 skrev:
@Frustrator
Självklart men inte uppenbart. Frågan är förstås vad jag behöver kuggar till...
Mvh Findus
Nä du bygger ju en gigg.. Häst drar en röd gigg med höga hjul och kusk på en träbänk på en grön äng.
Skapa konto

• Gilla
Bergsee
  • Laddar…
Jag vet. Ett annat angreppssätt bara. Går det att göra med giggar så slipper man vissa brister med Wendels metod. Frihandsborrning av centrum t ex. Har en ide om gigg för sågning av kuggar i justersåg.
Skiss av en ide för en gigg till sågning av kuggar, med markerade punkter och banor.
Skapa konto

Bara en ideskiss. Kan bli något helt annat. Men om det fungerar så är det möjligt att få perfekta likformiga tänder. Då kan det gå att minska glappen till ett minimum.

Mvh Findus

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Jag tillverkade en jigg för att planfräsa skäbrädor i ändträ
iZe6VES.jpg

TXEVweM.jpg

xe7zTCb.jpg

Lite jobbigt att sanda ut mönstret från fräsbiten, behöver grovare sandpapper. En riktig planfräsbit skulle också hjälpa och göra det snabbare.

• Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Gigg för sågning av kuggar enligt idén från tidigare inlägg.
Gigg för sågning av kuggar fäst med tvingar på kapanhållet i ett verkstadsutrymme med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Fästes med tvingar på kapanhållet. Klingans höjd ställs efter storlek på kugg. Klingan är rak och sågar utanför kuggens centrum. Därmed blir tänderna lite vinklade. På en mindre kugg blir vinkeln skarpare. Som det skall vara.

Som bonus kan klingan ställas ner någon cm och radien kan snyggas till. Testade på proven jag gjort. Proven är sisådär. Avstånden från kugg till kugg varierar med några tiondelar.

Verkar fungera utan perfektion.

Mvh Findus

PS. Lade upp inlägget för 48 min sedan. Kunde tillverka en till kugg i annan storlek tills nu.
Hemmagjord gigg för att såga kuggar, fäst på kapanhållet med tvingar, bredvid en kapad kugg.
Skapa konto

Två hemgjorda träkuggar med utskurna tänder och centrummärkning, fästa på arbetsbänk.
Skapa konto

Lite att utveckla om geometrin men finns gott hopp. DS

Redigerat:
  • Gilla
ergonomen och 5 till
  • Laddar…
Ser att du har märkt den 403. Är lite besviken att de övriga jiggarna inte har fått samma uppmärksamhet i tråden:surprised:

@Ola C en fråga om dina fräskuber.

Varför har det blivit olika lösningar med avseende på innan- eller utanpåliggande sidor, att tappjiggen stå på sidorna medan ändträjiggen står på basplan? Likväl lösningen att tvinga på baksida (tapp) respektive framsida (ändträ).

Är nämnda skillnader en förbättring mellan första och andra bygget eller är det kopplat till jiggen funktion och utformning?

Stort tack på förhand Ola

Lime113 Lime113 skrev:
@Ola C en fråga om dina fräskuber.

Varför har det blivit olika lösningar med avseende på innan- eller utanpåliggande sidor, att tappjiggen stå på sidorna medan ändträjiggen står på basplan? Likväl lösningen att tvinga på baksida (tapp) respektive framsida (ändträ).

Är nämnda skillnader en förbättring mellan första och andra bygget eller är det kopplat till jiggen funktion och utformning?

Stort tack på förhand Ola
Utanpåliggande sidor som går kant i kant med frontytan är bara dumt, det gjorde jag om till ändträjiggen så fronten istället ligger utanpå sidorna.

Tapphålsjiggen är tänkt att sitta i framtången på hyvelbänken. Sidorna går ner runt tångens guidestänger. Inte nödvändigt på något vis och fyller väl inte någon större funktion egentligen.

Ändträjiggen är tänkt att sitta fasttvingad på framkanten på monteringsbordet. Plankorna är ju nästan uteslutande i stående position när denna jiggen används så det funkar inte att ha jiggen i framtången.

Tvingarna är väl också lite relaterat till ovanstående. Ändträjiggen tvingas alltid fast o hål från fronten funkar i 99% av fallen. Tapphålsjiggen tvingas nästan aldrig och tvingar från fronten krockar antagligen med sidoanhållet. Jag har tvinghål från sidorna i den jiggen + den kan tvingas bakifrån.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Utanpåliggande sidor som går kant i kant med frontytan är bara dumt, det gjorde jag om till ändträjiggen så fronten istället ligger utanpå sidorna.

Tapphålsjiggen är tänkt att sitta i framtången på hyvelbänken. Sidorna går ner runt tångens guidestänger. Inte nödvändigt på något vis och fyller väl inte någon större funktion egentligen.

Ändträjiggen är tänkt att sitta fasttvingad på framkanten på monteringsbordet. Plankorna är ju nästan uteslutande i stående position när denna jiggen används så det funkar inte att ha jiggen i framtången.

Tvingarna är väl också lite relaterat till ovanstående. Ändträjiggen tvingas alltid fast o hål från fronten funkar i 99% av fallen. Tapphålsjiggen tvingas nästan aldrig och tvingar från fronten krockar antagligen med sidoanhållet. Jag har tvinghål från sidorna i den jiggen + den kan tvingas bakifrån.
Tack för det utförliga svaret, jag hade det på känn men hade inte klarat att lista ut alla. (t ex trodde jag att även tapphålsjiggen flitigt skulle användas med vertikalt monterade ämnen som behövde kunna sticka ut)

Tack igen och ursäkta slarvet att det stod tapp vs ändträ istället för tapphål vs ändträ.

Dom där t-tracksen har ju alltid för få och/eller felplacerade hål...o borrar man nya hål kommer man inte in med försänkare i trånga passagen i t-tracken. Icke försänkta skruvar krockar med sakerna man tänkt stoppa i tracksen för dom flesta t-track designer så skruvarna måste ner i godset.

Så, idag gjorde jag något jag borde gjort för typ 10 år sen. Dom ärvda bra att ha fulborren efter svärfar fick donera en 7.5mm borr. Frihandsslipade ett borr till 90 graders nosvinkel och några grader släpp.

Voila. Ingen större skillnad om man jämför min fulförsänkning (höger) med fabriksförsänkningen.
Ett öppet borrset med spiralborrar i olika storlekar, en borr modifierad med tejp för att skapa försänkning.
Skapa konto

Modifierat borr med slipad 90 graders nosvinkel framför en slipmaskin, redo för att skapa försänkta hål i metall.
Skapa konto

Närbild av ett handslipat borr med en 90 graders nosvinkel och bakgrund av arbetsyta.
Skapa konto

T-tracks i aluminium med jämförelse av hemmagjord och fabriksförsänkta hål.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
McHolm och 3 till
  • Laddar…
Hej.
Det blev ju bra, men vill upplysa att det finns små försänkare.
Försänkare i förpackning står på träyta bredvid metallineal och borrat hål med försänkt skruv.
Skapa konto

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Den här tråden får en att inse att det är dags att sälja alla verktyg och hitta någon annan hobby istället. Något man är bra på.

Förstår helt plötsligt varför en del väljer att bli skrotsamlare...

• Gilla
  • Haha
Testarn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.