Oj, jag måste börja bygga snyggare jiggar!
 
Tror vad @Bergsee menar är att få ihop en Ola-jigg inte är så lätt som man kan tro. Det tog mig ett år att få tag på några skivor björkplyfa och nu är jag livrädd att de ska slå sig. Jag har lagt tid på att köpa både skenor från Umeå och tvingar från Amerikat. Resultatet i förhållande till tid och spenderade kronor känns ibland futtigt. Men visst handlar det om att man behöver sina 10 000 timmar i verkstaden (NB ej på forumet).

Mitt förslag är att du skapar en plan från något enkelt till något svårt. Precis som i köket så måste man lära sig hacka grönsaker innan man får svårare uppgifter. I jigg-fallet så innebär det att man inte ska ge sig på att lösa allt med en jigg - när man inte kan mäta, såga, fräsa rakt.

Men framförallt välkommen i gänget :)
 
  • Gilla
Bergsee
  • Laddar…
Åh, man tackar! :cool:

Precis, Olas jiggar är något man kan ha som riktmärke, räknar inte med att komma dit än på länge! Samtidigt blir jiggbyggandet i sig lika roligt som själva möbelprojektbyggandet om man försöker uppnå något man kan vara nöjd med. Och bygger man på meccanovis i björkplywood, då blir också själva jiggen en slags fin möbel!

Men vad jag funderad över var också att om man börjar på noll i materialväg, så springer det snabbt iväg då man ska köpa björkplywood, tvingar och övrigt material innan man skaffat spillbitar. Givetvis slås detta sen ut på övriga projekt och andra jiggar som ni säger, men initiala utläggen blir högre än själva slutkostnaden för det material som går åt till jiggen. Därför undrade jag om ni hade tips kring detta. Jag får helt enkelt tänka annorlunda, i slutändan slås det ut på fler projekt...
 
B Bergsee skrev:
Åh, man tackar! :cool:

Precis, Olas jiggar är något man kan ha som riktmärke, räknar inte med att komma dit än på länge! Samtidigt blir jiggbyggandet i sig lika roligt som själva möbelprojektbyggandet om man försöker uppnå något man kan vara nöjd med. Och bygger man på meccanovis i björkplywood, då blir också själva jiggen en slags fin möbel!

Men vad jag funderad över var också att om man börjar på noll i materialväg, så springer det snabbt iväg då man ska köpa björkplywood, tvingar och övrigt material innan man skaffat spillbitar. Givetvis slås detta sen ut på övriga projekt och andra jiggar som ni säger, men initiala utläggen blir högre än själva slutkostnaden för det material som går åt till jiggen. Därför undrade jag om ni hade tips kring detta. Jag får helt enkelt tänka annorlunda, i slutändan slås det ut på fler projekt...
Japp. Eller sikta på att göra många jiggar direkt av din björkplywoodskiva ;)
Går enkelt att komma på 3-4st som är bra att ha.
 
Där ser är möjligt kan du använda andra material. T ex MDF, IKEA täcksidor eller blocket hyllplan. Bygg mockups för att testa innan du sätter sågen i ditt finare material.

Själv försöker jag göra de tekniker Ola gör steg för steg. Fräsa skena i en spillbit, sätta sargspring och hål så två ytor blir 90°, få hål dit man vill ha dem :)crysmile:).

Jag förstår både din och Olas syn på jiggbyggandet men någonstans måste man börja bygga. Ola föreslår att bygga v1.0. I mitt och kanske ditt fall handlar det om teknikerna som behövs för att få ihop jiggen :) sen när man väl har börjat prototypa så märker man väldigt snabbt om man dimensionera för stort eller för litet och vännerna på byggahus brukar vara väldigt hjälpsamma. Se bara besväret Ola gjorde när jag ville se baksidan av hans jigg.

Nej nu kastar jag lite sågspån på mig själv och ska försöka sluta vara så pretantiös :p
 
  • Gilla
Bergsee och 1 till
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
/.../ vännerna på byggahus brukar vara väldigt hjälpsamma. /.../
Ja, jag är ny här men är redan rörd över er välvilja och hjälpsamhet! Tack!

Nu behöver jag bara lite tid att fixa till det sista i ”verkstaden” så kommer jag snart sätta igång på allvar!
 
B Bergsee skrev:
Nu behöver jag bara lite tid att fixa till det sista i ”verkstaden” så kommer jag snart sätta igång på allvar!
Så tänkte jag också för 5år sen..
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Nu har jag börjat! Mycket man upptäcker att man inte kan...
Hur gör ni för att borra raka djupa hål för sargsprintarna? Erfarenhet, jigg, allmän skicklighet eller något annat?
 
B Bergsee skrev:
Nu har jag börjat! Mycket man upptäcker att man inte kan...
Hur gör ni för att borra raka djupa hål för sargsprintarna? Erfarenhet, jigg, allmän skicklighet eller något annat?
Borra rakt
Pelar-/bänkborrmaskin är bra. Det går också att att använda en träkloss för att få bra vinkel om du använder hand skruvdragare.

Positionering
Centrumkönare är ofta bra för att placera var man vill ha hålet när man har linjerat upp bitarna. Sen om man använder vinkelhake och linjal eller någon jigg-kloss (för sargsprinten placering) beror väl på preferenser.

Processen
Jag har inte fått upp någon bra rutin. När sargsprinten ska in finns det alltid en risk att den hamnar 2-3 mm förskjuten i sidled och saker krånglar (min erfarenhet). @Ola C du gör ju detta titt som tätt, har du någon bra process eller teknik för att få allt att linjera?
 
Lime113 Lime113 skrev:
Borra rakt
Pelar-/bänkborrmaskin är bra. Det går också att att använda en träkloss för att få bra vinkel om du använder hand skruvdragare.

Positionering
Centrumkönare är ofta bra för att placera var man vill ha hålet när man har linjerat upp bitarna. Sen om man använder vinkelhake och linjal eller någon jigg-kloss (för sargsprinten placering) beror väl på preferenser.

Processen
Jag har inte fått upp någon bra rutin. När sargsprinten ska in finns det alltid en risk att den hamnar 2-3 mm förskjuten i sidled och saker krånglar (min erfarenhet). @Ola C du gör ju detta titt som tätt, har du någon bra process eller teknik för att få allt att linjera?
Jag har shoppat borrar med diameter 6.1, 8.1 och 10.1, den senare är bra till sargsprintar då dom blir väldigt mycket mer lättjusterade när dom inte sitter med presspassning. Hålet för sargsprinten körs alltid på pelarborrn.

Lilla hålet i delen där sargsprinten sitter gör jag överstort, typ 7-8mm (för 6mm skruv). Detta hål borras ofta i ändträ och är svårt att få rakt, och det gör inget om det blir snett så länge skruven når hålet i sargsprinten, jag kör oftast detta hål med skruvdragaren. Hålet i andra delen gör jag kanske 6.5-8, detta hål är på platta sidan o lätt att köra i pelarborren.

Förbandet ska inte hållas ihop av tajta skruvhål utan snarare av tryck mellan skruvskalle o sargsprint. Så, det enda som måste va rakt är hålet för sargsprinten samt eventuell plattförsänkning av skruvskallen.Börjar alltid med delen där skruvskallen är, märker sen ut på mötande del med centrumkörnare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Äh det blev klyddigt,vi kör en bild istället. Viktigt att röda ytor är parallella, resten inte så noga. Att det står 1-2mm och 2-3mm osv beror lite på godstjocklekar, antal skruvar som ska passas in samt önskad justermån. Om jag ska pricka 8 sargsprintar i en sammanfogning gör jag hål med mer justermån än om jag bara har två.

Handritad skiss av byggdetaljer med måttangivelser och markeringar för rätt justermån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Sjysst! Jag använder pelarborren så mycket jag kan, men det var ”lilla” djupa hålet i ändträ jag tänkte på. Ska satsa på större dimension då alltså. Tack!
 
B Bergsee skrev:
Sjysst! Jag använder pelarborren så mycket jag kan, men det var ”lilla” djupa hålet i ändträ jag tänkte på. Ska satsa på större dimension då alltså. Tack!
Det behöver inte va djupt, ju närmre kanten desto mindre fel blir det om man borrar snett. Jag brukar sätta sargsprintarna center 15-20 från kanten om jag jobbar med björkplywood.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Eller så investerar man i en maskin :p
Mafell dubbelborr verktyg på ett träbord med spån, använd för att borra hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dubbelborr från Mafell gör jobbet. Är användbar till annat också :thinking:
Mvh Findus
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Ett jobb, en mall, ett verktyg.
Snickeriet där jag tillverkar dörrar har en Virutex låskistfräs. I orginalutförandet är den gjord så att låskistan centreras på dörren. Naturligvis idioti då olika tjocklekar på dörr placerar låskistan på olika avstånd från framsida karm. Stämmer det inte med standardbleck så måste special tillverkas. Därför är den moddad så att ena sidan har fått ett fast anhåll som stämmer med t ex 1487-2 bleck. Alla andra mallar som jag använder är förstås anpassade till de måttet. För oval vanlig 7-stiftscylinder skall det alltid vara 16mm ring.

Standard är bra. Men ibland så går den helt enkelt inte att använda. Av orsaker bortom min kontroll behövde jag placera låskistor fem mm längre in än nödvändigt. Ut är inte ett problem. Går att fixa med mellanlägg i de vanliga mallarna. Längre in kräver att anhåll tas bort. Inte säkert att det går att återmontera exakt som det satt. Därför gjorde jag en helt ny mall som är ställbar.

Vingskruv kan lossas och anhållet spännas fast i annan position.
Anpassad trämall för fräsning av låskistor med ställbara anhåll och vingskruvar på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att slippa riva med Virutexmaskinen gjorde jag en mall i mall för att fräsa för själva låskistan i samma mall som jag använder till stolpen. Efter att ha kommit ner så att kullagret på fräsen går mot urtaget kan själva mallen tas bort och det går att fräsa så långt som stålet räcker.
Träsvarvad mall för låskistfräsning med justerbart anhåll och fästkruvar på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anpassad trämall för att fräsa uthålning till låskistor i dörrar, med synlig vingskruv och justerbart anhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med 16mm låskiststål i en DeWalt621 når den ca 67mm ner med stålet i botten i chucken. Det finns goda skäl att inte flytta ut så långa stål. Kan diskutera det på annan plats. Önskemålet är att komma ner till ca 80mm då det är vad en enkel modullåskista som Assa-565 behöver. Conectlås klarar sig med ca 70.
En träarbetsstation med en stapel av dörrblad som visar utfrästa låskistor redo för vidare bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anhållssidan av mallen har gjorts för att jag skall kunna fräsa för behör vid samma tillfälle.
Anpassad fräsmall för dörrlåskistor vid snickeri, med Virutex låskistfräs monterad ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltid trevligt när handgjorda grejer ser rena och snygga ut.
Träplanka med utsågade hål för låskistor i en snickarverkstad, omgiven av spån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma stål i fräsen genom hela jobbet. Samma mall i samma position.

Nu kanske någon undrar varför jag inte har ett 20mm låskiststål. Två skäl...
Större stål ger större påfrestningar på maskinen och kräver mer kraft av den som håller i den. Det är en liten handhållen apparat så det har betydelse.
Urtaget för låskistan är 20mm. Istället för att bli lättare och snabbare med ett stål i samma storlek så krånglar det till saker när urtaget är djupare än stålets skär. Då skall kullagret som styrt mot mallen få plats i hålet. Tro mig... det fastnar och geggar. Fräsningen måste avbrytas för att det skall hå att blåsa spånen ur hålet. Det tar längre tid än det mindre stålet behöver extra för att göra jobbet.

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
Mats E och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.