74 245 läst · 204 svar
74k läst
204 svar
Den halvstora jiggbyggestråden
Lite mer på temat meta-jigg. Jigg för att montera rampamuffar på ett enkelt sätt. Bilderna talar för sig själva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nån som är intresserad av att se enklare jigg men som fogar ihop bänkskivor tämligen enkelt?
Jag hade alltså en 90graders hörn i köket, där jag ville ha 45grsder gerning i skarven. För att sedan ha en rak skarv.
(var först inne på att göra en spånskiva i 90gradersvinkel, för att få skarven så långt vatten som möjligt, men lokala snickeriet skulle ha 6000kr i arbete för att limma dit laminat.)
Mall nummer ett hade en för dålig precision om skrotades. Köpte ett stål med annan diameter för att få till radierna i mallen. Tanken var var hela tiden att körslutfräsningen i bänkskiva med kopierring i fräsen.
bild 1
Här va basbiten för 45graders gerning.
Radien på biten har jag handslipat efter en cylinder som jag höll i en borrförsäkning.
bild2:
Här jag fräst ett spår i den gråa mdfen. Med 18mm fräs. På så vis får jag radien att bli samma oavsett om jag följer övre eller undre spåret med 30mm kopierring och 12mmstål
Sedan har jag snittat upp mdfen och parallellförflyttat den. Detta för att man ska kunna få i 30mm kopierring
Bild3 här provkörs radierna och testas.
Även om det inte var tanken att bitarna skulle matcha med ingång i skivan så insåg jag här hue nogrannt man kommer behöva hålla koll på ingången i den skiva som får en långsgående fräsning.
Bild4. Kopierat över mallen till plywood.
Bild5:jag tvingades att gå över laminatkanten. Något som visade sig svårt trots en träbit pressad.(lågpristving var nog grundproblemet)
Lösningen blev att göra en 45graders anhåll till japansågen och såga in ca 10mm för att undvika urslag.
Men försök 2 av fräsningen så såg det ut så här.
bild 6 och 7. Resultat efter limning
Sitter med 4domino och ett vanligt kex i radien.
3st spännskruvar.
Skivorna las mot varandra i 90grader. Sedan användes små passbitar på 9mm att markera ut vart snittet skulle hamna i förhållande till mallen. Den skivan som frästes på kortändan gjordes förs. Flyttades sedan upp så att den låg på den andra. Fräsningen ritades av. Sedan användes passbitarna för att justera in mallen på skivan som fräses på långsidan.
med facit i hand skulle man haft spåret i mallen precis så stort att man bara kunde lagt mallen på båda, och i princip bara kunnat kört båda på en gång.
Jag hade alltså en 90graders hörn i köket, där jag ville ha 45grsder gerning i skarven. För att sedan ha en rak skarv.
(var först inne på att göra en spånskiva i 90gradersvinkel, för att få skarven så långt vatten som möjligt, men lokala snickeriet skulle ha 6000kr i arbete för att limma dit laminat.)
Mall nummer ett hade en för dålig precision om skrotades. Köpte ett stål med annan diameter för att få till radierna i mallen. Tanken var var hela tiden att körslutfräsningen i bänkskiva med kopierring i fräsen.
bild 1
Här va basbiten för 45graders gerning.
Radien på biten har jag handslipat efter en cylinder som jag höll i en borrförsäkning.
Logga in
Skapa konto
bild2:
Här jag fräst ett spår i den gråa mdfen. Med 18mm fräs. På så vis får jag radien att bli samma oavsett om jag följer övre eller undre spåret med 30mm kopierring och 12mmstål
Sedan har jag snittat upp mdfen och parallellförflyttat den. Detta för att man ska kunna få i 30mm kopierring
Logga in
Skapa konto
Bild3 här provkörs radierna och testas.
Även om det inte var tanken att bitarna skulle matcha med ingång i skivan så insåg jag här hue nogrannt man kommer behöva hålla koll på ingången i den skiva som får en långsgående fräsning.
Logga in
Skapa konto
Bild4. Kopierat över mallen till plywood.
Logga in
Skapa konto
Bild5:jag tvingades att gå över laminatkanten. Något som visade sig svårt trots en träbit pressad.(lågpristving var nog grundproblemet)
Lösningen blev att göra en 45graders anhåll till japansågen och såga in ca 10mm för att undvika urslag.
Men försök 2 av fräsningen så såg det ut så här.
Logga in
Skapa konto
bild 6 och 7. Resultat efter limning
Sitter med 4domino och ett vanligt kex i radien.
3st spännskruvar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skivorna las mot varandra i 90grader. Sedan användes små passbitar på 9mm att markera ut vart snittet skulle hamna i förhållande till mallen. Den skivan som frästes på kortändan gjordes förs. Flyttades sedan upp så att den låg på den andra. Fräsningen ritades av. Sedan användes passbitarna för att justera in mallen på skivan som fräses på långsidan.
med facit i hand skulle man haft spåret i mallen precis så stort att man bara kunde lagt mallen på båda, och i princip bara kunnat kört båda på en gång.
Här kommer några bilder. Att ha lösningen precis bakom spindeln löser en massa parallaxfel som annars kan uppstå. Fästpunkten är flyttbar för större omfång.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vilken fantastisk tråd! Tack för alla tips!
Jag har blivit med fräs och verkstad och ska nu börja bygga min första jigg. Den blir en blandning mellan Olas multifräsjigg och en sån här: https://www.trend-uk.com/en/CZ/trend/content/content_detail.php?record_type=Knowledge&id=15896.
Ett par frågor bara...
Björkplywood vs MDF har diskuterats, men vad tror ni om hyllplan i furu-limträ som basmaterial? (Det är det jag har som spillbitar...)
Med björkplywood och festool-tvingar blir det snabbt lika dyrt som att köpa en färdig jigg, speciellt om man lägger in T-tracks. Nu vill jag iofs göra en egen för det är kul, men hur gör ni för att hålla nere kostnaden?
På samma tema: Jag har hittat de här tvingarna som är lite billigare än Festools: https://www.toolab.se/produkt/19438...wCdVsqmVTE5pp2VVu3iwTfQJ_ywoaTWxoCFWwQAvD_BwE.
Känner ni till några andra?
Tack på förhand!
Jag har blivit med fräs och verkstad och ska nu börja bygga min första jigg. Den blir en blandning mellan Olas multifräsjigg och en sån här: https://www.trend-uk.com/en/CZ/trend/content/content_detail.php?record_type=Knowledge&id=15896.
Ett par frågor bara...
Björkplywood vs MDF har diskuterats, men vad tror ni om hyllplan i furu-limträ som basmaterial? (Det är det jag har som spillbitar...)
Med björkplywood och festool-tvingar blir det snabbt lika dyrt som att köpa en färdig jigg, speciellt om man lägger in T-tracks. Nu vill jag iofs göra en egen för det är kul, men hur gör ni för att hålla nere kostnaden?
På samma tema: Jag har hittat de här tvingarna som är lite billigare än Festools: https://www.toolab.se/produkt/19438...wCdVsqmVTE5pp2VVu3iwTfQJ_ywoaTWxoCFWwQAvD_BwE.
Tack på förhand!
Nackdelen med limfog av furu är väl främst att det rör sig betydligt mer. Bygger man med det i åtanke kanske det går, men jag hade alla dagar föredragit björkply.B Bergsee skrev:Vilken fantastisk tråd! Tack för alla tips!
Jag har blivit med fräs och verkstad och ska nu börja bygga min första jigg. Den blir en blandning mellan Olas multifräsjigg och en sån här: [länk].
Ett par frågor bara...
På samma tema: Jag har hittat de här tvingarna som är lite billigare än Festools: [länk].
Tack på förhand!
Du kan bygga rätt många jiggar av en skiva björkplywood så jag vet inte om det blir så dyrt? Tvingarna är ju något du använder till mycket och inte bara denna jiggen.
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Ett annat sätt att hitta björkplywood är att köpa beg hyllplan av plywood. Dyker förvånansvärt ofta upp på blocket.
Trendjiggen kostar 3800:-, jag tippar på att min multifräsjigg kostade max 300:- inkl björkplywood, stänger o rattar o skruvar o annat. T-tracksen fräser jag direkt i ämnet o festooltvingarna räknar jag inte i jiggkostnaden då de används till alla möjliga uppgifter i snickeriet.B Bergsee skrev:
Om du ska bygga i MDF hade jag föredragit microjigs dovetail tvingar. Möjligt jag hade föredragit dom även i björkplywood men de fanns inte att tillgå när jag började mina jiggbyggen med infrästa tvingar. https://kiwitools.se/products/microjig-matchfit-dovetail-clamp-2-pB Bergsee skrev:
Dessutom är din 10 ggr snyggare!Ola C skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg