Har inte läst den nya lagen det skrivs om ovan men tidigare var det väl, förenklat, att man inte får överföra el med egna kablar över fastighetsgränsen. Heter väl något med elkoncession om jag minns rätt.
Ett sätt attgöra det lagligt borde då vara att skaffa ett rejält batteripack som du ställer på en vagn du kan dra fram och tillbaka över gränsen. Ladda batteriet på din sida, när det är fullt drar du ur sladden, skickar över vagnen till grannen och pluggar i hans sladd! Blir väl rätt tungt så en vagn på räls är väl att föredra (y)
Edit: NÄTkoncession ska det nog vara.
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
S Surly skrev:
Har inte läst den nya lagen det skrivs om ovan men tidigare var det väl, förenklat, att man inte får överföra el med egna kablar över fastighetsgränsen. Heter väl något med elkoncession om jag minns rätt.
Ett sätt attgöra det lagligt borde då vara att skaffa ett rejält batteripack som du ställer på en vagn du kan dra fram och tillbaka över gränsen. Ladda batteriet på din sida, när det är fullt drar du ur sladden, skickar över vagnen till grannen och pluggar i hans sladd! Blir väl rätt tungt så en vagn på räls är väl att föredra (y)
Edit: NÄTkoncession ska det nog vara.
Alternativt att TS grannar skaffar elbilar och får ladda hos honom ;)
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Schematisk bild av eldistribution i fastigheter, solceller, elcentral och elanslutning, med textkommentar om regelverk.



Såhär ser det ut idag hemma hos mig och de fungerar sömmlöst. solceller sedan 2018. De krångliga som ingen kan beskriva verkar vara om jag ska koppla på min syster/ pappa på mina solceller
 
B Bonafluff skrev:
Här har du solkompaniets tolkning,
[länk]


Ni behöver verkligen inte oroa er över om det är tilåtet eller ej. De är tillåtet och om nån har problem får de höra av sig.
Då måste man blunda för punkt 1.
”1. inom nätinnehavarens fastighet, och”
Speciellt det sista ordet, det stor ”och” inte ”eller”
 
Sätt en transformator i tomtgräns så är ingen kabel dragen mellan fastigheter (bara ett magnetfält) :geek:
 
  • Gilla
zwanzig och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Sätt en transformator i tomtgräns så är ingen kabel dragen mellan fastigheter (bara ett magnetfält) :geek:
Det enklaste vore väl att gräva ner en lång kabel och sätta dit en luftvärmepump i andra ändan kopplat till mitt hus. SÅ får dom lov att köra den för att kyla huset/värma huset. Sätter en klocka på den.
På 09-18 april till september
 
B Bonafluff skrev:
[bild]



Såhär ser det ut idag hemma hos mig och de fungerar sömmlöst. solceller sedan 2018. De krångliga som ingen kan beskriva verkar vara om jag ska koppla på min syster/ pappa på mina solceller
Du skrev tidigare att du vill överföra ca 3000kwh till respektive granne per år. Denna överföring kostar idag ca 1500kr/år (3000*0,25*2) förutsatt att du inte producerar mer på årsbasis än du själv gör av med.

En lösning som skulle fungera innebär att ni alla tre måste köpa varsin ferroamp växel/likriktare och anlägga ett likspänningsnät mellan era fastigheter, kostnad minst 150kkr.

Så svaret på frågan är sannolikt nej, oavsett vad som är tillåtet, du kommer inte att lösa det här billigare än med din nuvarande lösning.
 
E ErikAdolfsson skrev:
Du skrev tidigare att du vill överföra ca 3000kwh till respektive granne per år. Denna överföring kostar idag ca 1500kr/år (3000*0,25*2) förutsatt att du inte producerar mer på årsbasis än du själv gör av med.

En lösning som skulle fungera innebär att ni alla tre måste köpa varsin ferroamp växel/likriktare och anlägga ett likspänningsnät mellan era fastigheter, kostnad minst 150kkr.

Så svaret på frågan är sannolikt nej, oavsett vad som är tillåtet, du kommer inte att lösa det här billigare än med din nuvarande lösning.
Ja det låter dyrt.
Då är det bättre jag köper en solcellsanläggning till dom:rofl:
 
Frågan här är väl varför man ska övertala sina släktingar att använda en massa el just när de inte behöver. För vanliga hushåll har väldigt lågt elbehov just när solelen är dyr. Man tjänar mycket mer pengar på allt helt enkelt minimera elförbrukningen när solen skiner och elen är dyr, och istället använda mer på natten, när elen är billig.

LKAB som ju har väldigt elintensiv produktion kommer rent av att driva sina vätgasanläggningar så: När elen är billig köper de el, även om deras vindkraftverk och/eller solpaneler producerar överskott, och gör vätgas. När elen är dyr bränner de vätgasen och behöver då inte köpa så mycket dyr el. På köpet kommer deras anläggningar att fungera som lastbalanserare och prisutjämnare, på samma sätt som tex kraftverksdammar.
 
E ErikAdolfsson skrev:
Du skrev tidigare att du vill överföra ca 3000kwh till respektive granne per år. Denna överföring kostar idag ca 1500kr/år (3000*0,25*2) förutsatt att du inte producerar mer på årsbasis än du själv gör av med.

En lösning som skulle fungera innebär att ni alla tre måste köpa varsin ferroamp växel/likriktare och anlägga ett likspänningsnät mellan era fastigheter, kostnad minst 150kkr.

Så svaret på frågan är sannolikt nej, oavsett vad som är tillåtet, du kommer inte att lösa det här billigare än med din nuvarande lösning.

Egentligen är det skumt hur detta fungar.
Har redan ett hus till på sammafastighet där det bor en familj som får el från mina solceller. Ingen ferroamp eller någon specialösning. Enda skillnaden är att deras el kommer från mitt mätarskåp och abonemang.


Är det då ifall de blir två anslutningspunkter mot en nätbolaget man måste hålla på med ferroamp och skit?
 
B Bonafluff skrev:
Egentligen är det skumt hur detta fungar.
Har redan ett hus till på sammafastighet där det bor en familj som får el från mina solceller. Ingen ferroamp eller någon specialösning. Enda skillnaden är att deras el kommer från mitt mätarskåp och abonemang.


Är det då ifall de blir två anslutningspunkter mot en nätbolaget man måste hålla på med ferroamp och skit?
Är du säker på att du tjänar på att slanga sol-el till grannen? Förutom 2 öre + spotpris från elbolagen får du 60 öre/kWh i skattereduktion.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Är du säker på att du tjänar på att slanga sol-el till grannen? Förutom 2 öre + spotpris från elbolagen får du 60 öre/kWh i skattereduktion.
Är väl inte hel säker men tänkte mer som vara schysst mot familjen.

Är inte säkert jag får de där 60 öre i reduktion då jag redan säljer ut en hel del på nätet och det är ett maxtak
 
B Bonafluff skrev:
Egentligen är det skumt hur detta fungar.
Har redan ett hus till på sammafastighet där det bor en familj som får el från mina solceller. Ingen ferroamp eller någon specialösning. Enda skillnaden är att deras el kommer från mitt mätarskåp och abonemang.


Är det då ifall de blir två anslutningspunkter mot en nätbolaget man måste hålla på med ferroamp och skit?
Ja.

Du vill ju kunna styra hur mycket energi som skall skickas, både beroende på hur mycket du producerar och hur mycket mottagaren konsumerar. Ett liknande behov har du inte med din hyresfastighet, de kan ju bara få ström från ett håll. Dessutom får inte någon av era anläggningar bakmatas om nätägaren skulle bryta sina säkringar före er respektive anläggning. Ferroamp fungerar ju i det avseendet precis som din nuvarande växelriktare för solcellerna, om nätet försvinner stänger den ner.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Bono_R Bono_R skrev:
Hej Tommib
Jag vill skicka en fråga via pm till dig
Med vänlig hälsning
B
Ställ frågan i tråden istället. Jag har stängt av möjligheten att skicka PM för att jag inte är en privat konsult utan vill att alla frågor ska ställas öppet och kunna komma flera till gagn.
 
  • Gilla
  • Arg
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.