Ni har alla dragit lite för stora växlar av denna nyhet. Tidigare fick man lägga ner en markkabel från sitt hus till t.ex. ett fristående garage eller förråd på den egna tomten utan tillstånd. Koncession är bara ett finare namn för tillstånd, i detta fall för att distribuera elkraft. Tanken är att varianten med kabel från huset till garaget har utökats. Exempelvis en bostadsrättsförening som äger två fastigheter men bara den ena lämpar sig för solceller. Då får man numera dra en kabel mellan husen utan ett byråkratiskt förfarande med koncession med annars lång hanteringstid.

Det är också tänkt att underlätta för större solcellsanläggningar som behöver koppla ihop olika delar till en punkt.

Om jag inte minns fel ska det också röra sig om byggnader med samma ägare, d.v.s inom samma fastighet som det står i 22 c som HSP skrev i #24.

O Ove Fredriksson skrev:
Ni har alla dragit lite för stora växlar av denna nyhet. Tidigare fick man lägga ner en markkabel från sitt hus till t.ex. ett fristående garage eller förråd på den egna tomten utan tillstånd. Koncession är bara ett finare namn för tillstånd, i detta fall för att distribuera elkraft. Tanken är att varianten med kabel från huset till garaget har utökats. Exempelvis en bostadsrättsförening som äger två fastigheter men bara den ena lämpar sig för solceller. Då får man numera dra en kabel mellan husen utan ett byråkratiskt förfarande med koncession med annars lång hanteringstid.

Det är också tänkt att underlätta för större solcellsanläggningar som behöver koppla ihop olika delar till en punkt.

Om jag inte minns fel ska det också röra sig om byggnader med samma ägare, d.v.s inom samma fastighet som det står i 22 c som HSP skrev i #24.
Jag har två fastigheter som ligger bredvid varandra. Kan jag dela el mellan dem och säga upp abonnemanget för den ena.

P Peter1951 skrev:
Jag har två fastigheter som ligger bredvid varandra. Kan jag dela el mellan dem och säga upp abonnemanget för den ena.
Tolkningen än så länge är att detta inte kommer vara tillåtet , men det är så vitt ja vet inte rättsligt prövat ännu så det återstår att se.

• Gilla
Byggallan
  • Laddar…
Kom ni goingar fram till något här?
Jag har en rejäl sol anläggning på 25kwp. Mina närmsta grannar är min syster och pappa. En bra soldag sommarhalvåret blir det 150kwh.

Det som händer när solen skiner att min el går ut på nätbolagets nät.
Jag blir ersatt 2 öre i energiöverföring+ spottpris

Min syster och pappa betalar 25 öre till nätbolag + elskatt + spottpris

Ja vinnarna är idioterna på Elbolaget.

Med denna lagen bör jag väl då när solen lyser få puta över deras dagsbehov när solen lyser till dom. Vi säger de är 15kwh vardera per dag sommarhalvåret.

Hur löses det tekniskt? Är inte intresserad att mata dom med el köpt från elnätet.
Hur regleras det?
Vart kopplar man in kabeln?

Är alltså bara intresserad av att föra över el producerad från min elanläggning till mina grannar. Var snälla och blanda inte in att man skall skippa något abonemang eller göra detta vintertid. Mellan november och februari ger solcellerna väl i snitt 10kwh om dagen. Medan jag i snitt köper in 50kwh

tommib
Det korta svaret är att du inte får göra det. Ledningar som går över fastighetsgränser är koncessionspliktiga och du kommer inte få någon nätkoncession för att mata dina anhörigas fastigheter.

Det är inte heller bara att "koppla in kabeln".

Om du vill föra över energi till dem kan du göra det i form av t.ex. varmvatten via kulvert, det tror jag inte att det finns lagar mot. Men el är nej. Specifik lagstiftning sätter stopp.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
J
tommib tommib skrev:
Det korta svaret är att du inte får göra det. Ledningar som går över fastighetsgränser är koncessionspliktiga och du kommer inte få någon nätkoncession för att mata dina anhörigas fastigheter.

Om du vill föra över energi till dem kan du göra det i form av t.ex. varmvatten via kulvert, det tror jag inte att det finns lagar mot. Men el är nej. Specifik lagstiftning sätter stopp.
https://www.energinyheter.se/20220110/25589/andring-i-ellagen-gor-att-du-nu-kan-dela-el-med-grannen

Faktum är att man har infört ett undantag just för solkraft. Syftet är främst att fastighetsbolag med flera intilliggande fastigheter ska få före el mellan fastigheter. Men det kan kanske vara tillämpligt även här.

tommib tommib skrev:

Lite får du väl läsa på dig innan du svarar något vi alla redan vet. Ja under normala förhållanden och omständigheter vet vi alla att man ska ha ett abonnemang per bostadshus osv.... Men här har det kommit en lag i förra året som kanske har förändrat detta.

Du behöver inte sitta och killgissa. Läs på dig först och sen kom med något vettigt

tommib
Jag skulle nog vänta på prejudicerande domar innan jag började gräva. Den aktuella förordningen är länkad tidigare i tråden, jag lägger den här igen eftersom det är väldigt mycket mer upplysande än en tidningsartikel med gravt positiv spin.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...07215-om-undantag-fran-kravet-pa_sfs-2007-215

Läser man hela förordningen så finner man också att för att tillämpa 24§ 10 punkten, vilket torde vara aktuellt här, så krävs beaktansvärda skäl enl 23§ 2.st. Läs gärna den andra meningen i det stycket också.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
tommib
B Bonafluff skrev:
Du behöver inte sitta och killgissa. Läs på dig först och sen kom med något vettigt
Har du läst förordningen själv? Innan du anklagar någon för att killgissa.

Min killgissning i sammanhanget är att den här lagen inte är skriven för att privatpersoner ska börja koppla ihop sig med grannfastigheterna...

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
tommib
D Daniel 109 skrev:
Faktum är att man har infört ett undantag just för solkraft. Syftet är främst att fastighetsbolag med flera intilliggande fastigheter ska få före el mellan fastigheter. Men det kan kanske vara tillämpligt även här.
Nja, förordningen gör inte skillnad mellan solkraft och t.ex. ett dieselaggregat eller ett vattenkraftverk så vitt jag kan läsa. Jag förstår också att man menar just solkraft men texten säger " el från en anläggning som producerar el eller från en energilagringsanläggning". Föredömligt teknikneutralt.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Har du läst förordningen själv? Innan du anklagar någon för att killgissa.

Min killgissning i sammanhanget är att den här lagen inte är skriven för att privatpersoner ska börja koppla ihop sig med grannfastigheterna...
Energinyheter.se skriver ju att jag kan dela el med grannen. Det är ganska solklart vad de menar med det.
Nu är det en teknisk lösning hur det fungerar i praktiken. Elbolaget ska skita i om jag gräver ner en elkabel till min systers. Inget jag skulle upplyst dom iaf. Men finns det ingen teknisk smart pryl som kan lösa detta är det ju svårt att få att gingers i praktiken

tommib tommib skrev:
Nja, förordningen gör inte skillnad mellan solkraft och t.ex. ett dieselaggregat eller ett vattenkraftverk så vitt jag kan läsa. Jag förstår också att man menar just solkraft men texten säger " el från en anläggning som producerar el eller från en energilagringsanläggning". Föredömligt teknikneutralt.
Men snälla du. Släpp detta. Starta en egen juridisk tråd om ämnet där ni kan grotta ner er o vad elbolagen, lagen och alla snackare tycker.

Här ska vi prata om en teknisk lösning i praktiken vad som behövs och hur det görs för att tekniskt fungera. Juridiskt svammel hör inte hemma här.

Om dom sätter upp en liten panel vardera kanske 22a blir tillämplig?

tommib
Vet du ens vad Energinyheter.se är för något? Jag tänker att jag alla dagar i veckan hellre kollar på aktuell författning än vad någon semireklamblaska (med en kass hemsida) häver ur sig. Apropå snackare då.

• Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.