tommib
D Dilato skrev:
Om dom sätter upp en liten panel vardera kanske 22a blir tillämplig?
Nej, de måste då enligt 22 § 1a ha en gemensam anslutning till elnätet

D Dilato skrev:
Om dom sätter upp en liten panel vardera kanske 22a blir tillämplig?
Kanske. Vet ej. Kan väl också hävda att de är delägare i min om de "köper in sig" borde väl inte vara krav de ska stå på deras mark någon. inte orkat läst förordningen då jag är tekniskt intresserad av de

tommib tommib skrev:
Nej, de måste då enligt 22 § 1a ha en gemensam anslutning till elnätet
Om de är delägare i min anläggning. Tolkar du du det som de har en gemensam anslutning?

tommib
B Bonafluff skrev:
inte orkat läst förordningen
Ah, inte orkat läsa förordningen.... Ja, då förstår jag.

agrd8yb9mll61.jpg

• Gilla
  • Haha
  • Älska
-MH- och 4 till
  • Laddar…
tommib
B Bonafluff skrev:
Om de är delägare i min anläggning. Tolkar du du det som de har en gemensam anslutning?
Nej.

tommib tommib skrev:
Nej.
Det är väl klart att jag inte är intresserad av vad det egentligen står i den. Det lär inte stå något förslag på en teknisk lösning där.

Men oavsett tråden är ändå förstörd av juridiskt svammel så vi kommer inte vidare. Jag startar en tråd på Flashback istället. Där tar mods bort off topic inlägg så man faktiskt kan ha en vettig intresant diskussion om trådens ämne ifråga.
tommib tommib skrev:

[bild]
tommib tommib skrev:

[bild]

• Haha
ARJU
  • Laddar…
tommib
Om du bara vill ha en teknisk lösning så kan jag rekommendera en lagom lång kabel med en stickpropp i bägge ändarna. Kolla att den hamnar på samma fas i bägge husen, annars säger det poff i skåpen.

Skitdålig idé? Absolut. Fungerande teknisk lösning? Japp.

Det skrevs redan tidigare i den här tråden om att förutsättningarna kring en sådan här fråga är relevanta. Det gäller fortfarande.

För all del, ställ din fråga på Flashback om du tror att du får bättre svar där.

• Gilla
  • Haha
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om du bara vill ha en teknisk lösning så kan jag rekommendera en lagom lång kabel med en stickpropp i bägge ändarna. Kolla att den hamnar på samma fas i bägge husen, annars säger det poff i skåpen.

Skitdålig idé? Absolut. Fungerande teknisk lösning? Japp.

Det skrevs redan tidigare i den här tråden om att förutsättningarna kring en sådan här fråga är relevanta. Det gäller fortfarande.

För all del, ställ din fråga på Flashback om du tror att du får bättre svar där.
Bra nu blev det mer intressant på en gång. Om vi utgår ifrån den här kabeln.

Hur skulle det gå till för att elen skall bara överföras från mig när solcellerna producerar?

Inverter startar ju upp när solen skiner så antar att kablen går ifrån den och mot min syster.
Problemet är att jag inte vill överföra mer än hennes förbrukning hon har just då. Var sekund när solen skiner. Kanske går att begränsa kablen som går ifrån invertern via programmering att max ge 1kw eller något likande

tommib
Du måste skämta...

• Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du måste skämta...
nej jag diskuterar tekniska lösningar. Lämna tråden om du bara vill förstöra för oss andra.

Den tekniska lösningen kan vara utrustning från Ferroamp och deras Powershare teknik där man bygger ett DC-nät emellan fastigheterna.

Om vi ska ta lite kring förordningen bara. Jag ska vara ärlig och säga att jag jobbar på ett nätbolag med bland annat denna typ av frågor så jag anser mig vara rätt insatt i vad som diskuteras i branschen och regelverket, dock är jag här som privatperson och inte som representant för min arbetsgivare.
Nu har jag inte sett någon skiss på hur era fastigheter ligger i förhållande till varandra men det du önskar göra är inte alls omöjligt förutsatt att samtliga behåller sina anslutningar/abonnemang men kompletterar med ett DC-nät för att fördela din produktion innan den går in på elnätet.

T tpsoft skrev:
Den tekniska lösningen kan vara utrustning från Ferroamp och deras Powershare teknik där man bygger ett DC-nät emellan fastigheterna.

Om vi ska ta lite kring förordningen bara. Jag ska vara ärlig och säga att jag jobbar på ett nätbolag med bland annat denna typ av frågor så jag anser mig vara rätt insatt i vad som diskuteras i branschen och regelverket, dock är jag här som privatperson och inte som representant för min arbetsgivare.
Nu har jag inte sett någon skiss på hur era fastigheter ligger i förhållande till varandra men det du önskar göra är inte alls omöjligt förutsatt att samtliga behåller sina anslutningar/abonnemang men kompletterar med ett DC-nät för att fördela din produktion innan den går in på elnätet.
Ja alla kommer att behålla sina abonnemang för det är bara min solel under sommar period som ska delas då man sparar in energi överföring avgift+ Moms+ elskatt.Våra fastigheter ligger jämte varandra och det är bara en gräsmatta imellan. Ca 70m.

Ska kolla på denna ferroamp lösningen

Får du inte tillbaka elskatten på den el du säljer?

tommib
T tpsoft skrev:

Du sa ju inget om förordningen. Hur resonerar ni kring paragraferna 23-24 och "beaktansvärda skäl"?

tommib tommib skrev:
Du sa ju inget om förordningen. Hur resonerar ni kring paragraferna 23-24 och "beaktansvärda skäl"?
Hej Tommib
Jag vill skicka en fråga via pm till dig
Med vänlig hälsning
B

• Gilla
  • Haha
McHolm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.