Mats-S
S swirve skrev:
Originellt med plywood.... Och ett tak som snart kommer bli gröndassigt likt en uteplats tak från 70 talet..
Orginellt ja, så här säger man:

"När du kliver in i entrédörren möts du av innerväggar klädda i plywood.
...
Som bara kommer att bli vackrare med åren"


Dom kommer att bli ful-mörk-fururöda efter några år, inte alls vackrare.
Det enda som kan rädda dom är att vitlasera plywooden nu direkt, innan dom är förstörda.

Eller ... är dom redan vitlaserade, framgår liksom inte vad jag kunde läsa?
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Angående taket som många redan nämnt.

Verkar ju vara ett perfekt tak för att sätta upp solpaneler på?
Har inte sett programmet, så det kanske finns en förklaring på att man avstod från det, ett för mig självklart val, speciellt om man är öboende.
Tänkte på det också, jag är lite skadad eftersom jag har ett integrerat soltak själv. Jag såg programmet, de nämnde ingen anledning till varför man inte valde soltak. Man nämnde aldrig med hur mycket man spräckte budgeten, så kanske var pengar, som resulterade i ett billigt plasttak istället för ett integrerat soltak?
 
Gräsligt hus ,kök ser ut som en byggbod där man valt enklast och billigast.Tak ,ja det har ju flera kommenterat och finns det något fulare än korrugerad plast det passar på ett vedförråd
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Tänkte på det när han öppnar den extra dörren i sovrummet bredvid trappan, där är inget räcke. Är det tillåtet byggnadsmässigt?
 
  • Gilla
Thex och 7 till
  • Laddar…
Apropå all furu, sa de inte i början att både ytter- och innerväggar skulle behandlas för att ge en grå finish? :thinking:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag förstår inte hur man kan göra en sån dundertabbe med att rören kommer upp på fel plats i plattan (mätte de fel eller?) och att armeringen syns, var det dåligt najat? :thinking:
 
P-plats P-plats skrev:
Apropå all furu, sa de inte i början att både ytter- och innerväggar skulle behandlas för att ge en grå finish? :thinking:


Kiselbehandling (SiOO:X och liknande) är den nya modebehandingen av träytor. Visst blir det snyggt silvergrått relativt fort men efter ett par år blir det svart när det regnar och trät blir vått. Och behandlingen skyddar dåligt mot väta.
 
  • Älska
  • Gilla
Pankow och 1 till
  • Laddar…
S Spidertotz skrev:
Tänkte på det när han öppnar den extra dörren i sovrummet bredvid trappan, där är inget räcke. Är det tillåtet byggnadsmässigt?
Såg också det. Säkert inte klart.
Eller klart inte säkert.
 
  • Gilla
Pankow och 2 till
  • Laddar…
"Innerkant är en cm under färdig grund" säger en av gjutkillarna. Vad betyder det?
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
L Lasse56 skrev:
Skulle vara intressant att veta hur man löser avlopp på en sådan ö. Och hur man tänker på kommunens bygglovsavdelning att få bygga ett sådant hus jämte ett 1800-talshus.
Håller med om att det definitivt ändå sticker ut och sticker i ögonen i den miljön.
Men det är ju vad många arkitekter vill...

Begriper inte hur det gick igenom bygglovsansökan.
Men kanske för att man äger hela ön?
Ändå helt sanslöst.
Jag kan förstå de värden man är ute efter och uppskattar.
Men det passar inte alls in i miljön.

Och hur många år tar det innan plasten har åldrats av solens UV strålar?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Utsikt åt ett håll från vardagsrummet när man bor på en liten ö. Hur tänker de... Känns instängt med detta gigantiska tak.
 
  • Gilla
oscarwww och 5 till
  • Laddar…
En annorlunda sommarstuga är det snällaste jag kan säga om det här bygget. Båthuset var snyggare och låg bättte till, vad gäller utsikten.

Vore det min ö och mina pengar hade jag satsat på att göra i ordning båthuset till en trevlig strandstuga för att få till ett ställe att njuta av utsikten över de fina omgivningarna. Det lilla torpet som fanns på ön var fint och duger bra som boende.

Jag tror de kommer att måla invändigt så fort som möjligt. Byggbaracklooken var inte så trevlig.
 
  • Gilla
oscarwww och 8 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Asfult. Men plasttaket var ok.
 
  • Gilla
Minski
  • Laddar…
S Sveik skrev:
Kiselbehandling (SiOO:X och liknande) är den nya modebehandingen av träytor. Visst blir det snyggt silvergrått relativt fort men efter ett par år blir det svart när det regnar och trät blir vått. Och behandlingen skyddar dåligt mot väta.
Har haft ett SiOO:X behandlat altan däck i tidigare hus det var grått och fint åtminstone 10 års tid
 
Plyfan är förmodligen behandlad med typ vitpigmenterad hårdvaxolja eller lut, så att den inte gulnar (eller i vart fall mycket långsammare än normalt).

Ni kanske såg att båthuset hade en ljus sinusplåt, och är ganska lik plasttaket i kulör. Men ja, det kommer förmodligen bli något gulnat och smutsigt men det vore märkligt om de inte vet om det i förväg.

Man hade velat se hur det blev med pågjutningen, gjorde man likadant inomhus? Annars får man inte att ytorna inne och ute flyter samman (och hur hanterade man köldbryggan, som kanske iofs inte är prio 1 i ett sommarhus?).

Notera de låga fönstren på sidorna, vilket är en fin kvalité!
 
  • Gilla
relaterad och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.