27 512 läst · 95 svar
28k läst
95 svar
De bygger hus på en ö - Grand Designs
du har koll, det gillar jag. Vitmålad gipsskiva har stått sig i 20 år nu iaf, även om vi på senare år sett en viss övergång till mer färg (vilket inte gillas av Mickan i solsidan och som manifesteras på insta under hashtaggen #whitehomesmatter). Till och med de av många hatade (dock inte av mig så länge de sitter på mysiga stugor i fjäll/skogs/skärgårdsområden) furupanelerna är tillbaka, om än i lite ändrad skepnad. Marmorbänkar tycker jag iaf är tidlöst. Strukturtapeterna tror jag är borta för alltid, i större skala iaf.makhno_ skrev:Precis som redan inträffat med vitmålad gipsskiva fondvägg och marmorbänkar?
Finplywoodinteriörer är ju också redan kliché. Är ju en tidig 2000-tals grej. Anledningen att det fortfarande är populärt är nog för att det funkar bygg och prismässigt när man vill ha materialkänsla och gillar trä.
Plyfainteriörer fanns ju redan 1972 och vill man se hur det åldras kan man fråga om man får kolla in Villa Oljelund [länk]
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Mycket skicklig arkitekt! Plywood är ett fantastiskt material, men obehandlad furuplyfa gulnar med tiden. Den bör behandlas med något som innehåller vitt pigment. Oerfarna projektledare lockar fram slarv. Det gäller att gå runt med tumstock och mäta hela tiden. Att armeringen låg fel i höjdled borde upptäckts innan gjutningen.
Uselt av produktionen att inte återkoppla till budget öht. Min killgissning är att det med 0% strul skulle kostat minst fem miljoner, dvs 2 miljoner över deras fantasibudget på tre miljioner. Nu kanske det blev sex?
Det finns en rejäl okunskap angående hur man realistiskt budgeterar ett bygge och hantverkare verkar tyvärr generellt vara dåliga på att räkna och uppskatta, så det är ofta vilseledande. Tycker att programmet missar detta och att det är en viktig punkt för många som drömmer om att dra igång ett projekt.
Det finns en rejäl okunskap angående hur man realistiskt budgeterar ett bygge och hantverkare verkar tyvärr generellt vara dåliga på att räkna och uppskatta, så det är ofta vilseledande. Tycker att programmet missar detta och att det är en viktig punkt för många som drömmer om att dra igång ett projekt.
Ja det tänkte jag också på, konstigt att de inte löste det bättre med tanke på hur konsekventa de varit i andra avseenden – jag gillar tex hur huset är uppbyggt av tre olika men lika stora delar, en sluten tredjedel, en öppnare glasklädd dito och en sista tredjedel utomhus under tak.makhno_ skrev:
Varför skulle det bli så dyrt? Inga exklusiva material, 100 kvm boyta varav 50% är ett stort utrymme. Det sprang många hantverkare på bilderna men antalet timmar borde inte ha sprungit iväg. Misstaget med betongplattan borde inte heller blivit så kostsam annat än försenat bygge. Lösningen borde de gjort direktC Christian_Sthlm skrev:Uselt av produktionen att inte återkoppla till budget öht. Min killgissning är att det med 0% strul skulle kostat minst fem miljoner, dvs 2 miljoner över deras fantasibudget på tre miljioner. Nu kanske det blev sex?
tänk transporten till en ö bara där blir det dyrtcraftsboy skrev:Varför skulle det bli så dyrt? Inga exklusiva material, 100 kvm boyta varav 50% är ett stort utrymme. Det sprang många hantverkare på bilderna men antalet timmar borde inte ha sprungit iväg. Misstaget med betongplattan borde inte heller blivit så kostsam annat än försenat bygge. Lösningen borde de gjort direkt
Arrhov Frick har ritat andra grejer i skärgården så de borde varit medvetna om problemet. Det är ju dock inte alltid så att beställare betalar för eller ens lyssnar på arkitektens erfarenhet och ser det mer som en ritningsleverans. För ett Tv projekt tänker jag dock att de borde varit med en del. Ska titta på programmet i kväll.M maria01 skrev:
Här är arkitektens informationsfattiga sida om projektet.
http://www.arrhovfrick.se/bredoren
Se även ett annat likartat projekt. Man gissar att beställaren för tv huset sett detta och ville ha likadant. Det i sig tyder på att de inte är de bästa beställarna. Gör man så förstår man nämligen inte arkitektur. Det kan såklart varit arkitekternas initiativ att jobba vidare på ett tema men jag tror inte det utifrån platsen etc.
http://www.arrhovfrick.se/viggso
Redigerat:
Viggsö är något helt annat. Här ser man naturen på sidorna också. Taket dominerar inte som på Bredören. Bedrövlig anpassning till båthusetmakhno_ skrev:Arrhov Frick har ritat andra grejer i skärgården så de borde varit medvetna om problemet. Det är ju dock inte alltid så att beställare betalar för eller ens lyssnar på arkitektens erfarenhet och ser det mer som en ritningsleverans. För ett Tv projekt tänker jag dock att de borde varit med en del. Ska titta på programmet i kväll.
Här är arkitektens informationsfattiga sida om projektet.
[länk]
Se även ett annat likartat projekt. Man gissar att beställaren för tv huset sett detta och ville ha likadant. Det i sig tyder på att de inte är de bästa beställarna. Gör man så förstår man nämligen inte arkitektur. Det kan såklart varit arkitekternas initiativ att jobba vidare på ett tema men jag tror inte det utifrån platsen etc.
[länk]
Fascinerar mig hur programmen alltid får det att låta som om byggherren står bakom kvaliteter som helt och hållet kommit ur arkitektens arbete.
Utsikten var bättre än jag trodde. Lagren av träd, sten, byggnader, vatten och öar bildade en fin vy. Inte den klassiska vatten överallt, men faktiskt kanske trevligare.
Angående de två liknande husen så är de inte likadana. De delar ytskikt, sadeltak och uteplats. Många hus delar fler saker än så utan att vara likadana.
Utsikten var bättre än jag trodde. Lagren av träd, sten, byggnader, vatten och öar bildade en fin vy. Inte den klassiska vatten överallt, men faktiskt kanske trevligare.
Angående de två liknande husen så är de inte likadana. De delar ytskikt, sadeltak och uteplats. Många hus delar fler saker än så utan att vara likadana.