27 324 läst · 95 svar
27k läst
95 svar
De bygger hus på en ö - Grand Designs
Det var kanske inga dyra material, men tid är oftast den stora posten. En hel del "icke standard"-lösningar och tidskrävande procedurer. De byggen jag sett som är arkitektritade brukar gå på runt 50' per kvadratmeter för vanliga rum. Exklusiva material och byggd "inredning" kommer sedan ovanpå det. Att redaktionen inte följer upp budget öht eller pratar om vad det kostar att bygga är svagt.craftsboy skrev:Varför skulle det bli så dyrt? Inga exklusiva material, 100 kvm boyta varav 50% är ett stort utrymme. Det sprang många hantverkare på bilderna men antalet timmar borde inte ha sprungit iväg. Misstaget med betongplattan borde inte heller blivit så kostsam annat än försenat bygge. Lösningen borde de gjort direkt
Att frångå standard, eller alls ha krav, på utförande ställer till något enormt. De flesta på byggena är vana att bara göra som vanligt oavsett upphandlingar och underlag. "som vanligt" behöver heller inte vara någon branchstandard utan kan också vara en personlig vana.Att läsa och följa ritningar är inte så lätt om man inte behövt göra det förut. Är man sedan i praktiken montör i stället för tex. snickare saknas kunskap och erfarenhet.C Christian_Sthlm skrev:
Eftersom så många byggherrar inte är intresserade av slutresultat funkar det. De personer på byggherresidan som arbetar med tidiga skeden och produktion har ofta smala arbetsuppfifter där målen inte har med riktig kvalitet att göra. Dessutom byts personal mellan tidiga skeden och produktion för att säkerställa att inga värden man kommit överens om i tidiga skeden överlever produktionen.
Har inte med deras privatekonomi att göra ett dugg, utan att ge tittaren en inblick i en extremt viktig del av ett byggprojekt--ekonomin. Det kanske bara är jag (men tror inte det) som vill veta vad det kostar att förverkliga den typen av projekt som tas upp i GD:s, dvs arkitektritade "drömprojekt" och förstå vad som gör att det kostar. Att få en realistisk bild av vad olika byggprojekt kostar. För min del skulle dom kunna ta bort hela den personliga biten, beställarna, och bara prata om projektet/bygget.M maria01 skrev:
Förutom logistik gissar jag att glaset kostade en del. Mycket glas och stora rutor på sidorna.craftsboy skrev:Varför skulle det bli så dyrt? Inga exklusiva material, 100 kvm boyta varav 50% är ett stort utrymme. Det sprang många hantverkare på bilderna men antalet timmar borde inte ha sprungit iväg. Misstaget med betongplattan borde inte heller blivit så kostsam annat än försenat bygge. Lösningen borde de gjort direkt
Ja man vill ju veta kostnaden, Grand Design ska ju vara lite mer om bygget än exempelvis Husdrömmar om relationen, den personliga resan. Kostnaden blir mycket relevant att titta på sammanhanget.
Man blir inte direkt sugen att bygga på en ö, oerhört omständigt. Sen hade jag nog inte valt den där hustypen utan något som kunde ge mer panorama. Tycker det blev rörigt vid stora fönsterväggen när det skulle vara stålkonstruktionen framför också för altantaket, mycket som hände och bröt utsikten.
Man blir inte direkt sugen att bygga på en ö, oerhört omständigt. Sen hade jag nog inte valt den där hustypen utan något som kunde ge mer panorama. Tycker det blev rörigt vid stora fönsterväggen när det skulle vara stålkonstruktionen framför också för altantaket, mycket som hände och bröt utsikten.
Besserwisser
· östergötland
· 2 060 inlägg
Man kan konstatera att det är synd att det inte är de flitiga skribenterna på byggahus som är med i dylika tvprogram. Då hade allt löpt på smärtfritt, designen hade tilltalat varenda levande person, det hade blivit färdigt för inflytt i god tid innan jul (oavsett när man började), samt att det skulle bli så mycket av budgeten kvar att det skulle räcka till att köpa en större övernattningslägenhet i centrala New York.
Från det jag såg av platsen skulle jag säga att panorama hade varit ett misstag. Utsikten var inte storslagen utan mer pittoresk. Huset tillför fler lager till de lager som redan fanns i utsikten. Trädet och båthuset låg rätt fint i vyn tex.L LoTiX skrev:
Angående ekonomin tycker jag det vore intressant att veta mer hur det blev men förstår att det blir betydligt svårare att hitta folk som vill medverka i programmet på de premisserna. Programledaren pressar ofta på om förseningar, det vore intressant att veta om dessa medför merkostnader eller inte. I det här fallet tycker jag att det borde mer eller mindre kvitta om det tar ett år eller två längre. Byggherren har ju hus så det räcker och lider inga större kval annat än att de måste ha tålamod? När man jobbar kommersiellt är det ju en helt annan fråga då finansiering och konstnader skenar iväg om man inte får sälja/hyra ut i tid.
Redigerat:
Fast kolla alla tusentals byggtrådar fulla av positivet tips och idéer.J Jonte Karlsson skrev:Man kan konstatera att det är synd att det inte är de flitiga skribenterna på byggahus som är med i dylika tvprogram. Då hade allt löpt på smärtfritt, designen hade tilltalat varenda levande person, det hade blivit färdigt för inflytt i god tid innan jul (oavsett när man började), samt att det skulle bli så mycket av budgeten kvar att det skulle räcka till att köpa en större övernattningslägenhet i centrala New York.
I de här trådarna är det mer den svenska upplagan av en omåttligt populär brittisk serie som recenseras. Husägarna ska inte ta till sig kritiken på det sättet mycket är dramaturgi från producenterna som vinklar och sen kommenteras.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Ingen som reagerade på skorstenen och plåten till nock? Varför svart plåt plötsligt? Svårt att se på tv, men nockplåten såg blank ut, som om den var rostfri(kanske galvad eller silvermetallic).
Konstigt att problemet med plattan tog ett halvår att lösa, fick många idéer på lösning direkt jag.
Tanken med stolparna var väl hela tiden att dessa skulle undergjutas.
Tycker även stålstommen lämnade lite att önska, de horisontella profilerna i takets nedre del borde anpassats efter höjden på takåsarnas snitt. Det hade sett bättre ut med en större profil än som i det här fallet en mindre.
Edit: Renderingarna såg även ut som KL-trä, har även för mig de nämnde något om just detta? Blev ju dock regelstomme…
Konstigt att problemet med plattan tog ett halvår att lösa, fick många idéer på lösning direkt jag.
Tanken med stolparna var väl hela tiden att dessa skulle undergjutas.
Tycker även stålstommen lämnade lite att önska, de horisontella profilerna i takets nedre del borde anpassats efter höjden på takåsarnas snitt. Det hade sett bättre ut med en större profil än som i det här fallet en mindre.
Edit: Renderingarna såg även ut som KL-trä, har även för mig de nämnde något om just detta? Blev ju dock regelstomme…
Redigerat:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg