J Johan456 skrev:
PEN-ledaren är ingen neutralledare. Den är mer en skyddsjord än en neutralledare. Egentligen är det inga problem med PEN-ledare sålänge den inte släpper. Rent elmiljömässigt vållar den dock elektriska fält då nollströmmen flyter i den koncentriska ledaren.
- PEN ledaren är vid osymmetrisk last visst en neutralledare. Det skriver du ju själv i sista meningen.
- Det kan vara problem med fyrledarlösningen även om PEN är hel. Vid en enfasig kortslutning åker potentialen upp till halva fasspänningen även på skyddsjord = obra. (förutsatt samma area)
- Vid den låga frekvensen 50 Hz skärmar inte kopparfläta av magnetfält speciellt bra. Fältet från neutralledarströmmen dämpas av den eller de fasers motriktade magnetfält som är orsaken till neutralströmmen.
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
M MagHam skrev:
- PEN ledaren är vid osymmetrisk last visst en neutralledare. Det skriver du ju själv i sista meningen.
- Det kan vara problem med fyrledarlösningen även om PEN är hel. Vid en enfasig kortslutning åker potentialen upp till halva fasspänningen även på skyddsjord = obra. (förutsatt samma area)
- Vid den låga frekvensen 50 Hz skärmar inte kopparfläta av magnetfält speciellt bra. Fältet från neutralledarströmmen dämpas av den eller de fasers motriktade magnetfält som är orsaken till neutralströmmen.
I första hand skrev jag, den ansluts ju trots allt till jordskenan först.
Det var det jag menade, att magnetfälten tar ut varandra, det sker inte när strömmen går i flätan.
 
Så vitt jag kan se är det inga fel i artikeln (men så är jag heller ingen utbildad elektriker), men somligt är lite väl övergripande beskrivet och därmed oklart.
Rådet att man ska förstå vad man gör, må vara välment. Jag kan gå till mig själv när jag inom olika områden trott mig förstå hur saker och ting hänger ihop. Det är först när man kan väsentligt mer än man egentligen behöver, som man kan bedöma om man kan tillräckligt.

Jag tycker mig se hur somliga sitter och småler och tycker att detta med el inte är så märkvärdigt. Kåken har ju inte brunnit ner och ingen har skadat sig. Än.

Det vore förresten bra om artikelförfattaren beskrev lite om sig själv, sin utbildning och kompetens.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
harry73
@Bo.Siltberg är forumets elguru. Han är det även på andra forum.
Han skrev också en annan artikelserie om el som är läsvärd.
Och om jag minns rätt finns det en tråd om facebookgruppen om el, där han beskriver varför han tycker man ska hjälpa lekman med råd och varför han lämnade facebookgruppen och varför han tyckte den var olämpligt.
 
I min lägenhet bytte man för ett antal år sen elcentral, naturligtvis till automatsäkringar (dvärgbrytare) och jordfelsbrytare.
Ett par år senare var det dags för stambyte och badrumsrenovering. I samband med detta bytte jag även tvättmaskin. När jag kopplade in den och slog på den, löste omedelbart jordfelsbrytaren (eller om det var en säkring) ut.

Den elektriker som ingick i renoveringsgruppen öppnade elcentralen – och där såg förjävligt ut!
Jag visste att man fått bakläxa när elcentralen byttes, eftersom man inte tätat väggenomföringarna som gick mellan lägenheterna. Nu visade det sig att det var klumpar med gult skum lite hur som helst i centralen. Ledningarna var överlag toklånga och det såg ut som ett skatbo. Det låg till och med en lös hopvikt ledning därinne.

Jag har sett amatörmässiga installationer, men det här var det bedrövligaste jag sett.
Elektrikern drog om rubbet och konstaterade att jordfelsbrytaren endast varit inkopplad till badrummets eluttag och dessutom felkopplad.

Jag kontaktade förstås bostadsrättsföreningens styrelse och menade att man åtminstone borde göra stickprov i övriga lägenheter. Varför skulle just min lägenhet vara den enda som blivit utsatt för detta (av elektriker) farligt undermåliga arbete?
Det hände ingenting …

Det kan naturligtvis mycket väl vara så att någon jordfelsbrytare aldrig behöver lösa ut, precis som med säkerhetsbältet. Men de är förbannat bra när de behövs.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
@Bo.Siltberg är forumets elguru. Han är det även på andra forum.
Han skrev också en annan artikelserie om el som är läsvärd.
Och om jag minns rätt finns det en tråd om facebookgruppen om el, där han beskriver varför han tycker man ska hjälpa lekman med råd och varför han lämnade facebookgruppen och varför han tyckte den var olämpligt.
Det är säkert så att de flesta av oss åtminstone har ett hum om vem han är, men en presentation är alltid bra.
 
Kartone 1 skrev:
Och det viktigaste av ALLT! Du får i princip inte göra några som helst elinstallationer utan att ha auktorisation eller att du ingår i ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram! Det är olagligt! Kör ni bil utan körkort också?
Du har helt rätt i kraven på auktorisation. Men anser du verkligen att det är det viktigaste? Om man skulle tvingas välja mellan kunskap och auktorisation, vad skulle du då välja? Om du hade auktorisationen men inte kunskapen, skulle du låta bli då? Om en person har kunskapen men inte auktorisationen, vad vill du då egentligen framföra till denne person om han/hon gör jobbet?

K Kartone skrev:
Så för att jag inte har lämnat min åsikt om auktorisationens vara eller inte så får jag inte ha synpunkter på att befolkningen gör olagliga elinstallationer om de installerar själva enligt rådande lagstiftning.
Så du har synpunkter på hur folk följer lagen. Det får du givetvis ha, men vad är det du egentligen vill säga i denna tråd?

K Kartone skrev:
Vad gäller artikeln så tycker jag som du att den är intressant rent faktamässigt men då forumet är så stort som det är vore det även proffsigt att förklara regelverket kring elinstallationer. Finns så många myter kring vad man får och inte får göra. En liten faktaruta med vad som gäller är ju också intressant och säkerligen lärorikt för många.
Givetvis har vi diskuterat reglerna för auktorisation mycket noga på forumet. Vi har otaliga trådar, och det finns artiklar på temat regler och vad som kan gå fel etc. Det finns t.o.m ett quiz i ämnet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/naer-far-du-pula-med-elen-sjaelv.323046/

Jag vill nog hävda att forumet håller en mycket hög kunskapsnivå kring samtliga frågor. Så vad vill du, egentligen?
 
  • Gilla
kashieda och 15 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Men @Bo.Siltberg nu vill vi ju veta vilken av bilderna i regel #7 var hempul och vilken var proffs!

Amatörgissar att vänster bild är hempul. Blandat två 16 A trefasuttag + 2 enfasuttag på samma grupp, dessutom kopplat ihop i en arbetsbrytare där det blir otydligt för den som står framför brytaren vad den faktiskt bryter (allt, ingen eller delar?).
Det är rätt gissat. Användningen av brytaren är en sak som avslöjar den till vänster. Johan456 beskriver de flesta detaljerna i #78, Jag har inte mycket att tillägga men för att sammanfatta
- Kabel klamrad i taket
- Kabeln svänger ned ful över taklist
- Kabeln töjer på klamret på vägen ned från taket.
- Klamren är fula, inget val där de syns.
- Kablar förläggs inte diagonalt (enfasuttaget), det bör va två 90-böjar i detta fall.
- U-svängen från ovansida brytare har flera brister, den ska först o främst inte finnas utan man löser det med en kopplingsdosa istället.
- U-svängen är ej homogen, klamret sitter snett. Borde va två 90-böjar.
- Strömbrytare? Varför?
- Strömbrytare ska inte användas som kopplingsdosa.
- Blandning av trefas och enfasuttag, men vi vet ingenting om de skydd som används.
- Uttagen monterade för nära fönstret. Hade det varit en dörr hade det varit ett säkerhetsproblem.
- Förskruvningarna behöver inte vara fel, bilden motiverar dem dock inte, det hade räckt med gummimembran som till enfasuttaget.

Den högra är gjord av Rikard Ågren, inte Patrik Hedlund, båda mästare dock. Det blir kanske en artikel där Patriks klammerskola ingår. Det bör kanske även bekräftas att anläggningen till höger är en arbetsbod vilket förklarar en del val gjorda där.
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
J J-stedt skrev:
Det är säkert så att de flesta av oss åtminstone har ett hum om vem han är, men en presentation är alltid bra.
Liksom utförandet av kabelklamring kan kanske artiklarna få tala för sig själva. De kanske inte faller i lika god jord om jag avslöjar att jag är en usel hempulare utan all form av formell utbildning och auktorisation, och har varit så de senaste 50 åren, dock med rätten att idag koppla sladdar under överinseende av ett EKP ;) Tror inte att jag hade fyllt tvåsiffrigt när jag gjorde min första elinstallation.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har helt rätt i kraven på auktorisation. Men anser du verkligen att det är det viktigaste? Om man skulle tvingas välja mellan kunskap och auktorisation, vad skulle du då välja? Om du hade auktorisationen men inte kunskapen, skulle du låta bli då? Om en person har kunskapen men inte auktorisationen, vad vill du då egentligen framföra till denne person om han/hon gör jobbet?

Hej Bo

Om man har auktorisationen men inte kunskapen ska det framgå i egenkontrollprogrammet vad du kan hantera inom varje verksamhetstyp. Har du inte kunskapen ska du ihop med företagsledningen se till att skaffa den med hjälp av utbildningar. Tills dess ska man inte utföra arbetet (det är ju dock inte olagligt men ganska oproffsigt).

Att välja mellan kunskapen eller auktorisationen är egentligen en ickefråga (från min synvinkel) då jag helst svarar helt från hur regelverket ser ut. Ingen av dem ska utföra arbetet. (se mitt svar om egenkontrollprogram gällande den med auktorisation)


Så du har synpunkter på hur folk följer lagen. Det får du givetvis ha, men vad är det du egentligen vill säga i denna tråd?

Oavsett om du har kunskapen så får du fortfarande inte utföra auktorisationskrävande arbeten. Många här inne har kunskapen det förstår jag och vill att lagen ska ändras. Det har jag förståelse för, men ändrar ju inte på förutsättningarna inför lagen.


Givetvis har vi diskuterat reglerna för auktorisation mycket noga på forumet. Vi har otaliga trådar, och det finns artiklar på temat regler och vad som kan gå fel etc. Det finns t.o.m ett quiz i ämnet.
[länk]

Jag vill nog hävda att forumet håller en mycket hög kunskapsnivå kring samtliga frågor. Så vad vill du, egentligen?
Det är inte kritik mot dig som artikelförfattare, men skriver du den bara för alla gamla medlemmar? Jag såg det från det perspektivet att det tillkommer nya medlemmar som inte har koll på vad som gäller. Alla är ju inte gurus och googlar man på vissa frågor så kommer ju faktiskt detta forumet högt upp i sökresultatet. Därför kan det ju vara bra med en liten faktaruta om regelverket. För oavsett vad som tycks här på forumet så går det väl inte att blunda för att det finns tills den dagen det ev. ändras?

Vad gäller din artikel så var den intressant rent faktamässigt som jag tidigare skrev och kunskap är aldrig fel. Jag hoppas att medlemmarna får hjälp av den när de ska kontrollera att elinstallatören gjort rätt ;) Skämt åsido, nu lägger jag inte ner mer tid på detta för jag är på helt fel ställe då jag är ganska säker på att mina synpunkter inte är efterfrågade här.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
@Bo.Siltberg

Blev lite fel i mitt svar lägger in dem här istället så det blir tydligare

Bo.Siltberg skrev:
Du har helt rätt i kraven på auktorisation. Men anser du verkligen att det är det viktigaste? Om man skulle tvingas välja mellan kunskap och auktorisation, vad skulle du då välja? Om du hade auktorisationen men inte kunskapen, skulle du låta bli då? Om en person har kunskapen men inte auktorisationen, vad vill du då egentligen framföra till denne person om han/hon gör jobbet?


Hej Bo

Om man har auktorisationen men inte kunskapen ska det framgå i egenkontrollprogrammet vad du kan hantera inom varje verksamhetstyp. Har du inte kunskapen ska du ihop med företagsledningen se till att skaffa den med hjälp av utbildningar. Tills dess ska man inte utföra arbetet (det är ju dock inte olagligt men ganska oproffsigt).

Att välja mellan kunskapen eller auktorisationen är egentligen en ickefråga (från min synvinkel) då jag helst svarar helt från hur regelverket ser ut. Ingen av dem ska utföra arbetet. (se mitt svar om egenkontrollprogram gällande den med auktorisation)

Så du har synpunkter på hur folk följer lagen. Det får du givetvis ha, men vad är det du egentligen vill säga i denna tråd?

Oavsett om du har kunskapen så får du fortfarande inte utföra auktorisationskrävande arbeten. Många här inne har kunskapen det förstår jag och vill att lagen ska ändras. Det har jag förståelse för, men ändrar ju inte på förutsättningarna inför lagen.

Givetvis har vi diskuterat reglerna för auktorisation mycket noga på forumet. Vi har otaliga trådar, och det finns artiklar på temat regler och vad som kan gå fel etc. Det finns t.o.m ett quiz i ämnet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/naer-far-du-pula-med-elen-sjaelv.323046/

Jag vill nog hävda att forumet håller en mycket hög kunskapsnivå kring samtliga frågor. Så vad vill du, egentligen?



Det är inte kritik mot dig som artikelförfattare, men skriver du den bara för alla gamla medlemmar? Jag såg det från det perspektivet att det tillkommer nya medlemmar som inte har koll på vad som gäller. Alla är ju inte gurus och googlar man på vissa frågor så kommer ju faktiskt detta forumet högt upp i sökresultatet. Därför kan det ju vara bra med en liten faktaruta om regelverket. För oavsett vad som tycks här på forumet så går det väl inte att blunda för att det finns tills den dagen det ev. ändras?

Vad gäller din artikel så var den intressant rent faktamässigt som jag tidigare skrev och kunskap är aldrig fel. Jag hoppas att medlemmarna får hjälp av den när de ska kontrollera att elinstallatören gjort rätt ;) Skämt åsido, nu lägger jag inte ner mer tid på detta för jag är på helt fel ställe då jag är ganska säker på att mina synpunkter inte är efterfrågade här.
 
K Kartone skrev:
@Bo.Siltberg

Blev lite fel i mitt svar lägger in dem här istället så det blir tydligare

Bo.Siltberg skrev:
Du har helt rätt i kraven på auktorisation. Men anser du verkligen att det är det viktigaste? Om man skulle tvingas välja mellan kunskap och auktorisation, vad skulle du då välja? Om du hade auktorisationen men inte kunskapen, skulle du låta bli då? Om en person har kunskapen men inte auktorisationen, vad vill du då egentligen framföra till denne person om han/hon gör jobbet?


Hej Bo

Om man har auktorisationen men inte kunskapen ska det framgå i egenkontrollprogrammet vad du kan hantera inom varje verksamhetstyp. Har du inte kunskapen ska du ihop med företagsledningen se till att skaffa den med hjälp av utbildningar. Tills dess ska man inte utföra arbetet (det är ju dock inte olagligt men ganska oproffsigt).

Att välja mellan kunskapen eller auktorisationen är egentligen en ickefråga (från min synvinkel) då jag helst svarar helt från hur regelverket ser ut. Ingen av dem ska utföra arbetet. (se mitt svar om egenkontrollprogram gällande den med auktorisation)

Så du har synpunkter på hur folk följer lagen. Det får du givetvis ha, men vad är det du egentligen vill säga i denna tråd?

Oavsett om du har kunskapen så får du fortfarande inte utföra auktorisationskrävande arbeten. Många här inne har kunskapen det förstår jag och vill att lagen ska ändras. Det har jag förståelse för, men ändrar ju inte på förutsättningarna inför lagen.

Givetvis har vi diskuterat reglerna för auktorisation mycket noga på forumet. Vi har otaliga trådar, och det finns artiklar på temat regler och vad som kan gå fel etc. Det finns t.o.m ett quiz i ämnet.
[länk]

Jag vill nog hävda att forumet håller en mycket hög kunskapsnivå kring samtliga frågor. Så vad vill du, egentligen?



Det är inte kritik mot dig som artikelförfattare, men skriver du den bara för alla gamla medlemmar? Jag såg det från det perspektivet att det tillkommer nya medlemmar som inte har koll på vad som gäller. Alla är ju inte gurus och googlar man på vissa frågor så kommer ju faktiskt detta forumet högt upp i sökresultatet. Därför kan det ju vara bra med en liten faktaruta om regelverket. För oavsett vad som tycks här på forumet så går det väl inte att blunda för att det finns tills den dagen det ev. ändras?

Vad gäller din artikel så var den intressant rent faktamässigt som jag tidigare skrev och kunskap är aldrig fel. Jag hoppas att medlemmarna får hjälp av den när de ska kontrollera att elinstallatören gjort rätt ;) Skämt åsido, nu lägger jag inte ner mer tid på detta för jag är på helt fel ställe då jag är ganska säker på att mina synpunkter inte är efterfrågade här.
Så... Sex minuter klarade du att hålla dig borta.. ☺️
 
Dick Frisenholt skrev:
Det här är en ren anstiftan till brott!
Kunskap är alltid värdefull, och som tur är kan den inte förbjudas.
Jag vill istället tacka @bo Siltberg för en värdefull artikel, och för att du delar med dig av din kunskap.
 
  • Gilla
fgranne och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.