Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
För att livnära dig på att läsa, som du hävdat, så är det förbluffande vad du försöker få till det att jag hävdar än det ena än det andra. Jag har ALDRIG hävdat att man som icke-auktoriserad får (presens) göra elarbete själv. Jag hävdar däremot att jag anser att det är befängt att kriminalisera dem som gör det och att regleringen är ett stort skämt som göder branschen. Jag har ALDRIG hävdat att jag har rätt att göra varken det ena eller det andra. Det är du som försöker vrida det till det, men se det går inte.

Klart att det är applicerbart! Varför skulle det inte vara det? Jag ser det ur perspektivet att elarbete inte bör vara lagreglerat eftersom det inte finns fog för att det skall vara det. Om elarbete skall vara reglerat, så borde även bromsbyte, barnafödande, hundägande, alvedoninmundigande, mm, mm, mm vara det. Jag hävdar och anser kort sagt att det är FEL att elarbete är reglerat. Vänligen sluta försöka tillskriva mig utsagor som inte är yttrade.

Hahaha :) Ja, precis. Det finns ingen kontroll, och alla gör ju ALLTID bara precis det de skall göra och de gör ju aldrig fel heller, för de har ju ett egenkontrollprogram... Eller hur?
På sista punkten är vi helt överens! Det är ju Elsäkerhetsverkets uppgift att se till att det följs genom tillsyn. Lagen är ny och seriösa företag försöker att följa den men det tar ju tid att få till det. Det finns ju dock stora brister så klart och många vill bara jobba och skiter i det där. Problemet i mitt tycke är att det saknas sanktionsavgifter om företagen inte följer regelverket.

Nu ska jag inte ta mer av din tid. Lycka till med avregleringen, men du måste nog få med en politiker eller två på banan (om du inte ska bli en själv) ;)

Fortsatt trevlig kväll.

• Gilla
Tom_N
  • Laddar…
K Kartone skrev:
Då åker du väl med glädje svarttaxi också då? Där kan vi snacka om ett yrke som inte är särskilt avancerat men du måste fortfarande ha ett taxikort för att köra. Nu är ju vissa yrken reglerade oavsett vad vi tycker här. Således har argumenten ingen som helst betydelse om man själv minsann kan koppla eller inte.
Hur är det med taxilegitimationen? Räcker det att en på firman har det och att den sedan går i god via egenkontrolldokument att alla andra taxiförare klarar av att köra taxi?
Eller är taxilegitimationen personlig?
Måste personen som söker taxilegitimationen vara/varit anställd i ett taxibolag?

Hur är det med auktorisationen för elarbeten, är den personlig eller räcker det att en på firman har den och att den personen sedan går i god via egenkontrollprogram att alla andra sedan kan göra bra elinstallationer?

För att ansöka om taxilegitimationen måste man först ha gått en flerårig utbildning samt jobbat som lärling x antal år?

Det är inte särskilt mycket man behöver göra för att ansöka om taxilegitimationen,
https://www.transportstyrelsen.se/ansokan-om-taxiforarlegitimation

Det skulle kunna vara något liknande för enklare elbehörighet, ett/flera prov och eventuellt en ”uppkörning”.

K Kartone skrev:
Förhoppningsvis blir det krav på elbesiktningar snart där du som anläggningsägare ska kunna visa på att en auktoriserad firma gjort arbetet osv. Kan förhoppningsvis leda till bättre premier på hemförsäkring m.m.
Det där skulle bara kunna gälla nybyggda fastigheter efter att ”lagen” trätt ikraft.
Du kan aldrig kunna komma i efterhand och kräva att anläggningsägaren ska kunna visa papper på vem som har gjort vad i en elanläggning.

Tror du verkligen att en fastighet som har bytt ägare några gånger har absolut alla papper?
Äger du ditt boende (villa)?
Har du originalpapper på allt i fastigheten?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Den vänstra bilden visar en installation utförd av lekman 1.
-klamringen är inte fackmannamässig
- 4 kablar in i en arbetsbrytare, det har jag nog aldrig sett. Elektriker hade utfört med 1 in/ut och dosa
-hur kabeln är förlagd, böjar etc
-sen vet jag att fler än 2 ledare anslutits under samma anslutning i arbetsbrytare . Jag undrar om det är tillåtet (tillverkarens anvisningar). Blir det goda anslutningar?
-installationen ser inte fackmannamässig ut som helhet, antingen förstår man vad jag menar, eller så gör man inte det...

Den högra bilden visar en installation utförd sv lekman 2.

-böjar är oskarpa
-klamrad kabel PÅ list
-kablarna i centralen är korta. De kommer räcka men bara fågelvägen (faserna) Normalt vill man följa centralens kanter.
-allt materiel är IP44, varför? Rummet ser ut att vara ett torrt utrymme. Isåfall borde man inte använda EKRK vilket det ser ut att vara.

Det är inget regelvidrigt på något sätt men det är lite för mycket för att jag ska tro att det är en elektriker.

• Gilla
Tom_N och 6 till
  • Laddar…
tommib
Ja, du figurerade ju själv i den andra tråden så där vet du att det är en lekman.
Om jag minns rätt är den högra bilden från någon form av arbetsbod. Jag hittar dock inte tråden där den bilden figurerade just nu. Jag ska inte svära på att det är gjort av den medlemmen jag länkar till men jag har ett vagt minne av att det är så.

Demmpa Demmpa skrev:
Hur är det med taxilegitimationen? Räcker det att en på firman har det och att den sedan går i god via egenkontrolldokument att alla andra taxiförare klarar av att köra taxi?
Eller är taxilegitimationen personlig?
Måste personen som söker taxilegitimationen vara/varit anställd i ett taxibolag?

Hur är det med auktorisationen för elarbeten, är den personlig eller räcker det att en på firman har den och att den personen sedan går i god via egenkontrollprogram att alla andra sedan kan göra bra elinstallationer?

För att ansöka om taxilegitimationen måste man först ha gått en flerårig utbildning samt jobbat som lärling x antal år?

Det är inte särskilt mycket man behöver göra för att ansöka om taxilegitimationen,
[länk]

Det skulle kunna vara något liknande för enklare elbehörighet, ett/flera prov och eventuellt en ”uppkörning”.

Det där skulle bara kunna gälla nybyggda fastigheter efter att ”lagen” trätt ikraft.
Du kan aldrig kunna komma i efterhand och kräva att anläggningsägaren ska kunna visa papper på vem som har gjort vad i en elanläggning.

Tror du verkligen att en fastighet som har bytt ägare några gånger har absolut alla papper?
Äger du ditt boende (villa)?
Har du originalpapper på allt i fastigheten?
E erkka skrev:
Jag tolkar inte att avsikten med artikeln är att uppmana till olagliga installationer.
Snarare istället att se till att ge en ögonöppnare till potentiella hempulare så att man inser värdet i att leja bort något till en fackman.
Kunskap kan aldrig vara fel att sprida. Allt annat verkar idiotiskt.

Ska vi sätta körkortskrav på att skaffa prenumeration av ”vi bilägare”? Har du inte körkort ska du väl inte lära dig hur man rattar en bil...
Jag håller med dig om att man inte kan rikta ett sådant krav mot anläggningsägaren. Men en besiktning av en elanläggning vid köp eller att den ska ske lagstadgat med ett visst intervall kan nog inte vara fel. För hur många kollar i ärlighetens namn skicket på sin anläggning tillräckligt ofta?

Jag har papper på allt men bara för att jag bor i en nyproduktion.

Vad gäller artikeln så tycker jag som du att den är intressant rent faktamässigt men då forumet är så stort som det är vore det även proffsigt att förklara regelverket kring elinstallationer. Finns så många myter kring vad man får och inte får göra. En liten faktaruta med vad som gäller är ju också intressant och säkerligen lärorikt för många.

J Johan456 skrev:
Den högra bilden visar en installation utförd sv lekman 2.

-böjar är oskarpa
-klamrad kabel PÅ list
-kablarna i centralen är korta. De kommer räcka men bara fågelvägen (faserna) Normalt vill man följa centralens kanter.
-allt materiel är IP44, varför? Rummet ser ut att vara ett torrt utrymme. Isåfall borde man inte använda EKRK vilket det ser ut att vara.

Det är inget regelvidrigt på något sätt men det är lite för mycket för att jag ska tro att det är en elektriker.
Precis som tommib är jag ganska säker på att det är en elektriker som ligger bakom detta, han är med på forumet sen länge och skriver även i nutid då och då. Men som du skriver ser det inte av olika skäl så där bra ut som kontraindikator på en hempulares verk, Bo kunde nog hittat något mer tydligt exempel där.

• Gilla
Tom_N och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Precis som tommib är jag ganska säker på att det är en elektriker som ligger bakom detta, han är med på forumet sen länge och skriver även i nutid då och då. Men som du skriver ser det inte av olika skäl så där bra ut som kontraindikator på en hempulares verk, Bo kunde nog hittat något mer tydligt exempel där.
Det är mycket möjligt att det är en elektriker på den:)

tommib
K Kartone skrev:
Vad gäller artikeln så tycker jag som du att den är intressant rent faktamässigt men då forumet är så stort som det är vore det även proffsigt att förklara regelverket kring elinstallationer. Finns så många myter kring vad man får och inte får göra. En liten faktaruta med vad som gäller är ju också intressant och säkerligen lärorikt för många.
Det finns <ERIC LASSARD VOICE>många, många underbara trådar</ERIC LASSARD VOICE> om behörighetssystemet och vad man får och inte får göra. Överlag kan du vara helt säker på att folk har koll på det här. Min personliga åsikt är att man måste känna till författningen av två skäl. Det första är att man ska veta när man bryter mot lagen och kunna göra det på ett välgrundat sätt (jfr t.ex. när man kör för fort). Det andra är att jag tror att desto fler människor man upplyser om den fullständigt absurda ellagstiftningen, desto snabbare kan vi bygga opinion mot den och få den ändrad. Detta är dock ett långsiktigt projekt.

För övrigt anser jag att ellagstiftningen bör förgöras.

• Gilla
Öppanäng och 5 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, det låter inte otroligt alls.
Japp, jag misstänker att jfb och jordning har säkrat upp hemmen ganska rejält.
Elsäkerhetsverkets statistik för 2017 visar att två privatpersoner omkom i samband med elolyckor. En hemmagjord anordning för maskletning och klättring i kraftledningsstolpe var dödsorsakerna.
Från https://www.elsakerhetsverket.se/om...den/2017/tva-personer-omkom-i-elolyckor-2017/

Ful-el? Näää.

• Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Som student hade vi en "korvkokare" bestående av två gafflar till en vanlig stickpropp. Vad jag förstår är det inte behörighetskrävande vilket gör att vår vän Kartone inte kan klaga på att jag skriver om det. Vi provade att försöka hetta upp diverse olika maträtter, även saltvatten, men inget annat än korv fungerade. Förutom att korven nog inte blir så nyttig efter kokning (vi åt den aldrig) så finns nog en viss risk att vid felanvändning skulle det kunna leda till ungefär samma sak som för maskletaren. Det var en ojordad skickpropp, men de dubbla fyrkanterna gick inte att hitta någonstans på denna manick... Sorry för OT.

Tycker för övrigt det var en trevlig artikel, tack Bo, trots att jag är civilingenjör som även yrkesmässigt pysslar med el till viss del (dock lågspänning) så jag teoretiskt borde kunna det mesta så är det mycket man kan lära sig som man har nytta av när man har ett 110 årigt hus som levt sig genom elens utveckling och med kreativa tidigare ägare.

För att, iallafall till viss del, lugna Kartone så har jag haft hjälp av en elfirma med förhoppningsvis behöriga elektriker att montera ny elcentral med jordfelsbrytare och ny el till kök mm. Och köket innehåller inte heller någon korvgrillare. Kanske tog någon marinbiolog över dessa för att lättare hitta bete...

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En hemmagjord anordning för maskletning och klättring i kraftledningsstolpe var dödsorsakerna.
En mojäng som används både för att leta mask och att klättra i stolpar! Vilken grej. Den skulle jag vilja se!

• Haha
  • Wow
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker det var tråkigt att kommentarerna till denna fina artikel drog iväg så åt helv... trist.

Tack för ännu en bra artikel Bo. (y)

Du snodde delvis en tanke jag själv haft, nästan samma sak, men en något lite annan ingång och därmed en något litet annorlunda lista ... ;)

• Gilla
beqen och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
En mojäng som används både för att leta mask och att klättra i stolpar! Vilken grej. Den skulle jag vilja se!
Det var två helt olika händelser. En pga hemmagjord maskletare, en pga klättring i elstolpe:
Den andra dödsolyckan 2017 var en man i 40-årsåldern som klättrat upp i en kraftledningsstolpe. Mannen kom i kontakt med spänningssatt anläggningsdel och avled.

Staffans2000
Jag förstod det. Men det var inte så det stod.

Kunde inte låta bli att kommentera myndighetens obegripliga svenska.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag förstod det. Men det var inte så det stod.
Kunde inte låta bli att kommentera myndighetens obegripliga svenska.
Jag förstod direkt vad du menade när jag tittade tillbaka
En hemmagjord anordning för maskletning och klättring i kraftledningsstolpe var dödsorsakerna.

Men jag har tröttnat på att anmärka på rubriksättares och ingresskrivares bristande skrivkonst :sleep:
De har väl brottom hem till mello eller något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.