M MiWi skrev:
Nej. Men tyvärr finns det bilförare som kör sämre än de som inte har körkort
D Dilato skrev:
BMW-förare!!

[länk]
Tänk om de köpt en billigare bil, då hade de kanske haft råd med körkortet...
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tänkte också leta upp det där, men orkade inte /hinner inte, plöja gamla föreskrifter nu, utan tänkte ta det ikväll, eller i helgen.

Mig veterligen har undantaget för smärre reparationsjobb alltid funnits, men lite olika ordalydelser dock. "... med nödig kunskap..." eller vad det nu stod försvann väl någonstans runt 1990 ... och fick en annan ordalydelse.
Ja det var en bra tanke, men inte helt lätt.
Det är för det mesta gömt i föreskrifter, och jag har alla installationsföreskrifter från 1904, men här är det behörighetsföreskrifterna jag behöver finna, vilket jag inte har.
Jag måste i så fall besöka kungliga biblioteket eller ev elsäkerhetsverket i Kristinehamn.

Den äldsta som går att finna på nätet är
ELSÄK-FS 2007:2
https://www.elsakerhetsverket.se/om...krifter/elsak-fs-2007-2-konsoliderad-version/
Och där står det att läsa:

Elinstallation som får utföras utan behörighet
3 § Följande elinstallationsarbeten på starkströmsanläggningar får utföras av andra än en behörig elinstallatör eller en yrkesman under överinseende av en behörig installatör. Undantagen gäller dock inte för elinstallationsarbeten som utförs i explosiva miljöer.
1. Utbyte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16 A, 400 V vilka ingår i en starkströmsanläggning.
2. Utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen inne i bostäder.
3. Utförande, ändring eller reparation av en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 V med effekt om högst 200 VA och ström begränsad av säkring på högst 10 A eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.
4. Förläggning av värmekabel eller värmefolie för skyddsklenspänning med nominell spänning om högst 50V.
5. Losskoppling eller anslutning av en anordning i ett laboratorium, provrum eller liknande där anordningen används för utbildning, provning, försöksverksamhet eller kontroll.

Gällde alltså fr.o.m 2007


Sen hade det varit trevligt att finna Behörighetskungörelsen (1939:219), men denna måste man nog leta efter i arkiv

Men undantagen i SIND-FS 1976:2 baseras på denna text från Elinstallatörsförordning (1975:967)
2 § Byte av uttagsorgan samt installationsströmställare och liknande installationsapparat som ingår i fast anläggning för högst 600 volt i ej explosionsfarligt utrymme samt byte av smältpatron i säkringsapparat och annan därmed jämförlig förbrukningsmateriel får utföras av den som har nödig kännedom om sådant arbete.

https://lagen.nu/1975:967


Såhär kan vi se att undantagen för att byta vissa apparater fanns även 1976 och 2007 (och finns idag), och Bo har visat att det även fanns 1919, så jag tror vi kan utgå ifrån att det alltid har funnits detta undantag för kravet på behörighet.
Men vi ser även i att denna förordning så nämner de utbyte av smältpropp som tillåtet för vem som helst att göra.


Allt detta är lite halvt svårgenomtränglig materia.
Dels har ansvaret för dessa frågor valsat runt mellan Kunglig kommerskollegii, statens industriverk,
statens energiverk och slutligen bildades elsäkerhetsverket.
Vidare så finns det övergripande lagar, och sen förordningar, som inte alls går in på detaljer, utan dessa ovan nämnda verk utverkar sedan föreskrifter med mer detaljer, och dessa finns alltså inte lika lätt att finna såsom gamla lagtexter.
Det finns behörighetsföreskrifter från 1919, 1939, 1976, 1990, 2007 (med smärre ändringar 2010 och 2013) och 2017, varav det är bara de två sista som lätt hittas på nätet

 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.