Fast jag tror att det vanligaste är att man får överspänningar ex. från TV antenn, till TVn. Det beror oftast på att runt blixten som slår ned bildas ett extrem magnetfält under några mikrosekunder, pga den höga strömmen som går i blixten. Det magnetfältet inducerare strömmar i allt av metall som finns i närheten. Det kan även gälla elledningar. Det är framförallt den typen av åsksmällar som överspänningsskydd hjälper mot. Den direkta strömmen i en blixt är så hög att den följer inte normala "el beteenden", den går exempelvis inte igenom ditt överspänningsskydd, den kommer att passera på utsidan av det, väljer konstiga vägar inne i huset och ut ur huset osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Direktträff i byggnaden (byggnadsställningen i ditt fall) finns det egentligen inget skydd för. Men det handlar då i så fall främst om åskskydd, dvs "antenner" på taket och kraftiga nedledare till jord. Överspänningsskydd är ganska verkningslösa i detta fall.

Indirekt nedslag nära ledningen är ju betydligt vanligare, och snällare. Märkte du öht av detta nedslag? Om det finns andra ledningar in till huset, fjärrvärme, tele etc så ökar risken markant för att åsköverspänningen letar sig in och förstör.
Då satt jag i uterummet och beskådade skådespelet så det var först när jag gick in som jag märkte att jordfelsbrytaren hade löst ut. Men som sagt, kontakterna till alla elektroniska prylar var utdragna, samt säkringarna till tvättmaskin mm. avslagna (lär av mina misstag...). Risken är ju att nästa gång blixten slår ner är jag inte hemma och alla sladdar sitter i, därav överspänningsskyddet. Har ingen tv-antenn eller annat, endast fiber.

 
  • Gilla
Markus_R och 3 till
  • Laddar…
Just när det gäller underhåll av elanläggningar, detta är exakt anledningen till varför det finns ett undantag att du får BYTA en strömbrytare eller vägguttag själv.

Tidigare fanns inte detta undantag, då var man ju tvungen att ringa jourelektriker om du råka köra in soffan i vägguttaget så det sprack.
Att låta vägguttaget vara "öppet" med strömförande delar åtkomliga tills nästkommande dag var ju egentligen olagligt. Men folk sket ju i det och lät uttaget vara tills elektriker fanns tillgänglig på "normal tid", vilket är sämre än att byta det själv.

Det utnyttjades av branschen givetvis, dvs debitera extra för jour, så självklart lade man in undantag så att man får byta vissa delar av en starkströmsanläggning själv. Först gällde det bara ojordat, sedan utökades det så det gäller alla former av eluttag, armaturer, strömbrytare.

Det är lite samma med stopp på motorväg. Tidigare fick du absolut inte bogsera på motorväg alls, det var bara auktoriserade bärgare som fick det. Det utnyttjades, man kunde ta extra höga priser för motorvägsbärgning för man visste att folk inte fick göra det själva. Så nu har man istället att man får bogsera i väggrenen i 30 km/h (eller på vägen om ingen väggren finns) med erforderlig varningar fram till närmaste avfart.

Så ha gärna ett gäng vägguttag och strömbrytare, säg 2 st av varje, av samma typ som är installerade i lägenheten, i "reservdelslådan" hemma så är det enkelt att underhålla elanläggningen när det väl behövs.

Därefter är det ju inte så mycket kvar av elanläggningen att underhålla, de kvarvarande delar ringer man givetvis elektriker när man märker att saker behöver underhåll.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
S sebastiannielsen skrev:
Därefter är det ju inte så mycket kvar av elanläggningen att underhålla, de kvarvarande delar ringer man givetvis elektriker när man märker att saker behöver underhåll.
Nä, en propp byter man själv.
Åtminstone första gången den löser ut. :)
 
TRJBerg
P pmd skrev:
Nä, en propp byter man själv.
Åtminstone första gången den löser ut. :)
Ja porslinstypen. Inte de moderna.
 
Mikael_L
pjgb pjgb skrev:
Vad är att betrakta som proffs?

En ”elektriker” (löntagare som jobbar under annan behörig elektrikers paraply) eller en ”riktig” elektriker med korrekt behörighet?
Eller någon som varit med och utformat elsäk men saknar behörighet?
En civilingenjör som kan dimensionera ett helt elnät men inte får koppla ihop det?
En bonde som kan sina maskiner utan och innan?
Det finns flera stycken på detta forum som jag skulle beteckna såsom proffs, i den bemärkelsen att de kan mer än genomsnittselektrikern som arbetar med detta lagligt.
Alla är inte professionella, bara för att man har det som födkrok (fast i en betydelse av ordet betyder det ju iofs att man tjänar pengar på det, oavsett om man är duktig eller usel på det).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Förr med antenner och kopparledningar till telefon var det ännu vanligare att det uppstod potentialskillnader mellan systemen även om åskan slog långt borta. Ofta blir det då dom apparater som är anslutna till båda som får ta smällen, t ex TV, modem och liknande.
Idag är väl dom trådkontrollerade robotgräsklipparnas laddnings/styrdel ett bra exempel på samma problematik. Eller reningsverk med sin elektronik, givare och pumpar och där verket agerar eget jordtag.
 
S sebastiannielsen skrev:
Just när det gäller underhåll av elanläggningar, detta är exakt anledningen till varför det finns ett undantag att du får BYTA en strömbrytare eller vägguttag själv.

Tidigare fanns inte detta undantag, då var man ju tvungen att ringa jourelektriker om du råka köra in soffan i vägguttaget så det sprack.
Att låta vägguttaget vara "öppet" med strömförande delar åtkomliga tills nästkommande dag var ju egentligen olagligt. Men folk sket ju i det och lät uttaget vara tills elektriker fanns tillgänglig på "normal tid", vilket är sämre än att byta det själv.

Det utnyttjades av branschen givetvis, dvs debitera extra för jour, så självklart lade man in undantag så att man får byta vissa delar av en starkströmsanläggning själv. Först gällde det bara ojordat, sedan utökades det så det gäller alla former av eluttag, armaturer, strömbrytare.

Det är lite samma med stopp på motorväg. Tidigare fick du absolut inte bogsera på motorväg alls, det var bara auktoriserade bärgare som fick det. Det utnyttjades, man kunde ta extra höga priser för motorvägsbärgning för man visste att folk inte fick göra det själva. Så nu har man istället att man får bogsera i väggrenen i 30 km/h (eller på vägen om ingen väggren finns) med erforderlig varningar fram till närmaste avfart.

Så ha gärna ett gäng vägguttag och strömbrytare, säg 2 st av varje, av samma typ som är installerade i lägenheten, i "reservdelslådan" hemma så är det enkelt att underhålla elanläggningen när det väl behövs.

Därefter är det ju inte så mycket kvar av elanläggningen att underhålla, de kvarvarande delar ringer man givetvis elektriker när man märker att saker behöver underhåll.
Har du någon referens till detta. Jag ifrågasätter inte, jag är bara intresserad av källan. Jag vet bara att redan i 1919 års föreskrifter fanns det undantag för arbeten som ansågs "ofarliga". Det har jag fått bekräftat av ESV att det gäller även idag, Idag finns det ju ett konsumentintresse i bakgrunden, men frågan är om det fanns då när elen var helt ny, kanske.

Historiskt dokument från 1919, Svensk Förordning om elektriska anläggningar, Stockholm, med kunglig signatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100 och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg
Har fått en modern "propp" (kommer inte på det riktiga namnet, mikrobrytare?) bytt för ett tag sedan för i storleksordningen 2500:-.
Funderar faktiskt på att förbereda på göra det själv nästa gång. Har 43 "proppar" i huset (och >30, 20, 10 i de andra husen på fastigheten). Bor långt ute på landet och det är svårt att få akut hjälp.
 
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har du någon referens till detta. Jag ifrågasätter inte, jag är bara intresserad av källan. Jag vet bara att redan i 1919 års föreskrifter fanns det undantag för arbeten som ansågs "ofarliga". Det har jag fått bekräftat av ESV att det gäller även idag, Idag finns det ju ett konsumentintresse i bakgrunden, men frågan är om det fanns då när elen var helt ny, kanske.

[bild]
Jag tänkte också leta upp det där, men orkade inte /hinner inte, plöja gamla föreskrifter nu, utan tänkte ta det ikväll, eller i helgen.

Mig veterligen har undantaget för smärre reparationsjobb alltid funnits, men lite olika ordalydelser dock. "... med nödig kunskap..." eller vad det nu stod försvann väl någonstans runt 1990 ... och fick en annan ordalydelse.
 
  • Gilla
Ph88
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag vet bara att redan i 1919 års föreskrifter fanns det undantag för arbeten som ansågs "ofarliga".
Jag kan tänka mig att det då motsvarar dagens regel om att man fick koppla sladdställ och lamphållare utan behörighet. Ingen direkt källa på det, då det inte finns så mycket historik sparat om elsäkerhetsreglerna...

Men med tanke på att jag sett äldre diazed-proppskåp (på min gamla praktikplats) med en tydlig skylt från elsäkerhetsverket där det står: "Detta säkringsskåp är utfört utan beröringsskydd. Utbyte av smältsäkring får endast utföras av behörig elektriker. ELSÄKERHETSVERKET".

Så helt klart finns det en "tid" då du inte ens fick byta propp själv under vissa omständigheter.
Jag fattar ju att den skylten inte är giltig idag, då reglerna specifikt idag undantar byte av propp oavsett omständigheter.
Men helt klart att en regel om att man får utföra arbeten som är "ofarliga" är lite mer luddigt än dagens regler där undantagen är specifikt utstakade. Mycket möjligt att det då inte ansågs vara "ofarligt" att byta propp i ett proppskåp där det finns blottad spänning.
 
Redigerat:
Sladdställ är lite av gråzon, precis som portabla byggcentraler, men de faller in under utrustning och är därmed inte en del av en starkströmsanläggning. Det är alltså inget elinstallationsarbete som faller in under kraven på behörighet. Om det historiskt varit tillåtet vet jag inte men det vore intressant.

Det är möjligt att byte av en smältsäkring historiskt varit behörighetskrävande. Det finns ingen föreskrift idag som säger varken bu eller bä om det, men det kan möjligen finnas en tolkning av ESV i något svar de givit på hemsidan. Vilken regel har du hittat som idag säger att proppbyte är tillåtet?

De undantag som finns idag är baserade just på att man anser dessa arbeten är "ofarliga".
 
Kartone 1 skrev:
Och det viktigaste av ALLT! Du får i princip inte göra några som helst elinstallationer utan att ha auktorisation eller att du ingår i ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram! Det är olagligt! Kör ni bil utan körkort också?
Nej. Men tyvärr finns det bilförare som kör sämre än de som inte har körkort
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
P
"Om du tycker att ditt jobb känns meningslöst, tänk då på de stackare som monterar blinkers på BMW". – Någon djuping
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.