40 633 läst · 226 svar
41k läst
226 svar
De 10 budorden - elinstallation
"Snåla fuskare" är anledningen till att jag tänker mig väldigt noga för innan jag ringer en elektriker eller annan hantverkare.J Jontha skrev:
Jag har jobbat i en närliggande branch i 20 år, om det är något jag vet med absolut säkerhet så är det att långt ifrån alla som klarar utbildningen är duktiga hantverkare med rätt känsla för materialen de arbetar med.
Det finns mycket sannolikt fler icke auktoriserade med rätt handlag som med rätt rådgivning gör ett minst lika bra jobb än det finns auktoriserade som saknar handlaget att utföra enklare åtgärder vilka på pappret kräver auktorisation.
Jag har en duktig gubbe som elektriker, jag är rädd om honom och hans tid. Så jag gräver mina egna diken så får han lägga sin tid på det han är duktig på.
Moderator
· Stockholm
· 52 773 inlägg
Egentligen Off topic.
Jag har varit med om 5 brandtillbud.
Ett var en apparat (brinnande kopieringsmaskin, ingen att skylla på), lärde mig att brandsläckare med kolsyra är värdelöst.
Ett var pga krypström i ett äldre elrör av metall, men trådarna var bara 10 år gamla FK med plastisolering, troligen skadat när elektrikern drog in det. Brandkåren hittade felet, vitglödgat rör som hade fått bjälken i golvet att börja förkolna (under min säng hemma när jag var tonåring).
Ett var tappad PEN ledare till ett villakvarter, jag arbetade på TV servicefirman som fick laga 20 TV apparater på en timme och några tiotal stereoanläggningar osv, orsakat av Sydkrafts linjearbetare.
Tappad Pen i bostadsrättföreningen där jag var ordf. brand utbröt i två lägenheter, "all elektrisk utrustning" i 32 lgh förstördes. Välkänd elfirma under pågående stammbyte.
Materialfel i en lysrörsdrossel monterad infälld i taket på vårt kök. Brandkåren mätte temperatur i bjälklaget efter upphuggning, var över antändnings temp, vi slapp få det nedkylt av vatten med ett nödrop. Just detta kan nog inte skyllas på någon, drosseln var gammal (skulle möjligen ha varit mitt ansvar att inse att den borde bytas pga ålder).
Inget av dessa fel hade något med hempul eller annat ocertifierat arbete att göra.
Sedan har jag varit med om en svår elolycka på TV verkstaden där jag arbetade extra under gymnasietiden. Min chef fick farlig strrömgenomgång. Vi hade ett antal eluttag inkopplade via isolertransformator, skall inte vara strömförande mot jord. Används för apparater under reparation. Men det fanns vanliga uttag för mätinstrumenten. En rad med uttag var felmärkt (av elektriker). Min chef låg utslagen på golvet med ryckningar som påminner om en utslagen boxare, han förbjöd mig att ringa efter ambulans. Och jag var för ung för att trotsa förbudet.
Och jag var själv nära att stryka med när jag skulle koppla in en maskin i ett uttag som precis samma dag installerats av elektriker. Han hade kopplat skyddsjord till tändtråd som fanns i samma dosa där han kopplat in. Jag låg svettig med hela kroppen mot plåtyta på maskinen för att nå att sätta kontakten i uttaget bakom maskinen (som var monterat en halvmeter lägre än bestämt). Det fanns en jordad kabelstege 5 cm ovanför mig där jag låg med hela kroppen tryckt mot en strömförande maskin... Jag tog aldrig i kabelstegen, 5 minuter senare upptäcktes felet av någon annan....
Jag har sett en del regelvidriga fel utförda av hempulare, men inget som varit i närheten av att orsaka en olycka.
Jag har varit med om 5 brandtillbud.
Ett var en apparat (brinnande kopieringsmaskin, ingen att skylla på), lärde mig att brandsläckare med kolsyra är värdelöst.
Ett var pga krypström i ett äldre elrör av metall, men trådarna var bara 10 år gamla FK med plastisolering, troligen skadat när elektrikern drog in det. Brandkåren hittade felet, vitglödgat rör som hade fått bjälken i golvet att börja förkolna (under min säng hemma när jag var tonåring).
Ett var tappad PEN ledare till ett villakvarter, jag arbetade på TV servicefirman som fick laga 20 TV apparater på en timme och några tiotal stereoanläggningar osv, orsakat av Sydkrafts linjearbetare.
Tappad Pen i bostadsrättföreningen där jag var ordf. brand utbröt i två lägenheter, "all elektrisk utrustning" i 32 lgh förstördes. Välkänd elfirma under pågående stammbyte.
Materialfel i en lysrörsdrossel monterad infälld i taket på vårt kök. Brandkåren mätte temperatur i bjälklaget efter upphuggning, var över antändnings temp, vi slapp få det nedkylt av vatten med ett nödrop. Just detta kan nog inte skyllas på någon, drosseln var gammal (skulle möjligen ha varit mitt ansvar att inse att den borde bytas pga ålder).
Inget av dessa fel hade något med hempul eller annat ocertifierat arbete att göra.
Sedan har jag varit med om en svår elolycka på TV verkstaden där jag arbetade extra under gymnasietiden. Min chef fick farlig strrömgenomgång. Vi hade ett antal eluttag inkopplade via isolertransformator, skall inte vara strömförande mot jord. Används för apparater under reparation. Men det fanns vanliga uttag för mätinstrumenten. En rad med uttag var felmärkt (av elektriker). Min chef låg utslagen på golvet med ryckningar som påminner om en utslagen boxare, han förbjöd mig att ringa efter ambulans. Och jag var för ung för att trotsa förbudet.
Och jag var själv nära att stryka med när jag skulle koppla in en maskin i ett uttag som precis samma dag installerats av elektriker. Han hade kopplat skyddsjord till tändtråd som fanns i samma dosa där han kopplat in. Jag låg svettig med hela kroppen mot plåtyta på maskinen för att nå att sätta kontakten i uttaget bakom maskinen (som var monterat en halvmeter lägre än bestämt). Det fanns en jordad kabelstege 5 cm ovanför mig där jag låg med hela kroppen tryckt mot en strömförande maskin... Jag tog aldrig i kabelstegen, 5 minuter senare upptäcktes felet av någon annan....
Jag har sett en del regelvidriga fel utförda av hempulare, men inget som varit i närheten av att orsaka en olycka.
Redigerat:
Det håller inte elsäkerhetsverket med om.hsd skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/Fr...attas-elarbete-pa-fordon-av-elsakerhetslagen/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 656 inlägg
En elektriker höll på att ha ihjäl mina föräldrar. Enda orsaken att de förblev i livet är att min mor var osedvanligt uppmärksam.J Jontha skrev:Det är helt irrelevant vad statistik säger. Det finns ingen sådan att få tag i heller. Men jag säger så här, ge fullt fan i elen om du inte är behörig. Man måste ha en tydlig gräns för att det här samhällskontraktet upprättshåll. Det är inte schysst att lura ovetande människor. Tänk hur det skulle vara om vem som helst kunde utföra eljobb utan någon som helst garanti på att det är säkert? Man behöver ha stenhårda regler.
I närtid har elektrikerna:
- kopplat ny ledningsdragning för torktumlare och tvättmaskin förbi jordfelsbrytaren.
- kopplar elvärmen i sekundärt bostadshus förbi elmätaren där.
Mm.
De flesta elektriker utan egen auktorisation jag känner "byter timmar" med andra discipliner privat. Tror nog aldrig jag träffat någon som INTE gör elarbete privat.Fairlane skrev:
Man kan ju tycka att man inte jobbar svart på fritiden men det är ju precis vad man gör, bara att man inte skickar pengarna fram och tillbaka.
Jag ska bekänna ty jag har syndat mot det elfte budet. Jag har helt själv kopplat om elledningarna i min elcentral för att få en jämn belastning mellan de tre faserna och detta utan att ha någon som helst elbehörighet. Hur jäkla svårt är det att ha kontroll över tre faser, nolla och jord? Ungefär som att spela fia med knuff eller..?
Vad är att betrakta som proffs?J Jontha skrev:10 budord?? Tillåt mig skratta! Det finns bara ett, och ENDAST ETT budord.
Låt proffsen sköta elen!
Det är fullkomligt oacceptabelt att snåla fuskare ska få komma undan med pulande. Likställ det med minor planterade i ett hus. Jag skulle önska att hus blev besiktigade precis som bilar blir. För vad är egentligen skillnaden? Vill du flytta in i en dödsfälla?
En ”elektriker” (löntagare som jobbar under annan behörig elektrikers paraply) eller en ”riktig” elektriker med korrekt behörighet?
Eller någon som varit med och utformat elsäk men saknar behörighet?
En civilingenjör som kan dimensionera ett helt elnät men inte får koppla ihop det?
En bonde som kan sina maskiner utan och innan?
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 329 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 329 inlägg
Jag har haft två blixtnedslag sen Vattenfall grävde ner ledningen. En gång slog blixten ner i byggnadsställningen som stod bakom huset varpå tvättmaskinen (som var avstängd) gick sönder. Andra gången slog den ner knappt 100 m bort. Båda dessa gånger hade jag dragit ur kontakterna till all elektronik som finns i huset (utom tvättmaskinen som är fast inkopplad) vilket räddade mig, samt även att jordfelsbrytaren löste ut.Bo.Siltberg skrev:
Tänkte att tredje gången gillt, så jag köpte överspänningsskydd för ett år sen och nu har jag inte haft ett enda blixtnedslag nära huset. Funderar även på att gräva ner en jordslinga runt huset, men känner att jag får läsa på lite mer om det först.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 656 inlägg
Direktträff i byggnaden (byggnadsställningen i ditt fall) finns det egentligen inget skydd för. Men det handlar då i så fall främst om åskskydd, dvs "antenner" på taket och kraftiga nedledare till jord. Överspänningsskydd är ganska verkningslösa i detta fall.vcx skrev:Jag har haft två blixtnedslag sen Vattenfall grävde ner ledningen. En gång slog blixten ner i byggnadsställningen som stod bakom huset varpå tvättmaskinen (som var avstängd) gick sönder. Andra gången slog den ner knappt 100 m bort. Båda dessa gånger hade jag dragit ur kontakterna till all elektronik som finns i huset (utom tvättmaskinen som är fast inkopplad) vilket räddade mig, samt även att jordfelsbrytaren löste ut.
Tänkte att tredje gången gillt, så jag köpte överspänningsskydd för ett år sen och nu har jag inte haft ett enda blixtnedslag nära huset. Funderar även på att gräva ner en jordslinga runt huset, men känner att jag får läsa på lite mer om det först.
Indirekt nedslag nära ledningen är ju betydligt vanligare, och snällare. Märkte du öht av detta nedslag? Om det finns andra ledningar in till huset, fjärrvärme, tele etc så ökar risken markant för att åsköverspänningen letar sig in och förstör.
Hur är risken med t ex vattenledningar av metall?Bo.Siltberg skrev:Direktträff i byggnaden (byggnadsställningen i ditt fall) finns det egentligen inget skydd för. Men det handlar då i så fall främst om åskskydd, dvs "antenner" på taket och kraftiga nedledare till jord. Överspänningsskydd är ganska verkningslösa i detta fall.
Indirekt nedslag nära ledningen är ju betydligt vanligare, och snällare. Märkte du öht av detta nedslag? Om det finns andra ledningar in till huset, fjärrvärme, tele etc så ökar risken markant för att åsköverspänningen letar sig in och förstör.
Moderator
· Stockholm
· 52 773 inlägg
De kan hjälpa till att leda in potential. Där åskan slår ned så blir det temporärt en extremt hög potential i marken nära nedslaget. Potentialskillnaden avtar snabbt ju längre från nedslaget man är. Men finns det då metalledningar, oavsett om det är rör eller en naken koppartråd, som ligger i området med hög potential, och som leder in i ditt hus, som kanske är på behörigt avstånd från smällen, så kommer den metalledningen att hålla en väldigt hög spänning i förhållande till jorden runt ditt hus.
Eller tvärtom, det blir ett nedslag nära ditt hus, hela huset hissas i potential, men så har du elledningar som leder till område med normal potential. Då blir ditt hus spänningsförande mot elnätet. Och det kan teoretiskt handla om miljontals volt, fast kanske under några miljondels sekunder.
Eller tvärtom, det blir ett nedslag nära ditt hus, hela huset hissas i potential, men så har du elledningar som leder till område med normal potential. Då blir ditt hus spänningsförande mot elnätet. Och det kan teoretiskt handla om miljontals volt, fast kanske under några miljondels sekunder.