D Daniel 109 skrev:
Det är bra många fler som dör av vatten än av el.
Genom drunkning möjligtvis, inte vattenskador i hemmet. Vi har i Sverige ca 6000 elrelaterade bränder om året, hur många som brinner inne i dessa bränder vet jag inte men det är fler än som drunknar i vattenskador iaf. Försäkringsbolagen arbetar för att alla hus som säljs skall elbesiktigas, detta kommer förhoppningsvis höja standarden på våra elinstallationer men framför allt få ner antalet bränder.

@Sixten1970 enligt följande delrapport ”Elsäkerhet i bostäder” så är det ca 1800 elrelaterade bränder per år,

”I Sverige omkommer uppskattningsvis minst 8 personer varje år i elbränder. Drygt hälften förolyckas i bränder där elen är direkt orsak till branden. Resten förolyckas i bränder som beror på att en produkt inte gett ett tillräckligt skydd vid felaktig användning.”

”Räddningstjänsten rycker ut till cirka 1 800 elrelaterade bränder varje år. 1 260 av bränderna beror på felaktig användning av elprodukter, 280 på elfel i elprodukter, 150 på fel i fasta elinstallationer och 110 på elfel i fast installerade apparater.”

”Sammanväger man sannolikhet och konsekvens bedöms följande områden medföra störst risker vid elsäkerhetsbrister i bostäder. Områdena är sorterade i ordning, med största orsaken till elbränder och elolyckor först:
 Felaktig användning av spis
 Kyl/frys
 Lampor/armaturer/lysrörsarmaturer
 Lösa elkablar/skarvsladdar
 Elcentraler
 Eluttag
 Fasta elkablar
 Elektriska värmedynor/kuddar/filtar och madrasser
 Tvättmaskiner och torktumlare”

” de fast installerade apparaterna startar flest bränder i lysrörsarmaturer”

• Gilla
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Behövs det auktorisation för att byta bromsar på din bil? Trafik dödar MÅNGA per år.
Bilmekande med bromsar dyker upp påfallande ofta som jämförelse och jag känner det som helt icke-relevant.
De flesta som mekat med bromsar vet att det är så gott som omöjligt att få ihop det fel. Lyckas man mot förmodan brukar det märkas omgående. Dessutom är det på allt utom rena veteranfordon tvåkretssystem (jämför med god elsäkerhetsmässig praxis där ett fel inte ska orsaka fara). Bilprovningen avslöjar sedan det som föraren mot förmodan inte märker (här vore det uppenbarligen bra med obligatorisk elbesiktning).
Åratal (bilismens hela historia) med gör-det-självare inom bilområdet har inte heller visat att GDS är något problem - i så fall hade det varit förbjudet att greja själv. Myndigheter inför knappast lagkrav om det inte alls är motiverat. Bilmekande är därmed inte alls reglerat och det är fritt fram att skruva. Men oavsett om det är GDS eller gjort på en "riktig" verkstad ska bilen vara säker (innehavarens ansvar precis som elinstallationen i huset).

Det man kan konstatera med bilars bromsar är att felen oftast beror på ägare som inte underhåller i tid. Det är exempelvis inte ovanligt att man svarvat ner bromsskivor pga utslitna belägg. Här kanske man kan dra en parallell till att det förmodligen finns mängder av dåligt underhållna elinstallationer "där ute". Man kanske kan spekulera lite i vad som är värst, det som aldrig åtgärdas eller om åtgärden utförs olagligt... Den som hempular inom el borde i alla fall lägga ribban på samma nivå som elektrikerna - genom att ha (köpa!) SS 436 40 00 så man vet vad som gäller. En hel del hempul verkar säkert funka alldeles utmärkt men risken är att det så viktiga att ett enda fel inte får göra att det blir farligt missas.

• Gilla
  • Haha
perror och 1 till
  • Laddar…
Debatten är lite OT. Synd att det inte handlar mer om Bos utmärkta artikel.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S SM4UKE skrev:
...
Här kanske man kan dra en parallell till att det förmodligen finns mängder av dåligt underhållna elinstallationer "där ute". Man kanske kan spekulera lite i vad som är värst, det som aldrig åtgärdas eller om åtgärden utförs olagligt...
Ta å läs delrapporten för bostadsbränder som jag länkade till tidigare, där har du svaret svart på vitt.

Här är en liten saxning från sammanfattningen,
”Villa/radhus drabbas i genomsnitt av dubbelt så många bränder i fasta installationer i som i flerbostadshus. Dessa bränder är dessutom vanligare i äldre bostäder. För villa/radhus byggda före 1940, är risken dubbelt så stor som för villa/radhus byggda 1980 eller senare. Jämför man med flerbostadshus byggda 1980 eller senare är risken för bränder i villa/radhus byggda före 1940 fyra gånger så hög.
Bränder i fast installerade apparater är också vanligast i villa/radhus medan bränder i elprodukter är lika vanligt i båda bostadstyperna. Bränder på grund av felaktig användning av elprodukter är kraftigt överrepresenterade i flerbostadshus.”

Sedan har vi det sjuka med auktorisationen, om person A som är anställd på firma B som har auktorisation gör eljobb hemma hos sig själv på fritiden (med samma utrustning som person A arbetar med) så är det ”farlig/olagligt hempul” men om person A beställer jobbet av firma B som i sin tur skickar ut person A att göra jobbet så är jobbet helt lagligt och ofarligt.
Detta är inget annat än sjukt.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
harry73
Demmpa Demmpa skrev:
Bränder i fast installerade apparater är också vanligast i villa/radhus medan bränder i elprodukter är lika vanligt i båda bostadstyperna.
Vad är fast installerade apparater? Min tvättmaskin är ansluten med stickpropp, då är den inte fast installerad?
Men typiska fast installerade apparater borde vara tvättmaskin/torktumlare/torkskåp, bastuugn, VV-beredare, värmepump.

Dessa finns framförallt i villor. I lägenheter delas de med flera lägenheter eller finns de inte öht. Så det skulle vara intressant att veta hur statistiken ser ut om man jämför risken att en fast installerad apparat orsakar brand i villa eller lägenhet (så inte en risk per villa eller lägenhet, men en risk per apparat.
Det skulle säga något om risken är större i en villa (där man förväntar sig mer hemmapul) eller i en lägenhet med professionell förvaltning.

Sedan är villor ofta större än lägenheter och har därför en större elinstallation. Skulle också vara intressant att veta mer om skillnaden där.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
S SM4UKE skrev:
Bilmekande med bromsar dyker upp påfallande ofta som jämförelse och jag känner det som helt icke-relevant.
De flesta som mekat med bromsar vet att det är så gott som omöjligt att få ihop det fel. Lyckas man mot förmodan brukar det märkas omgående. Dessutom är det på allt utom rena veteranfordon tvåkretssystem (jämför med god elsäkerhetsmässig praxis där ett fel inte ska orsaka fara). Bilprovningen avslöjar sedan det som föraren mot förmodan inte märker (här vore det uppenbarligen bra med obligatorisk elbesiktning).
Åratal (bilismens hela historia) med gör-det-självare inom bilområdet har inte heller visat att GDS är något problem - i så fall hade det varit förbjudet att greja själv. Myndigheter inför knappast lagkrav om det inte alls är motiverat. Bilmekande är därmed inte alls reglerat och det är fritt fram att skruva. Men oavsett om det är GDS eller gjort på en "riktig" verkstad ska bilen vara säker (innehavarens ansvar precis som elinstallationen i huset).

Det man kan konstatera med bilars bromsar är att felen oftast beror på ägare som inte underhåller i tid. Det är exempelvis inte ovanligt att man svarvat ner bromsskivor pga utslitna belägg. Här kanske man kan dra en parallell till att det förmodligen finns mängder av dåligt underhållna elinstallationer "där ute". Man kanske kan spekulera lite i vad som är värst, det som aldrig åtgärdas eller om åtgärden utförs olagligt... Den som hempular inom el borde i alla fall lägga ribban på samma nivå som elektrikerna - genom att ha (köpa!) SS 436 40 00 så man vet vad som gäller. En hel del hempul verkar säkert funka alldeles utmärkt men risken är att det så viktiga att ett enda fel inte får göra att det blir farligt missas.
Oj. Mycket text för ingenting då du verkar missa poängen och hakar upp dig på detaljer. Ta hjulskifte istället. Svårt att misslyckas med det också, kan man ju tycka. Ändå har jag bevittnat minst två olika tillfällen där ett hjul lossnat från en bil körandes på motorväg.
Tänk efter lite nu och haka inte upp dig/er på detaljer. Släpp bromsen och tänk ut andra sysslor som dödar och skadar folk men som inte kräver auktoriserad personal och ställ dig frågan varför då just elbranschen skulle vara skyddad.

• Gilla
bjonndrogg och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
För att treledare är just vad man behöver när man t.ex. ska gå ner från dosan till en brytare i en trappkoppling, eller om man har en dimmerpuck som kräver nolla. Treledare utan g/g är ovanligt, för privatpersoner i princip ickeexsisterande. Om man inte har tänkt efter före och köpt hem rätt grejer klarar man inte en trappkoppling utan att ta till g/g. Som hempulare kanske man inte heller vill ha tre eller fler olika installationskabeltyper hemma.

PEN-brott kan absolut uppstå i en bostad. Om man matar med TN-C och får ett brott efter elmätaren, t.ex. pga en taffligt utförd skarv, så uppstår problemet. Samma kan också hända om nätägaren har ett problem i sin transformatorkiosk eller om serviskabeln ärgar/grävs av.

För övrigt håller jag med GK100, det är tråkigt att huvuddelen av diskussionen handlar om det gamla vanliga. Jag diskuterar iofs gärna det men det är trist att göra det i kommentarstråden till en för övrigt utmärkt artikel.
tommib tommib skrev:
För att treledare är just vad man behöver när man t.ex. ska gå ner från dosan till en brytare i en trappkoppling, eller om man har en dimmerpuck som kräver nolla. Treledare utan g/g är ovanligt, för privatpersoner i princip ickeexsisterande. Om man inte har tänkt efter före och köpt hem rätt grejer klarar man inte en trappkoppling utan att ta till g/g. Som hempulare kanske man inte heller vill ha tre eller fler olika installationskabeltyper hemma.

PEN-brott kan absolut uppstå i en bostad. Om man matar med TN-C och får ett brott efter elmätaren, t.ex. pga en taffligt utförd skarv, så uppstår problemet. Samma kan också hända om nätägaren har ett problem i sin transformatorkiosk eller om serviskabeln ärgar/grävs av.

För övrigt håller jag med GK100, det är tråkigt att huvuddelen av diskussionen handlar om det gamla vanliga. Jag diskuterar iofs gärna det men det är trist att göra det i kommentarstråden till en för övrigt utmärkt artikel.
P3, "Den grön-gula": Nu blev det lättare att förstå, när du drar in dessa specialfall.
P5, PEN-ledaren, Ja, nu förstår jag varför "amatörelektriker" lever farligt. I min enfald har jag trott att det var helt otillåtet att använda neutralledaren som skyddsjord, att femledarsystemet skulle förhindra detta o att skyddsjorden där verkligen var ett skydd helt utan kontakt med systemet i övrigt. Med tanke på hur strikta reglerna i övrigt är, då det gäller elinstallationer, förvånar det mig att det får vara såhär.

Saklig information om el och dess säkerhet mycket bra

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
P Per39 skrev:
P3, "Den grön-gula": Nu blev det lättare att förstå, när du drar in dessa specialfall.
P5, PEN-ledaren, Ja, nu förstår jag varför "amatörelektriker" lever farligt. I min enfald har jag trott att det var helt otillåtet att använda neutralledaren som skyddsjord, att femledarsystemet skulle förhindra detta o att skyddsjorden där verkligen var ett skydd helt utan kontakt med systemet i övrigt. Med tanke på hur strikta reglerna i övrigt är, då det gäller elinstallationer, förvånar det mig att det får vara såhär.
PEN-ledaren är ingen neutralledare. Den är mer en skyddsjord än en neutralledare. Egentligen är det inga problem med PEN-ledare sålänge den inte släpper. Rent elmiljömässigt vållar den dock elektriska fält då nollströmmen flyter i den koncentriska ledaren.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vad är fast installerade apparater? Min tvättmaskin är ansluten med stickpropp, då är den inte fast installerad?
Men typiska fast installerade apparater borde vara tvättmaskin/torktumlare/torkskåp, bastuugn, VV-beredare, värmepump.

Dessa finns framförallt i villor. I lägenheter delas de med flera lägenheter eller finns de inte öht. Så det skulle vara intressant att veta hur statistiken ser ut om man jämför risken att en fast installerad apparat orsakar brand i villa eller lägenhet (så inte en risk per villa eller lägenhet, men en risk per apparat.
Det skulle säga något om risken är större i en villa (där man förväntar sig mer hemmapul) eller i en lägenhet med professionell förvaltning.

Sedan är villor ofta större än lägenheter och har därför en större elinstallation. Skulle också vara intressant att veta mer om skillnaden där.
Fast installerade apparater är varaktigt anslutna. Dvs. Inkopplade, till skillnad från stickproppsansluten utrustning.

TM/TT kan vara fast installerad.

Bastu, VVB, värmepump är i princip alltid fast installerade.

tommib
P Per39 skrev:
att femledarsystemet skulle förhindra detta
Det gör det, men det är väldigt vanligt med TN-C-matningar (dvs fyrledarsystem). Dessutom kan felet uppstå tidigare om det är TN-C fram till t.ex kabelskåpet från trafon. Inget hempularfel men ändock ett elfel som kan uppstå.

J Johan456 skrev:
Bastu, VVB, värmepump är i princip alltid fast installerade.
I princip?
Min/vår VVB och även FTX-aggregat är anslutna med stickpropp.
Och det är gjort av en riktig elfirma med utbildade elektriker.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
I princip?
Min/vår VVB och även FTX-aggregat är anslutna med stickpropp.
Och det är gjort av en riktig elfirma med utbildade elektriker.
Det var nog lite väl. Bastu är det i princip alltid, FTX nämnde jag inte. VVB är det oftast iaf. :)

Mikael_L
Värmepumpar, förutom luft/luft, är så gott som alltid fast anslutna.
VVB är ofta fast anslutna utom mindre 1-2 kW enfasmodeller.

Det blir allt färre fast anslutna apparater i hushållen, förut var det relativt vanligt med fast anslutna tvättmaskiner, torktumlare och spisar, vid installation idag är dessa i princip aldrig fast anslutna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.