T
Kartone 1 skrev:
Och det viktigaste av ALLT! Du får i princip inte göra några som helst elinstallationer utan att ha auktorisation eller att du ingår i ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram! Det är olagligt! Kör ni bil utan körkort också?
Jag gör vad jag är tvungen till via praktiska omständigheter. Sen är det kul och lite sport att strunta i era kärringregler.
Så jag tror jag gör det för en känsla av att spara en förmögenhet på 20-års gds-arbete utan en enda hantverkare, för en känsla av frihet och för det nöjda leendet jag kan bekosta mig själv av att inte stötta en stat som prioriterar att jaga vanligt folk framför verklighetens kriminella, eller giriga hantverkare.
 
  • Gilla
  • Arg
bjonndrogg och 3 till
  • Laddar…
tommib
Det där var väl ändå ett helt onödigt inlägg. Jag tycker också illa om lagstiftningen kring el men jag förstår varför den finns och hoppas att den kommer ändras. Jag tycker inte att den saken motiverar ett så okonstruktivt uttalande.
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
T
Lagen är helt felaktigt utformad och har skapat yrkesmonopol och gör troligtvis mer skada än nytta. Folk som arbetar med el själva kan ju inte ställa en fråga utan att elsäkerhetspolisen dyker upp och hotar med fängelse, hur bidrar det till säkerhet?

Jag förstår inte riktigt vad du menar med onödigt och okonstruktivt. Jag tycker att det är konstruktivt att kritisera dåliga lagar, det är så de ändras... men bara om fler slutar vara nickedockor och börjar reflektera själva och reagera. Annars blir det bara värre, fler och dummare säkerhetslagar och fler maskiner och verktyg som inte går att köra utan kjol, hängslen och livrem.
 
Mikael_L
Okonstruktivt, eller konstruktivt, ...
Det har i vilket fall hamnat väldigt fel, detta är en tråd med artikelkommentarer över en artikel som inte på det minsta vis avhandlar utföraraspekten, utan endast utförandeaspekten.

Är du sugen på att diskutera utförar-kravet, yrkesmonopol osv så föreslår jag att du startar en ny tråd om det.
 
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 5 till
  • Laddar…
tommib
T tobiast skrev:
Lagen är helt felaktigt utformad och har skapat yrkesmonopol och gör troligtvis mer skada än nytta. Folk som arbetar med el själva kan ju inte ställa en fråga utan att elsäkerhetspolisen dyker upp och hotar med fängelse, hur bidrar det till säkerhet?

Jag förstår inte riktigt vad du menar med onödigt och okonstruktivt. Jag tycker att det är konstruktivt att kritisera dåliga lagar, det är så de ändras... men bara om fler slutar vara nickedockor och börjar reflektera själva och reagera. Annars blir det bara värre, fler och dummare säkerhetslagar och fler maskiner och verktyg som inte går att köra utan kjol, hängslen och livrem.
Om du läser första stycket i det inlägget jag citerar nu och de två styckena i ditt ursprungliga inlägg så kanske du finner en viss skillnad i ton. Det är det jag menar.

Man kan kritisera systemet med rationella argument istället för att gapa om "kärringregler".

Som Mikael_L sa så handlar denna tråd, och framför allt artikeln, om utförandet och inte utföraren så det är malplacerat också. Om du inte är sugen på att starta en egen tråd så finns det många gamla om systemet som du kan fylla på i.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
T
tommib tommib skrev:
Om du läser första stycket i det inlägget jag citerar nu och de två styckena i ditt ursprungliga inlägg så kanske du finner en viss skillnad i ton. Det är det jag menar.

Man kan kritisera systemet med rationella argument istället för att gapa om "kärringregler".

Som Mikael_L sa så handlar denna tråd, och framför allt artikeln, om utförandet och inte utföraren så det är malplacerat också. Om du inte är sugen på att starta en egen tråd så finns det många gamla om systemet som du kan fylla på i.
tommib tommib skrev:
Om du läser första stycket i det inlägget jag citerar nu och de två styckena i ditt ursprungliga inlägg så kanske du finner en viss skillnad i ton. Det är det jag menar.

Man kan kritisera systemet med rationella argument istället för att gapa om "kärringregler".

Som Mikael_L sa så handlar denna tråd, och framför allt artikeln, om utförandet och inte utföraren så det är malplacerat också. Om du inte är sugen på att starta en egen tråd så finns det många gamla om systemet som du kan fylla på i.
Vet inte om nån har gapat men känsligt var det tydligen. Ska man moderera bör man ju vara konsekvent, bara min åsikt. Jag svarade ju ursprungligen på ett inlägg med motsatta åsikter...
Men visst, jag är för att trådar är on-topic, där får du rätt.
Kunde inte föreställa mig denna uppståndelse och beklagar det med tanke på TS eminenta tråd och goda råd.
Här har du/ni näven så kanske vi kan släppa det med hänsyn till TS.
 
  • Gilla
Gamla gubben och 1 till
  • Laddar…
Allas synpunkter får givetvis komma fram på detta forum, även dina. Vi står ju på samma sida här! Men vi vinner ingenting på det språkbruk du använde i #136. Men det är historia nu.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
PEN-ledaren är ingen neutralledare. Den är mer en skyddsjord än en neutralledare. Egentligen är det inga problem med PEN-ledare sålänge den inte släpper. Rent elmiljömässigt vållar den dock elektriska fält då nollströmmen flyter i den koncentriska ledaren.
Ja, jag känner till det, men har alltid funderat över hur man kan se den som en "skyddsjord". I och med att det flyter en ström i den, så håller den ju en spänning också, olika hög, beroende på var man mäter, dvs på hur stort motståndet är till "verklig" jord och hur hög strömstyrka man har.
 
Att det flyter en ström i en skyddsjordsledare är egentligen inget problem förutom att det är förbjudet. Spänningsfallet är inget problem för skyddsjordsledarens syfte vilket är att hålla ned beröringsspänningen till ett acceptabelt värde (50-100 V) vid ett jordfel, där det flyter 100-tals ampere i skyddsjordsledaren. Så att kombinera skyddsledare med andra slags ledare går bra. Det finns inget krav på att skyddsjord ska ha 0-potential mot sann jord. Då pratar vi i så fall om funktionsjordning för att undvika störningar. Och det spänningsfall som finns i en PEN-ledare kan ställa till med diffusa problem pga vagabonderande strömmar.

Det som är kritiskt är att man inte äventyrar skyddsjordsledarens roll vid ett isolationsfel i tvättmaskinen. Den ska vara tillförlitligt ansluten och ha en resistans som håller ned beröringsspänningen.
 
P Per39 skrev:
Ja, jag känner till det, men har alltid funderat över hur man kan se den som en "skyddsjord". I och med att det flyter en ström i den, så håller den ju en spänning också, olika hög, beroende på var man mäter, dvs på hur stort motståndet är till "verklig" jord och hur hög strömstyrka man har.
Det fiffiga med PEN och 3-fas i normalfallet (ej ström i skyddsjord) är ju att alla fas-strömmar som "återleds" i nollan och slutligen till PEN kommer att ta ut varandra. I ett perfekt lastbalanserat system blir strömmen i PEN noll.

Om man sen tänker på hur verkligheten kan se ut kan man förstå kravet på ökad area på PEN och varför det finns 5-ledarsystem (TN-S) med separerad PE & N.
 
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
- Blandning av trefas och enfasuttag, men vi vet ingenting om de skydd som används.
Vad betyder detta? Är denna felaktig?
 
C civilingenjören skrev:
Vad betyder detta? Är denna felaktig?
Nej som sagt med rätt skydd är det inget fel. Dvs i princip trepolig dvärg och JFB.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Om det sitter tre enpoliga dvärgbrytare eller diazed-säkringar så bör/ska man inte blanda enfas- och trefas-uttag på samma matning.
Om det däremot sitter en trepolig dvärgbrytare så finns det inga hinder för att blanda enfas- och trefas-uttag på samma matning.

Det farliga är när en fas försvinner, då kan enfasuttaget bakmatas genom trefasanslutna utrustningen.
 
C
Aj då :oops:

Tack vare denna tråd har jag beställarkompetens som hade behövts för 2 år sedan. Skulle ha varit en extra fasledare i kabeln till uttaget och en extra säkring (större gruppcentral).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.