C civilingenjören skrev:
Tack vare denna tråd har jag beställarkompetens som hade behövts för 2 år sedan. Skulle ha varit en extra fasledare i kabeln till uttaget och en extra säkring (större gruppcentral).
Du driver iväg. Jag har inte påstått att det krävs trepoligt skydd och JFB för detta fall med en blandning av enfas och flerfasförbrukare på samma gruppledning, jag bara ställde frågan hur det bedömdes i detta fall.

De råd och krav som gäller är:

Råd, inte krav:
Gruppledningar som matar både enfas- och flerfasutrustningar bör ha en flerfasigt överströmsskydd

Krav i elinstallationsreglerna:
Tillräckliga skyddsåtgärder ska vidtas om frånkoppling av en enskild fas kan medföra fara.
Skyddsanordningar ska vara utförda på sådant sätt, att alla överströmmar som flyter i kretsens ledare bryts innan strömmen orsakar fara på grund av termiska och mekaniska effekter eller temperaturstegringar som kan förstöra isolering, skarvar, anslutningar eller material som omger ledarna

Det är en liten gråzon mao hur man bedömer risken för skadliga strömmar. Dessa trefasuttag med ett schuko på toppen får vi hoppas används temporärt till maskiner under lite uppsikt, speciellt om man använder båda uttagen. Men om man som i fallet i denna artikel grenar av ledningen och monterar enfasuttag för allmänbruk så börjar det gå för långt IMHO.

För några år sedan talades det om att reglerna kanske skulle komma att ändras till ett mer uttryckligt krav på trepoligt överströmsskydd men det har vi inte sett ännu.

Några gamla trådar i ämnet:
https://www.byggahus.se/forum/threads/naer-ska-dvaergbrytaren-vara-trepolig.220697/
https://www.byggahus.se/forum/threads/1-fas-till-3-fas-i-friggebod.258649/

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dessa trefasuttag med ett schuko på toppen får vi hoppas används temporärt till maskiner under lite uppsikt, speciellt om man använder båda uttagen.
Typexempel på sådan användning torde vara träbearbetningsmaskin (t.ex. bandsåg) på 3-fas och spånsug på 1-fas.

C civilingenjören skrev:
Typexempel på sådan användning torde vara träbearbetningsmaskin (t.ex. bandsåg) på 3-fas och spånsug på 1-fas.
Visst, beror helt på lasterna men då hade jag nog föredragit ett schucko-uttag och ett 3-fas CEE 16A. De där med shucko i locket är kostnadseffektiva, tex. För placering i Elnischer, i elrum mm.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det fiffiga med PEN och 3-fas i normalfallet (ej ström i skyddsjord) är ju att alla fas-strömmar som "återleds" i nollan och slutligen till PEN kommer att ta ut varandra. I ett perfekt lastbalanserat system blir strömmen i PEN noll.

Om man sen tänker på hur verkligheten kan se ut kan man förstå kravet på ökad area på PEN och varför det finns 5-ledarsystem (TN-S) med separerad PE & N.
Vad är det för nytta med femledarsystemet, om jorden o nollan kopplas ihop "utanför" installationen?

Att du inte får nätspänning på jorden om nollan lossar.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att du inte får nätspänning på jorden om nollan lossar.
Du får ursäkta, men jag förstår inte vad du menar. Var skulle avbrottet ske för att få en sådan konsekvens?

Om du har ett TN-C system, fyrledarsystem, alltså en PEN-ledare in till din gruppcentral och PEN-ledaren får ett avbrott (tex korroderar av eller någon lossar inkommande PEN) så kommer skyddsjorden efter avbrottet att få samma spänningspotential som nollan till ’sann jord’.

Om du däremot har TN-S, femledarsystem, alltså PE+N in till din gruppcentral och inkommande N-ledaren får ett avbrott så blir det ingen skillnad i spänningspotentialen mellan skyddsjorden och ’sann jord’ utan den förblir ’0’.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag tror Per39 far efter varför PE och N sammankopplas någonstans mellan transformatorn och hans gruppcentral.
Det enkla svaret är att transformatorns nollpunkt är jordad. Hade man inte jordat transformatorns nollpunkt hade man åtminstone inte haft någon skyddsjord att tala om, det hade varit avbrott mellan faser och PE samt mellan N och PE. Det finns många problem med detta, tex. Skulle farlig beröringsspänning uppstå vid två fel där matande fas inte var samma. Vidare skulle konstruktionen med utsatt det haverera.

C
Demmpa Demmpa skrev:
Du ska inte köra med en sexledarkabel och med ”fyra faser” till det uttaget!
OK förstår, för då skulle neutralledaren kunna överbelastas. (Inte om 3-fasmaskinen belastar faserna jämnt, men t.ex. om man kopplar en 3-fas-till-1-fas-adapter i 3-fasuttaget så att bara en fas används och det är samma som också går till 1-fasuttaget.)

Redigerat:
  • Gilla
Likan
  • Laddar…
Mikael_L
Nu gick det hela långt över min förståelsehorisont.

Antingen är jag lite utrustad med lite dåligt förstånd, eller så bör du sätta dig in lite mer i trefaslära.
Jag är inte riktigt helt säker, men jag tror lite försiktigt på det senare. :)

C
Gjorde några antaganden:
1. Om 3-fasmaskinen belastar faserna jämnt ger den ingen ström i neutralledaren. Då blir strömmen i neutralledaren = strömmen i den extra fasledaren (som går till enfasuttaget och har en egen säkring på t.ex. 10 A). Det går högst 10 A i neutralledaren. Idel soliga miner.
2. En 3-fas-till-1-fas-adapter använder en och endast en av faserna.
3. Om adaptern råkar använda samma fas som 1-fasuttaget kan det gå upp till 20 A i neutralledaren. (Om mätarsäkringen klarar det.) Byggnaden brinner ned.

Ja exakt, om det kombiuttaget (CEE+schuko) är matad via sexledare (L1, L1, L2, L3, N, PE) så kan det gå 32A i nollan om alla är avsäkrad med 16A och bägge L1 maxbelastas samt inget på L2 & L3.
Men alla säkringar går att överbelasta, ju större överlast ju kortare tid, men en 16A kan kanske överbelastas med tex 5A i en timme, då blir totalströmmen i nollan 42A
OBS! Ovanstående siffror ang överlast är bara tagna ur luften. Det finns tabeller/grafer från varje säkringstillverkare som beskriver hur mycket ström varje säkring tål innan den löser ut. OBS!

Men det är inte bara det, det finns inga fyrpoliga dvärgbrytare så om någon slår av trepoliga dvärgen som matar trefasdelen och tror att även enfasdelen blir spänningslös så kan det hända olycka.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Mikael_L
Nu ska väl trefasuttaget i sig ha en säkring som skyddar kabeln som matar uttaget, tillförlitligt (typ 16A och 2,5mm2 ledare)
Och mätarsäkringarna ska väl vara avsäkrade för att skydda alla huvudledningar.

Så, om allt är korrekt ska nog ingen byggnad brinna ner ..

@Mikael_L Ja, om allt är rätt ja, men det jag beskrev var om någon matar kombiuttaget via en 6-ledarkabel (som man inte får göra) istället för en 5-ledarkabel (som är det enda rätta).

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Mikael_L
OK, precis enligt vad jag tidigare skrev, då ... :)
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu gick det hela långt över min förståelsehorisont.
Jag förstod helt enkelt inte att vi diskuterade ett helt förbjudet fall. :)
Jag ber att få återkomma när vi diskuterar tillåtna saker. :p:cool:

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.